Volvo S60 model 2002 (bouwjaar 2001).
Hallo allemaal, Bij de APK werd de auto afgekeurd omdat de remmen achter teveel zouden aanlopen. De schijven zagen er behoorlijk aangetast uit, dus besloot ik nieuwe schijven (merk: Blue Print) en nieuwe remblokken (merk: Bosch) te plaatsen. De schijven bleken niet gepolijst te zijn. De sporen van de machinebewerking zijn duidelijk zichtbaar en dus een beetje ruw. Op zich zou dit geen probleem moeten zijn omdat dit na inlopen vanzelf wel glad wordt.
Maar het probleem is nu dat de APK inmiddels verlopen is en ik dus niet een paar honderd kilometer kan gaan rijden om ze in te rijden. Het moet dus in een keer goed genoeg zijn voor de APK. In het APK handboek staat expliciet: "De remvoering van wielen die zijn voorzien van een schijfrem, mag in onberemde toestand in beide richtingen enigszins slepen". Maar wat is "enigzins"?
Ook de nieuwe blokken lopen nogal zwaar aan. Omdat het dus leek dat de cilinder niet goed terugkwam na het remmen en de klauw/cilinder er niet al te goed uitzagen, heb ik ook maar nieuwe remklauwen (merk: ABS) geplaatst. De glijstiften heb ik gepolijst en met Ate vet ingevet.
De situatie is dus: nieuwe schijven, nieuwe blokken, nieuwe remklauwen, nieuwe remvloeistof en de glijstiften zijn goed gangbaar. Toch blijft het probleem bestaan. Eerst dacht ik aan opgezwollen (want 25 jaar oud) remslangen. Maar nadat een kant vervangen was er geen verbetering. Om nu de rest van het remsysteem uit te sluiten als boosdoener, heb ik, na het remmen, de ontluchtingsnippel losgedraaid om alle remdruk weg te nemen. Dit gaf ook geen verbetering. Hetzelfde heb ik met de remslang geprobeerd. Hiermee is, volgens mij, een verstopte remslang of remleiding dus uitgesloten.
Op een video, die ik maakte, zie ik trouwens duidelijk dat de cilinder wel degelijk terugkomt en bovendien de remklauw heen en weer schuift. Nu vermoed ik dat de blokken en schijf niet precies parallel lopen. Waarschijnlijk is dat ook precies waarom ze eerst moeten inlopen. Daarna zouden ze wel precies parallel lopen en komt het hele oppervlak vrij te liggen als de cilinder zich terugtrekt. Bovendien wordt de schijf dan gladder. Nu denk ik dat het geheel een beetje begint te veren omdat eerst extra kracht toegevoegt moet worden om het blok alsnog parallel tegen de schijf te drukken. Bij het loslaten wordt dan de cilinder verplaatsing volledig geabsorbeerd door het terugveren in de niet-parallele stand. Hierdoor blijft een kant tegen de schijf lopen.
Kloppen mijn veronderstellingen een beetje en zou dit gewoon door de APK komen met het argument dat ze nog moeten inlopen? Mocht de keurmeester hem toch afkeuren, heeft het dan zin om bezwaar te maken en de RDW erbij te vragen?
Zoals het nu is, is er, na het remmen, ongeveer 7 tot 9 kilo nodig om de naaf aan het draaien te krijgen (zie attachment). Als ik een stevige zwieper aan het wiel geef, stopt hij na ongeveer 4 omwentelingen. Wat zou hier acceptabel zijn? De lagers zijn in orde en de parkeerrem loopt nauwelijks aan. Als ik de remblokken vrijmaak en een zwieper geef, draait het wiel wel 16 rondjes door. Heeft iemand die krachten wel eens gemeten of gekeken hoelang hij ronddraait? Overigens weet ik dat je kracht in Newton meet, maar de veerrunster geeft het in kilogram aan. Voor mij acceptabel.
Iedere bijdrage is welkom.
Marcel
Hallo allemaal, Bij de APK werd de auto afgekeurd omdat de remmen achter teveel zouden aanlopen. De schijven zagen er behoorlijk aangetast uit, dus besloot ik nieuwe schijven (merk: Blue Print) en nieuwe remblokken (merk: Bosch) te plaatsen. De schijven bleken niet gepolijst te zijn. De sporen van de machinebewerking zijn duidelijk zichtbaar en dus een beetje ruw. Op zich zou dit geen probleem moeten zijn omdat dit na inlopen vanzelf wel glad wordt.
Maar het probleem is nu dat de APK inmiddels verlopen is en ik dus niet een paar honderd kilometer kan gaan rijden om ze in te rijden. Het moet dus in een keer goed genoeg zijn voor de APK. In het APK handboek staat expliciet: "De remvoering van wielen die zijn voorzien van een schijfrem, mag in onberemde toestand in beide richtingen enigszins slepen". Maar wat is "enigzins"?
Ook de nieuwe blokken lopen nogal zwaar aan. Omdat het dus leek dat de cilinder niet goed terugkwam na het remmen en de klauw/cilinder er niet al te goed uitzagen, heb ik ook maar nieuwe remklauwen (merk: ABS) geplaatst. De glijstiften heb ik gepolijst en met Ate vet ingevet.
De situatie is dus: nieuwe schijven, nieuwe blokken, nieuwe remklauwen, nieuwe remvloeistof en de glijstiften zijn goed gangbaar. Toch blijft het probleem bestaan. Eerst dacht ik aan opgezwollen (want 25 jaar oud) remslangen. Maar nadat een kant vervangen was er geen verbetering. Om nu de rest van het remsysteem uit te sluiten als boosdoener, heb ik, na het remmen, de ontluchtingsnippel losgedraaid om alle remdruk weg te nemen. Dit gaf ook geen verbetering. Hetzelfde heb ik met de remslang geprobeerd. Hiermee is, volgens mij, een verstopte remslang of remleiding dus uitgesloten.
Op een video, die ik maakte, zie ik trouwens duidelijk dat de cilinder wel degelijk terugkomt en bovendien de remklauw heen en weer schuift. Nu vermoed ik dat de blokken en schijf niet precies parallel lopen. Waarschijnlijk is dat ook precies waarom ze eerst moeten inlopen. Daarna zouden ze wel precies parallel lopen en komt het hele oppervlak vrij te liggen als de cilinder zich terugtrekt. Bovendien wordt de schijf dan gladder. Nu denk ik dat het geheel een beetje begint te veren omdat eerst extra kracht toegevoegt moet worden om het blok alsnog parallel tegen de schijf te drukken. Bij het loslaten wordt dan de cilinder verplaatsing volledig geabsorbeerd door het terugveren in de niet-parallele stand. Hierdoor blijft een kant tegen de schijf lopen.
Kloppen mijn veronderstellingen een beetje en zou dit gewoon door de APK komen met het argument dat ze nog moeten inlopen? Mocht de keurmeester hem toch afkeuren, heeft het dan zin om bezwaar te maken en de RDW erbij te vragen?
Zoals het nu is, is er, na het remmen, ongeveer 7 tot 9 kilo nodig om de naaf aan het draaien te krijgen (zie attachment). Als ik een stevige zwieper aan het wiel geef, stopt hij na ongeveer 4 omwentelingen. Wat zou hier acceptabel zijn? De lagers zijn in orde en de parkeerrem loopt nauwelijks aan. Als ik de remblokken vrijmaak en een zwieper geef, draait het wiel wel 16 rondjes door. Heeft iemand die krachten wel eens gemeten of gekeken hoelang hij ronddraait? Overigens weet ik dat je kracht in Newton meet, maar de veerrunster geeft het in kilogram aan. Voor mij acceptabel.
Iedere bijdrage is welkom.
Marcel
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).