Leuke discussie Frank. Ipv elkaar om de oren te slaan met meningen (bv over olie.. ahum) gewoon de discussie open houden, nice!
1 ding. Je uitleg is prachtig maar je veegde MHEV's en HEV's op een hoop en dat klopt niet. Bart had die termen al goed beschreven meen ik
Een Milde EV is alleen "wat start hulp" en kan zelf geen meter rijden, een HEV kan een paar honderd meter op de accu rijden plat gezegd. Zie bijvoorbeeld
https://www.autoservicewageman…erschillen
Als ik mijn woonwijk inrijd, dan gaat mijn verbouwde Prius vanzelf 99% op EV modus, paar keer springt de motor aan vermoed ik soms, want dat hoor je n.l. niet. Afgelopen week zat ik in de serieuze files rondom Amsterdam (het is daar nu gekkenhuis deze zomer, lees de kranten maar) en toen deed ie 15 a 20 km bijna volledig op EV, dus telkens met piepkleine beetjes brandstofmotor erbij.
Het leuke van HEV (alle Toyota hybrides) dat het eigenlijk GRATIS stroom is, het komt niet uit een (dure) paal of je stopcontact. Die stroom werd toch al opgewekt, door de motor, elke meter gaspedaal los en remmen. Je moet het echt een keer meegemaakt hebben om dit te vatten. Ik vind het persoonlijk helemaal te gek dat hybride principe en ben er gek op!
Mijn bijdrage/keuze:
Bart/Bolbo en Harold/HS70 hebben mijn standpunt al aardig weergegeven. Het is aardig persoonlijk en afhankelijk van je situatie tezamen met je eisen/wensen. (en evt. gedachtegoed)
- Voor mij kwam een plug-in niet echt uit, ondanks zonnepanelen hier. Ik vind die auto's te zwaar, je sleept grotendeels een groot accu-pakket mee zoals eerder gezegd. Vrienden van mij -ook met panelen- hebben hun plug-in ingeruild op een.. Corolla Hybrid omdat het financieel toch niet uitkwam. Voor de panelen en het verdwijnen van de saldering bestaan wel betere oplossingen
- een BEV, eens met eerdere opmerkingen. Ik ben bang voor de onzekerheid, de serieuze afschrijvingen, de range, het goed moeten kunnen plannen van het laden thuis / je laadstops op reis etc. Kortom; ik/ DJ/ persoonlijk zag dit niet zitten voor mijn gebruik; zowel zakelijk als lange ritten privé.
- ICE; die had ik al en die beviel me perfect, behalve de benzinekosten. Daar heb ik vele duizenden euro's per jaar aan besteed volgens mijn Spritmonitor. Ik vermoed dat die benzineprijs nog wel eens aardig de lucht in kan gaan de komende jaren en dan was ik de Sjaak.
- Bleef hybride / HEV voor mij over.
Niet de nadelen van een zware plugin (de mijne weegt 1345kg, 3 wegenklassen lager dan de V70)
De auto heeft een bescheiden accu van 75 kg, die telkens bijspringt of het werk grotendeels alleen doet zoals in de file.
Onderhoud is een lachertje bij deze Jap, zoek maar reviews op YT, deze auto; zowel motor als aandrijflijn is behoorlijk beproefd en lijkt totaal geen hinder te hebben van het stop-start gebeuren. Dat laatste doet ie trouwens met MG1, dus niet met een startmotor zoals in mijn V70. En dat is totaal anders, die MG1 zwengelt de motor direct met een hoog toerental aan. Dit gaat naadloos en de ervaring is erg fijn.
Nadelen van deze auto:
- laag, erg laag dus niet geschikt voor jou zo te lezen. Ga dan voor de Toyota cross modellen mocht je voor Japanse HEV kiezen.
- klein, het is een auto uit het C segment, geen S60 of een V70 uit het D segment
- imago, mensen gaan niet snel "aan de kant" als ze links kleven, zoals ze voor een Volvo doen. Ik zal mezelf moeten aanpassen in deze kar vrees ik.
- geen gevoel met gas geven, rijden, het gedrag van de motor icm "e-cvt"... ik vind het wat afstandelijk en apart allemaal, maar kan er zelf wel mee leven.
- de Japanse bemoeienis met het rijden, de piepjes zodra je een lijn overschrijd, snelheidswaarschuwingen, zelfs het stuur wil me bepaalde richtingen uit die ik niet wel. Allen het gevolg van die moderne hulp systemen.. zucht, ik kan er wel zonder.
- Audio is niet veel soeps, ondanks dat ik het "JBL systeem, met subwoofer, 10 speakers en bla bla" heb, haalt dit het niet bij de V70 audio.
Wel grappig dat ie vrij vlot is met optrekken en ik al menigeen raar heb zien kijken, terwijl ik helemaal mijn best niet deed, ik heb zoals gezegd nauwelijks gevoel hoe hard ie rijd. (Maar daar helpt meneer Toyota je weer bij met de lampjes, piepjes, symbooltjes..zelfs op de HUD geprojecteerd...) Het moet niet gekker worden allemaal)
Ergo: voor mij lijkt deze keuze van HEV auto uitstekend en erg geschikt voor mijn hectisch w-w verkeer met de regelmatige files en opstoppingen. Die 2 zaken deden het verbruik van mijn V70 enorm stijgen en bij deze auto het verbruik enorm dalen (door het hybride principe). En privé / vakantie kan ik doen en laten wat ik wil; geen zorgen of uitgekiende planningen zien te maken.
Ik blijf meelezen en meedenken
DJ