Kies: Diesel, Benzine, GAS, Mild Hybrid, Plug in Hybrid, Full Hybrid, Elektrisch

Hybride: XC40, XC60, XC90, V60, V90, S90 Elektrisch EX30, C40, EC40, EX40, XC40, EX90, ES90?

GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Kies: Diesel, Benzine, GAS, Mild Hybrid, Plug in Hybrid, Full Hybrid, Elektrisch

· 
Posted: 15.05.2025 - 12:00  ·  #1
Ok de vriendin wordt altijd wat nerveus als de 24 jaar jonge S60 wat kuren vertoont zoals slecht starten.
We hebben ook nog een C3 Pluriel, maar om daar nou met 3 man mee op vaktie te gaan bv...

Dus de vraag werd gesteld; Wat als er een "nieuwe" moet komen.
Gaan we weer voor gas. Het is wel een beetje aan t verdwijnen.
Gaan we voor oud of toch eens wat jonger. Hou ik de pluriel en andermans auto's over om te hobbyen.
Gaan we voor electrisch en welke vorm dan.

Nou dan kun je eerst een nieuwe taal gaan leren.
Hybride of vol elektrisch, maar dan wel; mild-hybride(MHEV), plugin-hybride(PHEV), full-hybride(HEV) en allerlei smaken dr nog bovenop en tussen.

Daarnaast gaan de ontwikkelingen snel, dus de ideale auto van vandaag is het verouderde model/techniek morgen.
Ook de onzekerheden mbt salederen, belastingen ontwikkelingen energie/brandstofprijzen etc maakt het vooral ingewikkelder en onzekerder.

Dus wat te doen.
Gelukkig start de S60 weer prima dus tijd gewonnen voor informatie inwinnen, nadenken en overleg.
Zag ik laatst een XC40 aanschaf bij Hans en zo zijn dr wel meer, lijkt t me leuk, zinvol om een informatief gesprek eens op te starten.

Natuurlijk heeft ieder zn eigen voorkeuren, ideeën, antipathieën budgetten etc maar een open kennisdeling moet kunnen..

We kunnen los:
Steven
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Kies: (GAS,) Benzine, hybride, Mild Hybrid, Plug in Hybrid, Full Hybrid, elektrisch

· 
Posted: 15.05.2025 - 12:21  ·  #2
Is denk ik ook heel erg afhankelijk van het beoogde gebruik.
Bijvoorbeeld veel / weinig kilometers, wel / niet aanhanger/caravan en uiteraard het aanschafbudget waarmee je de markt op gaat en het budget om de auto op de weg te houden.
Daarnaast spelen voorkeuren erg een rol, wel/niet hoge(re) instap, welke stoelen zitten/ondersteunen goed.

Zelf ben ik voor de lol altijd de 15+ jaar markt in de gaten aan het houden aangezien de youngtimer-regeling interessant is.

Wanneer ik gaspedaal aanslinger voor Volvo's tussen 2009-2011 zijn er 1 op CNG, 13 op LPG, 195 Diesel en 405 op Benzine beschikbaar.
Als ik dan trekgewicht op minimaal 1.750kg en een automaat selecteer zijn er nog maar 4 op LPG, 39 op diesel en 97 op benzine om uit te kiezen.
Vervolgens kilometerstand op maximaal 200.000 en de keuze is gemaakt, er staan 34 Volvo's op benzine te koop.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

Re: Kies: Diesel, Benzine, GAS, Mild Hybrid, Plug in Hybrid, Full Hybrid, Elektrisch

· 
Posted: 15.05.2025 - 13:25  ·  #3
Bij de eerste orientatie kwam boven water:
Nieuwer maar niet nieuw. denk aan max 100.000 km en 4-5 jaar oud, budget tot 25k
trekhaak voor trekken van kar, niet voor trekken van caravans, paardetrailers etc.
Kleiner en hogere zit, volgens mij kan dat al snel na mn S60, ook nn V70 zat hoger
Brandstofkosten; Tja 30.000km per jaar en dat wordt niet minder. Dan is gas wel aantrekkelijk hoor, maar als je elektrisch veel thuis kunt laden, lijkt dat ong net zo duur? mbt Benzine zou ik dan minimaal 1:20 moeten doen en das wel lastig zie ik..
nog benauwd voor vol elektrisch (vriend van me lacht me dr om uit en of ik echt een argument heb, behalve onzekerheid ontwikkelingen)
mn gevoel roept doe een plugin Hybride XC40 lijkt een mooie auto. mn verstand komt dr even niet uit.
Dus op dit moment zou het zijn een plug in hybride op gas, maar ja die zie ik niet :-)
Wordt vervolgt De S60 houdt nog wel even vol hoop/denk/ doe ik.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Kies: Diesel, Benzine, GAS, Mild Hybrid, Plug in Hybrid, Full Hybrid, Elektrisch

· 
Posted: 15.05.2025 - 13:28  ·  #4
Quote door GRUNNS60

Hybride of vol elektrisch, maar dan wel; mild-hybride(MHEV), plugin-hybride(PHEV), full-hybride(HEV) en allerlei smaken dr nog bovenop en tussen.

Daarnaast gaan de ontwikkelingen snel, dus de ideale auto van vandaag is het verouderde model/techniek morgen.
Ook de onzekerheden mbt salderen, belastingen ontwikkelingen energie/brandstofprijzen etc maakt het vooral ingewikkelder en onzekerder.

Je moet inderdaad eerst het beoogd gebruik in kaart brengen, en dan bedenken hoeveel ongemak je bereid bent te accepteren voor de ritjes die buiten de norm vallen. En prijsniveau natuurlijk. Auto's met elektriek zijn toch nog veelal relatief duur.
Bijv. mijn vrouw doet vnl. heel korte ritjes met haar auto, echt enkele kilometers (maar hier heel heuvelachtig, en regenachtig, dus dat doe je niet op de fiets ivm kind, hond etc.). Zou perfect zijn voor een EV (geen opwarmtijd, regenereren heuvelaf, zij is niet zo geweldig met een koppeling, op den duur willen wij wel zonnepanelen...) maar de full EVs zijn mij (hier) nog te duur. En ze doet dan ook regelmatig ritten naar het dorp (plm. 100km enkel) waar beperkte laadmogelijkheid is, dus dan wil je liefst wel een veilige range van minstens 250km, ook in de winter en er zijn niet zo veel kleine auto's die dat bieden (al is via een verlengsnoer langzaam bijladen evt. een optie).
Maar dat laatste botst wel een beetje met de 80% van het gebruik, de korte afstandjes.

Hybride zou ik alleen doen als het echt bij je gebruiksprofiel past, of als je toch brandstof wil behouden. De Toyota HEVs zijn dan prima opties. MHEV is mijns inziens onzin - alleen wat electroboost bij optrekken, maar dat zet niet echt zoden aan de dijk.
PHEV alleen als je makkelijk en goedkoop kan laden maar toch een lange range nodig hebt, maar je houdt dan wel alle onderhoud voor de brandstofmotor etc. en persoonlijk zou ik ook niet blij worden van een brandstofmotor die koud ineens 3000rpm gaat draaien als je de snelweg op gaat en je accu leeg is.
Maar goed, dan heb je alle hybride smaakjes wel zo'n beetje gehad, behalve de range extender wellicht (RHEV?).

En evt. waterstof, maar daar zullen we nog wel even op moeten wachten.

Ondanks dat ik thuisklusser ben zie ik absoluut de logica in van een elektrische auto voor ons gebruiksprofiel (en aan een EV valt zelf weinig te klussen) al kan je uiteraard discussiëren over de recyclebaarheid van accu's etc. Toch ben ik overtuigd dat het op den duur schoner is en daar zullen we toch naartoe moeten, al zal 1 individu weinig uitmaken, het gaat om de massa.
Persoonlijk denk ik wel dat het tijdperk van (vrijwel) onbeperkt fossiele brandstof verstoken wel op een einde moet komen. Of het helemaal uitgefaseerd kan worden en op wat voor termijn, is een andere vraag. Hangt inderdaad van gebruiksprofiel, maar ook van infrastructuur af.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.05.2025 - 13:34  ·  #5
Quote door GRUNNS60

Dus op dit moment zou het zijn een plug in hybride op gas, maar ja die zie ik niet :-)

Toen ik mijn huidige V70 diesel kocht heb ik een Prius HEV met LPG laten staan, daar maak ik niet genoeg km voor om dat rendabel te maken, en de kans op gedoe met 3 brandstofsystemen (benzine, gas, elektrisch) is toch ook wel groot. Maar het was op dat moment (2019) wel een van de schoonste opties: elektrisch voor de stadsritjes, gas voor buiten de bebouwde kom...

30.000km vol elektrisch kan best, maar dat moet je wel willen, hangt er ook weer vanaf hoeveel je rijdt op 1 dag, laadinfrastructuur in de buurt / op je route etc. Qua prijs denk ik niet dat er heel veel te zeggen valt over hoe dat zich ontwikkelt, maar dat geldt evengoed voor brandstofprijzen. Ik zou toch verwachten dat met de blijvende groei van schone elektriciteit dat op de langere duur wel goedkoper zou moeten worden, maar ja, de elektriciteitsbedrijven willen ook niet op hun winsten inboeten, ook al zijn het nutsbedrijven.
Steven
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.05.2025 - 13:45  ·  #6
Ik zie met bovenstaande criteria niet heel veel opties:
https://www.gaspedaal.nl/volvo…0&srt=pr-a
Heel veel T2 en T3's maar geen hybride...
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 15.05.2025 - 14:10  ·  #7
Wat is het budget?
Verder snap ik de usecase van een PHEV nog steeds niet. Koop dan een BEV (volledige EV).
Met een PHEV ben je op pad met een ontzettend stuk complexe techniek. Je sleept voor Jan L*l een verbrandingsmotor met brandstoftank mee, of een elektromotor met een accupakket. Ga je je zoveel mogelijk elektrisch rijden met je PHEV, dan ga je de accu heel hard belasten met heel veel laadcycli.
Mocht je echt geen BEV vinden (al kan ik niet echt een reden bedenken waaorm niet), dan zou ik eerder voor een reguliere hybride gaan (bij voorkeur Japans/Koreaans). Een van de redenen zou kunnen zijn omdat je heel vaak zware dingen (paardentrailers/caravan o.i.d.) moet trekken. Dan wordt het aanbod van EV's wel wat beperkter.
Steven
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.05.2025 - 15:06  ·  #8
Max 100.000 km en 4-5 jaar oud, budget tot 25k en een trekhaak ;)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.05.2025 - 15:40  ·  #9
Das de gedachte en om de vraag wat te leiden en wat meningen en ideen uit te wisselen.
We moeten ook maar ens wat gaan proefrijden, kijken hoe we dr dan tegen aan kijken.

Maar eerlijk weet ik t niet en is alle input welkom en het is gelukkig weer niet urgent meer, maar dr is wel iets gaan kriebelen(iig bij de vriendin)

.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 15.05.2025 - 16:20  ·  #10
Als je panelen op je dak hebt en een eigen oprit is een EV altijd een optie. Zonder die 2 …. Mwah.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 15.05.2025 - 16:34  ·  #11
Quote door MTE

Als je panelen op je dak hebt en een eigen oprit is een EV altijd een optie. Zonder die 2 …. Mwah.

Eigen oprit/zelf kunnen laden is haast wel een must ja.
Zonnepanelen is mooi meegenomen maar hoeft niet. B.v. laden d.m.v. een dynamisch contract of gewoon een goed normaal contract. Ik betaal momenteel 20ct/kWh, en dan reken ik mijn zonnestroom nog niet eens mee.
Overigens, zelfs met openbaar laden (b.v. Vattenfall) is het nog behoorlijk goedkoop rijden.

Een grotere EV die wat mag trekken voor 25k wordt lastig. Als je alleen een aanhangertje of een bagagewagentje wilt trekken, dan wordt de markt al wel weer een stuk groter.
hsv70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 15.05.2025 - 16:36  ·  #12
Met mijn vrouw heb ik eenzelfde vraagstuk gehad.
De diesel Mercedes die ze reed werd duur in alles, en voor de kilometers niet meer rendabel door verandering in werkplek.

Dus ook zoek naar een andere wagen en uiteindelijk is het een Toyota C-HR geworden.
Een hybride, geen gestekker, en met gemiddeld 1 op 20 prima te doen. Groot genoeg voor 4 personen. En doordat Toyota het hybride systeem zo'n beetje heeft uitgevonden, durfde ik het wel aan. Geen kinderziektes o.i.d.
Het is uiteindelijk een, voor ons, jonge wagen geworden uit 2019, met 35k op de teller. Voor jouw budget moet dit prima lukken.
Ze rijdt er nu ruim een jaar in rond en het bevalt haar prima, 20k zonder problemen.
Enige minpuntje is misschien het zicht rondom. En geen Apple CarPlay, maar vanaf 2020 schijnt dat er wel weer op te zitten.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 15.05.2025 - 17:22  ·  #13
Hoe veel opties heb je eigenlijk inmiddels als koper indien je een EV/Hybride wilt met een accu die je ook aftappen met je woning ?
Bedoel, overdag in de zon laden en ‘s avonds de electra uit de accu gebruiken .
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.05.2025 - 17:35  ·  #14
Dat gebruiken als thuis batterij heb ook naar gekeken, maar dat staat in zn kinderschoenen lees ik dan. kameraad met een tesla heeft net een thuisbatterij laten installeren, dus...
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.05.2025 - 21:54  ·  #15
Ik rij inmiddels 3,5 jaar naar volle tevredenheid in mijn EV. Nog nooit zo goedkoop gereden, al deed ik het daar niet voor. Nadeel: was duur in aanschaf, maar dat deed maar één keer zeer. Wat de restwaarde gaat doen, geen flauw idee. Maar er staat nu 50K op, dus over een jaar of 3/4 kijk ik wel weer. Heb wel een oprit en zonnepanelen, maar ook onderweg laden is niet echt duur vind ik.
Voordeel van deze is ook dat ik mijn caravan kan trekken (1800 kg) al halveert de range dan wel. Voor de rest vergt het een andere mindset, die in het begin erg benauwend was, maar waar ik al snel aan kon wennen. Onderhoud heb ik voor 800 euro bij aanschaf afgekocht (voor een periode van 4 jaar) en tot dusverre aan mijn tweede set banden bezig. Remmen zal ik nooit meer verslijten en voor de rest hoeft we weinig aan te gebeuren.
Voor wat betreft het gebruik als thuisbatterij: helaas kan de mijne dat niet. Maar vernam recentelijk dat, vooropgesteld dat als je een auto aanschaft waarbij dat wel kan, je even heel goed moet informeren bij de dealer wat dat voor consequenties heeft met betrekking tot de garantie. Veel Fabrikanten wijzen garantieclaims af bij gebruik als thuisbatterij. Snap ik ergens ook wel… een ander voordeel vind ik de stilte in de auto tijdens het rijden.
Resumerend: ik ben er blij mee, voor mij is het een goede keuze geweest.

Selected quotes for multi-quoting:   0