Klonk....

Vreemd geluid linksvoor

 
 
 
 
 
McFly
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 19.02.2013 - 11:40  ·  #46
Bij mij nu ook linksvoor een klonk en ja hoor aan de achterzijde van de veerpoot is het rubber gescheurd. Nu heb ik de ronde isolatoren die geheel in de schotel liggen. Hoe kan ik dzez vervangen?
twanvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 187
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 18.06.2013 - 11:10  ·  #47
wat gaat hiervan meestal kapot van mijn afbeelding?

als je dus kloink kloink hoort.

het veerpootlager, of dat rubber wat er onder zit?
dat rubber hoe heet dat eigenlijk, steunrubber of wat de officiele naam?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
marceldouwes
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 52
Homepage: facebook.com/marce…
Berichten: 79
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 18.06.2013 - 12:18  ·  #48
Als je een klonk hoort dan is het meestal de veerpootlager ( links boven op de foto) maar ik heb het ook gehad en bij mij was het verkeerd monteren van de veerpoot op de lager, er moet namelijk iets ruimte zitten tussen de borgmoer en bovenste ring(op foto rechts onderaan) als je dat namelijk niet hebt dan zit de ring stijf op de carroserie en dat maakt ook een klonk geluid
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 18.06.2013 - 12:47  ·  #49
Niet mee eens,

Veerschotels scheuren uit. Dus het zwarte ding rechts op de foto.

Veerpootlagers komt speling op. Beide zijn punten om rekening mee te houden. Als je veerschotel doorscheurt zijn de gevolgen vaak lasting te voorspellen. Feit is dat je dan wel andere problemen er bij kunt krijgen omdat er toch wel grote krachten op loskomen.

Niet voor niets geldt als je de schokdempers gaat vervangen je minimaal ook je veerschotel (rubberen ding) moet mee vervangen. Haarscheurtjes vanaf 200.000 zijn meer dan normaal, en zeker bij verlaging of straffere dempers worden de krachten op de gebruikte onderdelen alleen maar groter. Kosten van een veerschotel zijn relatief laag. Kleine moeite, groot plezier om alles in een keer mee te vervangen.
Frits Vleugelmoer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Terneuzen
Leeftijd: 60
Berichten: 56
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 18.06.2013 - 14:41  ·  #50
Dat heb ik ook gehad.Vorige eigenaar had hem in onderhoud bij een Saab garage en die konden het ook niet vinden.Zijn vrouw durfde er niet meer mee te rijden dus stond hij te koop.Heb die 2 slangetjes besteld en eropgezet en heb het nooit meer gehoord.Bij mij zat er helemaal niks tussen en heeft er volgens mij ook nooit gezeten.Nu heb ik er 1 van de 3e maand van 2000 dus ws 1 van de eerste.Het plaatsen stelt niks voor.
Lowdown
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Hier ook opgelost met slangetjes

 · 
Posted: 31.08.2014 - 21:06  ·  #51
Hier was dit ook de oplossing. Veerschotelrubbers zijn slecht geworden, waardoor de onderste windingen van de veer metaal-op-metaal geluid maken bij het terugveren. Aan beide zijden slangetjes (isolatoren?) erop gezet. Probleem verholpen.
sander73
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spijkenisse
Leeftijd: 50
Berichten: 48
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 19.11.2014 - 12:31  ·  #52
Sinds een tijdje hoor ik bij het optrekken en afremmen ook een klonk/boink geluid linksvoor.
Van de week had ik de auto geparkeerd staan. Voet op het linker voorwiel en geprobeerd naar voren te rollen. Ik schrok van de boink/klonk die ik hoorde.
Als ik een constante snelheid rij hoor ik niets. praten we dan nog steeds over de veerpoten??
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 19.11.2014 - 14:09  ·  #53
@sander73 Dat lijkt eerder te wijzen op ruimte op de splines van een aandrijfas. Of misschien zit de centrale bout los? (naafdopje in het wiel even los wippen, dan kan je de boutkop zo zien zitten)
De klonk zou dan ook tijdens het rijden als aandrijf schok voelbaar moeten zijn in de auto.
karlie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen
Leeftijd: 47
Berichten: 152
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

ook kloink geluid bij optrekken

 · 
Posted: 04.03.2016 - 22:07  ·  #54
hallo.

ik zag dat je op dit topic gereageerd had met antw: @sander73 Dat lijkt eerder te wijzen op ruimte op de splines van een aandrijfas. Of misschien zit de centrale bout los? (naafdopje in het wiel even los wippen, dan kan je de boutkop zo zien zitten)
De klonk zou dan ook tijdens het rijden als aandrijf schok voelbaar moeten zijn in de auto.


nu heb ik dit sinds kort ook... weet jij toevallig wat ik hier aan kan doen als ik speling heb op de splines van de aandrijfas?
ik voel het ook duidelijk met opgtrekken en het gas loslaten. dus ik verdenk mijn aandrijfas hier van...
gr karlie
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 05.03.2016 - 00:41  ·  #55
bij mij voel je ook heel sterk de lastwisselingen en gas geven en gas los. Echter, toen ik deze week een nieuwe as plaatste was het een stuk minder.

Wat de as betreft:

- als je aandrijfasbout losdraait, kun je dan de as t.o.v. wiellager bewegen? Die ruimte is op te vullen met Locktide. Is bij mij ook gedaan, maar nam de klacht niet weg.
- de rechteras heeft een steunlager. Bij mij zat daar de speling. Niet in de ronde beweging. Maar als je 'm met twee vingers vastpakte, kon je 'm zijwaarts bewegen. Was niet veel, maar toch.
- verder heb je natuurlijk de homokineet; maar hoe dat voelt is al tig keer hier beschreven.

de nieuwe laat mijn auto vloeiender schakelen, met minder voelbare lastwisselingen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 05.03.2016 - 10:01  ·  #56
Ik ben een enorm tegenstander van locktite om de as in het lager vast te plakken. als je maar een heel klein beetje pech hebt (in hoeverre is er hierbij sprake van pech of zelf veroorzaakt ongeluk?) krijg je die as er nooit meer uit, of met een kapotte as of wiellager. hiervan zijn voorbeelden te vinden op het forum.
Dus alleen als je denkt die as hoeft er nooit weer uit, of accepteert dat je de fusee en as ook moet vervangen als je de as er wel een keer uit moet hebben......



Quote door Janmulder

b
- als je aandrijfasbout losdraait, kun je dan de as t.o.v. wiellager bewegen? Die ruimte is op te vullen met Locktide. Is bij mij ook gedaan, maar nam de klacht niet weg.

Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39719
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 05.03.2016 - 17:46  ·  #57
Quote door GRUNNS60

Ik ben een enorm tegenstander van locktite om de as in het lager vast te plakken. als je maar een heel klein beetje pech hebt (in hoeverre is er hierbij sprake van pech of zelf veroorzaakt ongeluk?) krijg je die as er nooit meer uit, of met een kapotte as of wiellager. hiervan zijn voorbeelden te vinden op het forum.
Dus alleen als je denkt die as hoeft er nooit weer uit, of accepteert dat je de fusee en as ook moet vervangen als je de as er wel een keer uit moet hebben......


Er zijn vele soorten loctite.
Met de juiste gaat het goed en met de verkeerde heb je een uitdaging.
Dus ben je van plan e.e.a. op te vullen, dan even goed informeren.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 07.03.2016 - 14:58  ·  #58
Kuba heeft destijds bij mij de as vastgezet met Locktide. Vervangen was geen probleem. Misschien is het inderdaad goed om geen olifanten-locktide te gebruiken...

En verder: de speling opheffen door vervangen is mij beter bevallen...
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 07.03.2016 - 15:17  ·  #59
Quote door Bigdog

Quote door GRUNNS60

Ik ben een enorm tegenstander van locktite om de as in het lager vast te plakken. als je maar een heel klein beetje pech hebt (in hoeverre is er hierbij sprake van pech of zelf veroorzaakt ongeluk?) krijg je die as er nooit meer uit, of met een kapotte as of wiellager. hiervan zijn voorbeelden te vinden op het forum.
Dus alleen als je denkt die as hoeft er nooit weer uit, of accepteert dat je de fusee en as ook moet vervangen als je de as er wel een keer uit moet hebben......


Er zijn vele soorten loctite.
Met de juiste gaat het goed en met de verkeerde heb je een uitdaging.
Dus ben je van plan e.e.a. op te vullen, dan even goed informeren.


Catalogus Loctite PDF formaat 172 pagina's:
http://www.loctite.nl/bed/cont…NL_WEB.pdf
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Klonk....

 · 
Posted: 07.03.2016 - 18:58  ·  #60
Ja mooi maar welke zou dan een handige zijn? Ook als je een minder sterke lijm gebruikt ben ik er niet van overtuigd dat ie weer los te krijgen is. Dus welke?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0