Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

Voorkomen is beter dan genezen

 
 
 
 
 
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 17.06.2014 - 15:29  ·  #1
Na lang twijfelen besloten nog minimaal een ton of anderhalve ton door te rijden met de Volvo.
Wat te doen, doorgaan en dan vervangen, of dit preventief doen ?
Toch maar besloten om de slijtagedelen preventief te vervangen.
2 Weken geleden het volledige onderstel en de aandrijflijn vervangen en nu waren het kleppenhuis en de motorsteunen aan de beurt.
Hieronder volgt een verslag hiervan, omdat er nog genoeg mensen rondlopen, welke zich het nut van spoelen en het vervangen van het kleppenhuis niet bewust zijn, hoop ik hier enige duidelijkheid in te brengen.
Altijd fijn te weten als je ergens geld aan uitgeeft, zonder dat je direct de gevolgen ondervindt.

De benodigdheden voor het vervangen van het kleppenhuis:
De ATF, in dit geval de Volvo ATF.

Het kleppenhuis met toebehoren:


De voorbereiding:
Allereerst wordt de auto op de brug gezet en het subframe losgehaald, zodat er toegang tot het kleppenhuis kan worden verschaft.


Het vervangen;
Allereerst wordt de deksel van het kleppenhuis geschroefd, waarna het kleppenhuis kan worden verwijderd.
Hieronder zien jullie Zafer (van Varioclean) in actie, voor hem “a piece of cake”, althans, zo schijnt het.


Na het verwijderen krijg je dit te zien, een bak zonder “brein” (het kleppenhuis)

Er zijn afwijkende versies van kleppenhuizen, met of zonder veren, welke overgezet kunnen worden.
Hier wordt aangewezen waar deze zich bevindt.

Vervolgens wordt het nieuwe kleppenhuis uitgepakt en de solenoids worden geïnstalleerd.



Hierna wordt vergeleken of er nog verschil zit in de kleppenhuizen (foutje is zo gemaakt) en of er zichtbare slijtage is.
Het nieuwe kleppenhuis

Het oude kleppenhuis

Wat direct opvalt, is de zwarte smeer (, een deel van de vervuiling).

En dan nog de afzetting van de metaaldeeltjes (de oneffenheid op het oppervlak.

Deze heb ik ook onder de microscoop gezien en dan schrik je van hoeveel er werkelijk op zit, maar met het blote oog nagenoeg niet te zien is.
Met regelmatig spoelen kun je veel van deze vervuiling tegen gaan, waardoor de levensduur van het kleppenhuis en met name de bak, aanzienlijk verlengd wordt.
Regelmatig spoelen is dus ook zeer aan te bevelen.
Laat men het spoelen achterwege, dan kun je op onderstaande foto de gevolgen zien.
Groefvorming, waardoor de kleppen hun werk niet goed meer kunnen doen en er drukverschil in de bak ontstaat.
Buiten dat je dan extra slijtage aan de bak zelf krijgt, is het ook vervelend rijden.
Denk maar eens aan het in de versnelling “klappen”.

Hier kun je ook nog eens zien waar zich zoal vervuiling kan nestelen.


Nu de montage, ook niet geheel onbelangrijk.
Hier kun je zien hoe het kleppenhuis wordt ingebouwd en afgewerkt;





Vervolgens wordt het subframe e.d. weer teruggeplaatst en de bak nog eens gespoeld.
Zo ziet de olie eruit als hij regelmatig gespoeld wordt.

Bij de gemiddelde Volvo is deze dus in en in zwart en heeft vervolgens ook geen reinigende werking meer, wat eigenlijk de belangrijkste factor van de olie is.
Als afsluiting wordt de bak gereset en in de “inleermodus” gezet.

Nu nog uitlijnen en de bak kan er voorlopig een flinke tijd weer tegen , mits hij regelmatig gespoeld wordt !

Uit bovenstaande blijkt hoe belangrijk het onderhoud van de bak is, wil je niet met een bakrevisie eindigen.
Spoelen is geen overbodige luxe, maar een noodzaak voor vele zorgeloze kilometers.
Ik hoop dat bovenstaande het e.e.a. verduidelijkt.
In overleg met onze forumsponsoren, de specialisten dus, zullen wij daarom ook regelmatig een spoeldag organiseren.
Leuk voor hun, maar essentieel voor jouw bak !
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 17.06.2014 - 15:51  ·  #2
Ok, ik ben om :lol: Zie ik je zaterdag nog?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 17.06.2014 - 15:54  ·  #3
Absoluut ! :-)
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 17.06.2014 - 15:55  ·  #4
Hans,

Mooi, duidelijk en helder verslag !
Varioclean heeft inderdaad veel kennis en kunde.

Veel plezier nog met de Volvo.
johnbgood
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oud Beijerland
Leeftijd: 67
Berichten: 245
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 17.06.2014 - 16:27  ·  #5
Mooie foto, s Bigdog.
maar leg mij als leek eens uit wat dat kleppenhuis doet en waneer je die moet laten vervangen.
heb begrepen dat devolie om de 80000 moet en het kleppenhuis om de ?
En wat zijn de kosten van spoelen en wat van het vervangen van het kleppenhuis.
JB.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 17.06.2014 - 16:49  ·  #6
Het kleppenhuis regelt de druk in je bak.
Het woord kleppen zegt al genoeg, deze regelen de druk.
Door de bewegingen van deze krijg je slijtage.
Als het spoelen geen gewenst effect geeft, dus niet meer probleemloos schakelt, dan houdt dit in dat de druk in de bak niet meer optimaal is.
Kort gezegd komt het er op neer dat er dan een nieuw kleppenhuis in moet komen.
Doe je dit niet, dan gaat de bak zelf eraan en dat zijn doorgaans dure grappen.

N.B.: of een kleppenhuis zijn werk nog goed doet is eenvoudig te testen.
Start de auto en zet je voet op de rem.
Schakel van de P naar de D, vervolgens naar de R en vice versa.
Heb je een duidelijke vertraging in deze, dan houdt dit in dat de druk in de bak niet meer goed is.
Vaak zorgt spoelen met nieuwe olie ervoor dat dit probleem wordt opgelost, het smeer wordt verwijderd (Flush, beter bekend als Powerflush).
Indien de flush geen uitkomst brengt, dan is het tijd voor een nieuw kleppenhuis.
Het enige onderdeel, welke nog wel eens voor problemen zorgt buiten het kleppenhuis, is de B4 stop.
Hier is een goedkope update middels vervanging van deze, vaak voldoende.
Bij deze laatste hoef je niet te spoelen.
Onze forumsponsoren weten dit en zullen hier altijd naar kijken, alvorens een kleppenhuis te gaan vervangen.
rifwachter
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Epse
Leeftijd: 53
Berichten: 450
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 17.06.2014 - 17:22  ·  #7
Mooie uitleg!
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3208
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 17.06.2014 - 17:57  ·  #8
Mag ik vragen wat zo'n ingreep kost? Lijkt me niet goedkoop?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 17.06.2014 - 18:41  ·  #9
Dit was ook niet goedkoop, helaas.
Zoals gezegd, ik wil er nog een flinke tijd mee vooruit en heb met de vorige automaat flinke problemen gehad.
Dit ondermeer door een fout advies, welke letterlijk mijn bak heeft gekost.
Hoewel de mijne nog niet veel kilometers had gemaakt, was de slijtage toch zichtbaar.
Normaal zit zo'n ingreep rond de € 1000,- a € 1100,-.
Ik hoop dan ook anderen met dit topic voor een soortgelijk probleem, als dat ik had, te bewaren.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3208
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 17.06.2014 - 19:38  ·  #10
Quote door Bigdog

Dit was ook niet goedkoop, helaas.
Zoals gezegd, ik wil er nog een flinke tijd mee vooruit en heb met de vorige automaat flinke problemen gehad.
Dit ondermeer door een fout advies, welke letterlijk mijn bak heeft gekost.
Hoewel de mijne nog niet veel kilometers had gemaakt, was de slijtage toch zichtbaar.
Normaal zit zo'n ingreep rond de € 1000,- a € 1100,-.
Ik hoop dan ook anderen met dit topic voor een soortgelijk probleem, als dat ik had, te bewaren.


Beste aderlating...Aan de andere kant : nu kan je er weer een hele beste tijd mee vooruit...
volvopeter
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 34
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 17.06.2014 - 21:13  ·  #11
Quote door Bigdog

Dit was ook niet goedkoop, helaas.
Zoals gezegd, ik wil er nog een flinke tijd mee vooruit en heb met de vorige automaat flinke problemen gehad.
Dit ondermeer door een fout advies, welke letterlijk mijn bak heeft gekost.
Hoewel de mijne nog niet veel kilometers had gemaakt, was de slijtage toch zichtbaar.
Normaal zit zo'n ingreep rond de € 1000,- a € 1100,-.
Ik hoop dan ook anderen met dit topic voor een soortgelijk probleem, als dat ik had, te bewaren.


Bigdog, hoeveel kilometers heeft je automaat gemaakt voor deze revisie?
benben65
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bommelerwaard
Leeftijd: 59
Berichten: 71
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 17.06.2014 - 21:17  ·  #12
Mooi verslag! goed bezig!
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 17.06.2014 - 21:20  ·  #13
Quote door volvopeter

Bigdog, hoeveel kilometers heeft je automaat gemaakt voor deze revisie?


150.000KM. :)
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 00:57  ·  #14
de hydraulische kleppenhuizen in de Volvo 5 cilinder automaten zijn van aluminium,
zodat de kleppen licht zijn, snel kunnen bewegen, snel bakschakelingen aansturen,
het gietsuk waarin de kleppen bewegen is ook van lichtgewicht aluminium,

slijtage van de kleppen en het gietstuk gaat snel omdat de computer van de automaat
de kleppen zeer veel laat bewegen om het schakelen zeer precies afteregelen,

de smering van de kleppen in het huis wordt verzorgd door de atf (automatic transmission fluid),
en als de atf verouderd wordt de smering slechter en slijt het kleppenhuis, dat van het zachte
metaalsoort aluminium, is snel uit, sneller dan de hardere metalen waar bv baklagers en koppelomvormer uit bestaan, die wel uit hardere staalsoorten zijn gevormd,

juist omdat er hardere staalsoorten in de bak aanwezig zijn wordt de slijtage van het kleppenhuis nog verder verergerd, want oudere atf gaat ook steeds meer hardere microscopische metaaldeeltjes( van slijtage van koppelingsplaten, lagers en koppelomvormer onderdelen) bevatten, waardoor de oudere atf het kleppenhuis niet alleen slecht smeert agv verloren smeereigenschappen,

maar ook vanwege de talloze kleinere metaaldeeltjes die dan in de atf zitten,
gaat de atf dan als een soort vloeibaar schuurpapier te werk,
op het zachtere aluminium van het kleppenhuis,

schone atf is dus voor de levensduur van het kleppenhuis daardoor nog belangrijker als voor de bak en koppelomvormer zelf, en aangezien Volvo geen duidelijke service intervallen voor de atf gaf de afgelopen 15 jaar zijn het dus de kleppenhuizen in de Volvo's die massaal slechter gaan functioneren,

gelukkig is dit probleem wel makkelijk voelbaar (met vertraging bij inschakelen Drive en Reverse, en minder soepel schakelen), zodat de bakgedeeltes met de frictieplaten vaak nog op tijd een dure revisie wordt bespaard, hoewel inderdaad de kleppenhuis ingreep ook inderdaad al richting de duizend euro gaat,

de kleine harde metaaldeeltjes die de schades in bak en kleppenhuis bewerkstelligen worden bij verversen van alle atf automatisch voor het grootste gedeelte weggespoeld, samen met de oude atf,

de sterk reinigende werking van atf zorgt ervoor dat er zo min mogelijk sludge van de atf wordt gevormd tijdens zware belasting van de atf, bij bv de schakelmomenten wanneer de frictieplaten tijdelijk slippen, met de atf ertussen tijdens de totstandkoming van schakelverbindigen, maar ook tijdens het smeren van de lagers van de bak, waar de atf ook zwaar onder druk komt,

deze sterk reinigende werking heeft echter ook zijn nadeel, nl bij het voorzien van een oudere automaatbak (die nooit ververst is) met nieuwe atf, dan maakt nl de nieuwe atf veel kleinere metaaldeeltjes weer los uit de sludge (plak) die er op verschillende plaatsen in de bak is ontstaan,
(veel oudere bakken bezitten een onuitputtelijke hoeveelheid van microscopische metaaldeeltjes die in sludge opgesloten zitten, in het carter, in de koppelomvormer of op de bakwand)

zodat de net ververste of gespoelde automaat al snel weer veel metaaldeeltjes in de omloop heeft,
en het slijtageproces dan toch weer een vliegende start heeft ondanks de nieuwe atf,

dit is een van de redenen niet aan te raden extra reiniger bij het spoelen in de automaat te gebruiken, en is het ook verstandig om de nieuw ingepomte atf nog een keer extra weer te vervangen, nadat eerst flink met de auto gereden is met de eerste hoeveelheid nieuwe atf,
zodat de dan uit de koppelomvormer en bak losgekomen deeltjes alsnog weer uit de circulatie komen, als ze samen met de atf worden afgevoerd uit de bak,

reiniger voorkomt sludge en bestrijdt ook sludge, met name in het kleppenhuis is deze sludge schadelijk voor de werking, vanwege de nauwe toleranties, en om het kleppenhuis maximaal te laten functioneren kan de atf niet reinigend genoeg zijn in een oudere niet ververste automaat,

maar reiniger brengt dus ook losse metaaldeeltjes juist weer in omloop, en reiniger is niet in staat deze deeltjes weer af te breken omdat ze van metaal zijn,

de strijd tegen de kleinere harde metaaldeeltes tussen de 100 en 1 micrometer (een miljoenste meter, dus niet zichtbaar (zichtbaarheidsgrens ongeveer 50 micrometer)) is de werkelijke strijd voor het behoud van bak, koppelomvormer en kleppenhuis,

de harde ijzer en staaldeeltjes van rond de 5 micrometer zijn het allergevaarlijkst,
deze komen klem te zitten voor een tijdje tussen kleppen vh kleppenhuis,
en veroorzaken daar maximale slijtage en dus compressieverlies vd kleppen,

in een oudere koppelomvormer en bak zitten veel, in een beetje sludge, aangekoekte kleinere metaaldeeltjes, deze metaaldeeltjes zijn in feite slapende honden, die door nieuwe atf en zeker door extra reiniger, wakker worden gemaakt, deze kleine honden moeten dus nadat ze met nieuwe atf zijn wakker gemaakt opnieuw worden verwijderd,

om deze reden verversen wij de atf altijd twee maal en of gebruiken wij een microfilter voor de afscheiding van de kleine onzichtbare metaaldeeltjes na het inpompen van nieuwe atf,

alle harde metaaldeeltjes in de slugde in de bak zijn te veel slapende honden om allemaal te worden verwijderd, lukt niet, lekker laten slapen, dus geen extra reiniger gebruiken bij het spoelen voor de eerste keer als de bak al twee ton achter de kiezen heeft, want dan kan de atf in de Volvo no time weer zwart zijn agv van nog meer extra slijtage van het vele kleinmetaal wat dan loskomt,

toch moet de nieuwe atf ook deze oudere automaten in willen ze nog een extra tonnetje meegaan, vroeger zijn ze bij de Volvo dealers nooit zijn ververst, maar doe dan het dus wel op een voorzichtige manier, en met de juiste jws3309 spec atf zoals in het instructieboekje staat,

(dit is geen volsynthetische atf, en gaat weliswaar minder lang mee als volsyntheet,
maar die lange levensduur van de atf is niet nodig, om de metaaldeeltjes weer aftetappen
moet toch weer worden ververst na een paar jaar of ca 60.000km bij normaal gebruik)

groet,

VarioClean
vpi
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 51
Berichten: 678
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 08:06  ·  #15
Mooi verslag Hans....je maakt er geen half werk van :-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0