rijden met belasting (caravan) TIPS

rijden met belasting (caravan) TIPS

 
 
 
 
 
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 22.08.2014 - 22:18  ·  #76
ik zou zeker de LMM ( luchtmassameter ) verdenken.
Dat ding ga je alleen uit kunnen lezen als hij echt slecht is, bij zeg maar latent misselijk zijn merk je het aan je brandstof gebruik.
De wagens ( benzine en diesel ) gaan dan flink meer gebruiken.
Bij de meeste 2000-2008 modellen kan de zelfde gebruikt worden, het is zinnig eerst even te wisselen met een LMM van een ander forumlid die in de buurt zit.

De B.C. van de Volvo's liegen alsof het gedrukt staat.
vandaag nog eens goed gekeken en geen risiko genomen...
De D5 B.C. gaf aan nog 300 km als actiradius aan....
Toch ging er doodleuk 63L sap in, dus die 300km is een belachelijke vertoning, naald stond nog ruim voor het rood, echter ik had hem wel mooi kunnen duwen...
70L tank, dus nog 7 liter over, ik denk niet dat hij het laatste stuk opeens 1 op 42 zou gaan lopen, als hij daarvoor 1 op 14,8 liep.
( dat laastste is gemeten km gedeeld door de liters... )
B.C, geeft overigens doodleuk een verbruik ( gemiddeld ) van 5,9L aan, en dat is dan 1 op 16,9
nou niet dus...

1 op 10 met caravan is trouwens een zeer mooie waarde...
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 23.08.2014 - 08:14  ·  #77
Dag Raymond/TPR,

Tja die BC. Ik heb een gemiddelde van 6.3 op de BC en aan de pomp ongeveer 1:15,3 Redelijk toch. Ligt ook an dr auto denk ik. De V70 die ik rij geeft goed aan, de S60 op benzine van mijn vrouw heeft hetzelfde euvel in verschil waarden Bc<>pomp als die van jou. Vreemd toch?
MAAR E GAAN OFF TOPIC.
Is de LMM al gewisseld want wisselen LMM is inderdaad het zekere voor het onzekere nemen, volg advies van TPR maar op dan komt vaak wel goed
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 23.08.2014 - 09:08  ·  #78
Quote door Mekstra

Quote door folke3

Een automatische bak kan niet anticiperen, een mens wel. Daarom zijn er rijopleidingen.
Al onze auto's hebben meer dan genoeg vermogen aan boord om boven op de heuvels te komen en er weer af te geraken zonder schade op te lopen aan mechanische componenten. In bergachtige gebieden komt een automaat tekort t.o.v. een handbak. Ik heb leren rijden met een 18 pk Citroen 2 CV en ben daar heel Europa mee doorgeweest, volbeladen met vakantiebagage en heb alle hoge Alpenpassen gereden, toen dat nog grindwegen waren. Een goeie leerschool, om nu relaxt met mijn handgeschakelde Volvo met voldoende vermogen me door geen enkele stijging of afdaling meer te laten imponeren of schade aan mijn auto op te lopen. Het rijden moet een plezier zijn en blijven. Wil je er van genieten, investeer dan in waarneming, let op je omgeving, kijk breed, hou je motor op toeren en spaar je remvoeringen door bergafwaarts laag te schakelen.



Een automaat is een systeem dat niet kan anticiperen, een mens wel. Dat klopt.

De vraag is, of dit ook nodig is. Als je kijkt naar andere reactieve systemen zoals een automatische piloot in een vliegtuig, blijkt dit niet nodig te zijn. Een automatische piloot reageert meteen en met de juiste reactie, zodat een windvlaag netjes wordt gecorrigeerd. Kijk eens naar je eigen cruise control: deze ziet een heuvel ook niet aankomen, maar reageert wel accuraat en snel op basis van teruglopende snelheid, hellingshoek, etc. Puur reactief.

Dit zou onze automaat ook moeten kunnen. Problemen die worden genoemd, is 1). de snelheid van terugschakelen en 2). nog veel belangrijker: de juiste software instellingen. Zeker die tweede is men op het forum niet over te spreken, de mening is dat de bak een te laag toerental aanhoudt onder grote koppelvraag. Hier is niets aan te anticiperen!

Het heeft werkelijk niets te maken met rijopleidingen of het in je 2cv over grindwegen de passen berijden. Mooi verhaal, maar totaal niet relevant. Dat je om je heen moet kijken tijdens het rijden, geldt voor elk voertuig lijkt me. Als je al met de gedachte in de auto zit dat een heuvel wel eens voor schade zou kunnen zorgen, zou ik ze helemaal mijden...
Met de huidige meet en regeltechniek, en de juiste instellingen (software) kan zelfs een vliegtuig landen, dan zou onze auto het juiste verzet toch wel moeten kunnen vinden lijkt me (heuvel op wel te verstaan, daar gaat dit topic over).



De laatste modellen van vrachtwagens, ik meen zelfs Volvo, anticipeert dus wel op de weg. Ik meen adh van navi en gps maar ook met een soort camera oid. Die schakelt dus eerder terug voor een helling ^_^ .
XC-MEN
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barcelona
Leeftijd: 60
Homepage: offshoretronic.com
Berichten: 51
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 23.08.2014 - 10:16  ·  #79
In de USA kan je speciale Towing Software laten installeren by the Volvo Dealers.
Zeg maar een speciale Tuning voor Motor en de GT als je er een zware aanhanger eraan hang.
The software word alleen geactiveerd als je de stekker er in steek en een aanhang wagen gededecteerd word.

Ik denk een prima oplossing, Helaas niet verkrijgbaar in Europa!
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 145
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 23.08.2014 - 13:48  ·  #80
Hoi XC-MEN,

Zou je mij de link van waar deze informatie gevonden hebt kunnen sturen ?

Ben heel benieuwd hoe dat werkt. (dubbele schakelbare ecu is eigenlijk de enige mogelijkheid)
Zelf ken ik alleen de optie towing-software als extra voor de verlichting ed.

mvgr Obbe
XC-MEN
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barcelona
Leeftijd: 60
Homepage: offshoretronic.com
Berichten: 51
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 23.08.2014 - 17:45  ·  #81
Stond bij de Accessories list voor de Towing Bars (trekhaken) op de USA website.
Kan het helaas niet meer vinden.
Ik heb een keer geplaatst op een ander Forum en zal eens kijken of ik het terug kan vinden.

wel dit gevonden in de XC90 Manual:
According to the owners manual, page 153 of my 2010 owners, " Models equipped with the V-8 engine and the 6 speed automatic transmission have a built in function that reduces acceleration slightly in first gear when the vehicle is towing a trailer. This is done to help avoid wheel spin and to make starting smoother.
- This function is activated when the trailer's electrical connection is plugged into the electrical socket mounted near the trailer hitch.
_The function is automatically deactivated when the trailer's wiring is disconnected from the socket."
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 23.08.2014 - 18:29  ·  #82
Tja het lijkt mij wel een goede manier een towing optie in Nederland, immers de wegen zijn plat en geen bergen en je hebt alleen kracht nodig bij bijzondere omstandigheden.
blijft staan dat aanpassing motor management van fabriekswege noodzakelijk blijft, omdat de volvo bij de Geartronic nog steeds dat bekende turbo gat laat ontstaan.
Dat gat in de bak ben ik kwijt en je eerlijk je hebt compleet een andere Volvo!
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 23.08.2014 - 19:33  ·  #83
Klinkt natuurlijk erg aantrekkelijk, maar hoe zit het als je een fietsendrager (met verlichting) aansluit?
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 23.08.2014 - 19:43  ·  #84
Fietsdrager is toch zevenpolig en caravan 13 bijv?

Maar dat mag Volvotune?obbe uitzoeken :D
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 23.08.2014 - 19:48  ·  #85
Ik heb toch echt alleen nog maar aanhangers gereden met een 7 polige stekker ^_^
Tot nu toe altijd een verloopstukje nodig gehad, als het verschil zo makkelijk zou zijn is het helemaal ideaal
XC-MEN
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barcelona
Leeftijd: 60
Homepage: offshoretronic.com
Berichten: 51
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 24.08.2014 - 14:05  ·  #86
Jeetje, een paar uur aan het zoeken geweest en de link gevonden op een ander Volvo forum, en ja hoor ze hebben bij volvo de website aangepast dus de link werk niet meer. :sick: :sick:
Misschien kan het via Vadis gevonden worden?
Helaas heb ik geen tijd meer om verder te zoeken. Ik vlieg zo over een paar uurtjes righting Brazil voor me werk.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 24.08.2014 - 18:29  ·  #87
XC Men: IK zoek volgende week wel even mee, heb nog wel ergens ruimte.

Vlieg ze en veilige reis.
gr bob
bemerbenz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 67
Berichten: 85
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 29.08.2014 - 20:21  ·  #88
Gemeten aan de pomp. Net terug uit Zuid-Frankrijk, heen met caravan en terug zonder caravan.
Verbruik aan de pomp met caravan precies 1 op 10 (95 km/uur GPS). Op de terugweg flink doorgereden op de tolweg. GPS snelheid continue op 135, verbruik is dan 1 op 14. De BC geeft nagenoeg het zelfde verbruik aan.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 31.08.2014 - 10:10  ·  #89
Dat is een zeer net verbruik te noemen voor een Euro4 !, ik denk niet dat je dat ooit kon halen in standaard configuratie...
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: rijden met belasting (caravan) TIPS

 · 
Posted: 31.08.2014 - 12:44  ·  #90
Ik weet wel zeker van niet.
Bij mijn S60 scheelt dezelfde ingreep gemiddeld 2,5 km extra dat ik op een liter diesel haal
 
Selected quotes for multi-quoting:   0