rijden met belasting (caravan) TIPS

rijden met belasting (caravan) TIPS

 
 
 
 
 
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 04.07.2014 - 09:50  ·  #31
Quote door blastaway

[Dit omdat we op vakantie misschien ook om en om rijden.


Moet meteen aan de vakantie in Spanje denken.
Ik ben de rit in Nederland begonnen en moest haar bij de Spaanse grens wakker maken voor de paspoorten. :lol:
MarcS65
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Limbabwanezie, Heerlen
Leeftijd: 58
Berichten: 53
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 04.07.2014 - 10:51  ·  #32
Quote door FreddyNL

Nee is weldegelijk 33% omhoog.
Als ik thuis ben zal ik wel even een foto van een bord hier op vakantie uploaden en delen :)


uit Wikipedia:
De hellingsgraad van een heuvel, helling, berg of rivier is gelijk aan het hoogteverschil Δh gedeeld door de horizontale afstand d. In de wiskunde komt dit overeen met de tangens van de hellingshoek die het wegdek maakt met het horizontale vlak. Bij een hellingsgraad van 10% stijgt de weg 10 meter voor iedere 100 meter die er in horizontale richting wordt afgelegd. Een hellingsgraad van 100% betekent zo geen hoek van 90 graden maar een hoek van 45 graden, en een hellingsgraad van meer dan 100% is mogelijk.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Domaso
 
Avatar
 
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 04.07.2014 - 11:01  ·  #33
Quote door Bigdog

Quote door blastaway

[Dit omdat we op vakantie misschien ook om en om rijden.


Moet meteen aan de vakantie in Spanje denken.
Ik ben de rit in Nederland begonnen en moest haar bij de Spaanse grens wakker maken voor de paspoorten. :lol:


Lijkt me geweldig om zonder snelheidsbegrenzer te rijden... ;-)
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 06.07.2014 - 14:48  ·  #34
Quote door MarcS65

Quote door FreddyNL

Nee is weldegelijk 33% omhoog.
Als ik thuis ben zal ik wel even een foto van een bord hier op vakantie uploaden en delen :)


uit Wikipedia:
De hellingsgraad van een heuvel, helling, berg of rivier is gelijk aan het hoogteverschil Δh gedeeld door de horizontale afstand d. In de wiskunde komt dit overeen met de tangens van de hellingshoek die het wegdek maakt met het horizontale vlak. Bij een hellingsgraad van 10% stijgt de weg 10 meter voor iedere 100 meter die er in horizontale richting wordt afgelegd. Een hellingsgraad van 100% betekent zo geen hoek van 90 graden maar een hoek van 45 graden, en een hellingsgraad van meer dan 100% is mogelijk.


Die dus inderdaad 8-)



In combinatie met hele krappe slingerweggetjes amper breder dan je auto zorgt dat ervoor dat je met enige regelmaat in de 1e versnelling heuvelopwaarts gaat omdat harder gewoon onverstandig is.
Hebben eigenlijk alles wel van 10% t/m de 33% gereden en volgens mij soms nog wel ietsje steiler, maar met de automaat op handgeschakeld ging dat iedere keer prima zowel omhoog als naar beneden toe
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 08.07.2014 - 21:50  ·  #35
Wel heel typisch dat deze kennis niet in de auto is geprogrammeerd. Het is toch niet voor niets een automaat?

Wij wonen toevallig in een plat landje, maar het merendeel van de Volvo's woont in een gebied met meer heuvels. Als autofabrikant mag je er niet van uitgaan dat gebruikers handmatig met een automaat gaan schakelen (ook niet in de bergen met een aanhanger). Het zou garantieclaims regenen.

Onze auto's hangen vol met sensoren, hellingshoeken kunnen worden gemeten, (bak)temperaturen, toerentallen, vermogensvraag, alles is bekend...
Ik snap de redenatie in dit topic heel goed, maar begrijp niet dat onze auto's kennelijk niet 'automatisch' het juiste verzet kiest... of overdrijven wij zelf een beetje?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 08.07.2014 - 21:55  ·  #36
Hier heb je wel een punt.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 08.07.2014 - 22:34  ·  #37
Ik vond de bak heuvelopwaarts redelijk snel gaan slippen en in een te hoge versnelling blijven hangen. Na een seconde of wat schakelt hij wel terug, maar het is eigenlijk net te laat.
Uiteraard kom je op die manier boven, maar dé manier is het niet. Zullen ze niet eventueel verschillende software voor de bak beschikbaar hebben?
Dat hij in heuvelachtige landen anders schakelt?

Grootste nadeel van de bak het uit laten zoeken vind ik nog dat je geen echte motorrem hebt, nu tik je de bak een versnelling terug en je remt gelijk af.
Zowel met aanhanger als heuvelafwaarts.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 08.07.2014 - 23:00  ·  #38
Quote door Mekstra

Wel heel typisch dat deze kennis niet in de auto is geprogrammeerd. Het is toch niet voor niets een automaat?

Ik snap de redenatie in dit topic heel goed, maar begrijp niet dat onze auto's kennelijk niet 'automatisch' het juiste verzet kiest... of overdrijven wij zelf een beetje?


Naar mijn idee overdrijven we dan inderdaad. Het is nl. ook nog eens een verschil of je alleen in een lege wagen zit of met 5 personen, volle kofferbak en daarachter ook nog een zware caravan.
Blij dat ik dan zelf de juiste versnelling kan kiezen.
Automaten zonder Geartronic kun je toch ook zelf naar een lager verzet schakelen.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 08.07.2014 - 23:27  ·  #39
Quote door FreddyNL

Ik vond de bak heuvelopwaarts redelijk snel gaan slippen en in een te hoge versnelling blijven hangen. Na een seconde of wat schakelt hij wel terug, maar het is eigenlijk net te laat.
Uiteraard kom je op die manier boven, maar dé manier is het niet. Zullen ze niet eventueel verschillende software voor de bak beschikbaar hebben?
Dat hij in heuvelachtige landen anders schakelt?

Grootste nadeel van de bak het uit laten zoeken vind ik nog dat je geen echte motorrem hebt, nu tik je de bak een versnelling terug en je remt gelijk af.
Zowel met aanhanger als heuvelafwaarts.


Daar zeg je wat. Heuvel af is het wel 'gemeengoed' om -ook met een automaat- de bak te begrenzen danwel met de GT te kiezen, ivm remmen op de motor (en het behouden van de remwerking), maar heuvel op?

Heuvel op zou de GT mijns inziens mans genoeg moeten zijn om het zelf uit te zoeken, klaarblijkelijk is dat niet altijd (op tijd) het geval. Ik blijf het vreemd vinden.

Hoe doet de GT het trouwens heuvel op bij lage snelheden, bijvoorbeeld bij het rijden van een bergpas met haarspeldbochten? Onze T5 zal deze zomer hopelijk de passen op sjezen.
Snelheid is te laag voor de lockup, dus met limited slip de heuvel op. Dit is zoals het ontworpen is, dus dit zou feilloos moeten kunnen ook met maximale last aan de haak. Een heel gewoon gebruiksscenario waar de autofabrikant op zal moeten hebben ontworpen.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 08.07.2014 - 23:29  ·  #40
Een automatische bak kan niet anticiperen, een mens wel. Daarom zijn er rijopleidingen.
Al onze auto's hebben meer dan genoeg vermogen aan boord om boven op de heuvels te komen en er weer af te geraken zonder schade op te lopen aan mechanische componenten. In bergachtige gebieden komt een automaat tekort t.o.v. een handbak. Ik heb leren rijden met een 18 pk Citroen 2 CV en ben daar heel Europa mee doorgeweest, volbeladen met vakantiebagage en heb alle hoge Alpenpassen gereden, toen dat nog grindwegen waren. Een goeie leerschool, om nu relaxt met mijn handgeschakelde Volvo met voldoende vermogen me door geen enkele stijging of afdaling meer te laten imponeren of schade aan mijn auto op te lopen. Het rijden moet een plezier zijn en blijven. Wil je er van genieten, investeer dan in waarneming, let op je omgeving, kijk breed, hou je motor op toeren en spaar je remvoeringen door bergafwaarts laag te schakelen.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 08.07.2014 - 23:44  ·  #41
Quote door folke3

Een automatische bak kan niet anticiperen, een mens wel.


En hier zeg je het allerbelangrijkste punt dat tot nu toe vergeten werd.

Zag ik in Engeland een heuvel aankomen waarvan ik dacht dat het beter was een keer of wat terug te moeten schakelen ging de pook vast op handmatig.
Diezelfde heuvel zag de auto/automaat niet aankomen en is dan dus altijd te laat.

Automatische stand bij lage snelheden pakt mijn diesel al snel de 2e of 3e versnelling en gaat dan ook slippen.
Mijn manier was in de eerste versnelling tot de 2500-3000 toeren gaan en dan door naar 2, etc.
Weet niet hoeveel verschil de bak hierin heeft met een diesel zoals ik heb
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 09.07.2014 - 13:11  ·  #42
Quote door MarcS65

Quote door FreddyNL

Nee is weldegelijk 33% omhoog.
Als ik thuis ben zal ik wel even een foto van een bord hier op vakantie uploaden en delen :)


uit Wikipedia:
De hellingsgraad van een heuvel, helling, berg of rivier is gelijk aan het hoogteverschil Δh gedeeld door de horizontale afstand d. In de wiskunde komt dit overeen met de tangens van de hellingshoek die het wegdek maakt met het horizontale vlak. Bij een hellingsgraad van 10% stijgt de weg 10 meter voor iedere 100 meter die er in horizontale richting wordt afgelegd. Een hellingsgraad van 100% betekent zo geen hoek van 90 graden maar een hoek van 45 graden, en een hellingsgraad van meer dan 100% is mogelijk.


Gevoelsmatig heb ik het idee dat wegbeheerders een andere rekenmethode gebruiken. 10% lijkt op de schaal appeltje-eitje.. Maar daar denken menige truckers anders over.. :devil: . Is dit niet meer een bouwkundige methode?? De wiskunde knobbel is er bij mij inmiddels al afgeschoren. :P
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 09.07.2014 - 17:59  ·  #43
Quote door folke3

Een automatische bak kan niet anticiperen, een mens wel. Daarom zijn er rijopleidingen.
Al onze auto's hebben meer dan genoeg vermogen aan boord om boven op de heuvels te komen en er weer af te geraken zonder schade op te lopen aan mechanische componenten. In bergachtige gebieden komt een automaat tekort t.o.v. een handbak. Ik heb leren rijden met een 18 pk Citroen 2 CV en ben daar heel Europa mee doorgeweest, volbeladen met vakantiebagage en heb alle hoge Alpenpassen gereden, toen dat nog grindwegen waren. Een goeie leerschool, om nu relaxt met mijn handgeschakelde Volvo met voldoende vermogen me door geen enkele stijging of afdaling meer te laten imponeren of schade aan mijn auto op te lopen. Het rijden moet een plezier zijn en blijven. Wil je er van genieten, investeer dan in waarneming, let op je omgeving, kijk breed, hou je motor op toeren en spaar je remvoeringen door bergafwaarts laag te schakelen.


Een automaat is een systeem dat niet kan anticiperen, een mens wel. Dat klopt.

De vraag is, of dit ook nodig is. Als je kijkt naar andere reactieve systemen zoals een automatische piloot in een vliegtuig, blijkt dit niet nodig te zijn. Een automatische piloot reageert meteen en met de juiste reactie, zodat een windvlaag netjes wordt gecorrigeerd. Kijk eens naar je eigen cruise control: deze ziet een heuvel ook niet aankomen, maar reageert wel accuraat en snel op basis van teruglopende snelheid, hellingshoek, etc. Puur reactief.

Dit zou onze automaat ook moeten kunnen. Problemen die worden genoemd, is 1). de snelheid van terugschakelen en 2). nog veel belangrijker: de juiste software instellingen. Zeker die tweede is men op het forum niet over te spreken, de mening is dat de bak een te laag toerental aanhoudt onder grote koppelvraag. Hier is niets aan te anticiperen!

Het heeft werkelijk niets te maken met rijopleidingen of het in je 2cv over grindwegen de passen berijden. Mooi verhaal, maar totaal niet relevant. Dat je om je heen moet kijken tijdens het rijden, geldt voor elk voertuig lijkt me. Als je al met de gedachte in de auto zit dat een heuvel wel eens voor schade zou kunnen zorgen, zou ik ze helemaal mijden...
Met de huidige meet en regeltechniek, en de juiste instellingen (software) kan zelfs een vliegtuig landen, dan zou onze auto het juiste verzet toch wel moeten kunnen vinden lijkt me (heuvel op wel te verstaan, daar gaat dit topic over).
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 58
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 09.07.2014 - 19:24  ·  #44
Je hebt gelijk dat het ook anders zou kunnen. Denk dat het dan ook niet zo handig is zoals de ingenieurs zich e.e.a. bedacht hebben. Maar er zijn zo veel situaties. Uiteindelijk moet een lijn getrokken worden een een keuze gemaakt worden. Dat die dan niet voor alle situaties goed is, lijkt wel erg voor de hand liggend.

Maar een vergelijking maken met een vliegtuig en autopiloot? is ook wel het andere uiterste. Een auto-piloot kan in zekere zin wel vooruit kijken met al die radars, peilbakens enz... Dat een vliegtuig een windvlaag corrigeert heeft o.a. te maken met gyroscopen die de afwijking en beweging merken en daarmee de autopiloot aansturen. Al is het zeer snel, maar ook dit systeem zal altijd "te laat" reageren. Er zijn al genoeg vliegtuigen neergestort dankzij de auto-piloot (volgt Discovery maar eens)

Ook deze vergelijking is niet helemaal relevant. Als je er een paar duizenden EU's zo niet een veelvoud ervan tegenaan gooit, kun je ook een auto ECHT automatisch laten rijden.
lees de tech.nieuwtjes maar. Er zijn intussen vele merken en instanties die allen streven naar een volledig automatisch gestuurde auto...het lijkt intussen vruchten af te werpen....kwestie van tijd.

Tot dan, zou ik verder niet willen discussiëren over wat nog allemaal mis is en wat beter kan. Er zijn door de vele ervaringen van rijders, intussen miljoenen KM's gereden met automaten....daar is eenvoudig de conclusie uit te trekken dat je moet zorgen dat een motor op toeren blijft draaien in geval er vermogen nodig is. Vooral berg op rijdend. (zelfs handgeschakelde auto's!!)
Eenvoudig is dit te realiseren door een automaat, handmatig te rijden....nou is het de vrije keus van iedereen om hier op eigen wijze mee om te gaan....uiteindelijk kies je dus voor een behoud van bak of grote uitgaven aan revisie...

Overigens....Een V60 Hybride kan al een beetje vooruit kijken. Op basis van navigatie worden de elektromotoren volledig automatisch in- uit geschakeld, als het "ziet" dat je vanaf de snelweg een stad in rijdt... (bijvoorbeeld).
Analoog hieraan zou je dus ook een automaat "vooruitziend" kunnen maken, door aan te geven of een weg berg op- of af vervolgt en daarmee een specifiek (schakel)programma te laten kiezen....
JohanD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 139
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 09.07.2014 - 20:28  ·  #45
Komende zondag zal ik dit eens vragen tijdens de spoelmeeting want binnenkort voor het eerst met een klein caravannetje op pad naar Luxemburg / Frankrijk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0