Atf koeler voor een V70n

 
 
 
 
 
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 27.09.2018 - 07:34  ·  #166
Ik ben wel benieuwd naar de werkelijke inhoud van de koeler?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 27.09.2018 - 07:52  ·  #167
Mooi ding.

Is jammer dat er voor het P2 buiten Do88 geen mooi geprijsde aluminium radiator te koop is.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 27.09.2018 - 08:32  ·  #168
ben ik het ook mee eens hoor... Misschien dat die ooit nog eens komen bij DO88. Zo net eens even goed gekeken naar het koelertje, tot mijn verrassing zit er dus al een thermocontact / bimetaal in (werkt hetzelfde als een thermostaat): Even in een pan met heet water gefl*kkerd en je ziet hem mooi open gaan. Werkt dus ook gewoon goed. De inhoud even gemeten met gewoon een litermaatje gevuld met water (blaas het hele ding zo weer droog) en dan heeft hij een daadwerkelijke inhoud van 1050 ml. Dat betekent dus bijna 4x (!!) zo groot als de originele koeler van Volvo.



Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 27.09.2018 - 08:42  ·  #169
Is er dan wel circulatie als het bimetaal dicht is?

Is een 1 liter radiateur niet een beetje teveel? Normaliter heb je extra koeling niet nodig. Met een trailer trekken is het soms net aan met de originele koeling.
Dan is de originele koeling denk ik precies goed.
In de winter blijft de atf volgens mij veel te koud hiermee.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 27.09.2018 - 09:58  ·  #170
Uiteraard is er circulatie als het bimetaal gesloten is, het werkt in principe hetzelfde als je KVS thermostaat. Als die dicht zit heb je ook nog gewoon circulatie,alleen pakt hij de grote radiateur niet mee. Hier gebeurt hetzelfde mee. De inhoud van de koeler is gewoon goed, als je deze dus als stand-alone gebruikt zoals de opzet ook is. Vergeet niet dat de inhoud van het ATFgedeelte van je KVSradiateur ook 0.5 ltr is. Deze koeler is dus iets meer als 250ml groter (als de standaard KVS koeler + extra Volvo koeler) en word alleen lucht ipv KVS gekoeld want daar wilden we nu net vanaf van die KVS koeling.

Neem dan ook de ervaring die ik allang heb met het rijden met alleen zo'n grote koeler en zonder dus de KVS radiateur te gebruiken met een caravan / zware trailer met een auto erop erachter en die is ruimschoots voldoende.. Idem met solo rijden in de winter. De olie blijft erg netjes op temp en is geen enkel probleem ! Daarbij wilt het standaard systeem (dus met de KVS radiateur) en een losse extra koeler in serie aangesloten ook nog wel eens tekort schieten qua koeling, zeker met een zware kar erachter. Vergeet ook niet dat de extra koeler van Volvo ook een gewone luchtkoeler is.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 27.09.2018 - 10:02  ·  #171
Ja klopt. Ik was even vergeten dat je hem standalone wilt gaan gebruiken. Dan valt het verschil wel mee.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 27.09.2018 - 11:50  ·  #172
Mooie koeler thermostaat is helemaal goed. hoewel ik geen automaat heb, altijd geïnteresseerd in dit soort oplossingen. blijf t met belangstelling volgen dus.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 28.09.2018 - 06:21  ·  #173
Zit nog een beetje na te denken om dit ook toepasbaar te maken voor / ipv de warmtewisselaar achter op de motor.... Ook dat is mijn ogen een onding, lekken vaak en hebben ook de kans op doorslaan naar het KVS gedeelte (wat dan ook regelmatig gebeurt). Als ik een plaatje kan (laten) maken met daarop 2 aansluitingen en die ipv de standaard wisselaar zet, zou deze Mazda koeler (of een andere, dat maakt verder niet uit) ook gebruikt kunnen worden als motoroliekoeler. Het bestaande KVS gedeelte zou je dan, middels een slang, door kunnen lussen zodat je doorstroming / circulatie houd... Zomaar even een gedachtespinsel van me....

Edit: Je zou dan ook meteen van de grootste risico's af zijn qua KVS en olie. Of dit nu de motorolie is of de bakolie is dan even niet interessant verder. Het engste waarop het dan nog fout zou kunnen gaan is bij de watergekoelde tubo's dat de cartridges doorslaan. Gelukkig gebeurt dit maar heel zelden, maar zowel de standaard radiateur als de warmtewisselaar achterop het blok patsen vaak door en dat zouden we zo kunnen tackelen cq voorkomen. Blijf er ook bij dat ik dat hele KVS gebeuren icm olie, zoals o.a. Volvo dit toepast, ronduit waardeloos vind.

Natuurlijk is er e.e.a voor te zeggen om het te doen zoals gebruikelijk is, maar ik vind de risico's persoonlijk te groot met dit systeem en daarbij, even puur naar de koeling gekeken, een luchtkoeler werkt het beste en dat is allang bewezen.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 29.09.2018 - 11:41  ·  #174
Vandaag de maten samen kunnen meten bij een XC70 D5, de Mazdakoeler past perfect tussen de koplampen in en er is genoeg ruimte voor de slangen. Nu eerst de slangen laten maken / persen en dan kunnen we verder. Lees bumper eraf halen, 2x 4mm dikke steuntjes lassen waar de koeler aan komt te zitten en de slangen monteren. Slangen worden 80 en 110 cm tot aan de originele koppelingen.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 410
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 29.09.2018 - 12:35  ·  #175
Ik heb vorige week de automaat van mijn C70 cabrio gespoeld. Ik had dat ook al eens bij mijn S80 gedaan.

Wat mij daarbij opviel is dat bij de C70 de olie via de bovenste slang de radiator ingaat maar bij de S80 via de onderste slang. Best bijzonder toch, dat verschil?

Bij mijn weten zijn beide automaten dezelfde vijfbak automaat. De C70 is van 10-2004, de S80 van 11-2004.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 30.09.2018 - 04:36  ·  #176
Klopt ook, de routing is omgelegd van de oliestroom. Ik persoonlijk vind die 'nieuwe' routing ook niet erg handig, immers de KVS radiateur is aan de bovenzijde heter als de onderzijde.... Dat kan misschien wel werken in landen waar het echt koud is, maar hier niet.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 01.10.2018 - 11:47  ·  #177
Stel slangen en koppelingen passend laten maken zojuist. Als het goed is kan dit setje nu zo gemonteerd worden en hoeven alleen de steuntjes even gelast te worden.



Alles bij elkaar slechts € 95.01 voor de hele mikmak. De bovenste slang van de bak is nu compleet nieuw, maar ik moest de oude aansluiting van de onderste slang hergebruiken, dus die klem eraf gehaald en een nieuwe slanp + perskoppeling erop gezet.



(Edit: van de onderste slang toegevoegd)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 01.10.2018 - 12:10  ·  #178
Dat ziet er keurig uit.
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 01.10.2018 - 14:48  ·  #179
Inderdaad!
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 01.10.2018 - 16:13  ·  #180
Afgelopen weekend met een vriend van me, (automonteur met heel veel ervaring en ervaring in de autosport) overleg gehad over het plaatsen van een extra koeler tussen de koplampen.
Hij vond dat geen goed idee omdat dan, zoals ik al eerder heb aangegeven, de KVS koeling belemmerd wordt.


We hebben nog even gekeken op de site van DO88 en de volledig aluminium radiator die daar aangeboden wordt, waarvan aangegeven wordt dat ie 25% meer koelcapaciteit heeft dan een standaard radiator met kunststof zijkanten, vind hij een betere optie. Doordat kunststof isolerend werkt en aluminium warmte beter geleid zal de koeling van de ATF ook beter zijn.
Hij zij ook dat in de huidige constructie (warmtewisselaar systeem) de hetere ATF de KVS opwarmt. Als je gewoon 90 rijdt met de caravan wordt van de motor echt niet het volle vermogen gevraagd. De versnellingsbak heeft het wel zwaarder waardoor de ATF warmer wordt. Omdat die zijn warmte afgeeft aan de KVS wordt de KVS ook iets warmer. Bij het bergopwaarts rijden moet je echt zelf de boel in de gaten houden en niet eens willen om als eerste boven te zijn.


Hiermee wil ik niet het hele initiatief van Dirk van tafel vegen maar in het geval van mijn R ga ik liever geen obstructie in welke vorm dan ook voor de KVS koeling plaatsen omdat bij mij tussen de mistlampen de intercooler de plaats al inneemt die Dirk voor ogen heeft te gebruiken.


De prijs voor de radiator van DO88 valt erg mee. Wellicht dat dat voor de R al voldoende is. En wellicht levert het voor een D5 ook al genoeg koeling op. Oké, het is duurder dan de externe rijwindkoeler...….
 
Selected quotes for multi-quoting:   0