Nivomats vs. Normale achtervering

 
 
 
 
 
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 17.09.2014 - 22:55  ·  #16
Bovenstaand allemaal te hebben gelezen bekruipt mij het gevoel, dat verkeerde uitgangspunten worden gekozen om het onderstel strakker te maken. Een Volvo is een vergevingsgezinde auto, waarvan geen sportwagenaspiraties van moeten worden verwacht. Dat resulteert in een gevoel van comfort, dat door menigeen als prettig wordt ervaren. Wil je zo'n auto strakker laten sturen kun je eindeloos blijven experimenteren met verlagingssets, strakkere; kortere; progressief gewonden veren en noem het allemaal maar op. Als je dat allemaal onder een torderend onderstel monteert bereik je niet datgene wat je wilt, als je niet eerst het frame strak maakt. En daar geldt maar een oplossing en dat is de rubber bussen van de draagarmen door PU bussen te vervangen en veerpootbruggen voor dan wel achter om de torsie van het frame te beperken.
Heb je dat gedaan, kun je verder experimenteren met veren en schokbrekers met de karakteristiek (vwb, ingaande en uitgaande demping) die je voor ogen staat.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 18.09.2014 - 08:17  ·  #17
@volvos60racer: Heb je geen plaatje van je auto?
Ben benieuwd hoe deze erbij staat met die kit.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 18.09.2014 - 11:30  ·  #18
Bij mij gaat volgende week een Bilstein B12 kit onder mijn S60.
Zijn Bilstein B6 dempers met Eibach verlagingsveren. Auto zakt daarmee zo'n 3 cm
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 18.09.2014 - 16:04  ·  #19
Ik heb maar 1 keer echt succes gehad met verlagen. Dat was onder mijn laatste Passat. Daar lag een KONI in hardheid instelbare vast 45 mm verlagingskit onder en dat was echt geweldig goed. Verder eigenlijk niet s dan ellende. KW te hard, alleen veren slijten de dempers snel en nog veel geld kwijt. Weitec vaste kit, slecht.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 18.09.2014 - 18:26  ·  #20
Zo vind ik Koni dempers weer een drama, ook mee op het circuit gereden en kon ze niet lekker naar mijn gevoel afstellen en ze sleten erg snel.
Nu Bilstein B6 Motorsport aan de voorkant en Bilstein Groep N aan de achterkant op het hobbyhok en het rijd perfect.

Andere Bilstein ervaring heb ik onder mijn ex V50, B6 met Intrax veren en dat reed ook heerlijk.
Zelfs met 18 inch nog comfortabel te noemen.

Zoveel mensen, zoveel wensen :)
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 18.09.2014 - 21:52  ·  #21
Ik had natuurlijk wel veel goede reacties verwacht van bilstein.

Het is niet mijn idee hier een bmw van te maken of zo he. Maar ik denk dat frisse shocks van een fatszoenlijk merk echt wel wat zullen bijdragen, zeker icm nieuwe draagarmen.

Als ik op bilstein.nl zoek voor mij auto (V70,2005,2.5T), kom ik slechts op de B12-kit uit met verlaging, 821 euro ex.. Tevens wordt melding gemaakt dat de kit is voor auto's zonder niveau regeling. Dat klopt dan natuurlijk want daar wil ik juist vanaf.

Zat meer aan de B6 te denken maar ik weet niet of je dan utoamtisch gaat verlagen? Iemand?


Zat eigenlijk meer te denken aan B6 vs. B8. Lang geleden allemaal dit. Moet ik het montage stuk passend maken?
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 19.09.2014 - 17:04  ·  #22
Yes, dat was het. Gaat voor B6 worden dan.

Welke onderdelen moet ik dan nog separaat kopen?
- nieuwe veren + rubber slangetje neem ik aan?
- veerpootlagers boven
-...?

Bedoel je met Meyle HD die PU-bussen?

Steven
Bootsman
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 68
Berichten: 284
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 19.09.2014 - 20:28  ·  #23
Ja, je hebt gelijk. Ik ben het nu helemaal kwijt!! O-) :'(
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 21.09.2014 - 12:59  ·  #24
Hm, dit begint een leuk projecte te worden! Dat verhaal aan de achterkant is mij wel duidelijk, voor nog net niet helemaal.

1/ Ik ga appart die schokdempers opbouwen. Wel zo prettig.
- Hoe kom ik aan het verbindingsstuk van de demper aan de fusee? Daar de B6 een losse unit is.
- Zijn de rubber hoezen standaard of ook auto specifiek?
- Pootlagers/schotels: Zijn alle vier (OE, Lemfoerer, Sachs en Febi) leverancier van dat onderdeel?
- Onderdeelnummers? Hoe ga ik daaraan komen?
- Bij wie ga ik dit kopen? De kans op een verkeerd onderdeel is er nogal en terugshippen naar IPD is dan nogal al vermoeiend/duur. De prijs van IPD is wel erg aantrekkelijk (ex shipping).

2/ Draagrmen
- Onderdeelnummners: Ik kom op internet 180.000 draagarmern tegen....
- Ik neem meteen maar de Fuseekogels mee gok ik.
- OE of PU bussen in de armen. Ik neig naar OE....

Steven
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 21.09.2014 - 22:36  ·  #25
Ik heb mijn B12 set via Duitsland besteld, scheelde het nodige geld met Nederland.
Maar inderdaad, goedkoop wordt het niet :)
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 22.09.2014 - 10:01  ·  #26
Standaard rijd het op zich ook prima :)

Mijn dempers hebben nu 200.000 km achter de rug en kan merken dat ze duidelijk minder zijn geworden.
Kon kiezen voor weer origineel erop, of een leuker alternatief waar ik al langer naar zat te kijken dus voor dat laatste gekozen.
Woensdag gaat het spul eronder, dus ben erg benieuwd 8-)
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 22.09.2014 - 11:03  ·  #27
Even tussendoor; zegt het merk KYB jullie iets?
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 22.09.2014 - 11:36  ·  #28
Ik heb alleen het 'probleem' een AWD met nivomats te hebben en absoluut niet te willen verlagen. Dan valt er een heleboel af.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 22.09.2014 - 13:16  ·  #29
Ligt het aan mij of heeft Sachs een ongelooflijk onmogelijke site?
Afgezien van Sachs, heb je enig idee of er nog meer merken zijn die vervangingssets bieden? Bilstein en Koni niet, voor zover ik kan vinden.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 22.09.2014 - 13:53  ·  #30
Had ook al zo'n vermoeden, dan blijven de Nivomats. Ben volgens mij wel toe aan nieuwe dempers (+veren, auto heeft 170kkm gereden) aan de voorzijde en ik heb begrepen dat de levensduur van de Nivomats langer is dan de normale dempers. Zou het nog zin hebben om alleen de veren te vervangen, ervan uitgaande dat de Nivomats nog goed zijn?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0