Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

Voorkomen is beter dan genezen

 
 
 
 
 
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 14:20  ·  #31
@vario, ik weet het, ik ken de uitgebreide en steeds weer terugkerende discussie en ik weet nog niet wat ik ervan moet vinden. 2 aanbieders van imho hoogwaardige produkten zijn er zelf ook niet uit, 1x 100% synthetisch (Motul), 1x synthese technologie (Liqui Moly).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39726
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 14:47  ·  #32
Mensen,

Dit topic was gedacht om de mensen, welke het nut van spoelen niet kennen, begrijpen, of inzien, duidelijkheid te verschaffen.
De forumspoeldagen zijn er dus niet voor de luxe.


Het kleppenhuis, welke ik heb laten wisselen, laat duidelijk zien wat de gevolgen hiervan zijn.
Bij geen preventief spoelen was dit dus vele malen erger geweest.
Dan het 2e;
Ik had voor mijzelf duidelijk, dat als ik de auto zou houden, ik hier een stage zero tuning op los zou laten.
Dit was dus volledig mijn eigen keuze, niet die van een ander !
Buiten dat het kleppenhuis is vervangen is er dus veel meer gebeurd.
Het complete onderstel is vernieuwd, de motorophanging, diverse sensoren etc.
Was het op dit moment absoluut nodig ?
Ik denk van niet, maar vind het wel fijn dat alle gevoelige delen inmiddels zijn vervangen, zodat ik de eerste 150.000km weer zorgeloos verder kan.
Dat er bedrijven zijn die hierin meewerken, de lokale Volvo dealer en in dit geval Varioclean, maakt het financiële een stuk dragelijker.
Had ik een andere auto gekocht, dan was is behoorlijk wat meer geld kwijt geweest.
Ook ben ik van mening dat er nog wel iets achteraan had gemoeten om hem in de staat te krijgen van de huidige.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 15:02  ·  #33
Waarom zo 'aangezet', er beweert toch ook niemand dat je gedwongen bent? Er wordt door mij een serieuze vraag gesteld over het nut van preventief vervangen van dat kleppenhuis en zie het probleem niet daarvan. <_<
johnbgood
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oud Beijerland
Leeftijd: 67
Berichten: 245
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 15:19  ·  #34
Allemaal keuze werk
Dit topic geeft een hoop info, gegeven door meerdere.
Het individuele lid kan er zijn voordeel mee doen.
Je maakt allemaal je eigen keuzes.
Niks mis mee.
Nette zaak
JB.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39726
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 16:21  ·  #35
Quote door R-W

Waarom zo 'aangezet', er beweert toch ook niemand dat je gedwongen bent? Er wordt door mij een serieuze vraag gesteld over het nut van preventief vervangen van dat kleppenhuis en zie het probleem niet daarvan. <_<


Niemand zegt dat ik gedwongen ben.
Wel krijg je de indruk, dat als je het draadje doorleest, het initiatief van de garage komt.
Dit is dus absoluut niet het geval en dat wilde ik even duidelijk hebben.
En met inhoudelijke vragen is niet mis mee, die zie ik meer als een aanvulling.
Dus schroom niet hier mee verder te gaan. ;-)
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 16:26  ·  #36
mee eens JB, mee eens BigDog

wat betreft de atf keuze R-W, ook wij onderzoeken nog de synthetische atf,
maar zolang we nog twijfels hebben spoelen we de automaten hier niet mee.
De door Aisin en Toyota ontwikkelde TF80 en AW55 bakken zijn in elk geval
voldoende uitgetest met de jws3309 spec terwijl de volsyntheet andere structuur
heeft, die zich dus anders gedraagt op de frictieplaten, die poreus zijn en geen
glad oppervlak hebben. Niet syntheet heeft meer verscheidenheid in molecuul grootte
en vult de ruimtes van de frictieplaten anders op, wat weer andere wrijvingskarakteristiek
geeft. De computer van de bak gaat bij zijn regeling echter uit van een bepaalde karakteristiek
die overeenkomt met de voor deze bakken ontwikkelde jws3309 atf die uit 1997 stamt.

maar al eerder hebben wij gepost dat de atf keuze maar een kleine invloed heeft en de
leeftijd en vervuilingsgraad een veel belangrijkere faktoor vormt voor de bak,
maw beter nieuwe net niet helemaal perfecte spec atf, als verouderde helemaal goede atf.

de hoeveelheid losse harde metaaldeeltjes in de atf vormt een veel grotere bedreiging voor
mechanische slijtage van frictieplaten, kleppenhuis en lagers, en verouderde atf leidt
door slechtere smering van stalen onderdelen en keerringen direkt tot een verhoging van
ijzer en metaalslijpsel in de automaat, koppelomvormers die niet goed gesmeerd meer
worden leveren grote hoeveelheid metaalslijpsel wat massaal in de atf raakt en dus
snel het aluminuim kleppenhuis aanvalt, dmv nesteling van de deeltjes tussen de kleppen.

onderstaande foto toont door ons afgeschraapte metaaldeeltjes die aan de binnenkant van de koppelomvomer van een aw55 bak, tegen de bovenrand van een turbinewiel zaten aangekleefd,
deze deeltjes die regelmatig weer loskomen, drijven dan met de atf door de hele bak heen
en nestelen zich vervolgens weer elders in de bak of in het kleppenhuis

groet,

varioclean
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 16:33  ·  #37
@BD,
Nee hoor, je hebt er een aardige deal van gemaakt ;) Ik vraag me wel serieus af of die preventieve kosten opwegen tegen het mogelijke risico, zeker als je wel de volle mep moet betalen. Als je 'voor het geval dat' gaat vervangen, blijf je bezig en het geeft maar weinig extra garantie op probleemloos blijven rijden. Daarnaast blijft een auto in zijn geheel natuurlijk gewoon een slijtageonderdeel, goed onderhoud vertraagd dat maar sluit het niet uit ;)
@Bover, klopt maar blijft bestaan en blijft toch interessant, zolang het geen moddergooien naar vergelijkbare bedrijven gaat worden tenminste.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 16:34  ·  #38
Nou Big Dog je hebt veel liefde voor je auto en dat delen we.
In ieder geval fijn dat je laat zien wart je met je volvo doet en verder sluit ik mij aan bij JOhnBGood.

Maar laten we vooral blij voor Big Dog dat hij zijn volvo goed in orde heeft. Was vooral leuk om de foto's te zien van kleppenhuis en verfijnde gangenstelsel die naar ik aanneem inderdaad een hoop vuilnis verzamelen door de jaren heen..

En ik kijk vooral uit naar de meeting zaterdag maar dat is een ander draadje :D
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 16:49  ·  #39
@vario, dank weer voor het uitgebreide antwoord. Mijn twijfel over de gebruikte atf is dan ook idd vooral of ik weer zal laten wisselen naar een andere of dat ik hierin meega:
Quote
maw beter nieuwe net niet helemaal perfecte spec atf, als verouderde helemaal goede atf.
. Ben zelf wel geïnteresseerd in de voornoemde Liqui Moly/Motulprodukten maar dan natuurlijk wel met de insteek 'zo perfect mogelijk en alsnog regelmatig verversen'. Daarbij inachtnemend dat er zoiets als voortschrijdend inzicht bestaat.
Ander punt is al een beetje aangehaald in het 'automaat'topic: ik heb een 325i cabrio uit '93 en daar zit zeer waarschijnlijk ook nog de bakolie van toen in. Wat zou ik hier nu het beste mee kunnen doen volgens jullie?
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 17:31  ·  #40
RW zaterdag 21 juni is er een meeting over en met flushen van automaten in Uden. Kun je alle vragen stellen aan een deskundig panel
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 18:02  ·  #41
Quote door varioclean

@R-W,

BG is een synthetische atf olie, in de Volvo 5 cilinders gaat jws3309 spec, dit is geen volsyntheet,

het gedrag van synthetische atf op de koppelingsplaten van de lock up van de automaat is anders tijdens het slippen van de koppelingsplaten, en deze platen slippen bij deze bakken regelmatig om een soepele lock up te realiseren, voor de zgn aw55 transmissie is deze jws apart ontwikkeld om niet te veel slijtage op de frictieplaten van de lock up en de frictieplaten van de bakzelf te hebben,

het gevolg van gebruik van de BG zal (iets) snellere slijtage van de frictieplaten zijn,
het voordeel van de BG syntheet is dat hij langer mee gaat dan de halfsyntheet,
alleen om alle metaaldeeltjes die in de atf zitten kwijt te raken moet toch regelmatig ververst worden en is het feit dat de syntheet langer meegaat dus niet zo belangrijk,

de BG zal dus de jws3309 spec zelfs overstijgen wat levensduur van de atf betreft,
maar schiet te kort wat zijn invloed op levensduur van de bak betreft,

Volvo USA heeft indertijd ook expliciet gebruik van BG afgeraden, en hier staat in de instruktieboekjes natuurlijk ook jws3309 en niet "minstens jws3309",

voor de echte oliefijnproevers:
SAE paper 972927 van oktober 1997 beschrijft de speciale jws3309 toevoegingen en olie,
die speciaal ontwikkeld zijn voor deze zgn limited slip controlled transmissions,
(online te bestellen document van Society of Automotive Engineers)

@Bover,
de Volvo's van vroeger, dus voor 1999 gingen niet snel stuk qua automaat,
dit omdat de kleppenhuizen veel simpeler waren en minder hoog frequent regelden,
en er dus minder bewegingen gemaakt werden door de kleppen per gereden kilometer,

niet alle Volvo 5 cilinders van na 2000 hebben en slecht kleppenhuis, omdat voor een deel toeval ook een rol speelt, als bv een paar metaaldeeltjes nl precies tussen spelingen passen in het kleppenhuis en daar een tijdje blijven hangen is de slijtage veel sneller, dan als de deeltjes net wat groter of wat kleiner zijn, en niet alle nieuwe kleppenhuizen van die tijd hebben dezelfde fabricage tolerantie, vooral veel vroege tf80 zesbakken van mod 07,08 geven al voor een ton de geest, wat jij blijkbaar ook had met de xc70 van 08,

veel autobaan km levert ook minder slijtage op, en veel korte afstanden met veel schakelingen slijten weer meer op het kleppenhuis,

BigDog had al vertraging met inschakelen in de Drive, en hij wist dat een matig kleppenhuis de bak ook verder slijt, als je wacht tot de auto niet meer schakelt dan is het totaalrevisie, en dat is zeker 3x zo duur, verder is zijn reed zijn auto perfect, dus viel het iets minder soepel schakelen uit de toon bij de rest van de mechaniek zijn Volvo V70, ook heeft hij nu meer kans dat zijn bak helemaal nooit te veel slijtage op de koppelingen krijgt omdat deze weer goed worden aangestuurd,

groet,

www.varioclean.nl


Ik heb daar toch wat opmerkingen over, ik heb ook honderden Volvo's gespoeld, ( en doe dat nog dagelijks ) en dan hebben we het over echt alle modellen van 262/760/940/960/850/s70/v70 en het gehele gamma aan nieuwe modellen.
( s60 2011- , XC60 etc etc. )

De JWS 3309 aanduiding slaat slechts een additievenpakket dat is samensteld, de olie ( mineraal, deel syntheet, of vol syntheet) is slechts een drager van het additievenpakket.
heeft dus verder niets van doen met andere zaken zoals hier aangehaald.

De diverse " Multi ATF's zoals die door een aantal flushers worden gebruikt ( b.v. BG en zoals ik Motul ) zijn Multi ATF's waar met veel zorg additievenpakketten zijn toegevoegd, en de ATF in staat stellen voor meerdere wagens te kunnen passen, ZONDER dat de schakeleigenschappen of levensduur van de automaat aan risiko's worden bloodgesteld.

Nu over de 6 traps automaten, het is algemeen bekend dat AW ( dus Volvo ) een flink aantal bakken ( lees autos ) hebben geleverd met een brein ( kleppenhuis ) van een inferieure kwaliteit legering...
Dat waren inderdaad de 06-07 modellen, zeg maar de eerste 6 traps modeljaren, en die automaten gingen niet kapot door metaaldeeltjes maar door de inferieure legering van het kleppenhuis.
Volvo wist dit, heeft ook een officieel bulletin uitgestuurd aan de dealers en daar bleef het bij.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 18:07  ·  #42
@bover, meen je?! ;)
Ik doe het even zo, als je het niet erg vindt.
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 47
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 18:12  ·  #43
Hans, jij kunt er weer even tegen! Kost misschien wel wat, maar daar krijg je ook wat voor terug. Super! Leuk verslag. :-)
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 18:32  ·  #44
@R-W,
als je bmw van 1993 nog een los filter heeft tap dan de atf van onder af,
laat de koppelomvormer met even draaiende motor ook leeglopen,
en pomp daarna de nieuwe atf in de bak, dan uurtje rijden, pan er af, reinigen,
filter vervangen, en nog een keer nieuwe atf doorpompen, net zo lang totdat
er ook schone atf uitkomt.

@TPR

voor de classics geldt natuurlijk inderdaad dat je er prima dexron3 syntheet in kan pompen,
voor de limited slip automaten maakt het toch iets uit of je wel of geen syntheet gebruikt,
natuurlijk kan het verschil erg beperkt zijn, zodat jij ook goede resultaten boekt met syntheet,
maar ja, de bakken zijn nu eenmaal getest en ontwikkeld met de niet syntheet in het totale plaatje,

Quote door varioclean

mee eens JB, mee eens BigDog

wat betreft de atf keuze R-W, ook wij onderzoeken nog de synthetische atf,
maar zolang we nog twijfels hebben spoelen we de automaten hier niet mee.
De door Aisin en Toyota ontwikkelde TF80 en AW55 bakken zijn in elk geval
voldoende uitgetest met de jws3309 spec terwijl de volsyntheet andere structuur
heeft, die zich dus anders gedraagt op de frictieplaten, die poreus zijn en geen
glad oppervlak hebben. Niet syntheet heeft meer verscheidenheid in molecuul grootte
en vult de ruimtes van de frictieplaten anders op, wat weer andere wrijvingskarakteristiek
geeft. De computer van de bak gaat bij zijn regeling echter uit van een bepaalde karakteristiek
die overeenkomt met de voor deze bakken ontwikkelde jws3309 atf die uit 1997 stamt.

maar al eerder hebben wij gepost dat de atf keuze maar een kleine invloed heeft en de
leeftijd en vervuilingsgraad een veel belangrijkere faktoor vormt voor de bak,
maw beter nieuwe net niet helemaal perfecte spec atf, als verouderde helemaal goede atf.

de hoeveelheid losse harde metaaldeeltjes in de atf vormt een veel grotere bedreiging voor
mechanische slijtage van frictieplaten, kleppenhuis en lagers, en verouderde atf leidt
door slechtere smering van stalen onderdelen en keerringen direkt tot een verhoging van
ijzer en metaalslijpsel in de automaat, koppelomvormers die niet goed gesmeerd meer
worden leveren grote hoeveelheid metaalslijpsel wat massaal in de atf raakt en dus
snel het aluminuim kleppenhuis aanvalt, dmv nesteling van de deeltjes tussen de kleppen.

onderstaande foto toont door ons afgeschraapte metaaldeeltjes die aan de binnenkant van de koppelomvomer van een aw55 bak, tegen de bovenrand van een turbinewiel zaten aangekleefd,
deze deeltjes die regelmatig weer loskomen, drijven dan met de atf door de hele bak heen
en nestelen zich vervolgens weer elders in de bak of in het kleppenhuis

groet,

varioclean


ps
plaatje staat bij posting 36.


de loszwervende metaaldeeltjes zijn een groot slijtage probleem voor bak en vooral kleppenhuis
van de aw55 en tf80 automaatbakken van Volvo, de atf flush verwijdert de metaaldeeltjes die in de atf zitten ook voor een groot gedeelte,
al voordat de niet synthetische atf veel is geoxideerd is de bak na 60.000km allang weer toe aan aftappen van de atf met de metaaldeeltjes erin,
en een atf soort wat synthetisch is en wat langer meegaat heeft dan ook niet heel veel toegevoegde
waarde , ook omdat veel additiven die er in de atf zitten ook al hun beste tijd gehad hebben na een paar jaar of zestigduizend km,

groet,

varioclean
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 22:26  ·  #45
@ varioclean

Sorry to burst the bubble,

ATF1 , ATF 2 zijn altijd mineraal, ATF 3 bestaat zelfs niet in volsyntheet, is altijd deel syntheet of "technosynthese " zoals men dat dan pleegt te noemen.

Kom ik toch weer terug op mn vorige posting, de drager van de additieven is net zo belangrijk als de additieven zelf, zeker bij zwaar gebruik, denk aan gechipte motoren, of motoren met hoog vermogen, ( denk aan T5 of 2.4T, 2.5T , D5, trekken van aanhangers , veel stadsgebruik, taxi gebruik etc.

De drager is het best volsyntheet, kan veel beter tegen de hogere ( piek ) temperaturen en zal veel langer smering geven aan bewegende delen van de automaat.
Een minerale olie komt niet eens in de buurt van de veel hogere performance die een volsyntheet kan leveren.
Het additievenpakket ( bij de AW55 en TF80 bakken moet natuurlijk gewoon JWS3309 zijn.
Natuurlijk kan je minerale olie in de bak doen, ik heb daar meer dan eens met de ingenieurs van Motul gesproken, en die keken heel verbaasd....
Waarom zou je mineraal in een automaat willen als synthetisch voorhanden is? dat was hun reactie.

Moraal van het verhaal: het gaat om het juiste additievenpakket waaraan de ATF conformeert, natuurlijk kan je mineraal gebruiken, daarom zie je ook vaak bakken ( breinen ) kapot gaan ruim onder de 2 ton en zoals eerder omschreven zelfs onder de ton bij een TF80 06-07 modellen.

Zou ik een nieuwe Volvo zelf kopen, dan ga ik met zwaailicht op het dak meteen van de dealer naar m'n werkplaats en vervang onmiddellijk de automaat olie met een syntheet.

Die gaat gewoon het langste mee en kan temperaturen van 140 graden aan, en zal niet in 1 keer doodslaan bij thermische overbelasting zoals bij een niet syntheet....

Rotte ATF is bewezen de oorzaak van snel slijten van een brein, met natuurlijk de verdere gevolgen hierdoor.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0