Sinds afgelopen september al geen updates meer geplaatst zie ik, dus het is weer eens tijd!
(dus nee, niet zozeer vandaag gedaan...)
December 2021:
Na een ontiegelijke lange levering van de nieuwe schokdempers eindelijk bij de garage van vrienden kunnen monteren. Op de terugweg meteen 250km kunnen inrijden.
Mijns inziens waren de voor schokbrekers niet meer zo je-van-het en heb ik besloten om de gehele veerpoot, rubbers, topmounts en wat dan ook te vervangen. Omdat we dan toch bezig waren, uiteraard ditzelfde ook achter gedaan.
Wat hebben we gemonteerd:
- Eibach Pro Kit verlagingsveren voor de V8
- Koni Sport (Yellow) schokbrekers rondom
- nieuwe rubbers en stofhoezen rondom
- nieuwe stabilisatorstangen voor.
- auto geheel uitgelijnd
Resultaat: een S80 die ~3-4cm gezakt is ten opzichte van standaard en wat stijver is door de schokbrekers. Het rijdt wel degelijk beter, auto stuurt scherper is en de koets hangt minder.
Bij de demontage bleek overigens dat niet de voor dempers op waren, maar achter. Laatst genoemde kwamen bij het indrukken niet eens meer naar boven
zie bijgevoegde foto direct na montage, de auto is nog iets lager komen hangen in de week of anderhalf die volgde.
April 2022:
Toen de auto in december op de brug stond voor de demontage van de veerpoten vielen wat zaken (negatief) op waaronder dat de uitlaatbeugels aan het wegroesten waren, maar de uitlaat zelf nog wel in degelijke staat was.
Na lang wikken en wegen uiteindelijk toch besloten om de gehele uitlaat aan te pakken. Na wat over en weer ge-email over opties en dingen een afspraak gemaakt bij FDF.
Wat hebben we gedaan:
- Tweede set cats geleegd
- Middendemoper verwijderd
- 2.5" RVS catback op maat gelast (met een optie tot het terugplaatsen van een middendemper)
- Dual Magnaflow einddempers
- Simons uitlaatsierstukken
- nieuwe ophangrubbers, pakkingen en boutjes/moertjes om alles weer netjes op te hangen/af te monteren.
Het resultaat is een groter belevingsgeluid als je het gaspedaal intrapt, het resoneerd niet in de cabine en je kan prima een gesprek voeren. Daarnaast is de gasresponse beter omdat er minder restricties op de uitlaatgassen zitten.
Impressie filmpje staat hier
In de bijlagen 2 foto's van het installatieproces/eindresultaat met de nieuwe eindtips.
Als laatste heb ik deze maand nog een zonnebrilhouder opgehangen aan de hemel
Dat was het voor nu weer eventjes, tijd om te sparen voor wat volgend leuks (maar weet nog niet direct wat)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).