Kies: Diesel, Benzine, GAS, Mild Hybrid, Plug in Hybrid, Full Hybrid, Elektrisch

Hybride: XC40, XC60, XC90, V60, V90, S90 Elektrisch EX30, C40, EC40, EX40, XC40, EX90, ES90?

Tim Post
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Kies: Diesel, Benzine, GAS, Mild Hybrid, Plug in Hybrid, Full Hybrid, Elektrisch

· 
Posted: 21.05.2025 - 23:15  ·  #61
Mwah…knap staaltje sneuheid
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

Re: Kies: Diesel, Benzine, GAS, Mild Hybrid, Plug in Hybrid, Full Hybrid, Elektrisch

· 
Posted: 22.05.2025 - 12:48  ·  #62
He jammer, is er wat reuring, mis ik het :lol:
henry classic v70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 22.05.2025 - 17:28  ·  #63
Het goedkoopst rijden is een Volvo V70 2.5 10V op LPG (Vialle) tot juni/juli 1999 waar het blok nog inzit met de hydrostoters
..tenminste dat is mijn ervaring met nu ruim 620.000 km op de teller
Aanschafkosten zijn vele malen lager, LPG is goed betaalbaar, je hebt wat unieks (omdat er steeds minder van rond rijden), het rijdt fantastisch, zeer herkenbaar geluid en het belangrijkste natuurlijk: super betrouwbaar!!
M.a.w. ik doe mijn V70 nooit meer weg en blijf er zolang in rijden :D
Tim Post
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 22.05.2025 - 18:37  ·  #64
Eens! Hier de volgende generatie V70 op LPG. Gaat als de brandweer
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 22.05.2025 - 18:52  ·  #65
Ik heb voor Volvo steeds Citroën Xm gereden op LPG. Die blokken hadden ook hydraulische klepstotters en standaard geharde klepzetels , ideale lpg motoren dus.

Helaas heeft Volvo dat verlaten en werkt met plaatjes en geen geharde zetels ( op een uitzondering na ja)

Was dat er nog wel dan had ik weer op lpg gereden. Er is eigenlijk gewoon niets beters qua prijs.

In Frankrijk krijg je met lpg het een na mooiste label, daar begrijpen ze het tenminste.

Je hebt samen met een volle benzine tank een enorme actieradius, en als je moet tanken is dat binnen een paar tellen gedaan en heb je weer een 100% lading .
Het bereik halveert niet als je er wat achter hangt of je snelheid verhoogt en de airco aanzet.
Je hebt geen verhoogt brandgevaar en als het dan brand is het zo geblust.

Persoonlijk zie ik echt niet waarom EV zo goed zijn. Obv milieu kun je er echt je vraagtekens bij zetten, tenzij je aan cherry plukken doet en even vergeet wat de levensduur is en welke troep er op welke manier uit de grond komt ( en hoe beperkt !! Die grondstof is)

Kortom… lpg in een voertuig dat karakter heeft , niet te lijden heeft van “ euhhh heeft u al de laatste software of de boel gereset anders weet ik het ook niet en vervangen we de panelen maar op goed geluk”.
Waarmee je met lpg dus aan het rijden bent op een rest/afval product en dus eigenlijk erg schoon bezig bent , de lagere uitstoot nog niet eens mee genomen…

Yep, lpg 👍👍👍👍👍
Dat dat nog steeds een vraag is …
FritsXC70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 69
Subject:

· 
Posted: 22.05.2025 - 20:12  ·  #66
Misschien goed hier in dit topic de split te maken tussen privé en zakelijke rijder. Dan wordt het verschil vanzelf duidelijk.

Ik ben zelf dus privé rijder en gestopt met diesel, omdat ik (veel) minder dan 20.000km ben ga rijden. Dus naar T5 benzine. E, in welke vorm dan ook, is voor mij financieel niet interessant.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 22.05.2025 - 20:59  ·  #67
Eens met je betoog Michiel.
Een toevoeging over kleppen stellen vanuit mijn ervaring: ik heb dat laten doen bij 385000 km voor ik meen 300 eu. De auto had toen 170000 km op lpg gereden. Er waren toen twee kleppen die aan de grens zaten, de rest was nog prima. Alle kleppen zijn toen wel op de maximale speling gezet.
In mijn ogen is kleppen stellen dus niet zon issue, zeker als je combineert met een distributie wissel bijvoorbeeld.
Tim Post
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 22.05.2025 - 21:04  ·  #68
Ik zou oprecht niet weten of bij mij de kleppen ooit gesteld zijn. Volgens mij heb ik van die inspectie gaatjes erin zitten. Maar ding rijdt prima. Kleppen hoor ik wel een beetje tikken dus misschien maar wel doen, ware het niet dat de distributieriem vrijwel nieuw is
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.05.2025 - 21:16  ·  #69
Tikkende kleppen zul je alleen horen bij een koude motor verwacht ik.
Bij lpg verloopt de speling sneller dan normaal op benzine, de zetels slijten harder. De speling zou dus kleiner moeten worden en hoor je helemaal niks meer. Met een beetje pech resulteert dit in een verbrande klep.

Als je inderdaad een van de eerste model jaren hebt, ik meen 2000 en 2001 kun je de speling checken.
Je kan ook je compressie een keer checken.
Ook kleppen stellen is gewoon zelf te doen, maar is wel arbeidsintensief. Brulkjaer van dit forum heeft dit meen ik zelf gedaan.
Tim Post
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 22.05.2025 - 21:26  ·  #70
Hij is van 2001, dus dat klopt dan wel. Hij tikkert eigenlijk ook met warme motor, ik zal eens met een stethoscoop gaan luisteren. Zelf stellen begin ik niet aan, heb reuma en ms, kan dat gepriegel niet meer helaas
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 22.05.2025 - 21:45  ·  #71
Bij slijtage word de speling toch groter Koen ? Het boeltje gaat harder tikken. Kleppen die verbranden komt meen ik door dat ze niet meer goed sluiten en de ontstekings hitte tussen de klep en de klepzitting doorkomt.
Sluit de klep correct dan keert de klep de hitte .
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.05.2025 - 22:05  ·  #72
Precies andersom ;)

Tekst van Wikipedia:
Klepspeling is de ruimte (speling) tussen de tuimelaar en de klepsteel of tussen de nok van een bovenliggende nokkenas en de nokvolger.

De klepspeling wordt aangegeven met de term "Tappet Clearance"
Doordat de kleppen erg heet worden, vooral de uitlaatkleppen, zetten ze uit en de klepsteel wordt langer. Om die verlenging te compenseren moet er een kleine ruimte aanwezig zijn tussen de bovenkant van de klepsteel en de klepbediening; de klepspeling. Door slijtage van de kleprand en de klepzetel in het motorblok komt de klep steeds wat dieper in het blok te liggen. De klepspeling wordt daardoor steeds kleiner.

Zie ook de afbeelding
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 22.05.2025 - 22:32  ·  #73
Frank is ook prive rijder toch? Denk de meesten hier wel, dus laten we het gewoon over eigen bezit hebben. Dat leasen geloof ik wel, is voor ons toch niet zo interessant.
Ja nieuwe auto, maar geen dikke motor tenzij je heeeel veel betaald waarschijnlijk.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 22.05.2025 - 23:08  ·  #74
Ik zou zeker willen focussen op prive. Zakelijk is een heel ander verhaal.
Mn eerste indruk nu is inderdaad puur op brandstof kosten per km LPG en EV elkaar niet ontlopen. Op dit moment gaat lpg weer naar 70ct per liter met 1:10 is vergelijkbaar met elektrisch met verbruik van 2,2 KWH per 10 km a 30 ct per KWH. Jaja dat is wel heel grof, maar ik moet nog kijken hoe ik alle variabelen en bandbreedtes alleen al bij deze opties naast elkaar zet.
Maar das niet goed genoeg. het wordt een combinatie van beslisboom over de verschillende eisen en een berekening mbt de kosten.
Wel was ik aan t kijken welke auto's nog allemaal omgebouwd kunne worden naar gas en daar krijg het idee dat dat er niet te veel meer zijn.
hopelijk zie ik dat verkeerd. mij lijkt bv een goede hybride op LPG wel wat :-)
Tim Post
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 23.05.2025 - 07:29  ·  #75
Alles wat op benzine rijdt kan je op LPG zetten toch?

Selected quotes for multi-quoting:   0