Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

Voorkomen is beter dan genezen

 
 
 
 
 
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 08:22  ·  #16
Ha Hans een mooi verslag moet duidelijke foto's.
Ik heb inderdaad zo een brein al eens gezien bij Gery van Powerflush en de tandwielen zijn ook indrukwekkend. 8-)

Ik heb ooit een kleppenhuis vervangen in 2008 bij een specialist voor mijn XC, voor een bedrag van 825,=.
Ik weet dat bij GS Powerflush van Gery Slot het vervangen van het brein 850,= wordt gevraagd.

Dus even winkelen voordat je gaat vervangen is de moeite waard! :D
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 09:36  ·  #17
@Bover

losse kleppenhuizen hoeven inderdaad niet veel meer dan 500 plus btw te kosten,
dat wij grotere aantallen doen helpt ons en de Volvo V70 rijder ook met de prijs,

dit zijn gereviseerde kleppenhuizen, en die zijn wel wat slijtvaster op sommige punten dan de nieuwe valvebody (brein,kleppenhuis),

BigDog had in zijn rapportage van de montage van een nieuw (gereviseerd) kleppenhuis bij
VarioClean ook nog de bak laten spoelen, zodat je dan incl. de btw rond de duizend zit,

als wij de kleppenhuizen monteren moeten wij ervoor zorgen :
-dat de slijtage deeltjes die in de oude atf zitten verwijderd worden,
-dat er de juiste atf in de bak zit, en restanten van reiniger of verkeerde atf worden verwijderd
-dat we er zeker van zijn dat de koppelomvormer wel goed is
anders begint de slijtage weer snel opnieuw, dus wordt er ook gespoeld bij de montage van het kleppenhuis, en dat zorgt er voor dat je inclusief de montage naar de duizend gaat voor de Aisin aw55 van de Volvo V70 van 2000-2006,

groet,

VarioClean
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 10:24  ·  #18
goeie info in dit draadje.
wat me opvalt is dat vervuiling aan de basis ligt van al de problemen met deze automaat bakken.
Ik heb begrepen dat deze bakken geen fatsoenlijk vervangbaar filter hebben.
Zou het misschien slim zijn om een extern filter te plaatsen? bv in serie met de koeler? Een slang naar de koele loskoppelen, extern filter er tussen plaatsen, aan de uitgang van dat filter weer een slang naar de koeler. Dan kan je periodiek het vuile filter vervangen.

heeft iemand dit al eens geprobeerd?
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 10:37  ·  #19
Hmja, is preventief vervangen van het kleppenhuis dan in dit geval niet jezelf juist op kosten jagen, aangezien het ding toch verslijt en dan geheel vervangen wordt? En bovenstaand verhaal gaat over een bak met aardige kmstand en nog nooit gespoeld is, hoe zit het met bakken die wel iedere 60-70kkm netjes geflushed zijn?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39726
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 11:06  ·  #20
Quote door Bover

Ik heb ooit een kleppenhuis vervangen in 2008 bij een specialist voor mijn XC, voor een bedrag van 825,=.
Ik weet dat bij GS Powerflush van Gery Slot het vervangen van het brein 850,= wordt gevraagd.

Dus even winkelen voordat je gaat vervangen is de moeite waard! :D


Prijsvergelijken kan nooit geen kwaad.
Echter, zoals je zelf ook wel weet zijn er weinig deskundigen m.b.t. de Volvo automaat.
Persoonlijk houd ik het bij de forumsponsoren, dan weet ik in ieder geval wel zeker dat het goed gedaan wordt.
Ik weet van mijzelf dat ik een veeleisende klant ben, bij de dealer heb ik zelfs mijn "eigen" monteur. :D
Ik heb zelf mijn gedachtes bij dit soort ingrepen (, o.a. door slechte ervaringen uit het verleden) en wil dan ook dat deze precies volgens mijn wens worden uitgevoerd.
Buiten het kleppenhuis is er op deze dag nog veel meer gebeurd, wat je niet in de reportage terugvindt.
Zo zijn alle motorsteunen vervangen en zo waren er nog een paar dingen, zoals b.v. uitlijnen.
Bij de vorige spoelbeurt heb ik aangegeven dat ik, of de auto dit jaar zou inruilen, of dat ik de auto, voor zover dit kan, terugbreng in de staat van toen ik hem heb aangekocht.
Ik heb van de dealer een dag lang het opvolgende model meegekregen (op hun aanraden), om te kijken of deze ook zou bevallen.
Hoewel de NN fijne auto is, heb ik besloten de huidige nog een tijdje te houden.
Varioclean was hiervan op de hoogte, ook van mijn besluit.
Om ervaringen te verzamelen hebben ze mij een aanbod gedaan, welke ik niet af kon slaan.
Als het goed is wordt op dit moment mijn kleppenhuis gedemonteerd en onderzocht op de slijtagesporen, welke bij een kilometerstand van 150.000km bij een goed onderhouden bak optreden.
De uitkomst hiervan zal ik aan dit draadje toevoegen.

@TeeFive,
Jij schrijft wat ik al een hele tijd denk.
Een "vast" filter, welke ook de micro metaaldeeltjes zou kunnen uitfilteren zou een geweldig iets zijn.
Dit zou inhouden dat er nagenoeg geen (vervroegde) slijtage meer zou optreden en de bak net zolang mee zou gaan, als dat de rest van de auto dit zou doen.
Mooie gedachte, nu alleen de uitvoering nog.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39726
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 11:19  ·  #21
Quote door R-W

Hmja, is preventief vervangen van het kleppenhuis dan in dit geval niet jezelf juist op kosten jagen, aangezien het ding toch verslijt en dan geheel vervangen wordt? En bovenstaand verhaal gaat over een bak met aardige kmstand en nog nooit gespoeld is, hoe zit het met bakken die wel iedere 60-70kkm netjes geflushed zijn?


Kleppenhuizen van bakken die nog nooit gespoeld zijn vind je genoeg, maar kleppenhuizen, welke wel goed onderhouden zijn vind je normaliter niet, althans niet met 150.000km ervaring.
De bak is voor het eerst gespoeld bij 80.000km en vervolgens bij 125.000km.
Varioclean was nieuwsgierig naar de effectiviteit van het spoelen en dus hebben zij de kosten gedeeld.
Ik wil minimaal nog een ton verder met de huidige auto en dus zou ik de rekening sowieso hebben gekregen.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 11:26  ·  #22
Quote door Bigdog

Quote door R-W

Hmja, is preventief vervangen van het kleppenhuis dan in dit geval niet jezelf juist op kosten jagen, aangezien het ding toch verslijt en dan geheel vervangen wordt? En bovenstaand verhaal gaat over een bak met aardige kmstand en nog nooit gespoeld is, hoe zit het met bakken die wel iedere 60-70kkm netjes geflushed zijn?


Kleppenhuizen van bakken die nog nooit gespoeld zijn vind je genoeg, maar kleppenhuizen, welke wel goed onderhouden zijn vind je normaliter niet, althans niet met 150.000km ervaring.
De bak is voor het eerst gespoeld bij 80.000km en vervolgens bij 125.000km.
Varioclean was nieuwsgierig naar de effectiviteit van het spoelen en dus hebben zij de kosten gedeeld.
Ik wil minimaal nog een ton verder met de huidige auto en dus zou ik de rekening sowieso hebben gekregen.


Ach, ik heb ook zo'n voorbeeld en er zullen er nog wel meer zijn, sommige dealers zijn wat vooruitstrevender/eigenwijzer dan andere.
Prima deal verder maar ik bedoel eigenlijk dat je er nu mogelijk voor hebt gezorgd dat je 2x die rekening gaat krijgen in de beoogde afstand/levensduur.
johnbgood
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oud Beijerland
Leeftijd: 67
Berichten: 245
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 11:29  ·  #23
Mooie verslagen allemaal zeg !!
Had al gezegt dat de mijne pas gespoelt is dus nu niet nodig maar zal zeker aanwezig zijn bij de volgende.
Wat een prachtige info hier !!!
JB.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 12:30  ·  #24
@R-W,

agv het niet verversen van de atf door de Volvo dealers de eerste 100.000km van de automaatbak,
is altijd al veel slijtage op de kleppenhuizen, de meeste metaaldeeltjes komen zelfs de eerste duizend kilometer na het inrijden in de bak al terecht, en vallen meteen het zachtere aluminium van het kleppenhuis aan,

BigDog heeft dus niet preventief zijn kleppenhuis vervangen, maw wel preventief met het oog op de verdere slijtage van de automaat agv slechte aansturing door het kleppenhuis,

als hij nu elke 60.000km atf vervangt dmw flushen zal dit nieuwe kleppenhuis wel lang mee gaan,
het probleem zat hem dus in de valse start met geen atf verversen de eerste een of anderhalve ton door de dealers zelf, waardoor alle kleppenhuizen van de aw55 bakken vanaf jaar 2000 in onnodig slechtere toestand zijn agv van harde metaaldeeltjes die in de oude atf in grote getalen aanwezig zijn,

zijn bak schakelde nog wel redelijk, maar er was al wat drukverlies in de bak, en als je dan van plan bent nog een tonnetje door te rijden kan je natuurlijk beter meteen het kleppenhuis vervangen, ipv eerst de bak verder onnodig te belasten met de te lage druk van de olie,

@TeeFive,

extra filter inbouwen is goed idee,
standaard aw55 filter filtert maar tot 0,1mm doorsnede de deeltjes uit het systeem,
kleinere deeltjes zijn veel gevaarlijker, komen overal tussen,
industrie realiseert zich dat ook en ontwikkelt kleinere doorlaat standaardfilters nu,
bij VarioClean filteren we nu tot 0,001mm voor de metalen vervuilings deeltjes tijdens het spoelen,
in de auto continu extra filter is te doen, maar als je heel fijn filtert is te veel kans op verstopping,
by-pass filter is dan beter maar vergroot complexiteit systeem en meer kans op lekkage,
en de filters moet je wel weer inspecteren en vervangen, VarioClean monteert wel extra filters,
in overleg en op verzoek, maar we hebben geen standaard oplossing,

groet,

VarioClean
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 12:56  ·  #25
Dan maak ik me vwb deeltjes niet al teveel zorgen, mijn bak is bij 70kkm gespoeld en bij 140kkm weer. Bij die laatste keer ben ik er alleen nog niet helemaal uit of ik wel blij ben met de gebruikte atf, al voldoet of overstijgt het de gevraagde specificaties.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 13:23  ·  #26
@R-W,

mee eens, je houdt een mooi schema aan van verversen van de atf zo,
en om de 70.000 tap je de deeltjes dus weer af, en je hebt niet het onderhoudsgat,
wat veel bakken tussen 0 en twee ton hebben waarvan de dealer de atf nooit ververst heeft,

gebruik je wel de jws3309 spec atf?

www.varioclean.nl
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 13:35  ·  #27
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 13:52  ·  #28
Tja en ik heb nog geen rijen volvo's zien staan bij de garages met kapotte bakken.
Ze zijn er wel natuurlijk volvo's en T5 volkswagens met dezelfde bak die stuk gaan.
Ik heb tijdens mijn lange loopbaan met Volvo's sinds '94 altijd automaat gereden met zeer hoge km standen in begin van boven 350.000 en dat ging prima.

De enigste bak die stuk ging was van mijn splinternieuwe XC70 met 30.000km in 2008 beschreven op het andere V70forum. ( **-ZD-NK)
En ja ik spoel al sinds 2005, eerst in Duitsland en nu meegaand met de laatste techniek opdat gebied met powerflush, maar ik vervang pas kleppenhuis als ik niet meer schakel.

Ik begrijp uit schrijven BIG DOG dat zijn vervanging ook te maken heeft met de garage daar deze graag onderzoek wilde doen net kleppenslijtage. Wil dus niet zeggen dat die vervangen preventief kleppenhuis noodzakelijk is. Zie daar echt geen reden toe bij normaal draaiende bak.
Mijn elke 70.000km spoel interval moet voldoende zijn om met 65.000km per jaar de boel draaienende te houden.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 14:02  ·  #29
@R-W,

BG is een synthetische atf olie, in de Volvo 5 cilinders gaat jws3309 spec, dit is geen volsyntheet,

het gedrag van synthetische atf op de koppelingsplaten van de lock up van de automaat is anders tijdens het slippen van de koppelingsplaten, en deze platen slippen bij deze bakken regelmatig om een soepele lock up te realiseren, voor de zgn aw55 transmissie is deze jws apart ontwikkeld om niet te veel slijtage op de frictieplaten van de lock up en de frictieplaten van de bakzelf te hebben,

het gevolg van gebruik van de BG zal (iets) snellere slijtage van de frictieplaten zijn,
het voordeel van de BG syntheet is dat hij langer mee gaat dan de halfsyntheet,
alleen om alle metaaldeeltjes die in de atf zitten kwijt te raken moet toch regelmatig ververst worden en is het feit dat de syntheet langer meegaat dus niet zo belangrijk,

de BG zal dus de jws3309 spec zelfs overstijgen wat levensduur van de atf betreft,
maar schiet te kort wat zijn invloed op levensduur van de bak betreft,

Volvo USA heeft indertijd ook expliciet gebruik van BG afgeraden, en hier staat in de instruktieboekjes natuurlijk ook jws3309 en niet "minstens jws3309",

voor de echte oliefijnproevers:
SAE paper 972927 van oktober 1997 beschrijft de speciale jws3309 toevoegingen en olie,
die speciaal ontwikkeld zijn voor deze zgn limited slip controlled transmissions,
(online te bestellen document van Society of Automotive Engineers)

@Bover,
de Volvo's van vroeger, dus voor 1999 gingen niet snel stuk qua automaat,
dit omdat de kleppenhuizen veel simpeler waren en minder hoog frequent regelden,
en er dus minder bewegingen gemaakt werden door de kleppen per gereden kilometer,

niet alle Volvo 5 cilinders van na 2000 hebben en slecht kleppenhuis, omdat voor een deel toeval ook een rol speelt, als bv een paar metaaldeeltjes nl precies tussen spelingen passen in het kleppenhuis en daar een tijdje blijven hangen is de slijtage veel sneller, dan als de deeltjes net wat groter of wat kleiner zijn, en niet alle nieuwe kleppenhuizen van die tijd hebben dezelfde fabricage tolerantie, vooral veel vroege tf80 zesbakken van mod 07,08 geven al voor een ton de geest, wat jij blijkbaar ook had met de xc70 van 08,

veel autobaan km levert ook minder slijtage op, en veel korte afstanden met veel schakelingen slijten weer meer op het kleppenhuis,

BigDog had al vertraging met inschakelen in de Drive, en hij wist dat een matig kleppenhuis de bak ook verder slijt, als je wacht tot de auto niet meer schakelt dan is het totaalrevisie, en dat is zeker 3x zo duur, verder is zijn reed zijn auto perfect, dus viel het iets minder soepel schakelen uit de toon bij de rest van de mechaniek zijn Volvo V70, ook heeft hij nu meer kans dat zijn bak helemaal nooit te veel slijtage op de koppelingen krijgt omdat deze weer goed worden aangestuurd,

groet,

www.varioclean.nl
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 14:11  ·  #30
ach deze discussie is al gevoerd :sleep:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0