Atf koeler voor een V70n

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 06.08.2018 - 10:00  ·  #16
Ik heb me een keer laten vertellen dat als je volvo af fabriek een trekhaak heeft dat je dan al standaard een oliekoeler voor je automaat erbij krijgt.

Maar ik heb geen idee of dat een broodje aap verhaal is of waarheid.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 06.08.2018 - 12:25  ·  #17
Broodje aap.

En 80 graden is de ideale temperatuur zoals aangehaald, zonder extra oliekoeler (liefst in serie met de warmtewisselaar) ga je daar in de zomers ver overheen

Ik zelf heb op vakantie, berg op lege auto, 54 bochten klimmen zonder rechte stukken ertussen, zelfs temperaturen gezien waarbij de olie de 150 graden naderde en de KVS het kookpunt bereikte..

Met een thermostaat ertussen geen zorgen in de winters in het koudere noorden, en netjes 80-85 graden zoals je het wilt.

Dus ja, DOEN!
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 06.08.2018 - 12:32  ·  #18
Zou ik ook wel willen.

Dirk.
Zou jij niet een plug and play setup setje kunnen maken voor de p2?

Kunnen we een soort montage meeting van maken.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 06.08.2018 - 12:34  ·  #19
Volvo heeft toch een plug en play set?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 06.08.2018 - 12:47  ·  #20
De originele Volvokoeler is volgens mij alleen nog bij demontagebedrijven te krijgen. Is wel een mooie oplossing. Mocht hier iets uitkomen, dan houd ik me aanbevolen!
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 06.08.2018 - 13:59  ·  #21
Quote door Blade

Volvo heeft toch een plug en play set?



Ja, met nummer 9499131
Is alleen nergens meer te krijgen. En ik weet ook niet of deze in de nieuwere type V70N past.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 06.08.2018 - 14:07  ·  #22
Het grote voordeel van een aparte koeler is dat hij luchtgekoeld is ipv gedeeltelijk watergekoeld. Ander groot voordeel is dat je de losse koeler net zo groot kunt maken als op de auto kan cq past. Als je met een thermostaat zou werken zou de gewone automaatkoeler helemaal uitgeschakeld kunnen worden (dus ook geen enkel risico van KVS in je bak, wat echt je bak sloopt) en kun je die slangen gebruiken (lees koppelingen) om hiervan slangen te maken die rechtstreeks op de externe koeler passen.

Er was vandaag iemand bij mij met dezelfde vraag voor een X70 D5 uit 2005 om ook hiervoor te kijken. Wellicht dat we vandaar uit dan verder kunnen, de ophangpunten en slangen zijn en worden dan hetzelfde, ook voor de benzinemodellen want de koeling van de bak is exact hetzelfde en heeft ook dezelfde aansluitingen.

De extra automaatkoeler van Volvo zelf staat altijd in serie met de huidige standaard koeler in de radiateur en dat is al niet wenselijk, vind ik persoonlijk.... 2e nadeel vind ik de slangklemconstructie die je moet gebruiken om het spul te monteren...

Morgen even verder dus.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 06.08.2018 - 14:11  ·  #23
Beetje gezocht naar een pasklare oplossing en ik heb het vermoeden dat de extra koeler van de XC90 zou moeten passen. Zie de afbeelding. Het gaat om nummer 8685834
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 06.08.2018 - 14:12  ·  #24
kroes50
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Den Haag
Berichten: 100
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 06.08.2018 - 14:20  ·  #25
Ik volg ook even wat betreft complete set en eventueel inbouw meeting
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 06.08.2018 - 17:36  ·  #26
Ik heb geen idee hoe warm de olie moet zijn wil de bak een alarm afgeven. Op mijn DIM ging de CFEplus in elk geval boven de 127 graden.

Een buiten de radiator gerealiseerde koeling voor de bak zie ik ook wel zitten.

Dus Dirk, ik ben erg benieuwd waar je op uit gaat komen en of dat dan ook in een R toegepast kan worden.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 06.08.2018 - 18:23  ·  #27
Quote door Turbodesk

Beetje gezocht naar een pasklare oplossing en ik heb het vermoeden dat de extra koeler van de XC90 zou moeten passen. Zie de afbeelding. Het gaat om nummer 8685834
Zo te zien hangt die ook in serie met de standaard koeler, mijn inziens moet je dat nu juist niet willen als je de moeite wilt nemen om een ander type koeler te monteren.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 06.08.2018 - 18:24  ·  #28
Maar is dat wel voldoende dan?

Of komt er ook een electrische fan bij dan?

Arnoud zijn v70r heeft dat extra originele koelertje. Ziet er heel degelijk uit. Zit links in het spatscherm.

Mooi spul!
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 06.08.2018 - 18:33  ·  #29
Quote door Steve

Ik heb geen idee hoe warm de olie moet zijn wil de bak een alarm afgeven. Op mijn DIM ging de CFEplus in elk geval boven de 127 graden.

Een buiten de radiator gerealiseerde koeling voor de bak zie ik ook wel zitten.

Dus Dirk, ik ben erg benieuwd waar je op uit gaat komen en of dat dan ook in een R toegepast kan worden.
Het zal ook op een R passen met dezelfde setup, want de koeling van alle automaatbakken is gelijk. Wat ik nu ga zeggen is een beetje link, (ik wil geen mensen tegen de schenen schoppen) namelijk het volgende; ik vind de CFE een prachtig ding om extra functies toe te voegen, maar ik ben er nog steeds niet over uit of het te vertrouwen is qua tempmeeting helaas.

De enigste juiste, maar ook meest lastige methode, is om de baktemperatuur uit te lezen met een aparte meter (buiten het canbus systeem om) en rechtstreeks of op de bak computer of op de motorcomputer. Er zit immers een tempsensor in alle automaatbakken, zelfs in de oude AW50-42 bakken. Op beide computers is deze temperatuur namelijk perfect uit te lezen en ook aanwezig, andere optie is (als je het niet zo vaak wilt doen) om een echt goede infarood thermometer tegen de bak te houden. Dus geen Gamma ding of zoiets.

Ik heb al teveel en te dure ellende gezien door mensen die de CFE compleet vertrouwde qua temperatuur weergave, zowel qua KVS temperatuur en baktemperatuur. Er klopte bij een aantal mensen helemaal nies van. Daarbij zijn deze automaatbakken, zelfs de Powershift, dermate goed beschermd door de software dat de auto meteen in noodloop gaat. Hij geeft dit ook heel duidelijk aan. Knalt hij in principe niet in noodloop, kan de bak het wel warm hebben, maar is er nog steeds niets aan de hand. Noodloop en doorrijden als een malle, betekend automatisch dat je de bak aan het killen bent...
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 06.08.2018 - 18:36  ·  #30
Quote door Blade

Maar is dat wel voldoende dan?

Of komt er ook een electrische fan bij dan?

Arnoud zijn v70r heeft dat extra originele koelertje. Ziet er heel degelijk uit. Zit links in het spatscherm.

Mooi spul!
De serie schakeling moet je niet willen, als de radiateur doorslaat (en dat gebeurt vaker als je denkt) sloopt de KVS je bak. Een losse luchtkoeler koelt veel beter, zelfs met de huidige temperaturen als een KVS koeler. Dit is allang bewezen door o.a. Porsche en Subaru met de inter- en bak coolers, deze bakkoelers werken met hetzelfde principe en zit geen verschil tussen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0