2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 
 
 
 
 
Rien
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 43
Berichten: 36
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 27.09.2022 - 08:28  ·  #46
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 27.09.2022 - 08:38  ·  #47
Rien,
Dankjewel. Heb het schema daar gevonden.
Het rare is wel dat ik geen spanningfluctuatie zag in VIDA, ik denk dat dit gemeten wordt op de cem?
Injectoren komen uit de ECM vermoed ik, eens kijken waar die zit; of is dat in de praktijk dezelfde module?
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 27.09.2022 - 09:16  ·  #48
Slechte massa en of verbindingen lijkt me zeker een mogelijkheid.
Dan kunnen er storingen optreden die niet logisch verklaarbaar zijn zoals de invloed van de koplampen op de storing.

Er is ook nog wat vast te stellen door te meten met een voltmeter.
Probeer vast te stellen of er tussen de min pool van de accu en het motorblok een kleine spanning gemeten kan worden bij draaiende motor. Meten tijdens het starten is nog beter. Daar heb je wel een tweede paar handen voor nodig.
Wanneer er een kleine spanning is waar te nemen dan is er met de massaverbinding iets niet in orde.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 27.09.2022 - 09:49  ·  #49
Quote door staaf

Ik heb deze avond wat staan tikken tegen de injectoren maar kon de slechte loop niet reproduceren. Toen een ritje gaan maken totdat de motor weer zijn kuren kreeg. Toen heb ik de Lin-connector van de dynamo uitgetrokken, dan was ik zeker dat de dynamo niet bekrachtigd was. Echter tegen mijn verwachting in geen verschil. Zet ik de koplampen weer aan begint de motor weer perfect te lopen.
Ik weet het eerlijk gezegd niet meer.
Wat is het verband tussen een verbruiker aanzetten en het slecht lopen? De dynamo mag ik afvinken, dus de stroom van de lampen komt rechtstreeks uit de batterij. De motor zelf voelt de belasting van de dynamo dus niet meer. Wat gebeurt er dan wel?
Voor de volledigheid: ook de vrijloop van de dynamo gecontroleerd..... die is ook ok.


De LIN connector van de dynamo zal er wel voor zorgen dat de dynamo met de computer kan communiceren, maar de stroom voor de lampen wordt gewoon gevraagd en geleverd via de dikke kabel... je zet het licht aan = sluit de stroomkring voor de lichten, stroom wordt gevraagd en geleverd door de dynamo, die zorgt voor wat extra belasting van de motor, die daardoor iets minder toeren gaat maken, dat wordt bijgeregeld door motormanagement, motor krijgt iets meer brandstof en gaat goed lopen... zo beredeneer ik het althans. In mijn beleving krijgt hij gewoon net iets te weinig (of te slecht vernevelde) brandstof bij stationair lopen zonder enige belasting bij warme motor. Ik heb hetzelfde: je zet een zware belasting aan (lichten, achterruitverwarming, airco...) of je raakt het gaspedaal aan voor maar 1mm en het rommelig lopen (ik noem het stampen) is meteen weg.

Slechte massa lijkt mij onwaarschijnlijk dat die temperatuursafhankelijk is? Persoonlijk zou ik het toch eerder bij een injector zoeken... ik noemde al dat het bij mij niet optrad toen ik eens een tank premium diesel getankt had (dit was wel in Portugal bij een lokaal merk, dus ik kan niet zomaar herhalen om te testen), wellicht is dat bij jou ook de moeite waard. Of een injectorcleaner proberen (die zou ik dan wel op een halve tank doen ivm wat hogere concentratie).

CEM en ECM is niet hetzelfde.
CEM = Central Electronics Module, dit is de centrale ECU die alle losse modules aan elkaar knoopt.
ECM = Engine Controle Module, specifiek gericht op motorische functies.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 27.09.2022 - 11:57  ·  #50
Hallo,

Dat van die twee modules klopt, de ECM zit volgens mij achter het handschoenenkastje, de ECM zit naast de ruitenwissermotor.

Wat de LIN-aansluiting betreft meende ik te weten dat de bekrachtiging van de dynamo via deze bus verliep? Ik ging ervan uit geen LIN = geen bekrachtiging.
Als de dynamo niets doet, dus komt het electrisch verbruik enkel van de accu, en de motor draait dan slecht kan het idd mogelijks te maken hebben met de injectoren of iets dergelijks.
Injectorreiniger heb ik bij de laatste 20 liter in de bak bijgegooid, dit heeft niets verholpen.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 29.09.2022 - 19:37  ·  #51
Vandaag melding: oliepeil laag, deze had ik een 1000km geleden ook al eens gehad.
Dan ergens een 300ml olie bijgevuld en geen erg meer in gehad. Deze is dus weer weg.
Olielekken onder de motor heb ik niet, alleen heel lichte lekkage aan het kleppendeksel.
Is er een samenhang met mijn andere problemen of zijn er dingetjes die dit olieverbruik kunnen verklaren?

Het eerste dat in mij opkomt is dat het feit dat de inlaatluchtklem niet goed vastzat er voor gezorgd heeft dat er stof mee de motor is ingezogen, dat zal wel voor een stuk zo zijn maar anderzijds heeft de motor voorheen nooit een druppel olie verbruikt.
Waar kan ik nog op letten?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 29.09.2022 - 20:25  ·  #52
Jeetje, je bent aan tobben met dat ding.

Eerste verdachte is een turbo keering. En als hij lekt aan de uitlaat zijde snap ik wel waar je roetfilter meldingen vandaan komen, want dat zal zijn door olie die slecht verbrand als de temperatuur laag is en in het filter blijft zitten. Wellicht kan je wat zien als je de lambdasonde eruit draait. Anders toch de uitlaatflens los.

En anders zal je een inlaatbuis moeten loshalen, maar omdat eerder aangaf dat je inlaatbuis bij de turbo los zat had je daar al extreme olie afzetting kunnen zien dat eruit geblazen werd.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 29.09.2022 - 20:53  ·  #53
Martijn,
Nogmaals bedankt om mee te denken.
Mocht het een turbokeerring zijn op de uitlaatkant zou ik toch een walm moeten zien, dat zou ik toch verwachten? De lambdasonde loshalen is wel een goede tip. Mogelijks dat ik daar wat aan miszie.
Aan de aanzuigkant van de verse lucht zijde miszag ik eigenlijk niets kwa olie. ik heb wel de inlaatbuis er niet afgekregen, maar aangezien de klem loszat en ik er geen druppels aan zag hangen zal dat wel ok zijn. Een beetje olie heb je daar altijd vanwege de carterventilatie.
In de resonatorbox , dus uitlaat van de verse lucht zat ook geen olie.
Uitlaatkant valt dus nog te controleren.
Dat mijn roetfilterproblemen daar vandaan komen zou kunnen, maar voorlopig lijken deze ok, er zit naar mijn gevoel ook te veel kilometers tussen de twee problemen (laatste keer roetfilter vs laag oliepeil).
Over de carterventilatie gesproken, kan die hier ergens roet in het eten gooien? Dat daar iets fout zit?

Idd al veel gehannes gehad met deze wagen, eerlijk gezegd vind ik deze een rotbak vergeleken met mijn vorige. De kwaliteit is er alleszins niet op vooruit gegaan van de V70N naar de NN. Nochtans deze motorisatie specifiek gekozen omdat ze dezelfde was als mijn vorige V70.
Nochtans om mee te rijden is het een genot, dat maakt nog wat goed.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 29.09.2022 - 21:03  ·  #54
Klepseals en de pcv/oliescheider zijn nog opties. Maar klepseals hoor ik zelden bij deze motoren. De oliescheider in de carterventilatie leegt op de inlaat voor de turbo en dan zou het de inlaat terug moeten vinden. Ook bij de EGR als je daar de inlaat los maakt.

Eventuele optie is een kvs/olie warmtewisselaar. Dan heb je flink wat olie in je kvs systeem zitten. Dat zie je snel genoeg. Maar ik weet niet zeker of die bij dit model erop zit.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 29.09.2022 - 21:26  ·  #55
Martijn,
Bij de NN wordt de carterdrukventilatie afgevoerd na de EGR, vooraan links als je voor de motor staat. Ik denk niet dat je in de EGR daar wat van terugvind.
Ik kan wel eens proberen om de carterventilatie af te voeren naar een fles of iets dergelijks en eens kijken hoeveel olie daar in terecht komt. Ik moet dan wel het gat in de inlaatbuis afstoppen of er wordt weer niet gemeten lucht aangezogen.
Als er iets fout loopt in de carterventilatie dan is het wss meestal het membraan neem ik aan? Anders demonteer ik gewoon het zaakje eens.

Wisselaar tss KVS en olie zit er volgens mij wel op, echter dan zou mijn kvs vaatje vuil zien + vullen, beide zijn niet het geval.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 29.09.2022 - 22:12  ·  #56
Op de D5 uit 2008 die ik had zat de pcv 50cm na de lmm aangesloten op de inlaatbuis. Dat was makkelijk checken.

Maar inderdaad dat membraam kan kapot zijn en lekken, maar meestal gaat dat gepaard met nodige bijgeluiden zoals snorrende geluiden.

Ik ben zelf altijd van worst case het snelst onderzoeken en zou die lambda een checken.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 01.10.2022 - 11:02  ·  #57
Deze ochtend met volle moed begonnen om de lambdasonde te proberen verwijderen, echter niet te doen zonder speciaal gereedschap (lambdasondedop), en die heb ik dus niet.
Gebeld naar de automaterialenzaak, blijkt zo een dop een goede 30 euro te kosten en dat vind ik voorlopig te veel voor die ene keer dat ik hem nodig heb.
Ik heb ook de carterventilatie volledig gereinigd en alles gecontroleerd op gangbaarheid, membraan was ok.
Als alternatief voor de lambdasonde zou ik ook de temperatuursensor kunnen controleren, maar ik denk dat die in een huis gemonteerd zit.
Mogelijks kan ik het roetfilter er van onder schroeven, geen idee of dat veel werk is? Iemand hier ervaring mee?
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 01.10.2022 - 19:21  ·  #58
Deze namiddag weer een rit met de wagen gedaan; resultaat :-( weer dezelfde situatie van vorige week. Minder vermogen.
Geen fouten in Vida.
Of er is weer iets mis met de luchtinlaatbuis (daar heb ik één en ander moeten van demonteren om aan de carterventilatie te werken) of er scheelt iets met die inlaatbuis. Wordt vervolgd.

Ik zit me hiernet te bedenken: mocht er iets schelen met de carterventilatieklep dan zuigt de motor toch de dampen, en evt olie gewoon met veel zuigkracht de luchtinlaat in? Ik denk er nog steeds aan om de carterventilatie eens even buiten werking te zetten en af te doppen? Dan sluit ik ook direct één en ander uit.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 01.10.2022 - 21:27  ·  #59
Piet,
Geen turbodruk is ook geen vermogen. De inlaatdruk sensor controleert dit. Geen druk, geen extra brandstof. . Als het drukverlies extreem is geeft de ECM uiteindelijk wel een storingscode (open inlaat ect) maar dat hoeft niet als het binnen de marge valt.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 01.10.2022 - 21:29  ·  #60
Wellicht eens een rookmachine zetten op het hele inlaattraject? Zijn de turboslangen 100% goed? Ze willen nog weleens scheuren (soms ook klein)

De egr, is deze uitgeschreven of nog werkende?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0