Zouden jullie met me mee willen denken over het volgende?
In tegenstelling tot eerdere berichten heb ik (nog steeds) een trillende auto. De klachten zijn alleen wel anders dan eerder. Waar ik in het begin een trillende auto en trillend stuur had bij accelereren is het nu alleen merkbaar bij constante snelheden.
Het gaat om snelheden tussen de 60 en 80 km/u en het voelt net alsof je op kinderkopjes rijdt. Je zit te hobbelen in je stoel. Boven deze snelheid is het verdwenen, of in ieder geval niet waarneembaar. 130 km/u op de cruise rijdt super en zonder gekke trillingen.
Nog kort het verhaal vanaf het begin:
Ik heb mijn veerpoten vervangen door exemplaren van Rima die er 150.000 op hadden zitten. Daarna begon de auto te trillen bij hard accelereren. Tijdens constante snelheden was het rustig. Wielen uitgebalanceerd, iets hogere bandenspanning, het hielp allemaal een beetje.
Tijd mee doorgereden, de winterbanden gemonteerd (gebalanceerd) en het leek veel beter te zijn. Maar ook met deze set blijkt de auto te trillen, maar dan tussen de 60 en 80 km/u.
Inmiddels de spoorstangen vervangen, auto uitgelijnd, maar het trillen blijft. Ik kan er prima mee rijden, maar zou het fijn vinden als ik de oorzaak kan achterhalen.
Aandrijfas: zou kunnen, maar de meest gehoorde klacht is trillen bij accelereren. Dat is hier niet het probleem. Homokineten hoor ik niet tikken bij volledige stuuruitslag.
Remmen: gebeurt zonder te trillen dus dat zou het ook niet moeten zijn.
Hoogteslag in de band of velg: Kan, zou dan bij beide sets moeten zijn, maar dat zou je toch ook bij hogere snelheden merken?
Rubbers draagarm: zijn goed.
Motorsteun distributie: is vervangen tijdens de klusmeeting afgelopen najaar.
Slechte veerpoot gemonteerd? Kan een slechte schokbreker deze klachten geven? Is het mogelijk om die goed te testen?
Het gaat hier om een auto van bijna 6 ton dus lukraak dingen vervangen staat me een beetje tegen. Ik wil best nieuwe aandrijfassen monteren, maar zou het jammer vinden als het niets oplevert.
Heeft iemand suggesties hoe dit aan te pakken?
In tegenstelling tot eerdere berichten heb ik (nog steeds) een trillende auto. De klachten zijn alleen wel anders dan eerder. Waar ik in het begin een trillende auto en trillend stuur had bij accelereren is het nu alleen merkbaar bij constante snelheden.
Het gaat om snelheden tussen de 60 en 80 km/u en het voelt net alsof je op kinderkopjes rijdt. Je zit te hobbelen in je stoel. Boven deze snelheid is het verdwenen, of in ieder geval niet waarneembaar. 130 km/u op de cruise rijdt super en zonder gekke trillingen.
Nog kort het verhaal vanaf het begin:
Ik heb mijn veerpoten vervangen door exemplaren van Rima die er 150.000 op hadden zitten. Daarna begon de auto te trillen bij hard accelereren. Tijdens constante snelheden was het rustig. Wielen uitgebalanceerd, iets hogere bandenspanning, het hielp allemaal een beetje.
Tijd mee doorgereden, de winterbanden gemonteerd (gebalanceerd) en het leek veel beter te zijn. Maar ook met deze set blijkt de auto te trillen, maar dan tussen de 60 en 80 km/u.
Inmiddels de spoorstangen vervangen, auto uitgelijnd, maar het trillen blijft. Ik kan er prima mee rijden, maar zou het fijn vinden als ik de oorzaak kan achterhalen.
Aandrijfas: zou kunnen, maar de meest gehoorde klacht is trillen bij accelereren. Dat is hier niet het probleem. Homokineten hoor ik niet tikken bij volledige stuuruitslag.
Remmen: gebeurt zonder te trillen dus dat zou het ook niet moeten zijn.
Hoogteslag in de band of velg: Kan, zou dan bij beide sets moeten zijn, maar dat zou je toch ook bij hogere snelheden merken?
Rubbers draagarm: zijn goed.
Motorsteun distributie: is vervangen tijdens de klusmeeting afgelopen najaar.
Slechte veerpoot gemonteerd? Kan een slechte schokbreker deze klachten geven? Is het mogelijk om die goed te testen?
Het gaat hier om een auto van bijna 6 ton dus lukraak dingen vervangen staat me een beetje tegen. Ik wil best nieuwe aandrijfassen monteren, maar zou het jammer vinden als het niets oplevert.
Heeft iemand suggesties hoe dit aan te pakken?