Wat zou je mogen/moeten merken van DTSC?

 
 
 
 
 
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Wat zou je mogen/moeten merken van DTSC?

 · 
Posted: 29.12.2022 - 20:34  ·  #1
Na een veregend bezoekje aan Venyard wilde ik vlot naar huis.

Door de regen was het allemaal wat gladder natuurlijk. Aangezien ik toch teveel gas gaf spinde de wielen voor (FWD).

Op zich niks aan de hand maar 🤔🤔🤔

Een korte check liet zien dat DTSC gewoon op AAN stond.

Geen melding op display , geen branden waarschuwings lampje dat het glas was oid.

Vida heeft geen foutmelding mbt DTSC of abs.

Is dit normaal ? Werkt het op deze manier of had ik iets moeten merken ?

Van mijn vw Passat weet ik dat die een geel knipper lampje gaf en het vermogende smoorde .

Bij mijn v70 niks 🤔 grijpt die enkel in bij wat te vlot genomen bochten werk en niet bij het optrekken?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Wat zou je mogen/moeten merken van DTSC?

 · 
Posted: 29.12.2022 - 20:49  ·  #2
Iets slip heb je altijd voordat de boel ingrijpt. Maar een 'burnout' in zijn 1 met vol gas optrekken gaat niet lukken.
Als je het echt wilt ervaren, je hebt een handbak dus dat is makkelijk, ff flink je koppeling laten schieten bij 4000 toeren als je optrekt en vol gas geven. Je zult merken dat de auto uiteindelijk gaat smoren/knijpen
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 105
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Wat zou je mogen/moeten merken van DTSC?

 · 
Posted: 29.12.2022 - 22:53  ·  #3
De TC zou toch wel na ongeveer een halve seconde moeten ingrijpen, bij mij in ieder geval wel. Dan gaat er ook direct een lampje knipperen in het dashboard. Maar, de TC is niet heel geraffineerd of soepel, en je kunt door je voet omlaag te houden wel aardig je zin doordrukken, vooral met nat weer.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Wat zou je mogen/moeten merken van DTSC?

 · 
Posted: 30.12.2022 - 10:42  ·  #4
Na de tuning van Obbe kwam ik er achter dat ik een dstc lampje had.
Vooral bij rotondes greep hij in.

Ik zou proberen een rotonde wat rapper te nemen en bij de afrit extra gas geven,
Dan moet hij wel ingrijpen
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Wat zou je mogen/moeten merken van DTSC?

 · 
Posted: 31.12.2022 - 00:10  ·  #5
Wel oppassen dat je hem niet achterstevoren in een heg neerzet mocht het systeem toch niet ingrijpen :D
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Wat zou je mogen/moeten merken van DTSC?

 · 
Posted: 31.12.2022 - 00:54  ·  #6
Quote door headlight

Wel oppassen dat je hem niet achterstevoren in een heg neerzet mocht het systeem toch niet ingrijpen :D



Note to myself ; eerst heg bij buren verwijderen 🤓
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Wat zou je mogen/moeten merken van DTSC?

 · 
Posted: 31.12.2022 - 09:09  ·  #7
Haha!
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3163
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Wat zou je mogen/moeten merken van DTSC?

 · 
Posted: 31.12.2022 - 10:11  ·  #8
Quote door Nox95
de TC is niet heel geraffineerd of soepel, en je kunt door je voet omlaag te houden wel aardig je zin doordrukken, vooral met nat weer.


Dat deed mijn D5 anders wel. Gewoon om te kijken wat de auto kan en doet, in de 3e versnelling het gas er op in de sneeuw. Lampje gaat idd knipperen maar geen wielspin, zo lang als ik het gas vast hield. Hij blijft inhouden, geeft precies zoveel gas als de wielen kunnen hebben, dat deed hij echt netjes. Ook op een gladde weg dreef de auto niet zijwaarts over de wegverkanting. Dat was wel de normale STC. STC uit en de auto gleed direct richting de berm/stoep.

Trouwens ABS werkt niet als je achteruit rijdt :D
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 511
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Wat zou je mogen/moeten merken van DTSC?

 · 
Posted: 31.12.2022 - 10:51  ·  #9
Met de xc nog niet geprobeerd maar de V70 die ik hiervoor had kreeg ik maar met moeite aan het slippen of glijden, die lag als een blok op de weg. Ook op een verlaten parkeerplaats met sneeuw was ie ‘saai’. Zowel zijdelings als voorwaarts. Daar zat dstc op.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Wat zou je mogen/moeten merken van DTSC?

 · 
Posted: 31.12.2022 - 11:27  ·  #10
Ik heb de veiligheids systemen op mijn v70 iig nog niet in werking mee gemaakt .

Vroegah , toen er nog wel van dat witte spul bleef liggen kon je idd eenvoudig even “spelen” op een parkeerplaats.

Abs dat begon te ratelen tegen je voet en zo’n anti slip/spin systeem dat begon te smoren en knipperen .

Zolang ik in vida geen foutmeldingen erover krijg “, lijkt het me toch wel (?) een veilige aanname dat ze het doen als het nodig mocht zijn. Denk ik 😬🤔
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Wat zou je mogen/moeten merken van DTSC?

 · 
Posted: 31.12.2022 - 11:51  ·  #11
Systeem werkt goed is mij ervaring , nu bedoel ik , als het systeem ingrijpt omdat je te hard door de bocht gaat , omdat het glad is of je gewoon te hard rijdt .

Laatst nog een keer gehad bij een 90km per uur , had dag ervoor de winterbanden eronder gezet , en ik rij eigenlijk altijd rustig naar mijn werk , af en toe neem ik wel is een bocht een beetje rap , de winterbanden hebben beduidend minder grip , auto begon wat te schuiven , het systeem gaat dat tegen door onafhankelijk een enkele wiel wat af te remmen , en dat werkt erg netjes ,

En inderdaad je krijgt dan een slippend oranje auto symbooltje in zicht , net zoals met slippende wielen optrekken , dacht dat de meeste Volvo,s ook een gelimiteerd slip differentieel hebben , zodat je toch van de plek komt als het heel glad is .
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3163
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Wat zou je mogen/moeten merken van DTSC?

 · 
Posted: 31.12.2022 - 14:02  ·  #12
Olaf, doet DSTC dat ook, afremmen in bochten als de snelheid te hoog is? Nou ben ik niet bepaald een bochtenridder maar ik wist niet dat de P2's daar ook mee uitgerust zijn. De Benz van de baas heeft dat wel, erg irritant dat je met je smoel op het stuur zit als je te hard instuurt.
Nou ben ik ook niet altijd even lief voor de S60, dus geen idee wat dan te hard is. Die grens zal best wel hoog liggen lijkt me.

Maar het is wel goed dat mensen bij gladheid eens goed op de rem trappen om te voelen wat een auto dan doet, het gevoel wat je rempedaal dan geeft. Niet dat de vriendin thuis komt en zegt 'de rem is kapot' zeg maar...
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Wat zou je mogen/moeten merken van DTSC?

 · 
Posted: 31.12.2022 - 14:32  ·  #13
Quote door Jeroen

Olaf, doet DSTC dat ook, afremmen in bochten als de snelheid te hoog is? Nou ben ik niet bepaald een bochtenridder maar ik wist niet dat de P2's daar ook mee uitgerust zijn. De Benz van de baas heeft dat wel, erg irritant dat je met je smoel op het stuur zit als je te hard instuurt.
Nou ben ik ook niet altijd even lief voor de S60, dus geen idee wat dan te hard is. Die grens zal best wel hoog liggen lijkt me.

Maar het is wel goed dat mensen bij gladheid eens goed op de rem trappen om te voelen wat een auto dan doet, het gevoel wat je rempedaal dan geeft. Niet dat de vriendin thuis komt en zegt 'de rem is kapot' zeg maar...


Dat zei mijn vrouw ooit.
Ik hoor een “raar” geluid.

Bleek links voor een wiel los te zitten.
Heel erg los zelfs.

Ben nooit meer bij die beunhaas geweest nadien. (Lokale monteur)
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Wat zou je mogen/moeten merken van DTSC?

 · 
Posted: 31.12.2022 - 15:21  ·  #14
Nee gaat niet vol in de rem , maar remt wielen onafhankelijk af zodat de auto niet in slip raakt ,ik vind het een goed systeem , zeker bij hoge snelheid , driften zit er zo dus niet in .
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 720
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Wat zou je mogen/moeten merken van DTSC?

 · 
Posted: 31.12.2022 - 17:33  ·  #15
Quote door olaf

Driften zit er zo dus niet in .


Je kunt het ook uitzetten 😎
 
Selected quotes for multi-quoting:   0