rijden met belasting (caravan) TIPS

rijden met belasting (caravan) TIPS

 
 
 
 
 
Domaso
 
Avatar
 
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 28.06.2014 - 08:57  ·  #16
Van de zomer met de (gechipte) S80 2.5T + caravan naar Zuid-Duitsland. Welliswaar geen Alpen maar toch wel enige wegen bergop. Als ik zorg dat ik (bergop) rond de 2000 toeren rijd blijf ik dus aan de veilige kant wat betreft de bakolie?
Lunar
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Swifterbant
Leeftijd: 31
Berichten: 313
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 28.06.2014 - 11:04  ·  #17
Rijden met een te laag toerental en hoge belasting is ook slecht voor je bovenste drijfstanglagers en onderste hoofdlagerschalen. Je hebt dus kans om je hele motor aan puin te hebben, alleen om een paar euro aan brandstof te besparen.
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 28.06.2014 - 18:07  ·  #18
2000 toeren?! Alle alarmbellen zouden af moeten gaan als je 2000 toeren een berg opsleurt met een caravan. Om een berg te bestijgen is vermogen nodig. Vermogen is een product van koppel en toerental en wat andere getalletjes.
Kort gezegd, om het vermogen te bereiken dat nodig is om de berg te beklimmen kun je twee waarden wijzigen, toerental en koppel.
Meer toerental is een kwestie van later schakelen.
Meer koppel is een kwestie van gaspedaal naar beneden.
Gaspedaal meer naar beneden betekent: meer brandstof/luchtmengsel in de cilinders en dus meer kaboem. Meer kaboem betekend meer warmte per omwenteling van de motor. Meer kracht op drijfstangen/krukas en de lagering hiervan.
Ofwel, lage toeren met veel vermogen, geeft het hele drijfwerk van de motor op z'n donder.
De extra toegevoerde warmte kan niet worden afgevoerd, want de koelwaterpomp draait langzamer, de olietemperatuur en koelwatertemperatuur zullen dus gaan stijgen (koppakking iemand?).
En dan is lage toeren veel vermogen nog een extra belasting op je koppeling.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 28.06.2014 - 18:18  ·  #19
Quote door Domaso

Van de zomer met de (gechipte) S80 2.5T + caravan naar Zuid-Duitsland. Welliswaar geen Alpen maar toch wel enige wegen bergop. Als ik zorg dat ik (bergop) rond de 2000 toeren rijd blijf ik dus aan de veilige kant wat betreft de bakolie?


Ik zou bij een beetje helling toch een versnelling lager zitten dan dat je normaal zou zitten. Zeg 3000-3500 toeren als je echt een flinke helling op moet.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 29.06.2014 - 09:49  ·  #20
Quote door FreddyNL

Qua zware lasten achter de S60 heb ik alleen ervaring in het platte Nederland, met 1600 kilo erachter rijd ik altijd rond de 100 km/h in z'n 5 maar wel altijd handgeschakeld en niet in de automaat stand.
Schakel altijd bij minimaal 2200-2500 toeren zodat de bak ook niet teveel in toeren terug valt.

Momenteel in Engeland al heel wat dagen hellingen van 33% ??? zonder last gereden, dat gaat ook handmatig.
Sowieso zodra de heuveltjes wat steiler worden vind ik dat zelf erg prettig, je hebt zowel een motorrem als je naar beneden gaat en als je omhoog gaat is in mijn ogen meer toeren ook alles behalve slecht.
Ga dan ook rustig met 2500 toeren omhoog en zorg met overschakelen dat de volgende versnelling ook ongeveer op dat toerental terug komt.
Misschien een beetje onnodig dat laatste, maar ikzelf vind het erg fijn.

Loop wel sterk over de extra koeler na te denken, hangt af en toe best wel het nodige gewicht aan de trekhaak en zal ook best wel eens met de autoambulance erachter naar wat heuvelrijker gebied rijden


OMG 33%!! :sick: Is dit geen typfout? o.O
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 47
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 29.06.2014 - 10:13  ·  #21
Dit topic gaat grotendeels over de N, hoe zit het trekken van een last met een classic met een 4traps automaat met S,E en W stand?
Om af en toe eens wat meer toeren te draaien gebruik ik de S stand.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 29.06.2014 - 10:34  ·  #22
met een benzine motor hoef fje je niet te schamen om 4000 rpm te draaien indien nodig ( 2000 rpm is smeken om problemen ( bak en motor )

Een D5 heet max koppel tussen de 1750 en 3000 rpm liggen ( standaard mappings ) ik zou me er ok niet voor schamen als er iets zwaars de bult op getrokken dient te worden om hem 3000 toeren te laten draaien .

Je moet geen enkel risico nemen met je motor en bak... het kan echt kapot gaan, en een automaat is al niet echt blij met zwaar trekken.
Ieder jaar komen er na de zomer mensen met " onderhoud versnellingsbak vereist "in de display aanrijden.
Dat gebeurt zonder uitzondering altijd met iets aan de trekhaak ( vaak op de Brenner , St Gotthard etc. )

De standaard ( eerste vulling af fabriek ATF ) kan niet best tegen hoge temperaturen en zal bij oververhitting meteen dood slaan en geen smering meer bieden aan de bewegende delen in de bak )
Valt genoeg over te lezen hier, ik ga daar dan ook niet meer over schrijven.

het is dan noodzaak om spoedig de bak te laten spoelen, die "dode "olie moet er snel uit om erger te voorkomen.
fvandenreek
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bakel
Leeftijd: 44
Berichten: 73
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 29.06.2014 - 20:28  ·  #23
Dus opletten voor een hele dure vakantie ;)
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 29.06.2014 - 23:44  ·  #24
Quote door Domaso

Van de zomer met de (gechipte) S80 2.5T + caravan naar Zuid-Duitsland. Welliswaar geen Alpen maar toch wel enige wegen bergop. Als ik zorg dat ik (bergop) rond de 2000 toeren rijd blijf ik dus aan de veilige kant wat betreft de bakolie?


je moet onderscheid maken tussen benzine/LPG en Diesel motoren.
- voor Diesel is die 2000tpm als minimum bergrij toerental OK, beter nog wat hoger 2500tpm.
- voor een Benzine(of LPG) moter is 2000rpm te weinig, houdt beter 3000tpm als minimum aan, dan zit ook de turbo mooi in z'n boost bereik en kom je ook geen power te kort.
Ook B/LPG-auto's zonder turbo kunnen die extra toeren goed gebruiken, een 20V zal ook z'n beste power pas boven de 3000tpm leveren.

je moet het zo zien, op je racefiets of MTB zitten ook versnellingen. Als jij met 52/11 de Kauwberg op probeert te fietsen dan sloop je je knieen! Die knieen kan je vergelijken met de lagers van de krukas in de moter. Ga je dezelfde berg omhoog met 46/18 dan draaien je benen meer toeren(!) je knieen hebben dan niet zoveel te lijden en je fietst makkelijker naar boven.

De hele discussie doet me denken aan een collega die met zijn gezin met caravan achter zijn Opel Omega V6 automaat naar Frankrijk op vakantie zou gaan. Hij haalde de eerste steile helling bij Luik niet eens naar boven... auto oververhit, automaat kapot en einde vakantie...
Natuurlijk had de auto het weer gedaan...
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 29.06.2014 - 23:48  ·  #25
Quote door martijn-a

OMG 33%!! :sick: Is dit geen typfout? o.O


dat zal wel 33 graden zijn. Dat is nog steeds serieus stijl omhoog
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 03.07.2014 - 23:42  ·  #26
Nee is weldegelijk 33% omhoog.
Als ik thuis ben zal ik wel even een foto van een bord hier op vakantie uploaden en delen :)
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 04.07.2014 - 08:05  ·  #27
De Tilff achter Luik op de e25 richting Luxemburg is 28%. Das altijd gokken hoe ik boven kom. De V70 doet het zonder Turbo beter dan de Golf met turbo
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 58
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 04.07.2014 - 08:49  ·  #28
Quote door blastaway

De Tilff achter Luik op de e25 richting Luxemburg is 28%. Das altijd gokken hoe ik boven kom. De V70 doet het zonder Turbo beter dan de Golf met turbo


Jep...da's een lekkere.. Ook als je richting Luik over Verviers naar Luxemburg gaat.. Volgens mij is dat een grotere uitdaging. :'(

Op een dag heb ik beide heuvels al eens gereden, gewoon om mijn V70 met caravan te testen, jawel, gewoon met de sleurhut effe een rondje Luik rijden om te kijken hoe de combinatie zich verhoudt....(beetje idioot maar nu weet ik het wel :D )

De grootste uitdaging zit in de grote gaten in het wegdek waar je soms omheen moet slingeren voor behoud van banden en wieldraagarmen.. :sick:
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 04.07.2014 - 09:21  ·  #29
Quote door Roffeltje

De grootste uitdaging zit in de grote gaten in het wegdek waar je soms omheen moet slingeren voor behoud van banden en wieldraagarmen.. :sick:


Ja, dat ius echt verschrikkelijk! Ik ben er al menig maal doorheen geknald omdat ik niet kon uitwijken. Triest! De vrouw wilt ook eens oefenen met de sleurhut erachter en met de V70. Dit omdat we op vakantie misschien ook om en om rijden. Wellicht ook dat rondje eens doen!
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 04.07.2014 - 09:49  ·  #30
Quote door blastaway

Quote door Roffeltje

De grootste uitdaging zit in de grote gaten in het wegdek waar je soms omheen moet slingeren voor behoud van banden en wieldraagarmen.. :sick:


Ja, dat ius echt verschrikkelijk! Ik ben er al menig maal doorheen geknald omdat ik niet kon uitwijken. Triest! De vrouw wilt ook eens oefenen met de sleurhut erachter en met de V70. Dit omdat we op vakantie misschien ook om en om rijden. Wellicht ook dat rondje eens doen!


Leuk dat rondje, en voor jullie is dat bijna een thuiswedstrijd 8-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0