Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

Voorkomen is beter dan genezen

 
 
 
 
 
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 30.07.2014 - 16:54  ·  #76
Dat recht heeft een forumsponsor toch?
Naast verschillende spoelmethoden (reiniger, geen reiniger..) kan het in weinig gevallen negatief uitpakken. Dit is een informatief bedoeld topic, en specifiek op 1 bedrijf gericht. We hebben meerdere sponsoren die spoelen, die wel over kennis en kwaliteit beschikken.

Spoelen kost ongeveer €250 tot €325.
Kleppenhuisrevisie is erg variërend in prijs en uit te stellen (of zelfs te voorkomen) door te spoelen. Wij hebben destijds €950 betaald.
HansS80
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Leeftijd: 59
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 30.07.2014 - 17:28  ·  #77
Het kwam in dit draadje al even voorbij. Waarom geen extern filter? Ik overweeg om een magnefine filter te plaatsen. Deze zijn speciaal voor automaten en hebben naast een filter ook een magneet om metaaldeeltjes te binden. Ze zijn te plaatsen in de slang van koeler naar bak. Even letten op de looprichting van de vloeistof. Als je gelijk met spoelen elke 60.000 ook het filter vervangt lijkt me dat een prima interval. Filters kosten op ebay.com niet al te veel. Website. Magnefine.com

Ben benieuwd naar jullie mening. Ik heb het filter liggen maar heb het nog niet geplaatst. Bak is met 120.000 km voor t eerst gespoeld met de Kroon olie voor AW bakken. Km stand nu 170.000.

Hans
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39724
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 30.07.2014 - 18:43  ·  #78
Geen verkeerd idee, zolang het de doorstroom niet belemmerd.
Aangezien je de olie al 50.000km in de bak hebt kun je bij de volgende verversing ( 10.000km?) meteen de uitwerking zien.
Zou mooi zijn als je ons op de hoogte zou houden.

@Hans Rooland,

Het ligt er maar net aan hoe je dit bekijkt.
Wij hebben deskundige forumsponsoren als het op (Volvo) automaatbakken aankomt.
Deze deskundigheid kan een ieder op dit forum veel kosten besparen, als het op problemen met de automaatbak aankomt.
Denk hierbij eens aan onnodige bakrevisies e.d.
Jammer genoeg spreek ik hier uit ervaring en door middel van dit topic en met hulp van onze forumsponsoren hoop ik de leden voor deze onnodige kosten te behoeden.
Automaat rijden moet een plezierige beleving zijn, geen nachtmerrie.
HansS80
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Leeftijd: 59
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 30.07.2014 - 19:31  ·  #79
Kan iemand vme vertellen wat de retourleiding van koeler naar bak is. Als ik dat weet scheelt me dat een hoop gesmeer door het te testen. Mijn wagen is een S80 van 2001 met een 5 cyl non turbo motor b5244s. Is het de leiding links boven of linksonder?

Ik zal een monster van de olie nu nemen en die vergelijken met wat er uitkomt over 10.000 km en ook het filter tzt openmaken.

Hans
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 31.07.2014 - 23:32  ·  #80
Goed, bij dat motortype is de onderste de aanvoer ( uit de bak naar de koeler dus ) en de bovenste de retour naar de bak.
Het zal niet uitmaken of je hem op de heen of terug leiding naar de bak zult plaatsen.
Er gebeurt immers niets in de koeler met de olie, en je kunt er beter bij, ik zou de bovenste nemen.
Je weet de flow richting nu.
HansS80
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Leeftijd: 59
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 01.08.2014 - 08:12  ·  #81
Dank je, :D

Hans
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 01.08.2014 - 10:29  ·  #82
Interessant en zeer nuttig topic waarvoor mijn dank BD.

Er komt uit dit topic naar voren dat de Volvo in "bakken" niet eens een filter ingebouwd hebben. :'(
Persoonlijk vind ik dat te gek (schandalig) voor woorden.
Kijk eens wat dat voor velen aan kosten met zich mee brengt!
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 10.08.2014 - 16:19  ·  #83
Ik dacht dat ze die wel hadden, maar erg grof en niet te vervangen. Vrijwel nutteloos dus. (niet helemaal snap ik ook wel)

Dat is ongeveer het enige voordeel van de GM bak bij de 2.9 en T6, daarvan kun je heel makkelijk het carter open schroeven en alles schoonmaken en de filter vervangen..

varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 20.10.2014 - 01:10  ·  #84
de 6 cilinders van Volvo hebben inderdaad GM 4traps bakken in tegenstelling tot alle vijfcilinders tot 2006, de GM bakken zijn vaak kapot, ondanks hun makkelijkere atf ververs mogelijkheid met los filter en afneembare pan met magneet,

een hoofdoorzaak tot bakdefekt bij de GM bakken is een slechte luchtmassameter,
dit komt omdat de luchtmassameter bij deze bakken info doorgeeft aan de bakcomputer,
bij weinig belasting, dus weinig luchtmassa, wordt de bakdruk ook lager gehouden,
dit is goed voor het verbruik van de auto want drukopbouw kost energie,

helaas als de luchtmassameter niet nauwkeurig meer is kan de bakdruk te laag worden voor de werkelijke belasting die er door de motor op de bak echt geleverd wordt,
dus iedereen met XC90T6 S80 2.9 en S80T6 moet extra goed de luchtmassamter in de gaten houden/ schoonhouden, en rijden deze Volvo's motorisch wat minder is dat ook gevaarlijk voor de bak dus,

groet,

varioclean
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 20.10.2014 - 09:27  ·  #85
@ varioclean:

fout, de GM bakken gaan altijd kapot, ze zijn te zwak en ook de constructie is heel vreemd.
ik heb veel van die bakken door de handen gehad, ook in een uit de USA geimporteerde Buick....

Daar zit dus net als bij de 6 cylinders van Volvo ( T6 en 2.9 ) de 4T65 ( en 4T60 ) GM bak in, en bij 2 ton is de bak klaar.

De hoofdoorzaak van het kapot gaan is NIET de LMM, maar de idiote constructie van de bak, de bak ligt achter de motor en er zit een haakse overbrenging in met tandwielen en een ketting.
De laatste gaan slijten ( hoe sterker de wagen, des te sneller hij kapot zal gaan ) de ketting wil in extreme gevallen over de tanden heenschieten en alle "pulp "afkomstig hiervan komt in de bak en natuurlijk brein terecht.

Het brein maakt de klus dan af... en totale, en ik bedoel dan ook totale revisie van die bakken zijn dan nodig, alles in de bak is dan kapot gedraaid, natuurlijk ook het tandwielen en ketting verhaal.

Een revisie aan die bakken is dan heel erg duur.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 20.10.2014 - 12:39  ·  #86
in de usa waar de meeste xc90t6en rijden is luchtmassameter de grote boosdoener,
voorwielaangedreven bakconstructies, zeker ook als ze geevolueerd tot 4wd zijn,
gaan sowieso inderdaad sneller stuk agv minder koeling en compactere constructie,
de meeste t6en en s80 2.9s die wij repareerden hadden slechte luchtmassameter,
terwijl de haakse overbrengingen zeker 3 van de 4 keer nog inorde waren

groet,

VarioClean
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 20.10.2014 - 16:40  ·  #87
De haakse overbrenging gaat zelden kapot aan de rechterkant waar de aandrijfas naar achter op zit.
Waar ik het over heb is aan de binnenkant van de bak, daar zit nog een overbrenging met ketting en tandwielen, die aan puin draait...
Dat is de boosdoener......
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 20.10.2014 - 21:09  ·  #88
klopt, diffs s80 wel soms stuk, kettingen van koppelomvormer naar bak breken ook en tandwielstukken raken ook in de circulatie maar veel Tzessen komen binnen hier met weinig bakdruk agv oververhitting , met zwarte atf, maar wel rijdend ,binnen, dwarsgeplaatste 6 cilinder voorin vraagt natuurlijk om constructieproblemen, das waar.

groet.

VarioClean
 
Selected quotes for multi-quoting:   0