hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 
 
 
 
 
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 09.04.2015 - 20:26  ·  #76
Quote door Mark

Klopt maar op de terugweg lag de snelheid laag en euvel openbaart zich dus ook niet altijd.
Op de snelweg leek het op de terugweg ook goed maar het schudden is weer compleet terug net zo erg als voorheen. Lijkt me niet dat het komt doordat ze iets niet goed hebben vast gezet.
Auto gaat zaterdag terug, maar ook de garage heeft geen idee wat het zou kunnen zijn.

Vandaar ook hier de vraag stel, heb meestal meer vertrouwen in de kennis op het forum dan ik momenteel in de dealer heb :'(


Had je de remklauwen al gecontroleerd of ze niet vast zitten? Velgen zijn niet warm na een langere rit?

Heb je nu originele Volvo velgen onder de auto, of wat anders? ER zit op de remschijf een zeskant schroefje (voorkomt dat de velg gaat draaien bij montage van de wielen). Niet elke velg valt goed over dit schroefje heb ik gemerkt, bij stalen merkloze velgen die ik had zorgde dit schroefje er voor dat de velg niet recht op de schijf lag en dus trilling in de auto.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 09.04.2015 - 20:31  ·  #77
Nou dan mogen ze e aandrijfassen ( maw. De homokinneetkoppelingen ) iig controleren
Net nog e.e.a over kromme velgen gelezen klachten komen ook grotendeels overeen met de klachten die ik nu heb.
Velgen dus ook maar controleren.. Zo moeten ze maar een lijst afgaan zullen wel bij het goedkoopste en makkelijkste beginnen haha jammere is dat mijn vertrouwen is gezakt tot een diepte punt, heb de auto 2 weken en zaterdag mag ik voor de 3de keer van Hengelo naar Zwolle om een leenauto op te halen :'(
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 09.04.2015 - 20:33  ·  #78
ik had gelezen dat ze gebalanceerd waren, dus mogelijk eerder iets met de velg of idd niet goed op gelegd, maar ook over het balanceren zijn verschilllende verhalen te vinden. Ik zou zeker wissel even proberen. verschijnselen lijken erg op diegene die ik had. soms wel soms niet en beangstigend schudden. had ik ook niet eerder zo erg meegemaakt met onbalans in wielen. andere autos veel herkenbaarder bij bepaalde snelheden altijd last van trillen, normaliter rond 80 km voorwielen boven de 100km achterwiielen is dan de stelregel. mn volvo doet t anders.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 09.04.2015 - 20:35  ·  #79
Klauwen zitten niet vast, vorige week schijven en blokken laten vervangen. Klauwen komen gewoon goed los.
Zitten originele Volvo 16" electra velgen onder met michelin's
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 09.04.2015 - 20:40  ·  #80
Je zou om banden en velgen te controleren de voor en achterbanden kunnen om wisselen,
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 09.04.2015 - 20:43  ·  #81
Quote door Mark


Misschien is van voor naar achter wisselen een optie? Achter zijn 2 weken geleden 2 nieuwe michelin's geplaatst in principe zou dat dan ook het euvel moeten verhelpen.


Oeps :'( :D :bandit:
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 09.04.2015 - 21:10  ·  #82
Net even naar de balans gewichtjes gekeken.
Op alle 3 wielen zitten gewichtjes resp. 5, 15, en 25 gram maar links voor 45 gram is dat niet veel?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 09.04.2015 - 21:11  ·  #83
Quote door GRUNNS60

Quote door Mark


Misschien is van voor naar achter wisselen een optie? Achter zijn 2 weken geleden 2 nieuwe michelin's geplaatst in principe zou dat dan ook het euvel moeten verhelpen.


Oeps :'( :D :bandit:


Nogal ja....
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 09.04.2015 - 21:16  ·  #84
Das lastig in te schatten. zou kunnen moet niet voor niks per band en velg bepaald worden. geen band en of velg is hetzelfde.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 09.04.2015 - 21:47  ·  #85
Eventueel nog iets om te controleren.
Krik een wiel op, pak het wiel op 3 uur en 9 uur (oost-west) en probeer het heen en weer te bewegen (doel: checken op speling).
Doe dit eveneens op 12 uur en 6 uur (noord-zuid). Met gewoon heen en weer bewegen is speling al snel te voelen, dus ga niet als een dolle aan de wielen lopen roppen :lol:

Soms hoef je niet eens het wiel geheel van de grond te hebben om al wel speling te voelen. Iets uit de vering krikken kan dus al voldoende zijn.

Disclaimer:
Wees wel te allen tijde voorzichtig met een auto op de krik! Kruip er nooit onder en zorg dat je ruimte hebt achter je om eventueel naar achteren te kunnen springen als je met dit bezig bent.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 09.04.2015 - 22:16  ·  #86
Balanceermachines kunnen ook afwijken, dan krijg je de klacht zoals Frank hem beschreef.
Heb het zelf ook ervaren.
Heb nu een vaste balanceerder / uitlijner.
Zij kregen voor elkaar wat vele anderen niet lukte, de auto stil krijgen.
Bert West2
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 63
Berichten: 256
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 09.04.2015 - 23:39  ·  #87
Quote door Mark

Net even naar de balans gewichtjes gekeken.
Op alle 3 wielen zitten gewichtjes resp. 5, 15, en 25 gram maar links voor 45 gram is dat niet veel?


In dat geval zou ik zeker dat wiel met 45 gram laten controleren op een zuivere ronding. Een ei- vormig wiel is zeer moeilijk of niet te balanceren. Maar het kan uiteraard ook aan de band liggen.
Mijn ovale velg is ook ontdekt omdat dit wiel niet te balanceren was OZ velg. Dus band eraf en laten draaien op het balanceerapparaat zonder kap. Je kon mbv een vast punt duidelijk een slag zien. Dezelfde manier zoals de fietsenmaker een slag in je fietswiel ontdekt.

Succes!
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 10.04.2015 - 01:29  ·  #88
Mocht je eens in de buurt van Ede komen kun je mijn winterbanden erop gooien. Kun je t eens uitproberen.

Probleempje met koortlagen van de banden kan ook rare effecten geven.

Ik heb ook eens behoorlijke trillingen en trammelant gehad, voelde het aan de voorkant. Bleek toch aan een achterband te liggen....
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 10.04.2015 - 21:16  ·  #89
Ik heb hier een set 16" met primacy liggen die absoluut recht en trillingsvrij zijn, kun je ook proberen.

Hoe is het trouwens met de binnenste stuurkogels?
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: hevige schuddend stuur bij afremmen op snelweg

 · 
Posted: 11.04.2015 - 12:15  ·  #90
Dank voor de reacties, auto staat momenteel bij de garage ze gaan proefrijden en zoeken.
Heb aangegeven te kijken of er een velg krom is.
Verder eerste kijken of de uitlijning goed is, de ophanging en fusees nog speling vrij zijn.

Op de een of andere zullen ze toch wat moeten vinden.
Merkte op de 65 kilometer naar de garage geen trillingen, wel heeft de auto de neiging naar rechts te willen. Tja net als naar de tandarts gaan als ie moet trillen schudden doet ie het niet..;-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0