Wielnaaf loopt zwaar door aanlopende remblokken

Marcel.
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Wielnaaf loopt zwaar door aanlopende remblokken

· 
Posted: 28.09.2025 - 22:46  ·  #1
Volvo S60 model 2002 (bouwjaar 2001).

Hallo allemaal, Bij de APK werd de auto afgekeurd omdat de remmen achter teveel zouden aanlopen. De schijven zagen er behoorlijk aangetast uit, dus besloot ik nieuwe schijven (merk: Blue Print) en nieuwe remblokken (merk: Bosch) te plaatsen. De schijven bleken niet gepolijst te zijn. De sporen van de machinebewerking zijn duidelijk zichtbaar en dus een beetje ruw. Op zich zou dit geen probleem moeten zijn omdat dit na inlopen vanzelf wel glad wordt.

Maar het probleem is nu dat de APK inmiddels verlopen is en ik dus niet een paar honderd kilometer kan gaan rijden om ze in te rijden. Het moet dus in een keer goed genoeg zijn voor de APK. In het APK handboek staat expliciet: "De remvoering van wielen die zijn voorzien van een schijfrem, mag in onberemde toestand in beide richtingen enigszins slepen". Maar wat is "enigzins"?

Ook de nieuwe blokken lopen nogal zwaar aan. Omdat het dus leek dat de cilinder niet goed terugkwam na het remmen en de klauw/cilinder er niet al te goed uitzagen, heb ik ook maar nieuwe remklauwen (merk: ABS) geplaatst. De glijstiften heb ik gepolijst en met Ate vet ingevet.

De situatie is dus: nieuwe schijven, nieuwe blokken, nieuwe remklauwen, nieuwe remvloeistof en de glijstiften zijn goed gangbaar. Toch blijft het probleem bestaan. Eerst dacht ik aan opgezwollen (want 25 jaar oud) remslangen. Maar nadat een kant vervangen was er geen verbetering. Om nu de rest van het remsysteem uit te sluiten als boosdoener, heb ik, na het remmen, de ontluchtingsnippel losgedraaid om alle remdruk weg te nemen. Dit gaf ook geen verbetering. Hetzelfde heb ik met de remslang geprobeerd. Hiermee is, volgens mij, een verstopte remslang of remleiding dus uitgesloten.

Op een video, die ik maakte, zie ik trouwens duidelijk dat de cilinder wel degelijk terugkomt en bovendien de remklauw heen en weer schuift. Nu vermoed ik dat de blokken en schijf niet precies parallel lopen. Waarschijnlijk is dat ook precies waarom ze eerst moeten inlopen. Daarna zouden ze wel precies parallel lopen en komt het hele oppervlak vrij te liggen als de cilinder zich terugtrekt. Bovendien wordt de schijf dan gladder. Nu denk ik dat het geheel een beetje begint te veren omdat eerst extra kracht toegevoegt moet worden om het blok alsnog parallel tegen de schijf te drukken. Bij het loslaten wordt dan de cilinder verplaatsing volledig geabsorbeerd door het terugveren in de niet-parallele stand. Hierdoor blijft een kant tegen de schijf lopen.

Kloppen mijn veronderstellingen een beetje en zou dit gewoon door de APK komen met het argument dat ze nog moeten inlopen? Mocht de keurmeester hem toch afkeuren, heeft het dan zin om bezwaar te maken en de RDW erbij te vragen?

Zoals het nu is, is er, na het remmen, ongeveer 7 tot 9 kilo nodig om de naaf aan het draaien te krijgen (zie attachment). Als ik een stevige zwieper aan het wiel geef, stopt hij na ongeveer 4 omwentelingen. Wat zou hier acceptabel zijn? De lagers zijn in orde en de parkeerrem loopt nauwelijks aan. Als ik de remblokken vrijmaak en een zwieper geef, draait het wiel wel 16 rondjes door. Heeft iemand die krachten wel eens gemeten of gekeken hoelang hij ronddraait? Overigens weet ik dat je kracht in Newton meet, maar de veerrunster geeft het in kilogram aan. Voor mij acceptabel.

Iedere bijdrage is welkom.

Marcel
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

Re: Wielnaaf loopt zwaar door aanlopende remblokken

· 
Posted: 29.09.2025 - 08:15  ·  #2
Met nieuw spul zal de apk geen probleem zijn.
Gewoon even flink wat kilometers maken en dan weer eens kijken.
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.09.2025 - 08:23  ·  #3
4 omwentelingen lijkt mij toch prima? Rem sleept altijd wel wat.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.09.2025 - 09:07  ·  #4
Heb je de naaf goed schoon & roestvrij gemaakt voordat je de nieuwe schijf monteerde? Als de vlakken waar de schijf aanligt op de naaf niet mooi schoon/vlak waren dan zit de nieuwe schijf niet helemaal vlak op de naaf en zal hij niet helemaal vlak lopen en heb je eerder kans op contactverschillen tijdens het ronddraaien. Hoor je verschil qua aanlopen van de remblokken op de schijf bij het ronddraaien van het wiel - loopt hij op één punt meer aan dan het andere? Dan zit de schijf niet recht (of is de schijf krom maar dat is onwaarschijnlijk bij een nieuwe).
Idealiter maak je die pasvlakken schoon met een staalborstel - persoonlijk doe ik dat met een roterende borstel op een accuboormachine. Pas wel op voor het stof, dat wil je liever niet inademen (ik knutselde de stofzuigerslang ernaast zodat alles direct werd opgezogen).
Als je dan nog wilt voorkomen dat je nieuwe schijven weer aan de naaf vastroesten (als dat al het geval was) dan kan je de aanliggende vlakken dunnetjes insmeren met keramisch- of kopervet.
Bij het monteren van de blokken heb je nieuwe klemmetjes geplaatst? Beetje remmenvet aan de contactpunten? Dit om te voorkomen dat het blok (wat aangedrukt wordt door de remzuiger) niet tegen de schijf blijft drukken omdat hij door weerstand in de klauw niet kan bewegen. Deze kracht is relatief klein denk ik (zeker bij alles nieuw materiaal) maar bij wat roestige klauwen kan dit wel een probleem veroorzaken.

Je kan natuurlijk een apk-afspraak maken aan de andere kant van het land en dan over B-wegen daar naartoe rijden... dan is 'ie wel ingeremd tegen de tijd dat je daar bent :-) Maak er een uitstapje van, want dan ben je wel een dagje zoet ;-)
Maar goed, mocht je willen inremmen, dan is er toch wel ergens een polderweg oid die je 30x heen en weer kan rijden en wat inremmen (10-15x van 100 naar 20 km/u zonder wielblokkering, met toenemende remkracht) zonder dat de politie je meteen op je nek zit? Dan kan je daarna evt checken of het al verbeterd is, voordat je naar de apk gaat.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 29.09.2025 - 09:22  ·  #5
Misschien dat de blokken niet goed over de houder glijden?
De contact vlakjes in de houders zouden vervormd en/of vervuild kunnen zijn.
En ik meen dat de geleide pinnen niet ingevet hoeven te worden, enkel de contact vlakjes in de houder.

Edit: ik heb het even opgezocht in Vida. Daar wordt het afgeraden de geleide pinnen of hun rubbers te smeren.
De contact vlakjes met een speciaal vet op siliconen basis.
Marcel.
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 29.09.2025 - 12:04  ·  #6
Allemaal bedankt voor de snelle reacties.

@koennie
Bedankt voor de geruststelling, maar dit is een jonge keurmeester die het theorieboek nogal strikt volgt. Hij had ook nog de volgende afkeurpunten:

- Mistlampen voor doen het niet terwijl er wel een schakelaar zit. Klopt, er zitten helemaal geen fittingen in. Vorig jaar keurde zijn collega (zelfde bedrijf) het wel goed.
- Koplamphoogte verstelling is afgeplakt terwijl er een tuimelwieltje onder zit. Klopt, dit had ik vorig jaar op aanraden van zijn collega gedaan.
- Mistachterlicht RA doet het niet. Klopt, af fabriek zit er een blinde plaat. Er kan geen lampje in.
- Knipperlichten achter stralen wit licht uit. Mag inderdaad niet, maar het waren dusdanig kleine spikkeltjes dat ik twee keer moest kijken wat hij bedoelde.
- Overmatige olielekkage. Vorig jaar hebben zij zelf een oliekering vervangen. De "lekkage" was de oude olie die hier en daar nog aan het blok zat. Er is tijdens de keuring niet één druppel afgevallen.

@trabbit
4 omwentelingen vind ik zelf toch wat mager. Bij mijn andere auto met trommelremmen loopt hij langer door. Wel denk ik dat na het inlopen het wel goed komt. De enige rit die ik heb gedaan lieten geen oververhitte schijven zien. Bij thuiskomst had ik met een warmtebeeldcamera gekeken. De schijf bij het voorwiel was bijna 60 graden terwijl het achterwiel bijna 50 graden was. Dit leek mij een redelijke uitkomst.

@Bolbo
De naaf was schoongemaakt voordat ik de nieuwe schijf plaatste. Maar wel met een handstaalborstel. Daarna heb ik hem nog licht ingevet. Bij controle gaf hij een afwijking aan van -0.01 tot +0.01mm (0.02mm in totaal dus).

Dit leek me geen probleem. Bovendien meet je dit terwijl de vijf wielbouten niet met 140Nm er op zitten, bij het aandraaien varieert het toch al enkele honderdsten. Eigenlijk zou je een dummy naaf moeten hebben zodat je het kunt meten met aangedraaide wielbouten.

Er is inderdaad geen verschil bij het ronddraaien. Het aanlopen is vrij constant over de hele omwenteling. Als de schijf er niet recht op zou zitten, verwacht ik variatie tijdens de omwenteling. Volgens mij zou hij dan twee maal per omwenteling vrij moeten lopen. Immers de schijf drukt dan tegen het ene blok, verloopt vervolgens naar het andere blok. In de tussentijd moet hij even vrij zijn.

Wat wordt bedoeld met "nieuwe klemmetjes" zijn dat de klemmen #3 (art. nr. 30648021)?

Nee, hier heb ik gewoon de oude schoongemaakt en hergebruikt. Maar deze trekken alleen de klauw naar het zadel (#5 art. nr. 8251314) toe. Ze raken niet het buitenste remblok. Wel heb ik het zadel machinaal geborsteld en het raakvlak van de veer licht ingevet. Ik neem aan dat we hier over hetzelfde praten. Het zadel heb ik trouwens niet vernieuwd, maar grondig schoongemaakt. De glijvlakken zijn gangbaar en licht ingevet.

@Maartjinski
De houder (zelf noem ik het een zadel, overgenomen van iemand anders die het zo noemt) had ik dus schoongemaakt en licht ingevet met kopervet. Als ik de blokken er met de hand overheen schuif lijkt het wel soepel te lopen.

Bedankt voor het nakijken in Vida. Maar ik denk dat het geen kwaad kan. Wel heb ik Ate remvet gebruikt. Mogelijk dat Vida het niet nodig vind om te voorkomen dat je vet op petroleum basis zou gebruiken. Dit tast het rubber aan. Bij mijn weten doet Ate remvet dat niet. De volgende keer als ik het los heb zal ik het wel weer schoonmaken en even aankijken hoe zich dat houd. Als het dan later toch stroef gaat lopen of de pinnen gaan roesten, ga ik hem toch invetten.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 29.09.2025 - 12:16  ·  #7
Weer wat geleerd, een pakking tussen fusee en remankerplaat . #10
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 29.09.2025 - 12:28  ·  #8
Ik had dat aanlopen ook steeds
Heb toen alle klauwen vervangen en geen last meer gehad
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.09.2025 - 13:29  ·  #9
Ik refereerde aan klemmetjes die normaalgezien in #5 geklikt worden, maar misschien is dat niet zo bij die klauwen. Dan is het een kwestie van goed schoonmaken en evt invetten met juist type vet van de raakvlakken van klauw&bracket met remblokken (al moet ik eerlijk zeggen dat ik me afvraag wat & hoe lang dat iets toevoegt, aangezien die altijd vol in de regen/pekel zitten én heet worden).
Marcel.
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 29.09.2025 - 14:08  ·  #10
Mogelijk is dat iets van latere modellen of andere modellen. Ik ga even zoeken of die ook op deze klauw passen. Bij mijn Nissan had ik inderdaad zo iets.

Inmiddels is het me ook gelukt om een animated gif te maken. Hier is te zien dat de cilinder ook terugkomt en dat de klauw heen en weer schuift. Voor zover ik het kan beoordelen is dit ruim genoeg om onder normale omstandigheden de blokken vrij te maken.

De tweede animatie laat mogelijk het probleem zien. Het lijkt er op dat het remblok mee terugveert. Moeilijk te zien, maar rechtsonder zie je een kier ontstaan.

Ik denk dus nog steeds dat de blokken niet mooi parallel tegen de schijf gedurkt worden, waardoor het gaat wringen. Deze speling neemt dan het teruggaan van de cilinder op waardoor ze nog steeds niet vrijkomen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.09.2025 - 15:10  ·  #11
Dat lijkt me niet zo gek, het remblok zit er in feite los in (kan bewegen in de klauw - zit niet aan de klauw geplakt zoals bij sommige andere merken? - zo te zien aldus bijv. deze video op 6:09 minuten) dus dat het niet helemaal loskomt van de remschijf lijkt mij niet direct een probleem. Zolang het maar enkel het gewicht / de positie van het remblok is die tegen de schijf aan rust, maar er geen druk op wordt uitgeoefend door de klauw (in rust). Dat lijkt bij jou niet het geval als de klauw goed gangbaar is.
De klem waarvan je een stukje ziet op jouw GIFs zet volgens mij enkel kracht op klauw en bracket, niet op het blok zelf. Wellicht even controleren of die klem wel goed zit, maar dat lijkt er wel op.
Ik zou toch maar eens een stukje gaan rijden (op een rustige plek) en wat inremmen, dan een stuk rijden zonder gebruik van de remmen (zo mogelijk) en dan tot stilstand komen zonder de rem te gebruiken (op motor afremmen en terugschakelen) en dan de remmen voelen / meten of ze warm worden. Als dat niet het geval is, maak je je wellicht teveel zorgen en zit het wel goed. Het gewicht van de auto laat het wiel misschien best prima doorlopen als de remmen eenmaal wat ingesleten zijn en de coating van de schijf is.
Marcel.
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 30.09.2025 - 12:44  ·  #12
Dat is op zich wel een duidelijke video. Die laat zien dat ik bijna hetzelfde doe als op de video. Bovendien is het precies dezelfde uitvoering van het remsysteem. Alleen gebruik ik bij lange na niet zoveel kopervet. Maar ja, zij verkopen dat spul dan ook.

Het klopt natuurlijk wel dat het buitenste blok los ligt. Maar wat ik op de video meen te zien is dat het deel van het blok aan de as kant (links onder op de video) al tegen de schijf zit en niet in beweging komt terwijl het deel aan de klauwkant (rechts onder) bijna net zo ver heen en weer gaat als de verplaatsing van de cilinder. Eigenlijk zou ik verwachten dat het blok aan de askant ook een kier zou laten zien. Niet per se bij de klauw maar dan eventueel bij de schijf.

Dat ik dat niet zie gebeuren geeft bij mij de indruk dat de klauw niet sterk genoeg is om de remkracht te weerstaan. Dat zou betekenen dat een deel van de remenergie verloren gaat in het buigen van de klauw. Op zich niet zo'n probleem want er is kracht genoeg. Maar het betekend wel dat de terugloop van de cilinder ook verloren gaat in het terugbuigen van de klauw.

Inmiddels begin ik wel een beetje overtuigd te raken dat ik me teveel zorgen maakt en dat, zoals je schrijft, dat ze gewoon wat moeten inslijten. Overigens is er al zo'n 20km mee gereden.

Vandaag heb ik de RDW gebeld en ik moet zeggen dat ze heel behulpzaam waren met het meedenken en uitleggen. De technicus van de RDW zijn dat als het wiel nog 4 rondjes doordraait na een halve zwieper ze echt niet aanlopen. Voor zover hij het over de telefoon kon beoordelen zou het goed moeten zijn. Wel jammer dat ze me geen getallen konden geven van hoeveel kg op een wielmoer goed zou zijn om het wiel aan het draaien te krijgen. Dat hadden ze nooit opgemeten. Ook konden ze geen informatie verstrekken over de temperatuur die het wiel zou mogen hebben.

De tip die hij me nog wel gaf was om de geleide pennen een beetje los te draaien en een kwart slag verdraaien om te zien of dat een verbetering geeft. Het zou namelijk kunnen zijn dat deze licht ovaal zijn en dat ze dus in de ene of andere richting een ander resultaat geven. Dit ga ik vandaag dus proberen, maar ze lopen al zo soepel dat ik er eigenlijk niets van verwacht.

Waarschijnlijk moet ik het maar gewoon proberen en niet te veel zorgen maken.
Marcel.
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 30.09.2025 - 12:53  ·  #13
@Marcel classic v70
Je schreef dat je de klauwen weer vervangen had en het probleem toen weg was.

Kun je me vertellen welk merk je eerst had en welk merk het probleem heeft opgelost?
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 30.09.2025 - 13:12  ·  #14
Je klauwen zijn waarschijnlijk gewoon prima.

Ik had ook een aanlopende rem links achter.
Er zat een roest rand naast de zuiger die de zuiger iets liet klemmen.
Ik heb de roest verwijderd, een revisie kitje met alleen de rubbers gehaald. Klauw gangbaar gemaakt, alle rubbers vervangen en hij doet het alweer 30k probleemloos. Deze klauw is dus al 482000 km oud.

Ik vind het interessant hoe je alles aan het analyseren en meten bent, maar ik denk wel dat je beter eerst even een paar honderd km kan gaan maken.
Marcel.
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 30.09.2025 - 13:38  ·  #15
Je advies zou ik graag ter harte nemen, maar een bijkomend probleem is dat de APK inmiddels verlopen is. Dat betekend dat de verzekering (Univé) geen dekking geeft. Dat risico wilde ik maar niet nemen. Eigenlijk mag ik alleen dus naar de keuring rijden.

Als ik er mee mocht rijden zou ik dat zeker doen. Even heen en weer over de A1, temperatuur meter mee en zo nu en dan kijken of de temperatuur niet teveel oploopt. Daarna kijken of het verbeterd. Maar ja geen APK en dus geen verzekering.

Overigens heb ik de originele video's inmiddels op youtube gezet. Dat levert een beter beeld op dan een animated gif.

Remcilinder RA
Detail remcilinder

remblok RA
Detail remblok
Selected quotes for multi-quoting:   0