Geartronic pendelen

 
 
 
 
 
djdeboer84
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 40
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Geartronic pendelen

 · 
Posted: 14.09.2014 - 22:13  ·  #1
Zins kort ben ik eigenaar van een V70 geworden.
Het betreft een exemplaar uit 2004 en heeft een D5 motor van het type D55244t de transmissie word door een Geartronic van het type AW55-50SN geregeld.
De kilometer stand is opgelopen tot 314dkm en uit de history kan ik op maken dat de automaat bij 200dkm een flush heeft gehad.
Na het lezen van verschijnen topics op forums en menig avond achter Google heb ik meerder mensen gevonden met het zelfde voorval met betrekking tot de Geartronic.

Allen een oplossing wordt er niet voor gegeven. En na het uitvoeren van een flush blijft het probleem veelal bestaan.

Bij een constante snelheid tussen de 65 tot 90 km/h houd de Geartronic de Lock-up niet vast. Vervolgens valt de automaat terug naar de 4e versnelling om daarna weer door te schakelen naar de 5 + lock-up en het proces herhaalt zich vervolgens weer.
Dit doet de automaatbak allen wanneer het tempo met de voet wordt geregeld, en er heel rustig wordt gereden.
Bij het gebruik van cruiscontrol houdt hij de lock-up wel vast.
En blijft de transmissie wel in het hoogste verzet.

Verder doet de automaat prima zijn werk en schakelt hij soepel.
Allen bij lage motor toerentallen +- 1500rpm’s weet de automaat niet wat hij moet doen en blijft hij pendelen tussen de 4,5 en de 5 met lock-up.
Naar mijn idee lijk het een fout in de software van de transmissie.

Zijn er mensen die dit probleem wel hebben verholpen of hoort dit bij een Geartronic?
djdeboer84
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 40
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 15.09.2014 - 21:59  ·  #2
Met genoemde opties ben ik het zeer zeker eens.
De eerst optie de automaat; schakelt zonder bijzonderheden allen weet hij niet wat hij wil. Welke sensoren in de bak houden de belasting in de gaten?

Wat betreft de motor; de verstuivers zijn getest en vertonen geen afwijkende waardes.

Als je op internet zoekt zijn er veel automaten die het zelfde schakel gedrag vertonen, maar zijn er ook mensen die dit hebben verholpen. Of is een GT niet gemaakt om heel rustig te rijden?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 16.09.2014 - 09:11  ·  #3
is dat pendelen ook als de cruise control in ingeschakeld?
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 16.09.2014 - 09:42  ·  #4
@TPR:
"Bij het gebruik van cruiscontrol houdt hij de lock-up wel vast.
En blijft de transmissie wel in het hoogste verzet. "
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 18.09.2014 - 09:32  ·  #5
Quote door VolvoS60Racer

Al rijdend is met bijvoorbeeld Vida uit te lezen welke status de lock-up heeft.

Dat kunnen er drie zijn :

1. Geen lock-up
2. Slip lock-up
3. volledige lock-up.

Interessant is te weten wat de bak doet in zowel Cruise Control stand als rijden met de voet op het gaspedaal.

Ik rij zelf bijna nooit met cruise control, omdat je dan nog net wat zuiniger kunt rijden = preciezer gas geven al naar gelang de omstandigheid.

En juist daar kan de crux zitten in het verschil tussen cruise control & gas geven met je voet v.w.b. de werking van de lockup.


Ik rij met een 2.5T geartronic. Ik heb ook wat opmerkingen over de lock up. Ik vindt dat die te slap staat. Dat wil zeggen, hij gaat veel te snel in een hoger toerental bij een beetje gas geven. Met de cruisecontrol schiet hij meteen naar 3000 toeren als je de snelheid weer oppakt.Daarom rijd ik op de snelweg vaak fixed in de 5.
Als ik dat een poosje doe reageert de bak daarna ook een poosje anders. Hij lijkt dan meer lock-up te gebruiken tussen de versnellingen. Dus minder slip. Dat vindt ik veel prettiger. Zelflerende bak...maar hij houd dat niet vast. Jammer genoeg.
Is dat ook anders in te stellen met andere settings?
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 19.09.2014 - 20:26  ·  #6
Volgens mij valt daar niks aan in te stellen. Ik prefereer het gedrag van de 4 bak in de V40 ook veeeeeeeeeeel meer dan de AW55 in de V70. De limited slip lockup vind ik een rot uitvinding, als ik wil gaan dan gebruik ik de kickdown wel, dit is erg onrustig.

Verder is inderdaad het gedrag van de CC ook erg irritant. Ik zet hem net als jij ook in de 5 omdat ie anders met accelleren met de CC knopjes terugschakelt.

Tja... tis geen perfecte bak nee al denk ik dat met de software al heel wat op te lossen is. Over software gesproken, een update voor de bak halen bij de dealer? Kost iets van €50. Mss de moeite waard.
davyv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 19.09.2014 - 21:38  ·  #7
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.klinkt bekend die van mij heeft daar ook last van cc is het weg.geef je zelf gas constant en dan bij 60km per uur of iets harder.weet de bak niet wat hij wilt.morgen gaan we met de computer hobbyen op het werk en een dingen na meten om een oorzaak te vinden misschien.zelf verdenk ik eigenlijk gewoon het gaspedaalsensor
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 20.09.2014 - 08:34  ·  #8
Een 4 bak is zeer vergevend, in mijn optiek de beste bak.
Ik merk geen toegevoegde waarde van een 5 traps t.o.v. de 4 traps, en laat staan de 6 traps...
( ik heb een wagen met 4 en een met de 5 traps )
De 4 traps AW is een super bak, die heb ik gewoon binnen gehad met 650.000 km, zwarte vla er in, en gewoon schakelen... gewoon niet te geloven..
De 5 traps is veel kwetsbaarder en de 6 traps nog meer.
Het zwakke punt bij de 5 en 6 traps is onbetwist het brein, dat is een zwak punt.
Ik heb 5 traps bakken gehad die een kapot brein hadden bij 180.000 en 6 traps bakken met zelfs 140.000 km en lager.
Daar tegenover heb ik ook 5 traps bakken voorbij zien komen met 450.000 km en zelfs een met 510.000 ( een D5 ).
De laatste is opmerkelijk, een D5 en een T5 ( ook de T modellen ) belasten de ATF veel meer dan een variant met laag koppel ( 140/170 PK ) .
Ook een D3 S60 voorbij zien komen met 80.000 km, de olie was net zo rot als 160.000 in een 2.4 140/170PK.
Moraal van het verhaal, een 4 traps is een zeer duurzame en solide bak, die zelden kapot gaat, wat je er ook mee doet.
De 5 en 6 traps bakken zijn veel gevoeliger en met name op het brein, dus onderhouden is noodzakelijk om dure reparaties ( ook met lage km standen ) te voorkomen.
Snelweg km's zijn lage belasting, stadsverkeer ( met name taxi gebruik ) is zeer slecht voor elke automaat i,v,m. de vele schakelmomenten...
djdeboer84
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 40
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 21.09.2014 - 22:21  ·  #9
Quote door davyv70

Hier ben ik ook wel benieuwd naar.klinkt bekend die van mij heeft daar ook last van cc is het weg.geef je zelf gas constant en dan bij 60km per uur of iets harder.weet de bak niet wat hij wilt.morgen gaan we met de computer hobbyen op het werk en een dingen na meten om een oorzaak te vinden misschien.zelf verdenk ik eigenlijk gewoon het gaspedaalsensor


Ben erg benieuwt naar de uitkomst, je gaat bijna denken dat elke AW55-50SN dit probleem heeft.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 02.10.2014 - 13:26  ·  #10
Ik zet in op een gescheurde koppeling in de bak.
kan ook eventueel koppelomvormer zijn.
Dit is het begin van verdere problemen met de bak vrees ik.
djdeboer84
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 40
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 02.10.2014 - 16:24  ·  #11
Probleem opgelost.

Afgelopen week de transmissie olie afgetaped en de rest van de automaat gespoeld met 19 liter aft.

Als te zien in het volgende YouTube fragment.

http://youtu.be/7WfY8MQc1B8

Ik heb een vol synthetische olie gebruikt van Eurol, ATF 1100

Ondertussen zoon 1000 km verder en alle genoemde problemen zijn verdwenen. De automaat pakt de lock-up nu goed op en houdt deze ook vast.

Het pendelen is volledig verdwenen.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 17.10.2014 - 22:10  ·  #12
@djdeboer,
mooi dat de schakelproblemen weg zijn na het uitwisselen van de atf,
goede kans dat de nieuwe atf zijn dikte behoudt bij bedrijfstemperatuur,
terwijl de oude atf uitgeput was en dunner werd op temperatuur,
en er daardoor meer interne lekkage in het kleppenhuis was,
waardoor de lock-up niet meer goed werd aangestuurd,

de zgn lockup-clutch-control-valve in de kleppenhuizen slijt snel uit bij de V70
vanaf jaar 2000, omdat deze in het kader van de limited slip actie continu aan het
bijregelen slaat, wel is er misschien al wat slijtage bij jouw op deze klep,
omdat hij gevoelig is geworden voor de atf kwaliteit,
indien deze klep de daadwerkelijke boosdoener was,

op de flush video was goed te zien hoe voldoende atf werd vervangen en zelfs een
nuttig maar complexiteit verhogend filter in de leidingen werd gemonteerd,
vraag is wel bij deze filters hoe fijnmazig ze zijn omdat de meest schadelijke
metaaldeeltjes rond de 5micrometer zijn maar met magneetfilters kom je dan een heel end,

wat spoelen/flushen betreft is het een kwestie van woordkeuze,
maar het verschil tussen gewoon verversen en spoelen is dat bij verversen de oude atf er uit gaat en de nieuwe er in,

maar bij spoelen er sprake is van het losmaken van vervuiling met reiniger of frisse atf, en die er dan daarna weer uit te spoelen op hun beurt met weer frisse atf, die dan niet meer snel vervuild raakt door de inwendige bak, omdat die bak dan al een sessie van een kwartiertje of uurtje met met reiniger of nieuwe atf achter de rug had,

we zijn ook benieuwd hoe lang je lock-up het nu weer goed blijft doen en hopen natuurlijk dat het weer lang goed gaat dankzij je uitgebreide atf wissel,

groet,

varioclean
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 18.10.2014 - 11:45  ·  #13
Niet echt ontopic, maar naar mijn idee wel een interessante vraag. Wat bedoel je precies met 'limited slip'? Ik weet wat een LSD is, zijn onze automaat bakken hier ook mee uitgerust (een geregeld LSD?)?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 18.10.2014 - 13:21  ·  #14
Ja, de 5 en 6 traps hebben sensoren op de in en uitgaande assen.
Zodra de slip te hoog wordt, zal de bakcomputer de drukken verhogen en daarmee de vaste verbinding in lock-up bewerkstelligen.
( dit is trouwens niet uniek voor Volvo, de meest fabrikanten passen dit systeem toe BMW/MB etc etc )
Dit is trouwens ook de reden waarom er een JWS 3309 ATF in moet, deze constructie vraagt een specifieke ATF.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 18.10.2014 - 15:23  ·  #15
Is dat soms dat 'Active Yaw Control'? Best gaaf! M'n oude 940 had ook zo'n lockup, maar dan volledig mechanisch (in het diff. achter), leuk bij het wegtrekken in het gras, 2 vette strepen trekken :P
 
Selected quotes for multi-quoting:   0