Nog steeds een trillende auto.

Wat denken jullie

Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Nog steeds een trillende auto.

· 
Posted: 05.03.2018 - 19:47  ·  #1
Zouden jullie met me mee willen denken over het volgende?

In tegenstelling tot eerdere berichten heb ik (nog steeds) een trillende auto. De klachten zijn alleen wel anders dan eerder. Waar ik in het begin een trillende auto en trillend stuur had bij accelereren is het nu alleen merkbaar bij constante snelheden.

Het gaat om snelheden tussen de 60 en 80 km/u en het voelt net alsof je op kinderkopjes rijdt. Je zit te hobbelen in je stoel. Boven deze snelheid is het verdwenen, of in ieder geval niet waarneembaar. 130 km/u op de cruise rijdt super en zonder gekke trillingen.

Nog kort het verhaal vanaf het begin:
Ik heb mijn veerpoten vervangen door exemplaren van Rima die er 150.000 op hadden zitten. Daarna begon de auto te trillen bij hard accelereren. Tijdens constante snelheden was het rustig. Wielen uitgebalanceerd, iets hogere bandenspanning, het hielp allemaal een beetje.
Tijd mee doorgereden, de winterbanden gemonteerd (gebalanceerd) en het leek veel beter te zijn. Maar ook met deze set blijkt de auto te trillen, maar dan tussen de 60 en 80 km/u.
Inmiddels de spoorstangen vervangen, auto uitgelijnd, maar het trillen blijft. Ik kan er prima mee rijden, maar zou het fijn vinden als ik de oorzaak kan achterhalen.

Aandrijfas: zou kunnen, maar de meest gehoorde klacht is trillen bij accelereren. Dat is hier niet het probleem. Homokineten hoor ik niet tikken bij volledige stuuruitslag.
Remmen: gebeurt zonder te trillen dus dat zou het ook niet moeten zijn.
Hoogteslag in de band of velg: Kan, zou dan bij beide sets moeten zijn, maar dat zou je toch ook bij hogere snelheden merken?
Rubbers draagarm: zijn goed.
Motorsteun distributie: is vervangen tijdens de klusmeeting afgelopen najaar.
Slechte veerpoot gemonteerd? Kan een slechte schokbreker deze klachten geven? Is het mogelijk om die goed te testen?

Het gaat hier om een auto van bijna 6 ton dus lukraak dingen vervangen staat me een beetje tegen. Ik wil best nieuwe aandrijfassen monteren, maar zou het jammer vinden als het niets oplevert.

Heeft iemand suggesties hoe dit aan te pakken?
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Re: Nog steeds een trillende auto.

· 
Posted: 05.03.2018 - 19:56  ·  #2
Heb je ook de veerpoten achter vervangen? Misschien zit het niet in de voorkant maar in de achterkant. Of iets dat achter aanloopt (handremvoering?).
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 05.03.2018 - 19:59  ·  #3
Zulke wazige trillingen komen toch vaak uit de wielen, of aandrijfassen.
Turbodesk
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 05.03.2018 - 20:03  ·  #4
Als de veerpoten niet goed zijn kan hij inderdaad gaan trillen. Onevenheden worden niet meer gedempt.

Maar trilde hij ook al voordat je de veerpoten hebt vervangen?

Begrijp ook niet goed dat je veerpoten monteert die er al meer dan 150.000 km op hebben zitten?
Die hebben hun beste tijd wel gehad.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 05.03.2018 - 21:09  ·  #5
mijn ervaring blijft toch meestal de banden. iemand in de buurt met een setje trillingsvrije wielen?
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.03.2018 - 21:13  ·  #6
Oh, ondertussen zijn ook de dempers achter vervangen voor nieuwe Sachs Supertouring.

Trillen deed de auto niet voor het vervangen van de veerpoten. Ik heb destijds gekozen voor een gebruikte set vanwege de leeftijd en restwaarde van de auto. Met de eerste set had ik ruim 5 ton gedaan, ik dacht als de nieuwe set het nog een ton of 2 uithoudt vind ik het prima. Ook was het veel makkelijker om te wisselen. Achteraf wellicht een verkeerde keuze.

Maar de vraag is wat het meest waarschijnlijk is als boosdoener. Aandrijfas (maar waarom dan ineens, de homokineten zijn niet uit elkaar gevallen oid) of veerpoot (maar waarom dan alleen bij deze snelheden?)
Bij een slechte demper worden de oneffenheden niet goed gedempt, maar het gebeurt ook op glad asfalt.
Turbodesk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.03.2018 - 21:24  ·  #7
In je beginpost vertel je zelf precies wanneer het trillen begon???

Je vervangt de veerpoten en de auto begint te trillen. En vervolgens ga je zoeken naar een oorzaak.

Vraagje: Is de auto uitgelijnd na het vervangen van de veerpoten?
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.03.2018 - 21:55  ·  #8
Auto is uitgelijnd na vervanging van de veerpoten. En afgelopen week een 2e keer ivm de spoorstangen.
Ik weet idd wanneer het trillen begonnen is, maar kan niet beredeneren waarom. In het slechtste geval vervang ik nu eerst de veerpoten en daarna nog eens de aandrijfas. Of andersom. Maar daar zal het wel op uitdraaien.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 05.03.2018 - 22:02  ·  #9
Ik ken geen autos die trillen door de veerpoten. Ze staan namelijk stil.

Als ze echt versleten zijn (geen demping) dan merk je dat duidelijk.

Lijkt mij echt uit wielen of aandrijfassen te komen.

Hoe het komt na vervangen van de veerpoten geen idee, toeval? Gebeurde het letterlijk na het vervangen ervan?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 05.03.2018 - 22:56  ·  #10
Ik denk 2 dingen:

Veerpoten met 1,5 ton ervaring? Ik verwacht daar niet veel van. Ik twijfel wel eens aan Rima op dit punt... maar dat is iets anders.

Ik gok ook op wielen. Dynamisch balanceren zal je precies vertellen of en hoeveel hoogteslag er is. En hoeveel.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.03.2018 - 05:25  ·  #11
Veerpoten gebruikt zou je eigenlijk niet moeten willen monteren, maar goed dat is een tweede.....Nieuwe schokkers zijn niet zo duur en kun je dus beter voor nieuw vervangen. Verwacht dat het trillen ook vanuit de wielen komt. Hoogteslag is makkelijk te controleren, auto opkrikken, wiel een zwiep geven en goed kijken. Dit kun je meteen zien per wiel. Dan de belangrijkste vraag; trilt hij in het stuur / aan de voorkant of aan de achterkant / voel je het in je stoel ? Dit vermakkelijkt het zoeken al een heel stuk.

Als het een handbak is, zonder sper (!), auto voor aan 1 kant opkrikken zodat het wiel vrij is, bok onder het subframe, en een ander de auto laten starten en rustig laten draaien in zijn vijfde versnelling tot circa die 60-80 km/h. Een eventuele onbalans kun je dan vrij snel zien. Niet doen bij een automaat en zeker nier bij een bak met sper !!
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.03.2018 - 09:53  ·  #12
Trillen voel ik in m’n stoel. Het is bij bepaalde snelheden net een massagefunctie.
Ik zal de wielen nogmaals laten balanceren met zo’n rol.
En die veerpoten: stom dat ik het zo gedaan heb doe het een volgende keer anders.
Turbodesk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.03.2018 - 10:47  ·  #13
Band met velg moet op een normale balanceermachine gebalanceerd kunnen worden. Kan dat niet en je moet allerlei truken uit gaan halen dan kan je beter andere banden of velgen kopen.

De snelste manier om dit te testen is een andere set banden er op te zetten en te gaan rijden om uit te sluiten of dit aan de banden of velgen ligt.

Weet niet waar je woont maar je kan zo mijn trillingsvrije winterset er onder zetten om te proberen. Anders blijf je bezig.

Een aandrijfas die die niet goed meer is gaat hobbelen. Heb ik zelf ook gehad. Voel je met name bij lagere snelheden.
Heb je zelf de veerpoten vervangen? Zijn de draagarmen niet te ver naar beneden gedrukt? Nu beschadigde homokineet?
Of heb je de assen los gehad?
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 06.03.2018 - 11:38  ·  #14
Bij trillen in je stoel komt het meestal van de achterkant.

wiellagers goed?
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.03.2018 - 14:38  ·  #15
Wat voor velgen zitten er onder de auto? Zijn dat originele Volvo velgen? Het kan zijn dat er centreer ringen in zitten, en dat er een of meerdere tijdens het vervangen zijn verdwenen. Dan zoek je je ook een ongeluk. En het balanceer bedrijf ziet dat ook niet. De velgen zijn prima in balans op de machine, maar slingeren onder de auto. Iets anders kan ik na vervanging van veerpoten niet voorstellen.

Selected quotes for multi-quoting:   0