Ik heb voor Volvo steeds Citroën Xm gereden op LPG. Die blokken hadden ook hydraulische klepstotters en standaard geharde klepzetels , ideale lpg motoren dus.
Helaas heeft Volvo dat verlaten en werkt met plaatjes en geen geharde zetels ( op een uitzondering na ja)
Was dat er nog wel dan had ik weer op lpg gereden. Er is eigenlijk gewoon niets beters qua prijs.
In Frankrijk krijg je met lpg het een na mooiste label, daar begrijpen ze het tenminste.
Je hebt samen met een volle benzine tank een enorme actieradius, en als je moet tanken is dat binnen een paar tellen gedaan en heb je weer een 100% lading .
Het bereik halveert niet als je er wat achter hangt of je snelheid verhoogt en de airco aanzet.
Je hebt geen verhoogt brandgevaar en als het dan brand is het zo geblust.
Persoonlijk zie ik echt niet waarom EV zo goed zijn. Obv milieu kun je er echt je vraagtekens bij zetten, tenzij je aan cherry plukken doet en even vergeet wat de levensduur is en welke troep er op welke manier uit de grond komt ( en hoe beperkt !! Die grondstof is)
Kortom… lpg in een voertuig dat karakter heeft , niet te lijden heeft van “ euhhh heeft u al de laatste software of de boel gereset anders weet ik het ook niet en vervangen we de panelen maar op goed geluk”.
Waarmee je met lpg dus aan het rijden bent op een rest/afval product en dus eigenlijk erg schoon bezig bent , de lagere uitstoot nog niet eens mee genomen…
Yep, lpg




Dat dat nog steeds een vraag is …