Geartronic pendelen

 
 
 
 
 
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 19.10.2014 - 21:35  ·  #16
@-Tom-,
active yaw control heeft inderdaad te maken met differentieel en ook met abs,
als de auto te veel gaat draaien/oversturen in een bocht levert het dif extra
weerstand om de draaisnelheid van het buitenste wiel te verminderen,
of grijpt het abs in met hetzelfde doel, dit laatste is van na het 940 tijdperk,

limited slip is een computergeregeld systeem vanaf 2000 op de Volvo 5 cilinder
automaten, het betekent dat er in deze auto's 3 aandrijftoestanden kunnen zijn,

1.geen lock up vd koppelomvormer, kracht van aandrijving tussen motor en
tandwielen van de bak wordt overgebracht dmv de koppelomvormer,
dit is een zgn vloeistofkoppeling waarin een turbinewiel dat aan de motor
gekoppeld is atf vloeistof in beweging brengt, die vervolgens daarna een
pompwiel binnen stroomt (met hoge snelheid) wat het pompwiel dat aan de
bakkant vast zit in beweging brengt, zodat de bak gaat draaien,

doordat dit geen vaste overbrenging is kan de bak minder snel draaien dan de motor,
waardoor men met stilstaande auto, maar wel draaiende motor, toch kan wegrijden
dit geeft dus de automaatwerking zonder dat er verder een mechanische koppeling
nodig is tussen motor en bak,

als de motor harder draait dan de bak, en er dus slip is, gaat de energie van het
slippen niet helemaal verloren, de vloeistof koppeling heet niet voor niets koppel-
omvormer: het is zo gemaakt dat de kracht van de motor wordt vergroot op de
bak tijdens de slip, zodat er meer kracht voor optrekken onstaat als de motor
harder gaat ronddraaien, terwijl de auto pas als reactie daarop harder gaat
rijden,

2.lock-up van de koppelomvormer: de koppelomvormer wordt vergrendeld en het
turbine wiel en het pompwiel draaien nu gelijke snelheid, bij wegrijden kan dit
natuurlijk niet, en bij hard optrekken is dit niet gewenst omdat er dan geen
koppelvergroting kan plaatsvinde, en de motor ook niet snel op toeren kan
dus tijdens rijden in de stad of tijdens invoegen op de snelweg blijft de lock-up
uitgeschakeld, terwijl bij constante snelheid buiten de stad of op de autobaan
de lock-up wel ingeschakeld wordt, omdat de vloeistofkoppeling toch altijd wat
energieverlies heeft met het slippen, en omdat het motortoerental lager kan
blijven met de sliploze lock-up

3.limited slip: de koppelomvormer doet nog een beetje mee, en de lock-up zelf
is niet helemaal vast, dit wordt gerealiseerd door de lock-up verbinding een
verbinding te laten zijn met frictieplaten die als ze minder hard tegenelkaar
worden gedrukt het pompwiel, waar de ene frictieplaat op zit, nog een paar %
laten slippen tov het turbinewiel, waar de andere frictieplaat op zit,

tussen de 0 en de 5% slip is het bereik van de japanse aisin bakken van de V70,
waarind dit plaats vindt, de computer regelt via het kleppenhuis de druk op deze
frictieplaten in de bak met de zgn torque-converter(koppelomvormer)-lock-up-
control-clutch-valve en doet dit om ervoor te zorgen dat de overgang van geen
naar wel lock-up zo soepel mogelijk plaatsvindt voor het behoud van bak en
comfort voor de bestuurder,

als deze regeling als gevolg van hydraulische druk problemen met atfolie
of kleppenhuis hapert, is dat goed merkbaar, omdat de computer er ook
instabiel gedrag van gaat vertonen, of omdat de lock-up pas zeer laat tot stand
komt, bij vrijwel constante snelheid gaat de slip naar nul rond de 85kmpu
in de hoogste versnelling bij een goed werkende V70 diesel of benzine,

de ingenieurs van Volvo hebben het inderdaad niet makkelijk gemaakt voor de onderhoudsmannen om een dergelijke gevoelige limited-slip computergestuurde bak nog perfect te laten schakelen na een jaar of tien, atf verversen is complex, en de electro-hydraulische kleppenhuizen moeten veel regelen agv de limited slip en slijten snel,
en soms slijten de frictieplaten in de koppelomvormer zodat er te veel slip blijft,
slijtage onstaat vooral door oude atf die minder smeert, en harde metaaldeeltjes bevat,
regelmatig oude atf evacueren, doorspoelen, en afvullen met nieuwe atf blijft belangrijk,

groet,

varioclean
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 19.10.2014 - 21:43  ·  #17
Duidelijk, wat een goede uitleg! Grappig, een natte plaatkoppeling er in, dat wist ik niet!
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 19.10.2014 - 22:30  ·  #18
Tuurlijk...

De enige automaten die dat tegenwoordig niet hebben zijn de laatste generatie DSG.
Die noemen ze dan ook droge DSG...
In de " oude " zat 6 liter ATF en in de tegenwoordige " droge " 1,8l , net zo veel dus als in een gemiddelde handbak.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 19.10.2014 - 22:41  ·  #19
bedankt -Tom-,

wel knappe engineering die limited slip automaat van aisin in de Volvo 5 cilinders,
fabricage van de bak en koppelomvomer is ze ook wel redelijk goed gelukt in Japan,
alleen de hydraulische kleppenhuizen zijn door de complexiteit die de engineers
erin gebracht hebben een zwak punt van de bak,

de meeste Volvo rijders die de atf olie om de paar jaar of voor de 100.000km vervangen en zo automaat en atf schoonhouden zullen hoogstens een keer een keer nieuw kleppenhuis op de bak nodig hebben ver voordat de eerste half miljoen km is afgelegd ,

geen atf verversen en lang doorrijden met een slecht kleppenhuis zorgt wel voor vroegtijdig overlijden van met name de frictieplaten in de bak, waardoor revisie noodzakelijk wordt,

slijtage en drukverlies op het kleppenhuis is te merken als bv er vertraging is bij inschakelen van Drive of Reverse, of als dus de lock-up functie traag of instabiel wordt,
en de toerenteller niet constant blijft aangeven bij constante snelheid op vlakke weg,
of als de atf aan de peilstok er zwart uitziet,

groet,

varioclean
Fi-Wi
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: De Bilt
Berichten: 133
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 31.12.2014 - 10:04  ·  #20
Ik moet tot mijn schaamte eerlijk bekennen dat ik mijn geartronic nog niet heb uitgeprobeerd en rijd dus altijd volautomaat. Kan ik ook bijvoorbeeld met 120 op de snelweg de pook naar links drukken (V70 2.5T, 2005) om vervolgens een versnelling lager te klikken? Want wat is dan het voordeel in vergelijking met de kickdown?

Ik kan mij voorstellen dat de geartronic met name bij lage snelheden gebruikt worden, om zo toch het gevoel van invloed op het motorgedrag te hebben.

Gebruikt men hier vaak de geartronic en en welke situaties?
Hendrikseven
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sneek
Leeftijd: 49
Berichten: 253
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 31.12.2014 - 11:18  ·  #21
IK ben ook niet zo tevreden over de automaat van de Volvo ik mis dus echt een 6e versnelling want ik vindt de motor vrij veel toeren draaien bij 140km. Verder herken ik wel veel symptomen zoals op vreemde momenten schakelen en de lock-up niet vasthouden. Ik ga de automaat binnenkort ook laten spoelen. Ik ben ZF automaten gewend van mijn BMW's en die schakelen en werken echt vele malen beter als deze Geartronic.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 31.12.2014 - 11:27  ·  #22
Quote door Fi-Wi

Ik moet tot mijn schaamte eerlijk bekennen dat ik mijn geartronic nog niet heb uitgeprobeerd en rijd dus altijd volautomaat. Kan ik ook bijvoorbeeld met 120 op de snelweg de pook naar links drukken (V70 2.5T, 2005) om vervolgens een versnelling lager te klikken? Want wat is dan het voordeel in vergelijking met de kickdown?

Ik kan mij voorstellen dat de geartronic met name bij lage snelheden gebruikt worden, om zo toch het gevoel van invloed op het motorgedrag te hebben.

Gebruikt men hier vaak de geartronic en en welke situaties?

Ik rijd een 6-speed Geartronic en schakel eigenlijk bijna nooit handmatig. Op de snelweg kiezen voor handmatig schakelen kan prima, maar biedt geen voordelen. Vooral bij het rijden met een zware aanhanger en/of in bergachtige streken komt de bak tot zijn recht door de mogelijkheid om te kiezen voor meer toeren of afremmen op de motor.

Tom
Fi-Wi
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: De Bilt
Berichten: 133
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 31.12.2014 - 12:26  ·  #23
Ok, bv in de bergen dus. De chip in de geartronic zorgt dus kennelijk voor andere schakelmomenten dan wanneer je volautomatisch rijdt, anders zou je met GT hetzelfde rijgedrag hebben als bij volautomatisch rijden.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 31.12.2014 - 16:51  ·  #24
Ehhh, nee :'( JIJ moet zorgen voor die andere schakelmomenten. Door de pook naar links te bewegen houdt de automaat er mee op en ben jij in control. Op- en afschakelen doe je met een druk naar voren respectievelijk naar achteren. Doe je niets dan blijft de auto tot het einde der tijden in dezelfde versnelling staan.

Tom
Fi-Wi
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: De Bilt
Berichten: 133
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 31.12.2014 - 17:02  ·  #25
Dat je zelf moet schakelen is duidelijk maar Ik lees dat als de toeren te hoog/laag worden een processor in de GT ervoor zorgt dat er door/teruggeschakeld wordt. Dus als ik plankgas in de 2 wegrijd schakelt de bak op enig moment zelf door naar de 3 ondanks dat mijn pookje naar links staat.

Vandaar dat ik aangaf dat de schakelmomenten anders liggen.

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geartronic
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 02.01.2015 - 18:58  ·  #26
Quote door Fi-Wi

Dat je zelf moet schakelen is duidelijk maar Ik lees dat als de toeren te hoog/laag worden een processor in de GT ervoor zorgt dat er door/teruggeschakeld wordt. Dus als ik plankgas in de 2 wegrijd schakelt de bak op enig moment zelf door naar de 3 ondanks dat mijn pookje naar links staat.

Vandaar dat ik aangaf dat de schakelmomenten anders liggen.

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geartronic


Das misschien bij de nieuwere geartonics, maar ik reed laatst van de snelweg af en was vergeten dan ie in MAN stond en reed weg bij het stoplicht. Toen hing ie vrolijk in de toerenbegrenzer haha. Een geartronic is gewoon precies hetzelfde als een "normale" automaat, alleen kun je hem zelf per versnelling schakelen. Er verandert niks aan het schakelgedrag en uit mijn ervaring schakelt hij er niet mooier door, juist hakeriger. Je moet dat ding gewoon lekker zijn werk laten doen hier in Nederland. Alleen gebruiken om op de motor af te remmen en eventueel als je een hele zware aanhanger hebt maar dat regelt hij heel goed zelf ;) Het is absoluut geen sportieve automaat waarmee je lekker kan gaan flipperen 🇳🇴
Hksvs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 41
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 02.01.2015 - 20:06  ·  #27
Bij ons in de dienstauto's (V70NN MY'13 en MY'15) zitten ook GT's. Als je die in manueel zet, wat overigens S heet op de nieuwere GT's, dan schakelt de bak wel degelijk zelf op en terug, maar echt op het laatste moment.

Met mijn eigen GT (MY'05) heb ik het eigenlijk nog niet geprobeerd.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 02.01.2015 - 20:39  ·  #28
Persoonlijk zie ik geen enkele toegevoegde waarde van de GT modus, vele merken hebben het, ik heb zelf diverse auto's gehad met zulke dingen er in.
Je probeert het een keer, en je komt er nooit meer aan verder.

het is net zo onzinnig als een raamslinger naast je knop van de automatische ramen te zetten, kennelijk wil " de markt " zoiets hebben....
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 02.01.2015 - 20:46  ·  #29
In het dagelijks verkeer doet de GT gewoon zijn werk. Past zich zelfs iets aan aan de bestuurder.
Alleen als ik met de caravan rijd schakel ik zelf, en dan nog alleen op stukken waar geklommen of gedaald word. Puur om te voorkomen dat ie te lang in een hoge versnelling blijft hangen of in vrijloop schakelt bij gaslos.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 02.01.2015 - 20:53  ·  #30
Inderdaad, laat de Gt niet zelf schakelen met iets zwaars aan de trekhaak, dat kost je een bak.
Nooit op laten schakelen naar de hoogste versnelling met een last achter de wagen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0