www.tunex.nl

Wie heeft er ervaring met dit bedrijf?

 
 
 
 
 
Norsk V70D5
 
Avatar
 
Subject:

www.tunex.nl

 · 
Posted: 04.04.2011 - 20:39  ·  #1
Hallo

Wie heeft er ervaring met TUNEX in 's-Heerenberg ze hebben goede aanbiedingen en als je de rijervaringen leest ziet het er wel goed uit.

Ik zit te spelen met de gedachten om mijn V70 D5 bij dit bedrijf te chippen.

Het bedrijf RICA tuning heeft iSoftloader zodat je de software zelf terug kan zetten en dat is wel zo handig omdat ik niet in Nederland woon en misschien mijn dealer niet zo handig en alles wist.

Groet en alvast bedankt voor de reactie's
Eric
kvanb
 
Avatar
 
Subject:

Re: www.tunex.nl

 · 
Posted: 05.04.2011 - 12:55  ·  #2
Hallo Eric,

Met het verhogen van het koppel bestaat de kans dat het vliegwiel bij een Volvo gaat trillen. Veelal is dit merkbaar in de hogere versnellingen bij 1800 tot 2200 trn/min (indien je het gaspedaal diep intrapt). De reden hiervan is dat Volvo over het algemeen een licht 2-massavliegwiel monteert die een (te veel) verhoogd koppel bij deze toeren niet aan kan. Advies is dus het koppel mn. voor de lagere toeren niet te maximaliseren. Geef dit vooraf aan en ze kunnen hier bij Tunex dan rekening mee houden.

Gr,
koert
Norsk V70D5
 
Avatar
 
Subject:

Re: www.tunex.nl

 · 
Posted: 07.04.2011 - 20:33  ·  #3
Hi Koert

Het klingt wel aannemelijk
Maar hoe kom je aan deze wijzheid?
Ik heb net een antwoord gekregen van TUNEX en hun vertelde mij dat mijn wens van niet meer dan 15% vermogens toenamen geen probleem is (zie stukje mail onder)

Wij kunnen de auto tot 15% over het standaard vermogen tunen. Wij kunne berekenen aan hand van de originele koppelkromme hoeveel het nieuwe koppel wordt met daaraan het aantal pk's.

Klingt goed misschien toch maar een afspraak maken?
Jammer dat er zo weinig reacties zijn.

Koen bedankt voor jr reactie
groet
Eric
pieterhoogvliet
 
Avatar
 
Subject:

Re: www.tunex.nl

 · 
Posted: 08.04.2011 - 14:48  ·  #4
ik heb bij Tunex mijn Xenon laten inbouwen..
erg proffesioneel en keurig met de werkzaamheden.

Chippen nog geen ervaring mee, echter zou ik altijd voor de veilige Chip kiezen dan voor max.

succes.
yellobeard
 
Avatar
 
Subject:

Re: www.tunex.nl

 · 
Posted: 09.04.2011 - 09:55  ·  #5
Ok, ik ben dus net lid geworden, en heb dan informatie waar jullie wellicht wat aan hebben..

Ik heb een paar weken geleden mijn S80 T6 bij Tunex laten tunen, dus hier een korte review:

Na een weekje struinen op t'web, en het zenden van de nodige mails naar diverse tuners (ik wilde uit de reacties op mijn vragen bepalen welke het ging worden..), heb ik voor Tunex gekozen:
Uit de antwoorden bleken zij goed in die materie te zitten: Ze wisten precies wat wel kan en wat af te raden is. In mijn geval (Geartronic) oppassen met een te hoog koppel bij lagere toeren.
Ik heb een zeer goed (nog steeds) contact met dhr Angenent..

Wat mij bij aankomst in s'Heerenberg een klein beetje tegenviel, is de wat onpersoonlijke ontvangst: Briefje met gegevens invullen, sleutels inleveren en in wachtkamer plaatsnemen..
Maar gezien het verschillende pluimage wat klanten betreft wel logisch. (laten we het houden op 'kleurrijk').
Na de tuning krijg je het advies het de eerste 150km rustig aan te doen, wel jammer: Je zit wel aanlokkelijk dicht bij Duitsland.. Maar inderdaad, je merkt goed dat alles zich moet 'zetten'. Het management heeft deze kilometers echt nodig om aan de tuning te 'wennen', in mijn geval iets meer..
Een klein probleempje had ik nog met de reactie van de Geartronic bij het trekken van een stoplicht-sprintje, gebeld met Tunex, en Tunex zeer bereid gevonden dit onder garantie op te lossen. Maar na wat nadenken vond ik dit probleem te klein om er wat aan te laten doen: De T6 was al een beest, nu is het duidelijk een monster! En door het ontbreken van AWD, heb ik toch de eerste 80 meter alleen maar wielslip! Het ging mij meer om de tussen-acceleraties, en die liegen er niet om: 3,4sek van 80-120 in 2-e versnelling (1/3 tank)! En verbazend hoe de T6 nu naar de 200 stuift..en verder..
En gemiddeld zo'n 0,7 liter op 100km zuiniger ook !!
Daar moet bij gezegd dat ik natuurlijk met de dubbele turbo wel een groot rendement uit de tuning haal.

Ik had aanvankelijk een afspraak voor een uitgebreide tuning op de testbank, maar kreeg een mail waarin met excuses werd gemeld dat de nieuwe testbank niet goed funktioneerde, en niet bruikbaar bleek voor de hogere vermogens. Resultaat: een fikse korting op een standaard tuning, en een gratis testrun op de bank als deze weer werkt! Niet slecht, zeker als je bedenkt dat Tunex al goedkoop is: Een uitgebreide tuning met testbank zou in mijn geval 400 euro hebben gaan kosten, dat is een bedrag wat veel tuners al minimaal rekenen voor een standaard tuning, zonder testruns..

Al met al, als ik zie (of beter, zowat iedere dag voel!) wat ik voor die 225 euro gekregen heb.. Ben ik dus dik tevreden!

Nog een puntje: Een aantal tuners, waaronder Tunex, adviseren het 'spoelen' van de automatische bak (bij boven 100k), en Tunex doet dit dat dus ook sinds kort, tegen een zeer scherpe prijs.
En ook hier, doordat ik hun antwoorden naast die van experts heb kunnen leggen, merk ik dat ze exact weten wat ze doen, en moeten doen..

Goed, wellicht niet zo kort als aanvankelijk bedoeld.. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben..


Groetjes,

YB.
JBV70
 
Avatar
 
Subject:

Re: www.tunex.nl

 · 
Posted: 21.07.2011 - 23:12  ·  #6
Misschien heb je er nog wat aan maar ik heb inmiddels 3 verschillende auto's door Tunex laten chippen en de service is top. Een aantal jaar terug kwam ik met een Rover 620 D aanzetten en het bleek dat deze niet zo makkelijk te chippen was. Ik heb er gezeten van 13.00 tot 23.00 uur :'( maar Peter is naar Duitsland gereden en weer terug om de tuning te realiseren. Hij zorgt er gewoon voor dat je tevreden vertrekt.
Ik wil tzt ook mijn V70 2.5D laten chippen maar lees hier en daar over dat vliegwiel dus zal dit dan ook met ze bespreken wat wijsheid is.
XXsanderXX
 
Avatar
 
Subject:

Re: www.tunex.nl

 · 
Posted: 22.07.2011 - 01:07  ·  #7
en ook al bij BSR gekeken??

ik heb daar een "doe het zelf paket" vandaan.

het oude programma word op een SD kaart opgeslagen.
je kan via de PC thuis kijken of er updats zijn en dan zelf alles doen.

het installeren is erg makkelijk.

ik ben zeer tevreden over BSR en nog nooit iets gehad in de 4 jaar dat de S60 2,4 140pk naar de 188pk is gegaan. en dan heb ik ook een automaat.
en mocht er iets zijn dan kun je zo het oude programma er weer op zetten.
de dealer kan het tunings programma niet wissen of er iets in veranderen.

even je auto erbij zoeken en je ziet meteen wat het chipen doet met de auto.
http://winkel.bsrtuning.nl/producten/

gr Sander.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: www.tunex.nl

 · 
Posted: 22.07.2011 - 21:10  ·  #8
Ziet goed uit Sander, maar ik ben wel van mening dat de prijs hoog is! Als er ooit een inkoopactie is wil ik er nog wel eens aan wagen, maar 900 euri voor een chippie gaat erg ver.
XXsanderXX
 
Avatar
 
Subject:

Re: www.tunex.nl

 · 
Posted: 22.07.2011 - 22:50  ·  #9
idd,
voor de diesel is hij een stuk duurer dan voor de beziene.
ik heb er in zweden €554 voor betaald. (2,4 beziene)

nu is het wel zo dat BSR een programma maakt dat elke versnelling zijn eigen setup (tuning) heeft.

en dat is gebeurt niet bij alle chiptuning BV's.

gr Sander.
JBV70
 
Avatar
 
Subject:

Re: www.tunex.nl

 · 
Posted: 26.07.2011 - 22:25  ·  #10
Een keuze kunnen maken? Ben wel benieuwd eigenlijk, want vraag mijzelf ook af of ik zonder problemen de 'gewone' tuning zou kunnen laten uitvoeren of dat ik het koppel specifiek aan moet laten passen.
yellobeard
 
Avatar
 
Subject:

Re: www.tunex.nl

 · 
Posted: 30.07.2011 - 11:15  ·  #11
Beste JBV,

Vooral bij Tunex hebben ze zeer goed in de gaten wat wel en niet kan.
Bij het chiptunen kunnen ze (wat ze in mijn geval dus ook gedaan hebben..) per toerental-gebied
instellen hoe hoog het koppel uiteindelijk wordt.
Dus als er om wat voor'n reden dan ook opgepast moet worden met een te hoog koppel in het
lagere toeren-gebied, dan kunnen ze dat.

De totale vermogens-toename staat hier echter redelijk los van: Het vermogen is een combinatie van toeren en koppel. En als ze bij de hoge toeren gewoon de hoogst mogelijke koppel-toename
realiseren, dan heb je nog steeds het maximale uit de tuning.
Het enige is, is dat je door het iets lagere koppel bij lage toeren iets minder snel bent bij een sprintje.

Voorbeeld bij dit verhaal: Onlangs is een Volvo T6 vergeleken met een Opel Insignia Turbo OPC.
Daar had de Volvo met 300 pk dus 20 pk minder te besteden.. De leek zou zeggen "dus de OPC gaat dit winnen"
Maar er is ook zoiets als "koppel-verloop".. Die 320 pk heb je alleen op een enkel punt in het toeren-gebied (dicht tegen, of op het toeren-maximum) Over het vermogens-verloop over het gehele toeren-gebied werd dus niet gesproken, en daar zit em de kneep!

De OPC legde het af...! Waarom: Omdat de Volvo al heel vroeg in het toeren-gebied een zeer hoog koppel op de wieltjes loslaat, dus al vanaf het begin van een sprintje enorm accellereert.
En omdat het koppel van de OPC pas veel later in het toeren-gebied opkomt, blijft hij achter.

De 'koppelkromme' van een motor is dus van niet te onderschatten belang bij de uiteindelijke prestaties van een auto (souplesse geheten)

In mijn geval: Omdat ik geen AWD heb, had het voor mij niet zoveel zin om het koppel bij de
lage toeren veel op te voeren: Van 0-85 km/h toch alleen maar wielspin of ingrijpen ASR..
Dus is, om de Geartronic te sparen, het koppel bij mij niet veel opgevoerd bij lage toeren, maar boven ongeveer 2600 toeren voel ik dus mijn rug vrij plots, duidelijk dieper in de stoel gedrukt worden!
En als ik eenmaal boven die 85km/h het gas stevig intrap, dan komt bij het opschakelen het toerental niet meer onder die 2600 toeren, dus geniet ik daar het optimale rendement van de tuning.

Het zou mij verbazen als ze bij Tunex (of iedere andere gerenomeerde tuner..) niet eenzelfde karakter kunnen instellen bij een Diesel...

Ik hoop dat dit helpt..

Groetjes, YB.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: www.tunex.nl

 · 
Posted: 30.07.2011 - 16:59  ·  #12
Quote door XXsanderXX

idd,
voor de diesel is hij een stuk duurer dan voor de beziene.
ik heb er in zweden €554 voor betaald. (2,4 beziene)

nu is het wel zo dat BSR een programma maakt dat elke versnelling zijn eigen setup (tuning) heeft.

en dat is gebeurt niet bij alle chiptuning BV's.

gr Sander.


Ja, in Zweden laten doen scheelt denk ik wel. Hier betaal ik voor mijn petrol V70 2.0T van 2006 rond de 900 euri! Dat gaat me te ver. Die 550 wilde ik wel betalen. Kunnen we niet een tuningdag ergens houden zodat we samen kunnen chippen met groepskorting ofzo?
JBV70
 
Avatar
 
Subject:

Re: www.tunex.nl

 · 
Posted: 30.07.2011 - 22:46  ·  #13
Hallo YB,

Bedankt voor je uitgebreide info. Ik zal het tzt met ze bespreken wat wijs is voor de 'D'.

Ik had ook niet verwacht dat ze het niet konden aangezien ze het bij 3 van mijn vorige auto's ook heel netjes gedaan hebben.

Eens kijken wat er na de vakantie op de rekening staat en waarschijnlijk dan weer eens naar 's Heerenberg. De V70 vind ik al super rijden alleen mis ik juist in de lage toeren (tot 2000 toeren) wat trekkracht. Bij de vorige getunede auto's verbeterde dit sterk en werd de vermogensagifte veel gelijkmatiger en ze kregen een langere powerband. Nu maar hopen dat dit geen vervelende invloed gaat hebben op het vliegwiel.

Groet Joost
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: www.tunex.nl

 · 
Posted: 04.09.2011 - 09:52  ·  #14
@JBV70

Joost, ben eigenlijk heel benieuwd of je al actie hebt ondernomen en of je nog meer info hebt over het wel en wee van het tunen van een V70 D5. Ik heb sinds kort een handgeschakelde V70 D5 uit 2002 en heb een aantrekkelijke aanbieding liggen van Tunex. Mijn overbuurman, die een 140pk benzine uitvoering heeft uit 2000, dacht ook aan tunen maar aangezien zijn winst te beperkt is lijkt het er op dat hij afhaakt. De aanbieding die ik gekregen geldt als ik in september 2 auto's kom laten tunen.

Ik wil eerst het gemiddelde verbruik van mijn auto nog even in de vingers krijgen om goed het effect van tunen op het verbruik te kunnen zien. Nou, ik ben benieuwd naar je reactie en misschien zijn er nog meer gegadigden en kunnen we er inderdaad een met meer tegelijk naar toe.

Vriendelijke groeten

Steve
JBV70
 
Avatar
 
Subject:

Re: www.tunex.nl

 · 
Posted: 04.09.2011 - 10:29  ·  #15
Hoi Steve,

Mijn vakantie was erg mooi maar heeft ook een 'leuk' gat in mijn budget geslagen en de distributie komt eraan dus ik zat eraan te denken om rond december weer eens te kijken. Ik ben natuurlijk wel benieuwd naar de aanbieding die je gekregen hebt. Helemaal met jouw D5 zal het genieten zijn na de tuning.

Groeten Joost
 
Selected quotes for multi-quoting:   0