Nog steeds een trillende auto.

Wat denken jullie

Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Re: Nog steeds een trillende auto.

· 
Posted: 06.03.2018 - 14:47  ·  #16
Wiellagers zijn voor zover ik kan beoordelen nog goed. Geen trillingen voelbaar aan de veer, geen geluiden. De veerpoot heb ik zelf vervangen, maar er bijzonder goed op de aandrijfas gelet en altijd het fuseestuk ondersteund zodat deze niet ging hangen.
Ik rijd nu op originele Mimas velgen, zonder pasring. Alle pasvlakken zijn schoon.

Eerste stap wordt het opnieuw balanceren.

Ik woon in Nijmegen, mocht er iemand in de buurt zijn met een trillingsvrije kaarsrechte set wielen dan houd ik me aanbevolen.
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 06.03.2018 - 15:20  ·  #17
Quote door Musicus

En die veerpoten: stom dat ik het zo gedaan heb doe het een volgende keer anders.

Als die andere er 5ton onder hebben gezeten begrijp ik wel dat 150k dan nog redelijk nieuw klinkt :)
Schokkers zelf zijn idd niet zo duur. Maar met veren en de hele ratteplan erbij (mocht je dat ook willen vervangen) plus nog de montage ben je toch best wat kwijt. Een complete veerpoot is nog altijd een stuk minder werk. Daarnaast is 150 nog wel acceptabel toch, als het ook echt zo is. Bij gebruikte onderdelen weet je het nooit.

Zou inderdaad ook is beginnen met een trillingsvrije set van iemand lenen. Heb trouwens ook gehoord dat het moment van aandraaien vd wielbouten ook belangrijk is. (momentsleutel)
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 06.03.2018 - 16:28  ·  #18
Het leuke van een 4C onderstel is dat je rijdend wel eens wat kunt veranderen aan de stugheid van de schokbrekers.

Vorig jaar had ik een wiel met een beetje onbalans. De auto voelde ik wat trillen als ik 120-130 reed.
Als ik “Comfort” selecteerde was het weg. Als ik “Advanced” daar en tegen koos werd het trillen vele malen erger.
In de “Sport” stand, waar ik altijd mij rijd was het er uiteraard ook. Inmiddels de boel laten balanceren.

Wat ik met mijn verhaal wil zeggen is dat de “nieuwe” schokbrekers en veren die onder de auto gekomen zijn de onbalans, hoogte slag of kromme velg wel doorgeven. Iets wat de gepensioneerde veerpoten niet meer konden.....
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.03.2018 - 18:59  ·  #19
Quote door Steve

Wat ik met mijn verhaal wil zeggen is dat de “nieuwe” schokbrekers en veren die onder de auto gekomen zijn de onbalans, hoogte slag of kromme velg wel doorgeven. Iets wat de gepensioneerde veerpoten niet meer konden.....

Dat zou ook een plausibele verklaring zijn en in dat geval zijn de gemonteerde schokbrekers van mij nog goed. Ga deze week laten balanceren, ik houd jullie op de hoogte van de bevindingen.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 06.03.2018 - 20:39  ·  #20
Niet alleen balanceren, laat ze goed op hoogteslag controleren en of de velgen en banden mooi rond zijn.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.03.2018 - 06:24  ·  #21
Exact ! En anders even langs komen, woon ook in Nijmegen en kijken we hier even.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 07.03.2018 - 16:18  ·  #22
Wat voor banden zitten er onder? Niet dat een A merk altijd goed is, maar met een c of d of e merk is de kans wel groter.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.03.2018 - 17:15  ·  #23
Dunlop wintersport 5D
Zomerbanden zijn Michelin’s

Mocht ik er niet uitkomen kom ik graag eens langs Dirk!
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 07.03.2018 - 18:10  ·  #24
Misschien sowieso geen gek idee om dit eens te doen.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.03.2018 - 18:37  ·  #25
Quote door Bigdog

Huh? Die vat ik even niet.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.03.2018 - 19:07  ·  #26
Even koffie drinken bij Dirk.😉
Appeltje
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.03.2018 - 21:06  ·  #27
Misschien zit er een ribbel in het wegdek van je vaste dagelijkse route, een spoorlijn of zoiets. Kunnen banden van stuk gaan, de koorden die erin zitten. Bij mijn Peugeot 205 ooit was een ruime fuseekogel reden voor trillingen bij ong. 100 km/u. Succes met het oplossen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 07.03.2018 - 22:10  ·  #28
Quote door Musicus

Quote door Bigdog

Huh? Die vat ik even niet.

Dirk weet wel het een en ander van volvo's ^_^ dat is altijd zinvol
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.03.2018 - 12:52  ·  #29
Oké, ik ben afgelopen week naar 'de bandenhoek' in Dongen gegaan. Een 1 mans bedrijf, met eerlijk advies en een Hunter 9700. Alle 4 de wielen zijn op het apparaat geweest. De achterbanden waren goed, dat wil zeggen beetje onbalans maar prima rond. De voorwielen waren minder. Beetje onbalans maar ook de velg/band combinatie viel maar net binnen de specificaties. Daar zijn beide banden gedraaid op de velg om zo tot een zo goed mogelijk resultaat te komen. De velgen zijn ook gecontroleerd en deze zijn volgens het apparaat prima in orde. Daarna de achterwielen voor gezet omdat deze het beste scoorden. Profieldiepte was gelijk, dus dat was geen issue.
Inmiddels heb ik een paar 100km gereden en ik merk dat de ergste trilling die ik had (bij 70km/u) zo goed als weg is. Ook op hogere snelheden is de auto rustiger. Is de auto nu compleet trillingsvrij? Nee dat niet. Ik merk bij bepaalde snelheden nog wel wat, maar het is lastig te omschrijven. Het kan natuurlijk ook liggen aan: type banden, wegdek, schokdempers, windkracht, leeftijd van de auto enz.

Ik ben erg benieuwd wat ik ervaar als ik over een paar weken de zomerbanden er weer onder zeg. Grote kans dat ik met die set nog een keer langs ga om ook deze na te laten kijken.
Vooralsnog ben ik van de ergste trilling af (tussen de 60 en 80 km/u) en dat vind ik toch erg fijn.

De bandenhoek is een bedrijf die ik iedereen kan aanraden.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.03.2018 - 13:33  ·  #30
Gebeurt ook vaak dat de velgen krom zijn, met name aan de binnenkant.
Op een bandenapparaat vaak lastig te zien, maar kan erg irritante trillingen veroorzaken.
Vaak zie je het ook aan de hoeveelheid lood, welke op de (originele) velg gaat en ook hier, met name aan de binnenkant.
En nee, je hoeft geen stoepkantridder te zijn om dit te krijgen.

Selected quotes for multi-quoting:   0