xenon/led pitten

 
 
 
 
 
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: xenon/led pitten

 · 
Posted: 06.10.2020 - 13:45  ·  #46
Quote door brinkie

Vaak (niet altijd) hebben xenon koplampen ook ABL, automatisch meedraaien met het stuur.


Ja vergeten, heb ze zelf ook
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: xenon/led pitten

 · 
Posted: 06.10.2020 - 14:23  ·  #47
Dank voor je reactie.
Er zit nu standaard Halogeen in ja. Garage zei dat de kabelboom niet geschikt is. Ik heb de hoop dat de bedrading voor de hoogte sensoren gewoon aanwezig zijn zodat ik die kan inbouwen.
Ben benieuwd. Hoop dat iemand mij daar meer over kan vertellen.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: xenon/led pitten

 · 
Posted: 06.10.2020 - 14:30  ·  #48
Quote door brinkie

Vaak (niet altijd) hebben xenon koplampen ook ABL, automatisch meedraaien met het stuur. Dan heb je behalve een hellingshoeksensor ook nog een stuurhoeksensor nodig.
Ik heb de schema's van MY2011 en 2014 naast elkaar gehouden, de koplampen zelf hebben exact dezelfde bedrading. Maar hang voor de gein eens VIDA aan de auto en je zult ongetwijfeld een boel interessante foutmeldingen tegenkomen. ;)


Dank voor je reactie Robert.

Kan je ook zien of er in de bedrading ook de bedrading zit voor de sensoren voor de hellinghoek zodat ik die kan plaatsen? Wat betreft de stuurhoek heb ik begrepen dat deze vanaf 2010 door de bestaande hardware in de auto al wordt aangestuurd. Voorheen zat er onder de motorkap een aparte unit voor deze aansturing.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2203
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: xenon/led pitten

 · 
Posted: 07.10.2020 - 14:56  ·  #49
Het gaat je niet zomaar lukken ben ik bang. In MY 2011 wordt de hoogteverstelling door de CEM geregeld, in MY 2014 zit er een aparte HCM (Headlight Control Module) in, die met de hellingssensoren praat. De koplampen zijn weliswaar hetzelfde, maar ik ben bang dat de CEM aparte software nodig gaat hebben om de hellingssensoren uit te lezen en de hoogteverstelling in de xenonlampen aan te sturen.
Tenzij je Four-C hebt, dan heb je die hellingssensoren wel en zitten ze aangesloten op de Four-C module (die vervolgens met de koplampen praat)
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: xenon/led pitten

 · 
Posted: 07.10.2020 - 15:15  ·  #50
Dank voor je reactie Robert.
Dat is balen. Ik had begrepen dat de CEM vanaf bj. 2010 de lampen aan stuurde. Dacht daarom dat het voor mij mogelijk moest zijn de Xenon er in te zetten.
Ik stop er mee en zet de koplampen wel te koop. Jammer, want de aftermarket Xenon die ik er in had gave super prettig licht.
Alleen merkte ik dat sommige tegenliggers er niet blij meer waren. Heb ze er maar uit gehaald.
Waren wel hele goede, Hilox Evolution. Niet goedkoop maar wel erg goed.
Bedankt voor je moeite en ik ga nu in een hoekje zitten treuren, met een biertje.... :'( ;-)
arjan2302
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen
Leeftijd: 45
Berichten: 75
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: xenon/led pitten

 · 
Posted: 07.10.2020 - 16:34  ·  #51
Hoi,
En als je nu after-market xenon,Led in de nieuwe koplampen mod.2014 plaats. Maar denk dat je dan het lichtbeeld nog niet correct krijgt. Ik weet het is een beetje vloeken in de kerk voor sommige forum-leden om after-market spul te plaatsen sorry.

Vrgr Arjan
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: xenon/led pitten

 · 
Posted: 07.10.2020 - 16:53  ·  #52
after-market xenon,Led in de nieuwe koplampen mod.2014 plaatsen. Dat kan niet omdat ik met de aansturing van de koplampen zit. Die communiceren niet met de CEM van 2010/2011 blijkt nu....Jammer.
Denk inderdaad aan LED. Maar dan in de originele 2010 koplampen. Ben alleen bang dat LED ook verblindende gevolgen heeft...
Weet ook niet hoe het RDW daar over denkt.
arjan2302
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen
Leeftijd: 45
Berichten: 75
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: xenon/led pitten

 · 
Posted: 07.10.2020 - 16:59  ·  #53
Quote door yes996

after-market xenon,Led in de nieuwe koplampen mod.2014 plaatsen. Dat kan niet omdat ik met de aansturing van de koplampen zit. Die communiceren niet met de CEM van 2010/2011 blijkt nu....Jammer.
Denk inderdaad aan LED. Maar dan in de originele 2010 koplampen. Ben alleen bang dat LED ook verblindende gevolgen heeft...
Weet ook niet hoe het RDW daar over denkt.

Hoi,
En als je de after-market led dan aansluit net als je dat wil gaan doen als in de originele 2010 koplampen. En dan buiten de aansturing van de CEM gaan.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1616
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: xenon/led pitten

 · 
Posted: 07.10.2020 - 21:08  ·  #54
Quote door yes996

after-market xenon,Led in de nieuwe koplampen mod.2014 plaatsen. Dat kan niet omdat ik met de aansturing van de koplampen zit. Die communiceren niet met de CEM van 2010/2011 blijkt nu....Jammer.
Denk inderdaad aan LED. Maar dan in de originele 2010 koplampen. Ben alleen bang dat LED ook verblindende gevolgen heeft...
Weet ook niet hoe het RDW daar over denkt.

Hi,
Ik rijd al 4 jaar rond met Hilox Led, die duurste set van ze. Geen seintjes van tegenliggers, telkens prima door de APK. Alleen al om die lampen durf ik nauwelijks een andere auto te kopen, beter zicht krijg ik misschien nooit meer!
Wellicht kan je de xenon set ruilen tegen die? Je kan altijd komen kijken, we wonen in hetzelfde dorp. :-)
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: xenon/led pitten

 · 
Posted: 07.10.2020 - 22:28  ·  #55
Ik heb begrepen dat het zicht van halogeen en led elkaar nauwelijks ontlopen. Wel scheelt het in het stroomverbruik. Dat is iets wat mij niet zoveel uitmaakt. Stroom genoeg. Hij komt iedere keer door de apk. Maar, dat wordt volgend jaar anders. Geen goedgekeurde Xenon in de auto dan afkeur. Bij aanhouden een boete.......Schijnt met led dezelfde kant op te gaan.
Ik heb de ervaring dat Xenon aanzienlijk meer licht geeft. Daar had/heb ik in het bergachtige Spanje altijd veel plezier van. Met led heb ik geen ervaring. Zal mij er eens in verdiepen.
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: xenon/led pitten

 · 
Posted: 08.10.2020 - 07:21  ·  #56
Quote door yes996

Ik heb begrepen dat het zicht van halogeen en led elkaar nauwelijks ontlopen. Wel scheelt het in het stroomverbruik. Dat is iets wat mij niet zoveel uitmaakt. Stroom genoeg. Hij komt iedere keer door de apk. Maar, dat wordt volgend jaar anders. Geen goedgekeurde Xenon in de auto dan afkeur. Bij aanhouden een boete.......Schijnt met led dezelfde kant op te gaan.
Ik heb de ervaring dat Xenon aanzienlijk meer licht geeft. Daar had/heb ik in het bergachtige Spanje altijd veel plezier van. Met led heb ik geen ervaring. Zal mij er eens in verdiepen.


Ik heb zelf Xenon (Hilox) met canbus op de 850 , wel icm met projectiekoplampen, geen melding of zo, scherp lichtbeeld, geen probleem met de APK .
Op mijn Motor (Honda Fireblade) zit 3x H7, mijn dimlicht is Xenon(Hilox)en de grote lichten zijn 2x H7 (LED) ook van Hilox, ik wou het eerst niet geloven maar LED , als je die aanzet dan heb je gelijk licht, dus uitermate geschikt voor grootlicht.
Ik heb ook LED geprobeerd in de dimlicht, maar hoe ik de koplamp ook afstelde, het stond altijd te hoog, LED lampen zitten in een houder, je kan de led draaien om het af te stellen, de verticale stand (op een motor is ook gewoon af te stellen), maar zelf in de laagste stand stond het te hoog, vinden tegenliggers niet leuk.
Het verschil tussen Xenon/LED is niet erg groot, ze geven een bak licht, alleen die Xenon is Qua LUMEN sterker, maar in de praktijk is het verschil te verwaarlozen.
Naast die Volvo 850 heb ik ook een V70 R (bj 2007) standaard uitgerust met xenon , ik lees net dat het communiceert met het Four-C systeem, alleen jammer van het groot licht (hallogeen) het lijken net kaarsen pitjes, in de toekomst vervangen voor H9
LED(uiteraard van Hilox).
en zo blijf je bezig.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: xenon/led pitten

 · 
Posted: 08.10.2020 - 08:15  ·  #57
Quote door yes996

Ik heb begrepen dat het zicht van halogeen en led elkaar nauwelijks ontlopen. Wel scheelt het in het stroomverbruik. Dat is iets wat mij niet zoveel uitmaakt. Stroom genoeg. Hij komt iedere keer door de apk. Maar, dat wordt volgend jaar anders. Geen goedgekeurde Xenon in de auto dan afkeur. Bij aanhouden een boete.......Schijnt met led dezelfde kant op te gaan.
Ik heb de ervaring dat Xenon aanzienlijk meer licht geeft. Daar had/heb ik in het bergachtige Spanje altijd veel plezier van. Met led heb ik geen ervaring. Zal mij er eens in verdiepen.

Dat ligt er maar net aan welke LEDs je hebt. LED lampen met moderne lumileds van Philips produceren veel meer lumen dan een setje standaard halogeen lampen.
En hoe kom je bij die APK regels? AUto van een maat van mij is een week geleden nog gekeurd met (goedkope Chinese) xenon lampen
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: xenon/led pitten

 · 
Posted: 08.10.2020 - 08:31  ·  #58
Mijn vorige V70 T5 had af fabriek xenon met bochten verlichting- meedraaiend.
Mijn huidige XC 90 heeft de led (Thor) koplampen. Dit geeft echt enorm veel meer licht dan de xenonlampen van de V70. Ook wat dat betreft staat de techniek niet stil!
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: xenon/led pitten

 · 
Posted: 08.10.2020 - 09:04  ·  #59
Quote door [-Tom-]

Quote door yes996

Ik heb begrepen dat het zicht van halogeen en led elkaar nauwelijks ontlopen. Wel scheelt het in het stroomverbruik. Dat is iets wat mij niet zoveel uitmaakt. Stroom genoeg. Hij komt iedere keer door de apk. Maar, dat wordt volgend jaar anders. Geen goedgekeurde Xenon in de auto dan afkeur. Bij aanhouden een boete.......Schijnt met led dezelfde kant op te gaan.
Ik heb de ervaring dat Xenon aanzienlijk meer licht geeft. Daar had/heb ik in het bergachtige Spanje altijd veel plezier van. Met led heb ik geen ervaring. Zal mij er eens in verdiepen.

Dat ligt er maar net aan welke LEDs je hebt. LED lampen met moderne lumileds van Philips produceren veel meer lumen dan een setje standaard halogeen lampen.
En hoe kom je bij die APK regels? AUto van een maat van mij is een week geleden nog gekeurd met (goedkope Chinese) xenon lampen

De ene keuring station is de andere niet, die van mij werd afgekeurd op teveel strooilicht (bij de Volvodealer in Breda) ook bij een onafhankelijke keuringstation in Breda ( een jaar ervoor) Van Beelen , zodoende moest ik nieuwe koplampen kopen,
Kassa, 250,00 per stuk (origineel Hella) imitatie's heb je al voor minder dan 50.00 euro.
zodoende besloten om de huidige originele koplampen om te bouwen, je moet dan wel de geribbelde glazen vervangen door helder glas, deze heb ik gekocht bij European Tuning echt de metamorfose is ver bluffend, het licht is feller dan bij de originele
xenon van de V70 R.
De Volvo 850 heeft 4 x H1, als ik mijn Grootlicht aanzet heb ik 4 lampen die aangaan , het dimlicht wordt razendsnel omgezet naar Xenon grootlicht ( komt door het electronische mechanisme) dat in het systeem (aparte aansluiting) zit.
Die V70R heeft ook een soortgelijk systeem , maar een veel trage reactie.
Ik ben er heel erg blij mee en een bijkomend voordeel , als je een beetje handig ben, dan is het ook veel goedkoper dan de 500,00 euro.
De lichteisen worden in de toekomst ook veel en veel strenger is ook wel nodig ook .
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: xenon/led pitten

 · 
Posted: 08.10.2020 - 10:33  ·  #60
Zo'n mechanisch systeem heeft mijn S80 ook (ook origineel xenon met helder glas, maar wel reflector lampen), daarbij worden er dan ook nog 2 H7 halogeenpitten bijgeschakeld (die wil ik uiteindelijk vervangen voor LED).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0