Hoe veel opties heb je eigenlijk inmiddels als koper indien je een EV/Hybride wilt met een accu die je ook aftappen met je woning ?
Bedoel, overdag in de zon laden en ‘s avonds de electra uit de accu gebruiken .
Dan moet je V2G hebben (Vehicle 2 Grid), en dat is er nog nauwelijks. En dat wil je eigenlijk alleen maar met een EV en niet met een PHEV met kleine accu (met dezelfde reden zoals eerder gepost door mij, veel te veel laadcycli).
Zo'n CH-R of een Corolla Hybrid zou (buiten een EV om) mijn eerste keuze zijn trouwens
Zelf twijfel ik om mijn s80 op lpg te laten rijden. Wat mij er vooral van weerhoudt is onze alles behalve betrouwbare overheid... Wat voor mij nu interessant is kan door de zoveelste regel wijziging ineens 180 graden omslaan.
Frank, jij hebt mij eigenlijk geleerd, als iets werkt, gewoon afblijven.
Je S60 zat een beetje te etteren, maar werkt nu weer mee toch? Zo lang hij rijdt... en met jouw instelling blijft dat ding nog wel even rijden.
Het is wel een lage auto inderdaad, daar hoor ik mijn vader (ook jouw leeftijd) ook over klagen. Wat dat betreft snap ik een XC40 heel goed.
Is een moderne diesel ook niet een optie? LPG blijft nog net een tikkie goedkoper maar diesel heeft ook weer voordelen. Snachts tanken, grote actieradius.
VEA blok op LPG liep een topic over, hier of Volvo forum. Waren wel een paar auto's met veel kilometers op LPG, waaronder een XC90 met 2.0 VEA zonder problemen.
Je zou toch een EV huren ergens om eens te kijken hoe dat rijdt, inmiddels al een keer gedaan?
Regels van de overheid veranderen toch, in hun voordeel. Dus ook elektrisch rijden/thuis laden is een keer echt aan de beurt.
Dan zou je het huis al off-grid (met hulp/noodvoorziening vanuit Enexis) moeten zetten met een jetser van een thuis accu en een dak vol zon/wind.
Klopt Jeroen maar ben ook altijd een beetje nieuwsgierig wat t nou was, twee aanpassingen in 1x en je weet t niet. maar ik ben wel redelijk zeker van die positie ipv de sensor.
Heb met EV gereden idd beviel best en dat waren geen grote bakken en ID3 en een Zoe. staan hier in het dorp als Deeelslee.. Dat van Pieter heb ik ook nog, tis een beetje anders denken, maar dat went snel hoor ik van de E rijders . Ik heb geen haast maar kan ook zo maar voor een keuze komen te staan en ik had me dr nog niet in verdiept. . mbt verbruikskosten lijkt een EV opeens toch wel interessant. stroom is redelijk vergelijkbaar met lpg en weinig onderhoud. met een hybride heb je iig weer motor onderhoud, maar daar ben ik dan weer niet heel bang voor, gewoon weer zelf doen. to be..
ha, leuke vraag! Ik stel hem mezelf ook wel eens, het gebruiksscenario is alles. Om context te geven, onze huidige situatieis als volgt: twee auto's; een volvo xc60 diesel en een mini clubman benzine. We moeten beiden met de auto naar werk en hebben een kleine meid van nog geen half jaar. Eigen woning met zonnepanelen maar geen eigen oprit.
Ik kom telkens op het volgende uit: als er een andere auto moet komen of als onze situatie veranderd (dichterbij werken/minder km's etc.); beide auto's moeten dan wellicht het veld ruimen en er moeten dan twee andere auto's voor in de plaats komen: een elektrische auto om alles wat elektrisch een beetje te doen is, te doen (woon-werk, boodschappen, familie etc.) en een grote benzine (geen hybride) voor woon-werk van de ander, vakantie's en het zwaardere trekwerk. Het uitgangspunt is dat we dan zoveel mogelijk elektrisch zouden rijden en dat degene met de meeste woon-werk km's elektrisch rijdt, maar dat we ook nog het gemak hebben voor lange vakantieritten van een benzineauto. Die benzineauto moet dan overigens geen 1,5liter 3-pittertje zijn.
De gedachte hierachter is namelijk dat de volvo nu de 'default' keuze is; daarmee maken we de meeste km's. Als ik die zou inwisselen voor iets elektrisch (wat voor 95% van de ritten die we er mee maken prima zou zijn), dan zou de mini van mijn vriendin de 'vakantiemobiel' worden. Daar past de kinderwagen net in en dat is het dan ook wel, een caravan erachter wordt het hem ook niet. Dus dan zou de mini ook vervangen moeten worden voor iets groters (formaat V70).
Voor de komende tijd is het echter allemaal nog maar denken, wat we zijn tevreden met de auto's die nu voor de deur staan.
enfin, wat ik wil zeggen is dat het ook het overwegen waard is om het complete autopark eens kritisch te bekijken ipv 1 van de 2 auto's.
Ik ben wel benieuwd voor hoevelen die eigen oprit eigenlijk een go or nogo is.
Als je voor de “spits” thuis bent en nog laadplaatsen kunt vinden ( zonder daarna 2-3km naar te moeten lopen.. )
Kom je later thuis dan ben je vermoed ik wel de pineut ( in de stad) . Je zult dan, zeker als je ‘s morgens weer volle lading nodig hebt, eerst ergens moeten gaan laden voor je naar huis kunt om een normale P plek te zoeken.
Steven
Supporting Member
Geslacht: Berichten: 408 Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:
Re: Kies: Diesel, Benzine, GAS, Mild Hybrid, Plug in Hybrid, Full Hybrid, Elektrisch
Ja hele wagenpark wordt bij mij ook meegenomen in de overwegingen. S60. 30.000 km/pj 24 jaar oud en Citroen C3 pluriel(cabrio zeg maar) 3.00 km/pj 21 jaar oud(hoe is het mogelijk) altijd lachen bij de apk: hoeveel km is het dit jaar weer geweest is de standaard vraag van die jongens bij de C3..... Beide auto kosten weinig meer, geen afschrijving zelf onderhoud etc.
en ruimte heb ik zat en 380V aansluiting etc. wel wat zonnepanelen maar die dekken nu ongeveer het gewone gebruik, zonder warmtepomp of EV.
kan wel bijplaatsen maar ook dat moet dan worden meegenomen. Thuisbatterij etc... genoeg om aan te denken..
Een BEV lijkt mij ook wel wat hoor. Een ICE moet gewoon lange stukken rijden zodat het blok warm wordt, dat heb je met een EV gewoon niet.
En het grootste onderhoud is het onderstel, en dat kan ook bij een EV nog altijd zelf gedaan worden. De motor is niet meer dan een beetje vet op de lagers, als dat al nodig is.
Met extra zonnepanelen, laadpaal en thuis accu wordt het wel een serieus bedrag ben ik bang.
En een moderne diesel?
Inruil van S60 en C3 zal ook wel niet bijzonder veel meer zijn.
Moderne diesel zal ik ook eens naar kijken en ja alle plaatjes doorrekenen moet nog. en dan is er nog het gevoel.. Raar maar waar een auto is ook emotie..(alsof dit forum daar niet vol mee zit eigenlijk ) Je moet dr ook blij van worden en mee gezien willen worden. Dus ook komende tijd eens wat gaan proefrijden met verschillende opties. Bij garages langs maar ook bij vrienden even lenen. Lync en co, RAV4 etc
Oja en een nog wat completer lijstje want Jeroen had me al weer te pakken met 2 afkortingen die ik nog niet had:
Elektrisch vervoer is so hot right now. Je leest en hoort er overal over. Maar wat betekenen die verschillende termen en afkortingen allemaal? We zetten de meest voorkomende voor je op een rijtje. Aangezien wij ons bezighouden met auto's, gaat het vooral daarover.
EV staat voor Electric Vehicle. Elektrische auto dus. Die laad je op met een laadpaal en een laadpas.
CPO is een veelgebruikte term, het staat voor charge point operator. Wij noemen dat meestal gewoon laadpaalaanbieder.
MSP betekent mobility service provider. Oftewel een mobiliteitsdienstverlener. Mond vol. Wij zijn dat bijvoorbeeld voor onze klanten. Een aanbieder van elektrische mobiliteitskaarten (laadpassen) wordt vaak een eMSP genoemd, ofwel electric mobility service provider.
BEV is een Battery Electric Vehicle. Deze elektrische auto rijdt op de batterij. Ook de term FEV wordt hiervoor gebruikt, wat staat voor full electric vehicle.
PHEV is een Plug-in Hybrid Electric Vehicle. Deze auto rijdt op zowel fossiel als elektrisch. Dus als je accu leegraakt, kun je overschakelen op benzine. Deze heeft ook een stekker.
ICE is een Internal Combustion Engine, oftewel een ouderwetse brandstofmotor. Die kan worden aangedreven door benzine, diesel of gas. Oftewel fossiele brandstoffen.
HEV is een Hybrid Electric Vehicle. Deze heeft net als de PHEV een ICE (internal combustion engine) dus rijdt op fossiele brandstof. En de elektrische actieradius is kleiner dan die van een PHEV. Belangrijkste verschil is nog dat deze geen stekker heeft om op te laden.
MHEV is een Mild Hybride EV Een MHEV heeft een kleine accu en gebruikt de startmotor als electromotor die alleen helpt bij het optrekken en versnellen en zorgt daardoor voor een lager brandstofverbruik. De batterij wordt bijgeladen tijdens remmen en door de brandstofmotor.
EREV is een Extended Range Electric Vehicle. Simpel gezegd is dit een volledig elektrische auto waar een brandstofmotor inzit die als generator werkt. Bij een plug-in hybride drijft de brandstofmotor vaak nog de wielen aan, maar bij een EREV dient de brandstofmotor alleen als aggregaat voor de accu. De accu van een EREV kun je ook opladen met een stekker.
FCEV is een auto die wordt aangedreven op waterstof en staat voor fuel cell electric vehicle. In een waterstofauto wordt waterstof omgezet in elektriciteit, vandaar dat deze ook aangeduid wordt als elektrische auto.
LEV's zijn kleinere elektrisch aangedreven vervoermiddelen zoals scooters en fietsen. En staat voor light electric vehicle.
Fosiel: niet de dino-botten die je in de grond vindt, maar zo worden ouderwetse brandstofauto's genoemd.
Roaming is het kunnen laden met passen van verschillende aanbieders bij een laadpaal. Net zoals in de telefoonwereld het netwerk van een ander gebruiken
Kan geen excel bestand uploaden hier.
Vanaf mijn website te downloaden als dat werkt, want ik krijg in Chrome steeds gezeik over https... maar dit is de link:
http://www.o550.nl/extra/LPG-berekening.xlsx
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Even inhaken op fossiel (ik wil de autodiscussie niet laten ontsporen maar even delen hoe ik denk over het achterliggende vraagstuk):
Onze gangbare brandstoffen zijn inderdaad fossiel: allemaal plantenresten geconserveerd tussen steenlagen in de aarde, uit de tijd dat de bacteriën nog geen planten/hout konden verteren. Daarom bleven die resten liggen en werden mettertijd gereduceerd totdat de carbon (koolstof) basis overbleef - nu bekend als steenkool, aardolie en aardgas. Dus alle fossiele brandstoffen komen uit dezelfde tijdsperiode (pakweg 315-300 miljoen jaar geleden). Best bizar dat we die resten 300 miljoen later in tonnen weer de atmosfeer in pompen en dan gek opkijken dat dat de huidige balans verstoort.
De brandstofmotoren zouden eigenlijk ook als fossiele techniek (als in: uitgestorven) beschouwd moeten worden, ervan uitgaande dat je het beste voorhebt met de atmosfeer en de reguliere wetenschap gelooft dat de opwarming van de atmosfeer (voor een groot deel) wordt veroorzaakt door de verbranding van koolstofresten van miljoenen jaren geleden, die de huidige natuur niet afdoende kan verwerken... hoe mooi die techniek ook is doorontwikkeld qua power en zuinigheid...(soort van, uiteindelijk wordt maar een klein % van de energie in de brandstof omgezet in beweging, verreweg het meeste gaat op in warmte waar je helemaal niks aan hebt, behalve een miniem percentage aan interieurverwarming), in de basis blijft het verbranding van oude koolstoffen waar de natuur niet meer mee om kan... in dat opzicht ben ik persoonlijk wel overtuigd van de noodzaak voor renewable bronnen (of dat dan elektrisch, waterstof of nog iets anders zal zijn zal de toekomst leren) maar moet ik mij ook schikken naar de financiële en praktische kanten - maar ik kijk ook wel degelijk naar schonere opties voor de volgende keuze (al wil/moet ik voorlopig nog wel even door met de V70). Ik vind het enerzijds tof dat de nieuwe technologie zo snel ontwikkelt (de brandstofmotor is in de basis al 100 jaar oud; al is elektrische voortstuwing dat ook...) maar voor mij nog net niet haalbaar genoeg qua geld om nu al over te stappen en een soortgelijke auto te kunnen rijden (al kan je ook twisten over die noodzaak...70% van de tijd zit ik alleen in de V70 met een lege achterbak).
Qua laden en EV-acceptatie zijn jullie in NL iig een stuk verder dan hier in Spanje (al zijn de afstanden ook wel groter hier, maar de meeste mensen rijden toch enkel rondjes rond de kerk in het dagelijks leven)