Atf koeler voor een V70n

 
 
 
 
 
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 06.08.2018 - 18:41  ·  #31
Ah ok.

Je hebt dus al vaker zon systeem gemonteerd die buiten de radiateur gemonteerd zit?

Komt daar dan een fan bij? DIe inschakeld bij bepaalde bak temp?

Ben erg benieuwd naar de setup!
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 06.08.2018 - 18:50  ·  #32
Toch heeft een combi met warmtewisselaar wel voordeel bij lagere snelheden of je moet idd iets met een fan gaan doen.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 06.08.2018 - 18:59  ·  #33
Quote door Blade

Ah ok.

Je hebt dus al vaker zon systeem gemonteerd die buiten de radiateur gemonteerd zit?

Komt daar dan een fan bij? DIe inschakeld bij bepaalde bak temp?

Ben erg benieuwd naar de setup!
War ik al zei in mijn eigen auto, geen fan erbij, niet olietemp geschakeld. Werkt perfect want ook ik kan de baktemp uitlezen met de AW50-42. Is dus alleen een hele grote luchtkoeler. Ik koppel deze aan als ik met de caravan ga rijden en vooral de bergen in, geen enkel probleem qua temperatuur. Standaard zit mijn T5 aangesloten op de KVS oliekoeler in de radiateur. Ik heb de slangen netjes weggewerkt liggen in de motorruimte en kan ze zo aan de bak koppelen.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 06.08.2018 - 19:01  ·  #34
Quote door jpandriesse

Toch heeft een combi met warmtewisselaar wel voordeel bij lagere snelheden of je moet idd iets met een fan gaan doen.
Hier vergis je je echt in Joris. Zie het verhaal van Porsche en Subaru en die jongens kunnen echt wel koelers, etc ontwikkelen en zijn een heel stukje beter als de Volvo meuk. En dan praat ik al over auto's uit de jaren '80 en word nog steeds (in principe) toegepast. Allebei de merken vertel je echt helemaal niets over bakkoeling, motorkoeling, etc.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 06.08.2018 - 19:26  ·  #35
Overigens kan de automaat bak olie beter te koud zijn als te warm, 80 graden is helemaal perfect, maar met 60 graden schakelt hij ook gewoon perfect. Dit ven voor de duidelijkheid dat koud beter is als te warm...
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 07.08.2018 - 00:20  ·  #36
Quote door Dirk342


De enigste juiste, maar ook meest lastige methode, is om de baktemperatuur uit te lezen met een aparte meter (buiten het canbus systeem om) en rechtstreeks of op de bak computer of op de motorcomputer. Er zit immers een tempsensor in alle automaatbakken, zelfs in de oude AW50-42 bakken. Op beide computers is deze temperatuur namelijk perfect uit te lezen en ook aanwezig, andere optie is (als je het niet zo vaak wilt doen) om een echt goede infarood thermometer tegen de bak te houden. Dus geen Gamma ding of zoiets.

Ik heb al teveel en te dure ellende gezien door mensen die de CFE compleet vertrouwde qua temperatuur weergave, zowel qua KVS temperatuur en baktemperatuur. Er klopte bij een aantal mensen helemaal nies van. Daarbij zijn deze automaatbakken, zelfs de Powershift, dermate goed beschermd door de software dat de auto meteen in noodloop gaat. Hij geeft dit ook heel duidelijk aan. Knalt hij in principe niet in noodloop, kan de bak het wel warm hebben, maar is er nog steeds niets aan de hand. Noodloop en doorrijden als een malle, betekend automatisch dat je de bak aan het killen bent...


Dit alles begrijp ik niet helemaal. volgens mij gebruikt de CFE(correct me if i am wrong) dezelfde sensoren om de temperatuur te meten, die de bak/ motorcomputer gebruikt om naar de noodloop te grijpen. Dus hoe gaat dit dan mis met de uitlezing van de CFE? Die is lijkt me vergelijkbaar en ook uitleesbaar met vida..
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 07.08.2018 - 06:11  ·  #37
Mijn ervaring met de CFE is dat ze vaak te positief, lees te hoge getallen, aangeven qua bak en motortemperatuur. Het hele spul is dus niet zo heet als de CFE doet vermoeden.... En ja, het lijkt mij ook dat de CFE de temp van de bak van dezelfde sensor krijgt.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 07.08.2018 - 08:37  ·  #38
Ik denk toch dat Frank gelijk heeft want de CFE en Vida geven dezelfde waardes weer.
Omdat ik tijdens een powerflush een groot verschil heb gezien in een hoge CFE waarde en een normalere waarde op de spoelmachine, denk ik dat de sesor van de ATF erg beïnvloed wordt door de constructie temperatuur. Martin heeft het nog gecontroleerd met een infrarood meter en die gaf dezelfde waardes als zijn machine aan.

Weet iemand bij welke temperatuur er een alarm op het dashboard komt.

Overigens, KVS temp lijkt wel correct te zijn want bij 116graden en hoger gaat pas de naald verder naar rechts.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 07.08.2018 - 14:54  ·  #39
Quote door Steve

Ik denk toch dat Frank gelijk heeft want de CFE en Vida geven dezelfde waardes weer.
Omdat ik tijdens een powerflush een groot verschil heb gezien in een hoge CFE waarde en een normalere waarde op de spoelmachine, denk ik dat de sesor van de ATF erg beïnvloed wordt door de constructie temperatuur. Martin heeft het nog gecontroleerd met een infrarood meter en die gaf dezelfde waardes als zijn machine aan.
En dat is dus precies hetgeen ik ook zei :).

Ik heb het al vaker gecontroleerd met een goede infarood meter en die gaf beduidend minder aan als zowel Vida als de beruchte CFE..... En dan ook qua KVS-temperatuur, maar merendeel van die te hoge aanwijzingen van zowel het Dashboard, Vida als CFE waren te wijten aan een brakke tempsensor....

Nogmaals, de automaatbakken van Volvo zijn dermate goed beveiligd dat die eerst altijd een waarschuwing (bij Powershift bakken meerdere) geven en daarna keurig in de noodloop gaan cq het vermogen drastisch beperken.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 07.08.2018 - 16:14  ·  #40
Helder,
Maar waar halen de computers die de boel moeten beveiligen dan hun informatie vandaan als de tempsensoren die Vida (en de CFE) gebruikt brak zijn?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 07.08.2018 - 17:47  ·  #41
Ik verwacht niet dat de tempsensors van de bak kapot zijn om eerlijk te zijn, denk alleen dat de waarde niet juist word weergegeven door genoemde programma's (Vida en CFE). Zoals ik al zei, als je buiten het canbus systeem omgaat met een aparte tempmeter voor alleen de bak, krijg je lagere temperaturen te zien die vergelijkbaar zijn met de infarood temperatuurmeting. De tempsensor is namelijk gewoon een analoge sensor (meen 0-5V uit mijn hoofd).

Dat beide computers daar vervolgens acacadabra van maken kan die sensor natuurlijk niets aan doen. Maar de boel moet echt heet zijn wilt de bak/auto in noodloop gaan, maar ook dat is logisch.

Als iemand de 2 koelslangen heeft liggen van een GT bak, hoor ik het graag. Wil ze wel overnemen om eens te kijken wat we kunnen laten maken en wat de kosten dan worden.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 07.08.2018 - 20:41  ·  #42
Serie is wel fijn hoor Dirk, beetje een wisselwerking creëren tussen KVS temp en bakolie temp.

Dan levelen ze elkaar mooi op de gewenste temperatuur, afhankelijk van de montage warmt de KVS de bakolie eerst op, en later koelt deze hem weer.

Tevens zal de extra lucht koeler in serie eerst de bakolie koelen alvorens het de warmte wisselaar in de radiateur doorstroomt, op deze manier houd het de KVS temperaturen ook nog lager/ strak op peil bij zwaardere belasting.

Aan te raden is gewoon je hele pakket vernieuwen met nieuw alu spul(DO88) en daar afhankelijk van wat je wilt nog in serie bak/motor olie koelers plaatsen.

Zelf heb ik een oliekoeler met een capaciteit van 1 liter, ook fijn, 7 liter motorolie nu ipv 5,8. :D
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 08.08.2018 - 06:05  ·  #43
Ik ben het wel gedeeltelijk met je eens Adriaan, zeker als je die zware alu radiateuren erin hebt zitten zoals wij. Daar hoef je ook niet bang te zijn dat de radiateur KVS doorslaat naar het ATF gedeelte en dan kan het eventueel prima in serie staan, om precies de reden zoals jij omschrijft. Maar de standaard radiateuren, kunststof, willen nog wel eens doorpatsen en daar heb ik moeite mee, je weet dat er al genoeg automaten kapot zijn gelopen door KVS in de bak.

Vandaar dus ook mijn advies om hier buiten om te gaan, wat ook prima kan zonder al teveel toepassingen. Grotere ATF koeler, gewoon luchtgekoeld en dan rechtstreeks op de bak. In de 760 heb ik het ook in serie staan, maar ook daar zit een zware metalen, radiateur in en kan dus niet doorslaan. Ook hier heb ik in het begin alleen op de ATF luchtkoeler gereden voordat ik die zware metalen radiateur erin had hangen. Ging ook prima en de 760 is toen nog met Arjen en een zware caravan erachter naar Oostenrijk geweest, helemaal prima. De positie van deze ATF koeler bij de 760 is dan ook wel uiterst gunstig, namelijk een 25 cm vierkant bij een geschatte 4 cm dikte en recht voor de grote grille, dus voor het hele koelerpakket (condensor, intercooler radiateur).

Maar op deze manier met de grote alu radiateuren kan het dan een duur geintje gaan worden... Alu radiateur van DO88 kost gemiddeld voor een benzine 435 euro excl verzendkosten uit Zweden, diesel niet leverbaar..... Dan een 60-70 euro voor de alu ATF koeler zelf en dan komen de slangen er nog bij.... Weet dus niet of dat wenselijk is.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 08.08.2018 - 08:28  ·  #44
Even inhaken: hebben jullie ervaring met KVS bij de ATF bij Volvo? Ik belde pas met een revisiebedrijf (ik stelde de vraag of het wijs is andere koeling te creeren, juist ook ivm KVS in ATF); zij zeiden dit bij Volvo nog niet gezien te hebben...

Iets anders: is dit een optie? http://www.v-parts.nl/huismerk…stand.html
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 08.08.2018 - 09:41  ·  #45
Helaas heb ik al drie bakken in snot zien draaien, en het ergste, ik heb bij 1 bak gratis een andere eronder gehangen die vervolgens weer kapot liep door de KVS. Was een ritje van Apeldoorn naar Gouda en toen was het al gebeurt. De auto met een trailer opgehaald en de bakolie laten testen door Kendall, vol met KVS, dus radiateur suf. En die hadden wij niet vervangen. Vandaar dat ik laatst zei, dat als ik de auto niet ken, ik nooit meer zo er een automaatbak achterhang en meteen de radiateur vernieuw. Dit was overigens een 850 T5 met de AW50-42 bak. Vervolgens bak nummer 3 erachter gehangen en de radiateur vervangen..... Word je niet vrolijk van.

2e keer met een V70 D5 uit 2006 en een GT bak erachter. Bak in snot gelopen, duidelijk vooraf met de klant overlegd dat ik het beter vond om de radiateur mee te vervangen. Was niet nodig volgens klant want was onlangs vervangen. Ik vind het prima, dus een andere bak erachter gehangen, wel duidelijk gezegd dat er gewoon garantie op de bak zit (3 maanden) maar geen garantie als hij kapot loopt door KVS in de bak. Je raad het al 250 km verder bak in snot, weer de olie laten testen bij Kendall en weer KVS erin. Nu was het bij de GT bak ook heel duidelijk waarneembaar want de olie was grijs geworden.

Edit: de afgebeelde koeler zou heel goed kunnen werken, maar er staan helaas geen maten van de koeler zelf bij. Als je die zou weten dan kun je een betere beslissing nemen. Persoonlijk zou ik hem zo groot mogelijk als plaatsbaar is nemen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0