Quote door Musicus
Oké, ik ben afgelopen week naar 'de bandenhoek' in Dongen gegaan. Een 1 mans bedrijf, met eerlijk advies en een Hunter 9700. Alle 4 de wielen zijn op het apparaat geweest. De achterbanden waren goed, dat wil zeggen beetje onbalans maar prima rond. De voorwielen waren minder. Beetje onbalans maar ook de velg/band combinatie viel maar net binnen de specificaties. Daar zijn beide banden gedraaid op de velg om zo tot een zo goed mogelijk resultaat te komen. De velgen zijn ook gecontroleerd en deze zijn volgens het apparaat prima in orde. Daarna de achterwielen voor gezet omdat deze het beste scoorden. Profieldiepte was gelijk, dus dat was geen issue.
Inmiddels heb ik een paar 100km gereden en ik merk dat de ergste trilling die ik had (bij 70km/u) zo goed als weg is. Ook op hogere snelheden is de auto rustiger. Is de auto nu compleet trillingsvrij? Nee dat niet. Ik merk bij bepaalde snelheden nog wel wat, maar het is lastig te omschrijven. Het kan natuurlijk ook liggen aan: type banden, wegdek, schokdempers, windkracht, leeftijd van de auto enz.
Ik ben erg benieuwd wat ik ervaar als ik over een paar weken de zomerbanden er weer onder zeg. Grote kans dat ik met die set nog een keer langs ga om ook deze na te laten kijken.
Vooralsnog ben ik van de ergste trilling af (tussen de 60 en 80 km/u) en dat vind ik toch erg fijn.
De bandenhoek is een bedrijf die ik iedereen kan aanraden.
Mooi! En weer zeg ik: dus toch eerst banden controleren! Wegdruk blijft een Volvo met het P80 onderstel zeer gevoelig op. Goede kans dat het restantje trilling wegkomt uit de combi van niet 100% rechte velg met banden die op deze velg ingesleten zijn.