Ik denk dat het extra rendement (=zuiniger / minder verbruik) van de HEVs hem vooral zit in dat energie die anders verloren gaat in warmte (met name via de remmen) deels omgezet wordt in elektrische energie en opgeslagen in een batterij, om die later weer te kunnen gebruiken op het moment dat je met een ICE brandstof verstookt (acceleratie).
Een accu opladen met een brandstofmotor kost gewoon brandstof, dat kan niet anders, en er treden altijd bepaalde verliezen op bij omzetting van de ene energiesoort naar de andere dus je haalt nooit 100% rendement (een brandstof heeft een bepaalde hoeveelheid Joule aan energie en daarvan komt maar een klein deel ten goede aan voortstuwing; het meeste gaat op aan warmte die je zinloos kwijtraakt via de radiateur en de remmen, maar ook de waterpomp etc.). Al kan het wel weer zo zijn dat het hybridesysteem een brandstofmotor op zijn efficiëntst kan laten draaien en als niet alle kracht nodig is voor voortstuwing, hij tegelijkertijd ook een batterij kan bijladen - dus dan gebruik je de motor optimaler dan alleen maar voor voortstuwing bij toerentallen die niet optimaal rendement leveren.
Een accu opladen met een brandstofmotor kost gewoon brandstof, dat kan niet anders, en er treden altijd bepaalde verliezen op bij omzetting van de ene energiesoort naar de andere dus je haalt nooit 100% rendement (een brandstof heeft een bepaalde hoeveelheid Joule aan energie en daarvan komt maar een klein deel ten goede aan voortstuwing; het meeste gaat op aan warmte die je zinloos kwijtraakt via de radiateur en de remmen, maar ook de waterpomp etc.). Al kan het wel weer zo zijn dat het hybridesysteem een brandstofmotor op zijn efficiëntst kan laten draaien en als niet alle kracht nodig is voor voortstuwing, hij tegelijkertijd ook een batterij kan bijladen - dus dan gebruik je de motor optimaler dan alleen maar voor voortstuwing bij toerentallen die niet optimaal rendement leveren.