'gekloink' onder de auto na vervangen schokdempers

hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

Re: 'gekloink' onder de auto na vervangen schokdempers

· 
Posted: 26.12.2016 - 13:54  ·  #31
Stapje verder.

Het is een stukje gereedschap wat we gebruiken om zwaar lopende waterkleppen mee te sluiten.
Vrij simpel
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.12.2016 - 15:29  ·  #32
Iets anders dat ik tegen kwam tijdens montage van de nieuwe schokdempers: De stabilisatiestangetjes en de moer boven op de schokdemper moeten worden vastgezet met een bepaald moment. Nu zijn de meeste momentsleutels uitgevoerd als dop. Echter, bij bovengenoemde verbindingen dien je ook de torx bout gefixeerd te houden. Dat gaat dus niet samen. Ik heb nu de moeren vast gezet met een ringsleutel i.c.m. een torxsleutel. Het aanhaalmoment heb ik dus 'op het gevoel' moeten doen. Dat wil ik eigenlijk anders. Ik heb al gekeken naar een ringsleutelopzetstuk voor mijn Gedore-momentsleutel, maar niets kunnen vinden.

Hoe hebben jullie dat opgelost?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 28.12.2016 - 15:40  ·  #33
ik heb dat opgelost met de "vast is vast methode"... beetje loctite, goed aandraaien en dan doen water, zand en overige vuil de rest :D
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 28.12.2016 - 15:46  ·  #34
Quote door JJM

de "vast is vast methode"

:lol:

In een garage gaat het precies hetzelfde. Je gelooft toch niet dat die monteurs voor elke bout in VIDA gaan kijken wat het aanhaalmoment is en dan netjes met de momentsleutel vastzetten. Natuurlijk bij sommige onderdelen is het wel belangrijk om het op moment te doen maar dat is hier niet van toepassing.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 28.12.2016 - 22:18  ·  #35
idem +1 :thumb:
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.12.2016 - 19:30  ·  #36
Mmmm, een fusee op een wieldraagarm (ok, ander onderdeel) zal toch echt goed met een momentsleutel vastgezet moeten worden, terwijl je met een Torx de boel vasthoudt. Ik meen mij te herinneren dat iemand op dit forum problemen kreeg door een te vast aangedraaide fusee..
Ik ga liever op zeker.
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 30.12.2016 - 23:01  ·  #37
Als je een moer op een kogelgewricht (reactiestangetje, fuseekogel, whatever) met een steeksleutel handvast draait, zit 'ie vaak al klem genoeg om de kogel niet meer mee te laten draaien en kan je de moer keurig met een dop op moment vastzetten.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.01.2017 - 11:08  ·  #38
Quote door OttoV

Als je een moer op een kogelgewricht (reactiestangetje, fuseekogel, whatever) met een steeksleutel handvast draait, zit 'ie vaak al klem genoeg om de kogel niet meer mee te laten draaien en kan je de moer keurig met een dop op moment vastzetten.

en daar ben ik het nog meer mee eens. anders zoiets: https://www.datona.nl/insteek-momentsleutel.html
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.01.2017 - 11:07  ·  #39
Het 'gekloink' leek even weg te zijn. Maar helaas het is weer terug. Nu vroeg ik mij af, heeft een 'verspringende' veer eigenlijk nog invloed op de uitlijning? (vooropgesteld dat de veer het probleem is).

Aanvulling: kan een versleten fuseekogel ook het 'gekloink' veroorzaken? Er zit overigens geen voelbare speling op de kogel.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.01.2017 - 16:34  ·  #40
als ie zo versleten is dat ie klonkt(??) dan is dat eenvoudig vast te stellen, er is dan echt speling op de kogel. Maar mn ervaring is dat je speling niet als een klonk hoort. :yes:

Ik zal even teruglezen wat je allemaal al vervangen hebt. :shame:

De uitlijning is oa afhankelijk van de speling en afstand tussen fusee met schokbreker. Mogelijk zorgt een niet correct zittende veer voor andere stand van Fusee en dus invloed op uitlijning. :thumb:
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.01.2017 - 20:01  ·  #41
En doorredenerend: Zou een niet correcte uitlijning ook voor een 'kloinkende" vering kunnen leiden?
Kort geleden zijn alle subframerubbers vervangen (steeds per stuk). Er is toen niet uitgelijnd omdat de fusee en mogelijk draagarmen nog vervangen gaan worden (De afwijking in het stuur is overigens niet heel groot).
Turbodesk
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 30.01.2017 - 20:10  ·  #42
Het is heel goed mogelijk dat door een verkeerde uitlijning er te veel spanning op de stuurstangen staat. Dat uit zich in geluid bij in en uitveren.
Arnoud_
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 30.01.2017 - 20:15  ·  #43
Bij mij is het geluid (in bochten op lagere snelheid) weg na het vervangen van de stabilisatiestangen (voor) en, dat wat nog wel waarschijnlijkst de oorzaak was bij mij; het invetten van de uitslagbegrenzers.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.01.2017 - 20:19  ·  #44
Bij mij zijn de stabilisatiestangetjes recent vervangen (lemforder) en het invetten van de uitslagbegrenzers is ook al gebeurd.
Maar het treedt bij mij juist ook op bij recht uitrijden: bij optrekken en remmen. En soms op hobbelige wegen.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.01.2017 - 21:30  ·  #45
Goed uitgelijnd is sowieso handig. je banden slijten anders verkeerd en dat kost al snel meer dan uitlijnen. Ik heb nog niet gehoord van het ontstaan van dit soort geluiden bij slechte uitlijning.

en nog even slechte uitlijning hoeft niet te zorgen voor scheef sturen. als beide zijden even veel naar binnen afwijken slijten je banden als een gek maar stuurt ie wel rechtdoor.
merk je vaak wel in een bocht trouwens.

Selected quotes for multi-quoting:   0