Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

· 
Posted: 20.01.2026 - 17:53  ·  #12496
De zilveren 2.4 een beurtje gegeven. Ik had weinig tijd dus heb het even gehouden bij olie, oliefilter, luchtfilter en interieurfilter.
Onder de auto zag ik dat de uitlaatsteun bijna was doorgeroest en die kon ik er zo afhalen met de hand. Toevallig had ik zo'n vervangende steun liggen en heb die meteen maar geplaatst. Was klaar binnen 5 minuten. Die steun dan he. In totaal was ik in een uurtje klaar.

Daarnaast hoor ik vooral bij koude motor een tjilpend geluid. Lijkt ergens van een lager te komen bij de multiriem. Maar ja, hoe kom je er nou achter welke rol het is?? Multiriem los en alles met de hand draaien en kijken of je wat hoort en voelt?
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Homepage: Www.bonusbijzaak.n…
Subject:

· 
Posted: 20.01.2026 - 19:47  ·  #12497
Kan ook de vrijloop poulie van de dynamo zijn.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

· 
Posted: 22.01.2026 - 15:10  ·  #12498
gericht luisteren met een buisje? wel lastig en voorzichtig ivm draaiende delen natuurlijk
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 22.01.2026 - 15:39  ·  #12499
Evt tijdens stationair draaien van de motor 1 voor 1 de rollen (zoveel mogelijk op de asjes) inspuiten met een beetje wd-40.
Probeer daarbij de riem zoveel mogelijk te vermijden.
Daar waar het geluid veranderd/stopt zit de lawaai maker.
Soms is dit ook genoeg om weer langere tijd vooruit te kunnen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.01.2026 - 15:56  ·  #12500
Goeie tip, ik moet dat misschien ook eens doen, ik hoor af en toe ook een zeurend geluid (maar enkel sporadisch). Dan kan je wellicht beter siliconenspray gebruiken, dat tast de riem niet aan als daar al wat op komt (al zijn bij WD40 de meningen ook verdeeld over of dat nu wel of niet rubber aantast; zo'n vaart zal het sowieso niet lopen als je het mij vraagt)
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

· 
Posted: 29.01.2026 - 09:52  ·  #12501
Kleine beurt, intercooler pijp vervangen voor versie met intacte bevestigingsogen, en een nieuwe branderunit in de Standkachel gemonteerd, daar lag het bovenste lager uit, mag ook wel nadat ik dec 2017 splinternieuwe Standkachel heb geplaatst en deze 2x per dag het hele jaar door (op een enkele zomerse hete dag na) gebruikt wordt. Branduren nog niet gecheckt met vida…
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.01.2026 - 11:37  ·  #12502
Quote door 1-wiel

Kleine beurt, intercooler pijp vervangen voor versie met intacte bevestigingsogen, en een nieuwe branderunit in de Standkachel gemonteerd, daar lag het bovenste lager uit, mag ook wel nadat ik dec 2017 splinternieuwe Standkachel heb geplaatst en deze 2x per dag het hele jaar door (op een enkele zomerse hete dag na) gebruikt wordt. Branduren nog niet gecheckt met vida…

Maakte die lawaai vanwege dat lager?
Die van mij is bij het opstarten wel wat rumoeriger dan normaal. Een soort ratelend geluid. Heeft nu 1450 draaiuren.
Ik heb er nog een liggen met slechts 400 uur. Misschien een keer het een en ander uitwisselen komende zomer.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 29.01.2026 - 11:43  ·  #12503
Quote door 1-wiel

Was er echt iets mis met die brander unit? Is het te reviseren denk je?
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

· 
Posted: 29.01.2026 - 16:38  ·  #12504
1 van de lagertjes van de ventilator ligt eruit.
Zijn los te verkrijgen en dan gaat weer jaren mee, daar heb ik geen zin in, moet voor mij betrouwbaar zijn…
Heb een jekel aan koude start en koude auto…..
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Homepage: Www.bonusbijzaak.n…
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 18:43  ·  #12505
De V40 classic gekeurd. 2 bandjes, maar wist ik al en hadden we nog liggen en de achteruitrijlicht schakelaar. Die zit onder de baksteun dus even aan de slag. Roetmeting was netjes. 3k is de max, kwam uit op 1.5. Wordt wel de laatste jaar vrees ik, de hevel in de bak die de schakelaar bediend is beschadigd en het stuurhuis had wat lekkage. We gaan het meemaken. Voor nu weer voor een jaar goedgekeurd.
Selected quotes for multi-quoting:   0