Nivomats vs. Normale achtervering

 
 
 
 
 
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 15.09.2014 - 08:56  ·  #1
Heren,

Mijn huidige auto heeft nivomats achter, dat in tegenstelling tot mijn vorige V70.

Ik heb het idee dat de auto standaard iets hoger op de wielen staat en ook wat wolliger stuurt.

Iemand ook die ervaring? Iets aan te doen?

Daar ik bi-xenon lampen heb, verwacht ik dat automatische nivo-regeling verplicht is?

Groet,
Steven
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 15.09.2014 - 09:11  ·  #2
Automatische koplamptegeling zit er al op als het goed is, kun je zie, je hebt GEEN stelwieltje links van het stuur om de koplampen handmatig hoger of lager te stellen, dit regelt de autoelectronica zelf adv de belading.
Vwb de nivomats, hierdoor staat de auto idd wat hoger en bij belading neemt hij de uitgandsstand weer aan tijdens het rijden.
Ik heb nieuwe Sachs schikbrekers en eibach verlagingsveren gemonteerd en nu voelt de achterkant strak aan, niet wollig..
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 15.09.2014 - 10:05  ·  #3
Als je Xenon hebt wordt het automatisch gesteld inderdaad, maar heeft niks van doen in relatie met nivomats.
Ik heb ook beide v70s nivomats gehad en de eerste heb ik verlaagd met Brackets. Nooit doen! De auto wordt iets beter in wegligging, maar hij vreet banden!
Beste optie is wat 1wiel al oppert.
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 15.09.2014 - 12:06  ·  #4
Kijk goede tip.

@ 1-Wiel:
1/ wat kost dat grapje?
2/ Wat heb je aan de voorkatn gemonteerd? Neem aan dat je niet alleen achter kunt verlagen?

groet
Steven
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 15.09.2014 - 13:33  ·  #5
Eibach 30mm verlagingsveren via ebay €17,00
4 nieuwe Schokbrekers rondom, Sachs €240,00 via ebay.
Montage natuurlijk zelf.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 15.09.2014 - 14:55  ·  #6
Om hier even op in te haken, is er ook zo'n conversie (absoluut zonder verlaging) mogelijk voor een V70 AWD? Voor zover ik heb kunnen vinden, is dat lastig en zit je vast aan de nivomats. Er zijn er die geprobeerd hebben de normale vering+schokbrekers van een s70 AWD te plaatsen maar dat lijkt mij ook vooral lapwerk.
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 16.09.2014 - 20:59  ·  #7
even voor de duidelijkheid: Ik heb volgens mijn boekje "Bi-Xenon" koplampen. Auto is van 2005. Ik heb geen knopje om de koplampstand in te stellen.

Dus:
1/ Zit er een verstelunit in de koplamp of
2/ Regelen de nivomats door hun hoogteregeling de koplampstand?

Ik weet dat er in huidige autos koplampverstellers zitten die zowel horizontaal als verticaal kunnen verstellen, Als ik bij de koplampunit kijk zie ik zo een unit meen ik niet zitten.

Als optie 2 voor mij waar is, dan neem ik aand at ik juridisch aan die nivomats zit? Als ik de auto zwaar belaad, kunnen mijn koplampen immers andere bestuurders verblinden.

Voor zou ik de veerpoten kunnen vervangen door Sachs of Bilstein en icm nieuwe draagarmen zou dat strakker (lees: minder wollig) moeten sturen. Laat nog het stuurhuis over. Daar hoor ik bij Volvo ook geen goede verhalen over.

Maar, eerst die Nivomats!

Steven
thorbadour
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 41
Homepage: glitchbox.nl
Berichten: 178
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 16.09.2014 - 21:23  ·  #8
Toevallig heb ik vorige week vrijdag bij de garage in Hardenberg naast een XC70 gestaan waarvan de eigenaar ook Bi-Xenon koplamp units had gekocht en de monteur zat wel iets te verdraaien aan de koplamp unit qua hoogte, waarschijnlijk om het een en ander te testen. Het waren nieuwe units geimporteerd uit Engeland door de eigenaar en de monteur zat wat te mopperen ;-) Maar kreeg het zo te zien wel werkende.
Maar! Na montage regelde de auto zelf de hoogte in van de koplampen. Hij hoefde volgens mij niks in te stellen.

Nivomats staan volgens mij volledig los van de hoogte regeling van de koplampen.

Nivomats houden alleen de auto lekker recht. Erg handig met de pakdrift van mijn vrouw ivm. vakanties.
En koplampen worden bijgesteld als de auto wat doorzakt, maar door de nivomats gebeurt dat niet, dus de koplamp units hebben nagenoeg niks te doen qua hoogte instelling.
Bootsman
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 68
Berichten: 284
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 16.09.2014 - 21:47  ·  #9
Je haalt twee zaken door elkaar, helaas. Als je Xenon-verlichting hebt is dit gecombineerd met een automatische hoogteregeling middels een of andere sensor op de achteras. Dus ongeacht de staat van belading en de stand van de auto staan de koplampen altijd automatisch goed afgesteld!
Het tweede is de niveaumats. Ongeacht de belading van de auto zal deze altijd na een stukje rijden weer zijn normale stand terugvinden, ongeacht wat je vrouw er in gooit! O-)
De conclusie mag zijn dat als je niveaumats hebt de hoogteregelingssensor van je koplampen weinig te doen heeft! :D

Groet Hans.
thorbadour
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 41
Homepage: glitchbox.nl
Berichten: 178
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 16.09.2014 - 21:58  ·  #10
Dat bedoel ik idd ook te verwoorden ;)
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 16.09.2014 - 22:40  ·  #11
huh? jullie zijn me kwijt...

Welk onderdeel stelt nu de hoogte in? Die sensor op de achteras meet een waarde (tov een ref waarde gok ik). Welk onderdeel acteert op basis van die sensorwaarde? Dat is toch die nivomat?

Ik meen namelijk te weten dat als je koplampverstellers hebt, die met Lin-electronica worden aangestuurd en de gebruikte stap dc-motoren moeten zichzelf indexeren. Je ziet daarom ook altijd die koplampen ook altijd maximaal opkomen qua hoogte en dan afzakken naar een geprogrammeerde hoogte. Die intelligentie zit nog niet in de 2005 modellen meen ik . Saab had dit in 2006 trouwens al wel in de 9-3.

Steven
thorbadour
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 41
Homepage: glitchbox.nl
Berichten: 178
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 16.09.2014 - 23:13  ·  #12
Ik heb een V70 uit 2003, maar die heeft ook die hoogte regeling...
Even VIDA erbij gepakt:
The following applies to vehicles without Four-C (Continuously Controlled Chassis Concept)
An inductive position sensor reads off the angle between the bodywork and the left rear control arm. The angle is a measurement of how much the vehicle is leaning (chassis height) and is dependent on weight distribution.

The sensor is mounted differently in FWD to AWD
The rear electronic module (REM) reads an analog signal (0.5-4.5 V) from the position sensor and converts it to an angle value (±35°), which is transmitted to the central electronic module (CEM)
Fully laden vehicles give a signal of 0.5 V which corresponds to minus 35°.
The central electronic module (CEM) controls the motors for the headlamp range adjustment (PWM signal) and sets the headlamps vertically.


The following applies to vehicles with Four-C
Two sensors read off the angle between the bodywork and the left and right rear control arms. The angle is a measurement of how much the vehicle is leaning (chassis height) and is dependent on weight distribution.
The sensors are mounted differently in FWD to AWD.
The suspension module (SUM) reads the signals from the sensors and converts them to an angle value. The value is transmitted via the control area network (CAN) to the central electronic module (CEM). The central electronic module (CEM) uses this information to control the motors for headlamp range adjustment.

Calibration
The position sensor must be calibrated after work on the rear suspension. Carry out calibration according to tab DIAGNOSTICS/VEHICLE COMMUNICATION, rear electronic module (REM).

Caution! Calibration must be carried out after work such as removing/installing the sensors and replacing the sensors, rear axle, bushings, shock absorbers or springs. In vehicles with Four C, calibration is carried out via the suspension module (SUM). Beam adjustment is carried out conventionally (via adjustment screws by the headlamp). The light switch must be in the "on" position while calibrating.

Lijkt erop dat je de beam kunt bijstellen?, ik gok op de controller zoals in de afbeelding, nr. 2 is de "Reflector control"
1. Movable reflector
2. Reflector control
3. Motor, high and low beam
4. Reflector position sensor

Is dit duidelijker?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bootsman
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 68
Berichten: 284
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 17.09.2014 - 08:47  ·  #13
Steven,

"Als je Xenon-verlichting hebt is dit gecombineerd met een automatische hoogteregeling middels een of andere sensor op de achteras. Dus ongeacht de staat van belading en de stand van de auto staan de koplampen altijd automatisch goed afgesteld!"

De automatische koplampverstelunit wordt dus aangestuurd door de sensor. Dit is onafhankelijk van de toegepaste achterveren. Niveaumats hebben dus niets te maken met de koplampverstelling maar hebben alleen invloed op de stand van de auto in zijn algemeen bij belading.

Groet, Hans.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 17.09.2014 - 08:53  ·  #14
Bij Volkswagen (de Golf variant van mijn vrouw) zit er een sensor op de achteras en automatische regeling in de koplampen. Die 2 regelen de afstelling van het lichtbeeld.
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Nivomats vs. Normale achtervering

 · 
Posted: 17.09.2014 - 22:08  ·  #15
@ Torbadour, Bootsman: Yes! Er zit dus een unit in de koplamp. klaar.

Na 190kkm voel ik wel wat voor nieuwe shokkies rondom. Ik ben alleen niet zo'n fan van verlagen van Volvo's, daarentegen wel van strak sturende autos. (waarom heb ik dan een volvo hoor ik jullie denken...)

Aan vorige autos waar ik aan sleutelde, Alfa's, hadden w goede ervringen met Bilstein.

1/ Is er hier met de Volvo veel positieve/negatieve ervaring met een specifiek merk?
2/ wat zijn de merken voor Volvo? Bilstein, Sachs, Monroe, etc?
3/ zijn er positieve ervaring met sporing/camber/caster wijzigingen die geen banden vreten en wel goed sturen?
4/ Ik neem aan dat men de complete veerpoot (incl lager etc) vervangt en niet alleen de demper?
5/ En dan de koplampunit opnieuw calibreren heb ik geleerd :-)
6/ ik wil geen schroefset van 2000 euro gaan monteren.

groet,
Steven
 
Selected quotes for multi-quoting:   0