Nivomats vs. Normale achtervering

 
 
 
 
 
triplenickel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 02.10.2014 - 22:37  ·  #46
Hallo,

Ik ben even de weg kwijt voor wat betreft de mogelijk heden. Al jaren vraag ik bij mijn dealer of het mogelijk is om de auto te verlagen met behoud van nivomats?

Ik heb nu een V70 T5 r-Design met verlaagd onderstel met nivomats (standaard verlaging 15 mm).

Ik wil de auto echter nog 15-20mm lager hebben. Is dit mogelijk met behoud van nivomats?
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 02.10.2014 - 23:13  ·  #47
Je hebt gelijk ja.
Dacht gelezen te hebben dat het B6 zou zijn, maar na enig zoeken net blijkt het inderdaad B8 te zijn.
Op zich is een standaard demper/B6 demper geschikt tot een verlaging van 3 cm, maar aangezien de B8's korter zijn is dit nog beter uiteraard.

Nu een paar honderd kilometer verder is de auto nog een kleine cm na gezakt.
Verschil is als je goed kijkt net te zien. Staat gewoon netjes op z'n wielen zo :)
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 23.03.2015 - 22:03  ·  #48
Ikwil doorgaan met dit project. Heeft iemand voor mij een exploded view an de complete veerpoot?iets van vida of zo heet dat toch?

Misschien ookde connectie met de fusee en draagarmen?

Wil rustiguitvogelen hoe ik dat ga doen en wat ik moet uitzoeken/kopen.

Groet
steven
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 23.03.2015 - 23:37  ·  #49
Zoiets bedoel je?
Als je op http://www.volvopartswebstore.com/ jouw auto invoert, vind je alle exploded vieuws met de artiklenummers, die je wilt.
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 24.03.2015 - 07:01  ·  #50
Ja precies dit!

Bedankt voor de tip!

Steven
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 24.03.2015 - 07:07  ·  #51
Wat een topsite....amazing.
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 29.03.2015 - 22:01  ·  #52
Zo, ik heb eens wat uit zitten pluizen voor deze klus. En natuurlijk wat vragen. Kunnen jullie mijn bijlage zien?

1: Schokbrekers
- Het lijkt dat de B6 wordt aangeboden met en zonder Veerschotel. Kan dat volgens jullie kloppen? Ik meen dat iemand van jullie schreef dat men het beste een XC90 veerschotel kan monteren.
- Heeft iemand naast Biesheuvel nog een adres in NL waar B6 aantrekkelijk te kopen is? EBAY mag natuurlijk ook!

2: Rubbers
- Is het inderdaad nodig een veerschotelrubber op de schotel zelf te leggen en de veerisolator? Het is geen moeite natuurlijk, maar misscien zit er anders te veel dikte tussen of zo?
- Ik kom samenstellingen van veerpoten tegen waar boven ook een dun veerpootrubber ligt in het dikke rubber dat in het veerpootlager gaat. Klopt dat, lijkt in mijn ogen onzin.

3: Veren
- Is het aan te raden nieuwe te nemen? Ik wil de auto niet verlagen. Welke merken zijn mogelijk aan te raden?

4: Extra
Ik denk eraan de stuurkogel maar meteen mee te nemen. De Fusee doe ik bij de nieuwe draagarmen. Nog andere tips?

groet,
Steven
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 30.03.2015 - 19:57  ·  #53
1. Als je een B6 voor je V70 besteld, zit er voor een veerschotel op, achter niet.
2. Je kunt kiezen tussen een rubber wat op de veerschotel ligt, of het type wat om de veer zelf klemt. Beide is niet nodig. De eerste kan alleen gemonteerd worden als de veer er af is, de tweede kan ook achteraf. Ik heb alleen de eerste er in zitten en hij is mooi kraakvrij.
3. Als de veren nog goed zijn, zou ik ze lekker laten zitten.

Bijlage is goed te zien, na downloaden.
Succes met de klus. Fijne dempers trouwens, die B6. Ik heb ze voor ook zitten
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 30.03.2015 - 22:18  ·  #54
Is vast al voorbij gekomen: bij nivomats zitten ook dunnere veren tov standaard schokdempers. Even opletten dus.
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 05.05.2015 - 11:30  ·  #55
Thanks voor de tips.

Moet ik nog opletten mbt het uitlijnen van Camber/Caster/Roll als ik de veerpoot vervang voor? Deed wat naslagwerk in de Haynes manual en die noemde het opmeten van een maat om naderhand de poot weer goed uitgelijn te krijgen.

Mijn vraag is eigenlijk: Als ik alles losschroef en de nieuwe verpoot monteer in omgekeerde volgorde, krijg ik dan uitlijn problemen?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 05.05.2015 - 22:28  ·  #56
De veren en schokdempers achter kun je zo vervangen zonder te moeten uitlijnen. De voorkant moet helemaal los waardoor de uitlijning weg is. Ook al meet je alles goed op en plaatst het weer zo goed mogelijk terug, het zal altijd iets anders staan dan voorheen. Dus als je netjes werkt zal het niet heel verkeerd staan, maar om het dan weer optimaal te krijgen moet je toch uitlijnen.
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 07.05.2015 - 16:17  ·  #57
even met Biesheuvel contact gehad. Aardige kerel, Antoine.

Hij levert geen B6 zonder schotel, het plaatsen van de XC90 schotel gaat dus niet door. Voorkant lijkt mij nu redelijk ok.

De achterkant niet, Ik heb nivomats achter. De Bilstein ID voor auto ZONDER nivo-regeling is: 24-067935 (BE5-6793).

Kent iemand iemand die de achter-demper voor autos ZONDER nivoregelin geplaatst heeft op een auto MET nivoregeling?

WALTERSAN: Heb je een merk, type van de genoemde dunnere veren?
Groet.
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 08.05.2015 - 09:06  ·  #58
Neem even contact op met Broerze parts, heb via hem op mijn XC70 normale dempers en zware veren laten zetten toen de nivomats defect bleken. Hij weet denk ik prima wat waarop moet e.d., ook voor V70 en is scherp in prijs.
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 08.05.2015 - 11:38  ·  #59
Thanks Jasper, ga ik doen.

Nog even dit:
Eerder bespraken we dat de koplamp zelf de lamp bijstelt (vertical), het bijstellen is meen ik juridisch verplicht sinds ergens in 2000 or eerder.

Loop ik met het verijwderen van de nivomats het risico op APK afkeur, of zelf een verzekeringsprobleem?

groet
Steven
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 08.05.2015 - 11:45  ·  #60
Automatische bijstelling wordt niet door de nivomats gedaan maar door een sensor op de achterwiel ophanging die doorgeeft wat de hoek van de auto is. Die blijft prima in tact na vervanging van de veerpoot door een 'normale'.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0