Atf koeler voor een V70n

 
 
 
 
 
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 02.10.2018 - 06:39  ·  #181
Quote door Dirk342

Quote door Steve

Afgelopen weekend met een vriend van me, (automonteur met heel veel ervaring en ervaring in de autosport) overleg gehad over het plaatsen van een extra koeler tussen de koplampen.
Hij vond dat geen goed idee omdat dan, zoals ik al eerder heb aangegeven, de KVS koeling belemmerd wordt.


We hebben nog even gekeken op de site van DO88 en de volledig aluminium radiator die daar aangeboden wordt, waarvan aangegeven wordt dat ie 25% meer koelcapaciteit heeft dan een standaard radiator met kunststof zijkanten, vind hij een betere optie. Doordat kunststof isolerend werkt en aluminium warmte beter geleid zal de koeling van de ATF ook beter zijn.
Hij zij ook dat in de huidige constructie (warmtewisselaar systeem) de hetere ATF de KVS opwarmt. Als je gewoon 90 rijdt met de caravan wordt van de motor echt niet het volle vermogen gevraagd. De versnellingsbak heeft het wel zwaarder waardoor de ATF warmer wordt. Omdat die zijn warmte afgeeft aan de KVS wordt de KVS ook iets warmer. Bij het bergopwaarts rijden moet je echt zelf de boel in de gaten houden en niet eens willen om als eerste boven te zijn.


Hiermee wil ik niet het hele initiatief van Dirk van tafel vegen maar in het geval van mijn R ga ik liever geen obstructie in welke vorm dan ook voor de KVS koeling plaatsen omdat bij mij tussen de mistlampen de intercooler de plaats al inneemt die Dirk voor ogen heeft te gebruiken.

De prijs voor de radiator van DO88 valt erg mee. Wellicht dat dat voor de R al voldoende is. En wellicht levert het voor een D5 ook al genoeg koeling op. Oké, het is duurder dan de externe rijwindkoeler...….

Zoals al gezegd plaats je geen enkel restrictie Steve omdat de koeler ruimte zat laat voor circulatie, je vriend zal dit moeten bevestigen Immers, je plaatst de extra koeler niet rechtstreeks tegen de condensor / intercooler aan maar laat er een 10-15 cm tussen dus je geeft ook de lucht kans om er tussen te komen, is dus geen restrictie (!!!!) Ja, wat ik ook al zei is dat een alu koeer beter koelt ( DO88) als dat het originele systeem dat doet !!! dat is en blijft en zul je niet veranderen.... :)


Edit: het groter koelend vermogen zi hem niet in het ATF gedeelte maar in het KVS gedeelte ! Dat is wel iets om even rekening mee te houden. En ja, ik ben een erg grote fan van dit soort radiators.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 02.10.2018 - 07:08  ·  #182
Daarbij, mocht je het een probleem vinden, hang jj doe koeler tussen de mistlampen in, dus aan de onderzijde van de bumper....Dan nog koelt het ding beter als de originele. Je wit juist van die verwarming af dor de KVS, dat werkt mooi in de wintermaanden, bij echte kou zoals in Zweden e.d., naar niet niet in ons landje

Edit: het hele systeem (zowel de originele radiateur, intercooler en condensor) van de extra koeler is gebaseerd op vrije doorgang van lucht om te kunnen koelen. Geld voor allemaal, als de lucht dit kan, dus door er ruimte tussen te laten is het geen enkel probleem what so ever. Het gaat pas een probleem worden als de lucht er niet meer vrij door kan en dit zie je soms wel eens gebeuren met condensors en intercoolers die helemaal dicht zitten, je kunt dan ook problemen verwachten in je KVS temp huishouding. Immers de radiateur KAN niet meer koelen omdat er geen vrije lucht doorheen kan. Zelfs het electrische koelfannetje gaat het dan niet meer redden...

Bij mij hangt die extra ATF koeler onder de bumper (zonder thermostaat) omdat deze niet tussen de koplampen past (te breed) en dit koelt ook meer als voldoende solo (ook met zware kar erachter), hangt ook gedeeltelijk met tussenruimte voor het originele koelpakket zonder ook maar enig probleem. Zal even kijken of ik er een duidelijke foto van kan vinden.

De originele situatie bij de 760, zoals dit ook door Volvo werd gemonteerd, extra ATF koeler staat voor (!!) het hele koelpakket wat standaard in de auto zit::









Ik heb dit systeem veranderd (kan die foto's niet zo snel vinden) en de gehele koeler luchtgekoeld gemaakt en een grotere gemonteerd + een electrische fan er nog tussen geplaatst (tussen de ATFkoeler en condensor) ivm de viscofan die er standaard op zit (en werkt)

Dan de 850, deze koeler is dus breder maar niet zo hoog als de Mazdakoeler, die heb ik passend gemaakt onder de bumperbalk. Je kunt ook mooi zien dat dit best nog even een geklungel was om goed uit te komen:















Inmiddels zit er dus ook allang een alu radiateur in van DO88, net zoals al de intercooler, waterslangen en intercoolerslangen.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 02.10.2018 - 13:01  ·  #183
Heb je al een vrijwilliger waarbij je hem gaat monteren? Een plaatje van het daadwerkelijke eindresultaat bij een S60/V70 zal voor veel mensen waardevol zijn :)
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 03.10.2018 - 05:38  ·  #184
Ja, deze set gaat bij bij Bert in de XC70 D5 ingebouwd worden en dan zijn ook de inbouwfoto's, en hoe alles nu precies zit, te zien. We hoeven alleen nog een datum te prikken voor inbouw. Vanuit daar wil ik met een inschrijflijstje gaan werken om te kijken of we de koelers en slangen goedkoper hier kunnen laten komen cq maken. Want deze koeler kost nu aan materiaal € 211.56 incl slangen (passend op iedere GT-bak, behalve de R bakken zoals Steve die heeft want die aansluitingen zijn anders), invoerrechten, etc. en daar komt nog de O-ring op de bak bij want wil niet met oude O-ringen werken (verwacht een 4 of 5 euro hier voor) en dat moet volgens mij goedkoper kunnen bij grotere aantallen. Het materiaal (4mm strips) wat nodig is om de steuntjes te maken tel ik even niet want heb ik hier standaard liggen en lasapparaat staat hier ook standaard.

Er zijn dan een aantal opties qua inbouw, ik wil het zo maken dat iedereen die een schroevendraaier en een boormachine kan vasthouden en weet hoe hij/zij de bumper demonteert deze set kan monteren ipv de originele ATF koeler. Andere optie is dat ik ze eventueel monteer.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 27.10.2018 - 18:08  ·  #185
Pruts, alles ingetypt en alles weer weg :( Maar goed vandaag bij Ben in de XC70 uit 2005 de Mazda koeler gebouwd. Allereerst een hele leuke dag gehad maar het was wel een hoop gepas en gemeet. De koeler past dus niet tussen de koplampen, zelfs niet als je de steunen van de intercooler inkort en/of het voorfront van de auto wegslijpt. Je krijgt hem niet tussen de bumperbalk en condensor in. Dus dan maar gekozen voor de eerste optie; onder de bumper maar nu hoger anders krijg je de bumper er niet terug op (loopt vast tegen de Mazda koeler aan en ga je niet redden). De koeler hangt nu dus precies tegen de onderkant van de bumperbalk aan.





De slangen zijn perfect op maat gemaakt en passen ook echt goed. Iets korter had gemogen maar nu heb je ruimte zat om overal netjes bij te kunnen komen (slechte foto's)







Let wel dat de koeler nu eigenlijk up-side-down hangt maar voor de werking niet uitmaakt natuurlijk. En zo ziet het er dan uit als de bumpert er weer voor hangt:





Totale materiaalkosten zijn een grove € 250,- (incl 2 ltr Volvo ATF olie en O-ring) en ik kan/wil die setjes ook wel voor andere maken met die verstande dat mensen zelf de onderste oliekoelerslang aanleveren want deze moet geperst worden en heb de aansluiting nodig anders past deze niet meer. Vandaag, met de eerste keer passen, meten en doen en kijken hoe en wat 8 uur bezig geweest (incl lunch), dit zal bij meerdere setjes uiteraard sneller gaan. Steuntjes voor/om de intercooler aan de bumper te monteren moeten gelast worden, maar die kosten zijn 'm niet. Als meerdere mensen zo'n setje willen dan zal de prijs van de koeler zelf ook iets zakken, dus word het goedkoper. Als mensen dit willen doen of hebben kan dat in dit topic aangegeven worden.

Zojuist teruggekoppeld gekregen van Ben:

Na circa 10 minuten rijden op de snelweg



In zijn 3 en bij 4000rpm, keurig op temp blijven

BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 28.10.2018 - 16:03  ·  #186
Zal wel reeds eerder zijn gezegt maar een XC 90 koeler past daar ook zo tussen.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 29.10.2018 - 05:19  ·  #187
Klopt, maar die is een stuk kleiner qua inhoud en zit je dus nog altijd met de originele koeler in de radiateur (waar je dus vanaf wil ivm doorslaan). Plus de montage van de originele koeler gebeurt met slangklemmen (snap dat nog steeds niet van Volvo) en dit zit allemaal met geperste slangen rechtstreeks op de bak, dus zonder tussenkomst van de radiateurkoeler.

De XC90 koeler kun je dus door zijn grootte niet als stand-alone monteren.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 29.10.2018 - 17:24  ·  #188
Quote door BIGW

Zal wel reeds eerder zijn gezegt maar een XC 90 koeler past daar ook zo tussen.


Even een stukje terug scrollen.
Die heb ik gemonteerd ;)
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 29.10.2018 - 17:36  ·  #189
En wat kost een XC90 koeler nieuw vanaf dealer ? En dan moet je hem aankoppelen met slangklemmen...
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 05.11.2018 - 07:47  ·  #190
Zo, Ben rijd inmiddels al weer een ruime week met deze koeler gemonteerd en de resultaten zijn (zoals verwacht) gewoon goed te noemen ! Temperatuur van de bak blijft netjes tussen de 76 en 86 graden, met file rijden kan hij oplopen tot 92 graden maar blijft dan stabiel staan en loopt niet hoger op zoals voorheen wel het geval was. Zodra het spul weer gaat rijden zakt de temp van de bak meteen weer terug richting de 85 graden.

Met deze buitentemperatuur slaat de electrische fan uiteraard bijna niet in, dus het is puur koeling op de grootte van de koeler zelf en rijwind. Ben heeft ook het idee dat de KVS temp wat koeler blijft als voorheen wat logisch zou kunnen zijn omdat de KVS de hete bakolie niet meer hoeft te koelen.

We moeten nu even wachten op de zomer om te zien wat het spul dan gaat doen, maar voor nu ziet het er al perfect uit en gedraagt de losse koeler precies zoals ik verwacht had en exact hetzelfde als bij mijn eigen auto, alleen heb ik er dan geen thermostaat inzitten.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 05.11.2018 - 07:48  ·  #191
Mooi spul 👍🏻
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 05.11.2018 - 08:09  ·  #192
Is het mogelijk dat de test niet "geforceerd" zou kunnen worden door te gaan rijden met een zware aanhanger of caravan? (indien de auto een trekhaak heeft natuurlijk)

Waar het hier op het forum bij een aantal om gaat is de hoge temperatuur en soms zelfs noodloop, tijdens het rijden met een caravan.

Mijn ervaring is dat door alleen al te rijden met caravan de KVS temperatuur veel hoger is dan zonder. Als de ATF daar de oorzaak van zou zijn moet je dat meteen al kunnen zien.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 05.11.2018 - 08:14  ·  #193
Klopt en Ben heeft er ook een haak achter zitten en heeft ook een caravan (en juist daarom hebben we het ook gedaan bij zijn auto). Maar ik kan slechts van hem verlangen dat hij nu met de caravan een eind gaat rijden :)
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 05.11.2018 - 08:24  ·  #194
Quote door Dirk342

En wat kost een XC90 koeler nieuw vanaf dealer ? En dan moet je hem aankoppelen met slangklemmen...
Zojuist even opgezocht, buiten dat ze nieuw niet meer leverbaar zijn, kostte deze originele XC90 koeler ruim € 450.- Is dus behoorlijk wat meer geld als de Mazda koeler die ook veel groter is qua inhoud (en beter gemonteerd zit)

http://www.volvozone.eu/en/120…85834.html
Alieben1961
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Atf koeler voor een V70n

 · 
Posted: 05.11.2018 - 09:37  ·  #195
Hallo
Hier dan Ben ( met de Mazda koeler) zal me nog even voorstellen 57 jaar zelfstandige auto XC 70 2005 388000 km gedraaid nu , gekocht in februari 2017 met 247000 km . Heb in April 2017 mijn laese auto ingeleverd en rij nu op km vergoeding die ik declareer naar mezelf. Rij dus veel . Ook met aanhanger en caravan . Caravan staat in de stalling dus geen optie zware aanhanger heeft er al achtergehangen doet niks kwa ATF temp op de snelweg wel in de stad met veel op en af schakelen max temp nu was 96 gr vroeger tussen de 105 en 110 gr . Nu dus beter met alleen rijwind koeling. ATF liep in de stad zo wie zo snel op en eenmaal weer op de snelweg ging de temp zeer langzaam naar beneden . Nu gaat de temp redelijk vlot naar beneden . KVS temp blijft ook stabieler 87/88 op de snelweg en inde stad 92/93 gr dus das mooi .
 
Selected quotes for multi-quoting:   0