hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 
 
 
 
 
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 04.04.2015 - 17:41  ·  #31
..die had je monteur kunnen voorkomen door de aandrijfas te fixeren met staal- of koperdraadjes door de ashoesklemmen of door de veerpoot in te drukken met een veerklem.. dan schuift ie niet uit elkaar.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1879
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 04.04.2015 - 18:10  ·  #32
Quote door 626Ronin

Quote door 626Ronin

Quote door olaf

Nee vind ik niet verstandig , de eerste keer al niet , al brengt het wel eens een oplossing , zeker als de auto lang buiten stil heeft gestaan , dan verwijdert het de roest etc en kan het een schijf wel eens redden .
Maar over het algemeen is de klacht zo weer terug omdat er spanning in het metaal zit wat door verschillende redenen kan komen , en dan zijn de klachten zo weer terug .

de Ford dealer waar ik stage liep had juist andere ervaringen: die materiaalspanningen zijn in eerste instantie de oorzaak van de trillingen: door opwarmen trekken de schijven dan krom.
als je ze dàn afdraait, blijven ze recht, terwijl nieuwe schijven die materiaalspanningen nog in zich hebben, die er nog uit moeten.. klanten die nieuwe schijven eisten konden ze krijgen, op eigen kosten, om 3 maanden verder weer te komen klagen, klanten met afgedraaide schijven bleven tevreden tot de schijven af waren.
een S60 van een vriendin van me had hier bij de proefrit ook last van, net nieuwe schijven, de garage liet ze afslijpen nieuwe banden om de velgen en meenemen die 2.5T, ze rijdt er nu alweer bijna 2 jaar heel blij in rond..
ik heb ze toen wel Bosch remblokken laten monteren tegen het prijsverschil met TRW, die materiaal hadden achtergelaten in de schijven (veel schijven die trillen zijn niet krom, maar je ziet "stempelafdrukken" van remblokken: dat is afgezet bindmateriaal uit de remblokken, dat in de remschijf trekt en op die plekken bijten de blokken harder dan erbuiten.. komt door je voet op de rem houden of licht hangende klauwen na hard afremmen en dit was de tweede auto met TRW blokken waar ik dit zag (mijn eigen 626 was de eerste)


Wat het oppervlak van de schijven en daardoor schokken/trillen van de remmen ben ik het met je eens , dat komt voor , kan aan verschillende oorzaken liggen ,maar goede set , en dan bedoel ik meer combinatie van materiaal schijf en blokken maakt wel uit .
Wat afdraaien betreft , zou gewoon niet nodig moeten zijn dat afdraaien , spreekt niet voor de kwaliteit van de geleverde schijven ,en levensduur ook ruim minder ,je verliest daar een hoop materiaal , voor alleen oppervlakte behandeling en dus niet krom kan het afdraaien zeker een oplossing zijn .
Om je een voorbeeld te geven , Porsche daar heb ik nog nooit een originele schijf van krom gezien , die krijgen onder andere een warmte behandeling voor ze in de doos gaan , nu kosten die ook wat , en wil niet zeggen dat ze krom kunnen .
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 05.04.2015 - 09:56  ·  #33
los van de juiste remmen, is het juiste gebruik en "inremmen" ook belangrijk per auto..
je moet je remmen inremmen voor de manier waarop jij ze wilt gebruiken. staat een mooi stuk op de site van Stoptech hierover en ik heb er ook e.e.a. over geleerd van een kitcarbouwer die ook aardig wat circuit-ervaring had..
er staat momenteel nog een vers verhaal over trillende remmen op het forum waar ook naar Stoptech wordt verwezen.
remmen trekken niet zomaar krom, het is veel eerder die cementiet-afzetting waardoor men ze krom noemt..
topic.php?t=7608&page=last#last_post

en de (eerste) mondeo rijders met de kromme schijven bij die Ford dealer destijds, waren grotendeels leaserijders.. <_<
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 05.04.2015 - 10:25  ·  #34
Die draagarmen moeten wel heel erg rot geweest zijn dan.
Mogelijk helemaal geen rubbers meer.
Dinant had dat als eerste al aangegeven
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 05.04.2015 - 20:12  ·  #35
Rubber waren niet geheel weg maar zaten wel scheuren in. En beide rubbers van de draagarmen vertoonden scheuren.
Of dit uiteindelijk de oorzaak is weer ik nog niet. Ook gelijk de banden opnieuw gebalanceerd zat ook wat onbalans in. Wellicht een combi van factoren, we zullen het zien.. Dinsdag maar weer ophalen en tijdens de 60 kilometer terug zal duidelijk worden of het dan goed is.
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 05.04.2015 - 21:31  ·  #36
Zou dat je abs kunnen zijn!?!?
Want als abs het niet lekker werkt dan kan dat dit soort verschijnselen vertonen.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 05.04.2015 - 21:49  ·  #37
Quote door nikom

Zou dat je abs kunnen zijn!?!?
Want als abs het niet lekker werkt dan kan dat dit soort verschijnselen vertonen.


ABS fouten geven meteen een melding in het dashboard, lampje of text in de DIM. of beiden..
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 05.04.2015 - 23:09  ·  #38
Niet alle meldingen komen op je dim te voorschijn. En zoals ik het kan zien hij heeft het niet aan de computer gehad voor uitlezen.
Een abs kan heel wat rare dingen doen zonder dat ie echt kapot is maar wel een rare signal krijgt van een van de sensoren.
Maar het is maar een gedachte. :yes:

Quote door TPR Powerflush

Quote door nikom

Zou dat je abs kunnen zijn!?!?
Want als abs het niet lekker werkt dan kan dat dit soort verschijnselen vertonen.


ABS fouten geven meteen een melding in het dashboard, lampje of text in de DIM. of beiden..
Bert West2
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 63
Berichten: 256
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 06.04.2015 - 11:11  ·  #39
Wat een gedoe met het afdraaien van remschijven en het opnieuw monteren van gebruikte remblokken (mi zeer slecht idee: gebruikte remblokken zijn niet ingesleten op afgedraaide ("nieuwe") remschijven).
Bij de forumsponsors kan je voor een bedrag van ca € 150 OEM of €240 Volvo een complete set voor de voorwielen aanschaffen. Goed voor vele duizenden veilige kilometers. Zelf monteren is met eventuele hulp van een handige buurman of neefje absoluut mogelijk.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 06.04.2015 - 11:21  ·  #40
Eens met Bert! Zeker mbt de stelling om geen combo oude blokken / " nieuwe" schijven te gebruiken...
Daarbij, het afdraaien van de schijven zal ook minimaal een 100 Euro hebben gekost? Dus voor niet teveel meer...
Bert West2
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 63
Berichten: 256
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 06.04.2015 - 11:46  ·  #41
Zeker! De afgedraaide "nieuwe" schijven zijn in principe 100% vlak en de beide remvlakken liggen 100% evenwijdig aan elkaar. Maar gebruikte remblokken zijn dat 100% zeker niet. Deze gebruikte remblokken liggen dan maar gedeeltelijk aan op de remschijven, vaak maar een klein gedeelte. Dit kleinere gedeelte moet de gewenste remvertraging opleveren met als gevolg dat dit gedeelte oververhit raakt, verglaast en kei en kei hard wordt. De verglaasde deel zal de remschijf zeer snel naar z'n grootje helpen.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

oh wat zijn we het eens (waarover?)

 · 
Posted: 06.04.2015 - 12:26  ·  #42
wie hàd het over gebruikte blokken?! en heb je ervaringen met de prijzen voor het afdraaien?
blokken hergebruiken (of op reserve leggen) kan trouwens wel als daar nog genoeg vlees op zit, gewoon grof afschuren (vlakken) op een korrel 80 (60/40?) schuurvel van een vlakschuurmachine dat je op je werkbank houdt, met stofmasker :bandit: op of werk ìn een broodzak, dan heb je het ergste stof al meteen opgevangen :thumb: .
wederom technisch (niet alleen €€'s) voordeel: deze blokken zijn al uitgebloed/-gebakken als het gaat om die bindmiddelen die vorige keer in de schijven trokken.. #ookgeenstankmeer.. dit zal een bedrijf dat je schijven afdraait natuurlijk ook afraden/niet voor je doen..
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 06.04.2015 - 13:30  ·  #43
626Ronin: tegen wie heb je het nu?
Ik had al eerder gevraagd of er na het afdraaien van de schijven ook nieuwe blokken waren gemonteerd, of dat de oude waren hergebruikt. Daar wist TS geen sluitend antwoord op te geven. Ik heb ervaring met prijzen voor het afdraaien van remschijven. Vorig jaar laten doen voor 1 van de andere auto's. 80 euro voor het afdraaien en 20 euro voor de- en montage betaald. Verder enorm veel ervaring met trillende remschijven : ik heb nl drie jaar lang een Chrysler 300C gehad, dat was een chronische kwaal van dat type auto (muv de SRT8, maar die had een compleet andere remmerij eronder) - in 160K iets van 9 sets voorriemschijven versleten. Vervangen hielp niet, zo weer krom (soms binnen 1500 km alweer) Afdraaien geprobeerd, bracht ook geen (permanente) oplossing. Uiteindelijk bleek de oplossing te liggen in montage van niet originele remschijven - die van een andersoortig materiaal waren gemaakt. De Chrysler werkplaats gaf zelf toe dat het materiaal niet deugde, maar men " mocht" niets anders van de importeur. Na set nummer 8 is er toen een ander merk schijf ondergekomen, dat hielp wel - in ieder geval de laatste 20K geen last meer gehad.Bij elke set nieuwe schijven werd gelijk een nieuwe set blokken gemonteerd overigens...

Voor de Volvo daarentegen gebruik ik enkel origineel Volvo schijven en blokken. Geen ervaring met andere merken, die mogelijk ook goed kunnen zijn, maar wat goed werkt, werkt goed voor mij. En voor die paar tientjes verschil wil ik ook het risico niet nemen.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 08.04.2015 - 14:42  ·  #44
Nou auto gisteren weer op gehaald, nu even goed in de gaten houden of het trillen niet terug komt.
Merk dat je veel te veel gefocust bent nu op enerlei trilling in het stuur .. vertrouwen moet even terugkomen. Maar tijdens de 65 kilometer terug geen trillingen of schudden waargenomen.

Moet zeggen dat het verschil met de nieuwe rubbers wel merkbaar is hij is strakker dan voor heen.





volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 08.04.2015 - 14:44  ·  #45
Fijn dat het weer opgelost is :thumb: Hopelijk hebben ze wel originele rubbers gebruikt, Imitatie gaat niet zo lang mee.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0