Kies: Diesel, Benzine, GAS, Mild Hybrid, Plug in Hybrid, Full Hybrid, Elektrisch

Hybride: XC40, XC60, XC90, V60, V90, S90 Elektrisch EX30, C40, EC40, EX40, XC40, EX90, ES90?

ries123
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Kies: Diesel, Benzine, GAS, Mild Hybrid, Plug in Hybrid, Full Hybrid, Elektrisch

· 
Posted: 16.05.2025 - 14:59  ·  #31
Quote door Bolbo

in dat opzicht ben ik persoonlijk wel overtuigd van de noodzaak voor renewable bronnen (of dat dan elektrisch, waterstof of nog iets anders zal zijn zal de toekomst leren)

De vraag is hoe schoon die EV's zijn. Hoe komen de accu's tot stand en wat gebeurt ermee als ze aan het einde van hun levensduur zijn gekomen? Iets met kinderhandjes in Congo, accu's in de grond begraven etc.

Terug naar de discussie, ik lees het e.a. over kar trekken. Bij zon hybride Toyota heb je volgens mij nauwelijks trekgewicht?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: Kies: Diesel, Benzine, GAS, Mild Hybrid, Plug in Hybrid, Full Hybrid, Elektrisch

· 
Posted: 16.05.2025 - 16:16  ·  #32
Is zeker een aandachtspunt. Ik zie nog wel een nieuw excelschema aankomen of een beslissingstabel.. en dan regelmatig aanpassen denk ik..
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 16.05.2025 - 21:26  ·  #33
Leuke discussie Frank. Ipv elkaar om de oren te slaan met meningen (bv over olie.. ahum) gewoon de discussie open houden, nice!

1 ding. Je uitleg is prachtig maar je veegde MHEV's en HEV's op een hoop en dat klopt niet. Bart had die termen al goed beschreven meen ik :-)
Een Milde EV is alleen "wat start hulp" en kan zelf geen meter rijden, een HEV kan een paar honderd meter op de accu rijden plat gezegd. Zie bijvoorbeeld https://www.autoservicewageman…erschillen

Als ik mijn woonwijk inrijd, dan gaat mijn verbouwde Prius vanzelf 99% op EV modus, paar keer springt de motor aan vermoed ik soms, want dat hoor je n.l. niet. Afgelopen week zat ik in de serieuze files rondom Amsterdam (het is daar nu gekkenhuis deze zomer, lees de kranten maar) en toen deed ie 15 a 20 km bijna volledig op EV, dus telkens met piepkleine beetjes brandstofmotor erbij.

Het leuke van HEV (alle Toyota hybrides) dat het eigenlijk GRATIS stroom is, het komt niet uit een (dure) paal of je stopcontact. Die stroom werd toch al opgewekt, door de motor, elke meter gaspedaal los en remmen. Je moet het echt een keer meegemaakt hebben om dit te vatten. Ik vind het persoonlijk helemaal te gek dat hybride principe en ben er gek op!

Mijn bijdrage/keuze:
Bart/Bolbo en Harold/HS70 hebben mijn standpunt al aardig weergegeven. Het is aardig persoonlijk en afhankelijk van je situatie tezamen met je eisen/wensen. (en evt. gedachtegoed)

- Voor mij kwam een plug-in niet echt uit, ondanks zonnepanelen hier. Ik vind die auto's te zwaar, je sleept grotendeels een groot accu-pakket mee zoals eerder gezegd. Vrienden van mij -ook met panelen- hebben hun plug-in ingeruild op een.. Corolla Hybrid omdat het financieel toch niet uitkwam. Voor de panelen en het verdwijnen van de saldering bestaan wel betere oplossingen

- een BEV, eens met eerdere opmerkingen. Ik ben bang voor de onzekerheid, de serieuze afschrijvingen, de range, het goed moeten kunnen plannen van het laden thuis / je laadstops op reis etc. Kortom; ik/ DJ/ persoonlijk zag dit niet zitten voor mijn gebruik; zowel zakelijk als lange ritten privé.

- ICE; die had ik al en die beviel me perfect, behalve de benzinekosten. Daar heb ik vele duizenden euro's per jaar aan besteed volgens mijn Spritmonitor. Ik vermoed dat die benzineprijs nog wel eens aardig de lucht in kan gaan de komende jaren en dan was ik de Sjaak.

- Bleef hybride / HEV voor mij over.
Niet de nadelen van een zware plugin (de mijne weegt 1345kg, 3 wegenklassen lager dan de V70)
De auto heeft een bescheiden accu van 75 kg, die telkens bijspringt of het werk grotendeels alleen doet zoals in de file.
Onderhoud is een lachertje bij deze Jap, zoek maar reviews op YT, deze auto; zowel motor als aandrijflijn is behoorlijk beproefd en lijkt totaal geen hinder te hebben van het stop-start gebeuren. Dat laatste doet ie trouwens met MG1, dus niet met een startmotor zoals in mijn V70. En dat is totaal anders, die MG1 zwengelt de motor direct met een hoog toerental aan. Dit gaat naadloos en de ervaring is erg fijn.

Nadelen van deze auto:
- laag, erg laag dus niet geschikt voor jou zo te lezen. Ga dan voor de Toyota cross modellen mocht je voor Japanse HEV kiezen.
- klein, het is een auto uit het C segment, geen S60 of een V70 uit het D segment
- imago, mensen gaan niet snel "aan de kant" als ze links kleven, zoals ze voor een Volvo doen. Ik zal mezelf moeten aanpassen in deze kar vrees ik.
- geen gevoel met gas geven, rijden, het gedrag van de motor icm "e-cvt"... ik vind het wat afstandelijk en apart allemaal, maar kan er zelf wel mee leven.
- de Japanse bemoeienis met het rijden, de piepjes zodra je een lijn overschrijd, snelheidswaarschuwingen, zelfs het stuur wil me bepaalde richtingen uit die ik niet wel. Allen het gevolg van die moderne hulp systemen.. zucht, ik kan er wel zonder.
- Audio is niet veel soeps, ondanks dat ik het "JBL systeem, met subwoofer, 10 speakers en bla bla" heb, haalt dit het niet bij de V70 audio.

Wel grappig dat ie vrij vlot is met optrekken en ik al menigeen raar heb zien kijken, terwijl ik helemaal mijn best niet deed, ik heb zoals gezegd nauwelijks gevoel hoe hard ie rijd. (Maar daar helpt meneer Toyota je weer bij met de lampjes, piepjes, symbooltjes..zelfs op de HUD geprojecteerd...) Het moet niet gekker worden allemaal) :-)

Ergo: voor mij lijkt deze keuze van HEV auto uitstekend en erg geschikt voor mijn hectisch w-w verkeer met de regelmatige files en opstoppingen. Die 2 zaken deden het verbruik van mijn V70 enorm stijgen en bij deze auto het verbruik enorm dalen (door het hybride principe). En privé / vakantie kan ik doen en laten wat ik wil; geen zorgen of uitgekiende planningen zien te maken.

Ik blijf meelezen en meedenken :-)
DJ
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 16.05.2025 - 22:23  ·  #34
Hoi Dirk-Jan had t ergens gejat en heb t nu wat verbeterd en aangevuld. Ik leer steeds meer. Ben ik dr in ieder geval klaar voor als t moet of als t kan :-)
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 17.05.2025 - 09:30  ·  #35
Quote door flevodirk
Het leuke van HEV (alle Toyota hybrides) dat het eigenlijk GRATIS stroom is, het komt niet uit een (dure) paal of je stopcontact. Die stroom werd toch al opgewekt, door de motor, elke meter gaspedaal los en remmen. Je moet het echt een keer meegemaakt hebben om dit te vatten. Ik vind het persoonlijk helemaal te gek dat hybride principe en ben er gek op!

Ik snap wat je bedoeld maar gratis krijg je het niet. De benzinemotor moet er wel voor werken.
Een dynamo kan wel altijd meedraaien op een riem of welke constructie dan ook, afhankelijk van hoeveel stroom hij moet leveren heeft de benzinemotor wel meer of minder brandstof nodig om te blijven draaien of snelheid vast te houden.

Als je 100 rijdt en je zet het gaspedaal vast, kakt de snelheid wel in als je berg op gaat of de airco inschakelt. Ondanks dat de motor 'toch al loopt'. Zo ook bij meer of minder vraag naar elektricitiet van de dynamo.
Wij kunnen met de hand makkelijk een dynamo rond draaien, tot je er een verbruiker aan hangt ;)
elevating
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 17.05.2025 - 14:43  ·  #36
Gratis bestaat niet.
FritsXC70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 69
Subject:

· 
Posted: 17.05.2025 - 20:44  ·  #37
Jaren diesel gereden en de laatste daarvan waren steevast de 5 cilinders van ons merk. Maar de verstandige keuze uiteindelijk gedaan om de werk pet in de wilgen te hangen. Met spijt afstand gedaan van de XC70 D4. Weinig kilometers is gewoon slecht voor die diesel, hoe goed hij ook is. Dus kijken naar niet diesel. Ik heb niks met hybride, of full E. Ik ben een petrolhead, dus kijken naar een benzine en dan wel het goede Volvo blok met de 8 traps automaat. Kortstondig een XC60 T5 Polar enineered gehad. Dat was even teveel van het goede. Straf geveerd en te vlot op het gas, een auto die constant om mijn aandacht vroeg. Ik werd er simpel van.

Dus...... na 7 maanden weer de stap vooruit gemaakt naar een XC70 T5 Nordic+. Dat was thuiskomen. Wat een rust, het limousine gevoel was weer terug. En ook geen scherm waarmee alles moet, geef mij maar draai- en drukknoppen. My 2 cents voor dit topic.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.05.2025 - 07:21  ·  #38
Quote door Steven

Even nieuwsgierig, wat is de range met de caravan? En hoe snel kun je deze weer laden?

(Heb zelf een grote Knaus waardoor de V70 in beeld kwam.)

Ca. 200 kilometer Steven. Voor binnen NL eigenlijk meestal prima. Langere ritten zullen gepland moeten worden. Ofschoon de boordnavigatie intelligent is: je voert de route in en de navi rekent zelf uit bij welke snellader je moet opladen en hoe lang zodat je met een door jou ingegeven rest accucapaciteit op je bestemming aankomt.
Sinds Tesla de Supercharger stations heeft open gegooid voor andere merken, wordt onderweg snelladen steeds gemakkelijker.
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 18.05.2025 - 08:11  ·  #39
Quote door elevating

Gratis bestaat niet.

Jawel, zonlicht
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 18.05.2025 - 08:13  ·  #40
Zou dat ook met de huidige v90(cc) zijn dat ze straf geveerd zijn?
Was het scherm zo dominant? Er zijn toch genoeg andere knoppen waar de voornaamste zaken mee te bedien zijn?

Quote door FritsXC70

Jaren diesel gereden en de laatste daarvan waren steevast de 5 cilinders van ons merk. Maar de verstandige keuze uiteindelijk gedaan om de werk pet in de wilgen te hangen. Met spijt afstand gedaan van de XC70 D4. Weinig kilometers is gewoon slecht voor die diesel, hoe goed hij ook is. Dus kijken naar niet diesel. Ik heb niks met hybride, of full E. Ik ben een petrolhead, dus kijken naar een benzine en dan wel het goede Volvo blok met de 8 traps automaat. Kortstondig een XC60 T5 Polar enineered gehad. Dat was even teveel van het goede. Straf geveerd en te vlot op het gas, een auto die constant om mijn aandacht vroeg. Ik werd er simpel van.

Dus...... na 7 maanden weer de stap vooruit gemaakt naar een XC70 T5 Nordic+. Dat was thuiskomen. Wat een rust, het limousine gevoel was weer terug. En ook geen scherm waarmee alles moet, geef mij maar draai- en drukknoppen. My 2 cents voor dit topic.
FritsXC70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 69
Subject:

· 
Posted: 18.05.2025 - 09:03  ·  #41
Quote door Wimwerf

Zou dat ook met de huidige v90(cc) zijn dat ze straf geveerd zijn?
Was het scherm zo dominant? Er zijn toch genoeg andere knoppen waar de voornaamste zaken mee te bedien zijn?

Of een V90 cc straf geveerd is weet ik niet. Als de XC70 (2014) toch nog eens vervangen moet worden zou ik het liefst nog een van de laatst geleverde zoeken. Alternatief zou een V60 cc dan worden, maar dan moet ik leren leven met zo'n scherm.

Scherm ervaring heb ik van rijden in een XC40 en laatst in een EX30 als leenauto. De ontwikkeling van steeds meer naar een scherm zoals bij de EX30 past helemaal niet bij mij.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.05.2025 - 09:08  ·  #42
Quote door Wimwerf

Quote door elevating

Gratis bestaat niet.

Jawel, zonlicht

Nee, om het om te zetten in electriciteit moet je kosten maken. 😉
Persoonlijk geloof ik niet dat er een bepaalde manier van vervoer (autorijden) komt welke significant goedkoper zal zijn dan een andere. Het zal elkaar nooit veel ontlopen, bepaalde persoonlijke situaties daarbuiten gelaten.
Autorijden is en blijft onze overheid's nationale melkkoe.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 18.05.2025 - 10:42  ·  #43
Iedereen maakt zijn eigen keuzes mbt welke brandstof voor zijn auto.

Alles heeft voors en tegens.
Wil je serieus kijken naar de kosten moet je de afschrijving ook meenemen in het kosten verhaal.
Enkel kijken naar het tanken/laden en de MRB is iets te simpel voor mij.

Maar primair kies ik een auto omdat ik vervoer nodig heb.
Daarnaast wil ik comfort.
En ik rij veel kilometers.
Als laatste een caravan van max 2000 kg.
Lpg valt af want ik wil niet om de dag hoeven te tanken.

Benzine, diesel of een electrische variant.
De laatste is voor mij niet te betalen, simpel dus.

Comfort, een hoge auto.
Kwam al snel bij de XC60 uit van een jaar of 10 oud.

En dat waren toen voornamelijk diesels.
Geen seconde spijt van, met de caravan bergop in het buitenland als een speer omhoog.
Rustig rijden en een hele cyclus woon werk verkeer op 1 tank GTl.

Ja, ik ben gelijk GtL gaan tanken ipv diesel.

De discussie welke van deze schoner rijden Diesel/Gtl/benzine, lpg of de EV hou ik me niet mee bezig.
Daar doen genoeg mensen hun plasjes al over en vaak een sterk gekleurde mening.

Tenzij de MRB naar 1000 euro per maand gaat blijf ik vrolijk GTL rijden.
jpelverding
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 68
Homepage: elverdesign.nl
Subject:

Donw under

· 
Posted: 18.05.2025 - 11:03  ·  #44
In september gaan we ons kleinkind in de armen nemen. Is dan 9 maanden oud, dus het werd tijd en het is dan tenminste een soort mensje. We gaan daarom korte (*!) trips maken vanuit de woonstee van onze dochter, man en kleine man.
Gekozen om een auto te huren en gekeken naar prijs én verbruik. De HiLux die ik zou willen kwam op iets van 3500 dollar en verbuikt 1 op 7 maar je mocht er ook niet echt mee offroad. Was ik ook niet van plan, maar voor een keer...
Verstand gebruikt en gekozen voor een hybrid die 1 op 20 belooft. Geen plug in, heel weinig laadpalen daar maar ik ben benieuwd. Zal ook wel zo'n idioot scherm in zitten en vermoedelijk geen AWD.

Zal wel bijhouden wat het daadwerkelijk gebruik is van een bejaarde die normaal in een fossiele XC90 is.
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 18.05.2025 - 21:38  ·  #45
Ik wil niet Frank zijn mooie topic vervuilen, maar ff kort terugkomen op mijn opmerking "gratis energie".

Ten eerste: uiteraard snap ik het principe dat het enige energie kost om de HV-accu op te laden.
MAAR de grote maar is dat meneer Toyota dat zo uitgekiend heeft -in de bijna afgelopen 30 jaar dat HSD (Hybrid Synery Drive) bestaat- dat het het maar heel weinig energie kost en veel oplevert!
Dat wou ik zo ongeveer zeggen met die opmerking.

Er zit bv niet 1 elektromotor 1 maar 2 in mijn karretje, en juist die kleine MG1 met weinig weerstand e.d, die laadt de HV accu op als de auto gewoon op benzine rijdt. https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive

Uit een ander forum een aantal zaken over het Hybrid System 4 wat in mijn huidige Corolla zit:

In de vierde generatie HSD zijn een aantal dingen aangepast. Een beperkte opsomming hiervan is:
* de ICE is theoretisch iets efficiënter geworden (van 38% rendement naar 40% rendement)
* MG1 en MG2 zijn aangepast, in hoeverre die efficiënter zouden zijn weet ik niet.
* De opzet van het planetaire tandwielstelsel is veranderd (met als resultaat hogere EV-snelheid mogelijk??)
* De nieuwe power controle unit (inverter/converter) is 20% efficiënter geworden
* De nieuwe NiMH-accu kan iets makkelijker stroom opnemen en afgeven (lijkt dus al wat meer op lithium-accu's)
============================================================================================

Anyway, back on topic. Het gebruik van mijn auto is waarschijnlijk anders dan dat van Frank (Ik moet telkens 140 km door onrustig verkeer laveren met vele variaties in snelheid en juist in die verkeersjungle gedijd die hybride uitstekend en dus een stuk beter dan de vorige ICE / V70.)

Maar ik ben benieuwd hoe Frank zijn keuzes verder bepaalt of uitdiept, dus laten we daar vooral verder mee gaan.

Selected quotes for multi-quoting:   0