rijden met belasting (caravan) TIPS

rijden met belasting (caravan) TIPS

 
 
 
 
 
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 31.08.2014 - 13:34  ·  #91
Ik heb net ingeschreven om mijn BE rijbewijs te halen. Vind het toch fijner met een 1500 kg zware caravan.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 31.08.2014 - 13:54  ·  #92
Ik kan niet anders zeggen dan verstandig.
Je leert dan verantwoord om gaan met flink gewicht achter de auto en wat er allemaal bij komt kijken.

Heb zelf op het werk heel veel ervaring op gedaan met het rijden van combinaties tot 30 meter lang (zijn 5 karren achter elkaar) en ook veel gespeeld met moeilijke manoeuvres.
Had hier al een speciaal intern rijbewijs voor gekregen en hierna voor mezelf ook voor BE gegaan.
Ik heb toen een dagcursus gedaan en eind van de dag met een papiertje naar huis gegaan waarmee ik een dag later mijn nieuwe rijbewijs mee aan kon vragen.

Ga je ook voor een dagcursus of gewoon verspreid over meerdere dagen/rijlessen?
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 31.08.2014 - 15:20  ·  #93
Ik had via sociale deal 198 euro voor 3 lessen en examen. Komen wel een paar bij natuurlijk maar hoop met een les of 8 a 10 het te halen.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 31.08.2014 - 21:00  ·  #94
Dat is een erg net bedrag, hier in de omgeving ben je fors duurder uit.
Ik heb via vakantieveilingen een dagcursus gedaan (exclusief de kosten voor een nieuw rijbewijs 180 euro kwijt geweest, dus jouw prijs is wel heel scherp) bij Keijbeck in Limburg, zie nu dat jij daar ook woont. Wie weet dat je wel naar dezelfde rijschool gaat :)
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 20.10.2014 - 00:51  ·  #95
nog even terugkomend op het begin van dit draadje:

het is inderdaad goed om bij snelheden van 70-90kmpu de geartronic in de 4 te zetten en wat meer toeren te maken met een zware last, daarmee is er betere koeling en smering van motor en bak (door meer circulatie van atf en koelwater)

en is er voor de bak ook het voordeel dat hij niet continu in en uit de lock-up modus gaat, want het in en uitschakelen van de lock-up gaat gepaard met veel slip en dus ook belasting op de koppelingsplaten van de lock-up bij deze bakken, en ook is het mogelijk als men op een lichte helling rijdt dat er toch vaker op en neer geschakeld wordt tussen 4-5 in de D wat ook weer extra warmte ontwikkeling geeft,

groet,

varioclean
twi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 21.07.2015 - 23:14  ·  #96
Beste samen,

Misschien een domme vraag maar....

Is het nu zo dat ik met mijn automaat die geen GT heeft ( Dus alleen D, 4, 3, en L) van de D kan schakelen naar de 4 tijdens het rijden? Wat ik bedoel is dus dat ik tijdens de heuvel van de D naar de 4 ga.. Of moet ik voor de heuvel mijn auto aan de kant zetten en dan de 4 kiezen om vervolgens weer verder te rijden??

2006 2.4 170pk LPG Aut edition II
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 22.07.2015 - 00:47  ·  #97
Je kunt ook gewoon even het gas dieper intrappen, dan schakelt hij ook terug.
Is de helling steil, dan schakelt hij niet door, maar houdt deze versnelling vast.
Als het echt steil gaat worden, wordt dit ook van tevoren aangegeven.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 22.07.2015 - 07:29  ·  #98
Maar om de vraag te beantwoorden, ja dat kan.
twi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 22.07.2015 - 11:41  ·  #99
Dien ik dan de knop op de pook in te houden alvorens te schakelen of kan deze vrij van de D naar de 4 3 en L bewogen worden zonder de knop in te houden? Maken snelheden nog iets uit om tijdens het rijden van de D naar de 4 te gaan.

<_< Beter vragen dan zomaar proberen!
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 22.07.2015 - 11:44  ·  #100
Ik heb de geartronic maar met caravan kachel ik gewoon op handbediening en hou de toeren ca 2500 minimaal.

Kan tijdens het rijden gewoon de pook naar automaat drukken.
twi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 22.07.2015 - 12:48  ·  #101
Ik heb dus onderstaande automatische versnellingsbak... Dus zonder tiptronic.. Kan ik deze dus tijdens het rijden van de D naar de 4 of 3 verplaatsen, en dien ik dan de knop in te houden of hoeft dit niet. Ben ik hierbij nog gebonden aan bepaalde snelheden waarop ik dit wel of niet kan doen?
automaat
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 22.07.2015 - 13:16  ·  #102
Wat betreft die knop, is het niet zo dat als je de pook wil verplaatsen je de knop altijd moet indrukken omdat de pook anders niet verplaatst?
ThuurC
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 82
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 22.07.2015 - 13:44  ·  #103
De knop is altijd nodig om de pook te verplaatsen (Behalve naar 'N'). Dit is een fysieke beveiliging, zodat fouten uitgesloten worden.

Anyway, druk de knop in en beweeg de pook naar '4' of '3'. Dit kan tijdens het rijden (vanuit 'D') of vanuit stilstand (vanuit 'N'). Wat je eigenlijk doet is de hoogste versnelling aangeven die de bak op dat moment mag kiezen, waardoor het toerental dus zal stijgen in plaats van opschakelen van de bak (Dus D=5, 4=4, 3=3 en L=2). De versnellingen onder de 4/3/L werken gewoon als altijd, je zet dus bak dus niet vast in 4 of 3, dit is enkel de hoogst haalbare versnelling op dat moment dat je pook in de betreffende positie staat.

Supereenvoudig en er kan niks mis gaan als je enigszins normaal denkt ^_^ . Oftewel: als je met een handbak 100 rijdt, schakel je ook niet naar de 2 terug.

Overigens kun je bergaf ook prima in de 4 of misschien wel 3 rijden. Scheelt weer remschijven/blokken of gevaarlijke situaties door te warme remmen ;)
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 22.07.2015 - 19:40  ·  #104
Precies wat Thuur zegt.
In de Franse heuvels lekker in de 4 laten staan.

Bij ongeveer 105 - 110 GPS rijd je dan +- 2600 toeren.
Goed voor de koeling van de automaat. Ook een voordeel ; heuvel op schakelt de automaat tijdig terug naar '3', i.p.v. eerst naar 4. Heuvelaf kun je inderdaad het best proberen te remmen op de motor. Rem overigens niet lang, en zacht, maar liever wat harder en korter. Let hierbij wel op achteropkomend verkeer.
ronaldp
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 27.07.2015 - 10:46  ·  #105
Even aanhakend op dit topic.
Ik rijd nu een espace automaat, en die kan ik handmatig schakelen tot de 1. We zijn ons nu aan het orieteren op de aanschaf van een Volvo (s80/v70, dus als iemand wat weet voor en schappelijk bedrag....) En ik wilde inderdaad ook graag weten of ik handmatig kan schakelen. Ik begrijp nu dat dit niet kan, maar dat i wel de automaat zo kan beïnvloeden dat hij niet hoger dan 3 of 4 gaat?
Ik rijd met een caravan van 1500kg naar Kroatië, en een aantal heuvels zorgen er nu voor dat ik soms terug moet naar 3. Ik maak dan flink wat toeren, maar kom zonder probleem boven.
Eigenlijk rijd ik met de caravan erachter altijd in de handmatige modus, en nooit hoger dan de 4e versnelling. Aangezien er en grote motor in de espace ligt, die bij 90-100km/h ca 2500-3000 toeren draait, blijft het geluidniveau binnen de perken. De extra brandstof weegt niet op tegen een bakrevisie.....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0