"Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

Zo veel shizzle te koop, maar zo weinig wetenschappelijke metingen met resultaten :-/

 
 
 
 
 
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 22.12.2020 - 20:13  ·  #16
Quote door [-Tom-]

Als je de boel toch hebt los liggen, ga ook even los met een bus talkpoeder tussen de kieren van het verschillende plastic. Dat gaat het kraken van de panelen tegen. MIjn S80 is echt een ramp qua krakend interieur (wat dat betreft kan/kon Volvo nog een hoop leren van b.v. BMW of zelfs Toyota), maar het scheelde al een hoop toen ik talkpoeder aan de slag was gegaan.


Ik plak de plekken waar plastic-op-plastic (of plastic-op-metaal, of metaal-op-metaal) contact tussen verschillende delen voor komt af met tesa kabelbundel tape, als het goed is zou dat contactgeluid moeten voorkomen.

Als dat niet werkt ga ik heel dun speakerband proberen (Dat is meer een soort schuimrubber), mocht DAT niet werken... dan zou ik open staan voor talk-poeder, als je mij kunt verzekeren dat ik geen wit poeder bij de randen te zien ga krijgen ;-)
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 22.12.2020 - 21:02  ·  #17
Bezig de A-stijlen te geluidsisoleren. Trim beplakken met Noico 2mm:



en (mischien belangrijker) de kabels ontdoen van oud schuimrubber-om-krakend-plastic, en wrappen in iets dat niet kraakt noch contactgeluid maakt als het de trim / het frame raakt.

Doodgewone repen geknipt van een oud T-shirt eromheen wikkelen en om de 15cm vastzetten met Tesa linnen tape (maakt geen contactgeluid) werkt prima daarvoor.

Dan tevens een klein stukje dun linnen tape aan beide zijden van de plastic pluggen waarmee trim wordt vastgezet op het metalen frame. Het idee is dat er straks nergens plastic-op-plastic, plastic-op-metaal of metaal-op-metaal meer is zonder dat er een dun stukje tape tussenzit om contactgeluid te voorkomen, zodat uiteindelijk de auto op een klinkerweg net zo stil is als op asfalt.
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 23.12.2020 - 00:09  ·  #18
Ik was nog steeds aan het denken wat ik moest doen met de "rubberen" bedekking van het grote gat in het voorportier.
Ik had in gedachten om dat gat op een betere manier dicht te maken die iets meer "sound proof" was.

Main offender was het stuk piepschuim dat aan het trim paneel zit. Dat gaat diep dat gat in, en daarom kun je dat gat dus niet zomaar plat dichtplakken met isolatiemateriaal - dat stuk piepschuim op het bodypaneel drukt heel diep dat gat in.

Volgende vraag was dus - "Piepschuim? WTF? Kan dat niet gewoon weg ofzo? Dan zit dat niet in de weg en kan ik het portiergat gewoon afsluiten met Noico Red ofzo!".

Beetje Googlen vanavond leert dat dat stuk piepschuim er specifiek zit om klappen op te vangen in geval van een aanrijding aan de zijkant.
Dusssss.... Nee, dat kan niet weg - het is essentieel onderdeel voor de veiligheid.

Daarom dus gewoon het originele rubber weer terug geplakt met polymeerkit.

Een hobby is leuk, maar de veiligheid moet niet in gevaar komen.
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 23.12.2020 - 23:54  ·  #19
Vanavond de trim van de B-stijl losgehaald.
Even schoongemaakt (onder fel licht zie je dat zo'n 14 jaar oud paneel toch best viezig is geworden ook al viel dat in de auto niet op)...

En het valt op dat de plugjes waarmee dat vast geklikt wordt best wat speling hebben - als ik dat trim paneel in m'n handen houd en schud hoor je ze ratelen.

Even gegoogled en de tip gevonden om er wat van het zachte deel van zelfklevend klittenband onder te doen.
Nou had ik dat toevallig nog liggen in een la hier ergens, dus even geprobeerd.



1 plugje gedaan - zit nu mooi strak en dit plugje maakt nu geen geluid meer bij schudden :-)

Ik heb nog 90cm van dat spul dus voorlopig kan ik vooruit... Eerst deze B-stijl even doen (4 plugjes) en checken of het inderdaad werkt wanneer gemonteerd - zo ja dan krijgt elk plugje dat ik vanaf nu tegenkom deze behandeling.
Dimitri-Turbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuwveen
Leeftijd: 42
Berichten: 1262
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 24.12.2020 - 00:23  ·  #20
Goed bezig :)
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 06.01.2021 - 00:27  ·  #21
Inmiddels voorportieren volgeplakt met Noico deadener (2mm) - binnen en buitenkant van het metaal (achter de bodypanelen).
Binnenkant daarna volgeplakt met Noico Red - "isolatiemateriaal". Yogamat zeg maar.. :-)
Bodypanelen zelf ook behandeld met deadener - even kloppen met de knokkels, als het hol klinkt butyl plakken.. :-)

Alle plugjes die ik tegen ben gekomen behandeld zoals voorheen vermeld - de zachte kant van het goedkope klittenband erop, zodat ze geen speling meer hebben.

A-stijlen ook beplakt met wat Noico deadener 2mm en de kabels die er doorheen lopen simpelweg gewrapt met repen van een oud T-shirt - mochten ze ergens tegen aan komen door trilling, dan is er iig geen contactgeluid meer.

Bestuurderszijde B-stijl ook behandeld - losgehaald, beplakt met Noico deadener waar het kon, en in alle kieren tussen de plastic panelen wat transparante "nadenkit" geduwd met behulp van wat tandenstokers, zodat er wat demping zit tussen de wrijvende delen van de plastic panelen.

Geen idee hoe zinnig dit allemaal is, ik wil gewoon zoveel mogelijk kraken/piepen/knarsen weg zien te werken..
Dus bij alles wat ik loshaal kijk ik of er speling is, of er plastic op plastic contact zou kunnen zijn, en indien zo - verzin iets om dat te dempen :-)

Met de nieuwe speakers en radio erin - het klinkt nu best goed. Het voelt echt alsof de meeste "vervelende" geluiden - bodypaneel kraken, road noise, chassis flex - voor of achter me gebeuren, maar niet meer *naast* me.

Ik heb dit allemaal 'savonds gedaan in de kou, met een ledlamp ernaast.. en ik ben er even klaar mee :-)

Zodra het weer lente/zomer is ga ik de achterdeuren hetzelfde behandelen, en - als ik even 2 dagen vrije tijd kan sjoemelen ergens - liefst ook het hele interieur eruit om de bodem en wielkasten aan te pakken... plafond - wie weet, misschien ooit :-)

Het zijn allemaal geen schokkende verschillen, maar elk dingetje is er eentje, en bij elkaar merk ik echt verschil.
Als ik nu bij iemand anders in de auto stap valt het me echt op hoeveel lawaai / "side noise" er van alle kanten komt vanuit het interieur en buitenaf.

Ik snap nu ook waarom zoiets duizenden euros kost als je het wilt *laten* doen - het materiaal is niet zo duur, maar de kosten zitten in de arbeid :-)
MQ9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 50
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 06.01.2021 - 07:14  ·  #22
Mooi werk en allemaal in deze tijd van het jaar, ik zou zeggen dat getuigd van discipline en focus. Als ik het goed begrijp heeft het wel zin om de deuren vol te plakken en de B-stijlen, daar had ik nog niet aan gedacht. Denk dat ik dat zodra de temperatuur weer wat hoger is ik je voor beeld ga volgen.

Tijn
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 09.01.2021 - 23:05  ·  #23
Mooi weer vandaag, dus toch maar aan de slag gegaan.
Alle bodypanelen enzo uit de achterbak, achterwiel eruit...
De bodem en zijkanten ge'deadened' en geïsoleerd, de D stylen ook - inclusief alle plugjes omwikkeld met stoftape, en de altijd krakende grilles van de tweeters - de klemmetjes en randjes ook met stoftape, geen piep/knars meer als het paneel beweegt 👍

En toen was m'n materiaal op.
Achterklep moet nog, en de grote zijpanelen aan de binnenkant.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 09.01.2021 - 23:15  ·  #24
Quote door Pygmy

Mooi weer vandaag, dus toch maar aan de slag gegaan.
Alle bodypanelen enzo uit de achterbak, achterwiel eruit...
De bodem en zijkanten ge'deadened' en geïsoleerd, de D stylen ook - inclusief alle plugjes omwikkeld met stoftape, en de altijd krakende grilles van de tweeters - de klemmetjes en randjes ook met stoftape, geen piep/knars meer als het paneel beweegt 👍

En toen was m'n materiaal op.
Achterklep moet nog, en de grote zijpanelen aan de binnenkant.

Goed bezig👍
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 10.01.2021 - 00:00  ·  #25
Vergeten foto's te maken tijdens het proces 😕

Net toch maar eentje gemaakt, al valt er weinig op te zien - het meeste werk zit achter de standaard Volvo isolatie die je hier ziet...

nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 10.01.2021 - 00:51  ·  #26
Quote door Pygmy

1 plugje gedaan - zit nu mooi strak en dit plugje maakt nu geen geluid meer bij schudden :-)


Bedankt voor de tip, die kende ik nog niet!
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 10.01.2021 - 21:05  ·  #27
Quote door nd-photo.nl

Quote door Pygmy

1 plugje gedaan - zit nu mooi strak en dit plugje maakt nu geen geluid meer bij schudden :-)


Bedankt voor de tip, die kende ik nog niet!


Voor de pluggen werkt dat zachte gedeelte van klittenband erg goed ja.

Nog een tip - TESA 51608, en dan met name deze smalle uitvoering:
https://www.amazon.nl/gp/produ…UTF8&psc=1

Handig om op de plekken te plakken waar stukken plastic bodypaneel contact maken.

Voorbeeldje - in de D-stijl zitten de grilles van de tweeters vastgeklikt in het bodypaneel.
Die piep-en-kraakten bij mij enorm - met het paneel los in de hand een beetje bewegen zorgde al voor een boel herrie.

De grille losgehaald uit het paneel, en dit tape langs alle contactranden en om de "haakjes" heen waarmee 't op z'n plek gehouden wordt.
Weer terugklikken in het bodypaneel en tadaa - ik kan ermee wapperen wat ik wil, maar geen geluid meer!
En natuurlijk compleet onzichtbaar want het zit aan de achterkant.
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 12.01.2021 - 21:26  ·  #28
Nu ik er een beetje mee gereden heb kan ik zeggen dat hij veel rustiger is qua interieur geluid.

Ik weet niet of het de deadening/isolatie van de achterbak was, of het aanpakken van de krakende d stijlen (tweeter grilles!),
maar zelfs mijn vrouw merkte op dat de auto veel stiller was toen we over de klinkerweg hier in de buurt reden.

En als m'n vrouw verschil merkt, dan is er echt wat aan de hand 😊
GruttePier432
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 35
Berichten: 68
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 15.01.2021 - 17:00  ·  #29
Lekker bezig. Ikzelf ben ook begonnen met sound deadening in m'n V60. Ik probeer alleen nog af te komen van wat windgeruis bij de A stijlen en bij de binnenspiegel. Denk je dat de A-stijlen van binnen bekleden dat gedempt hebben bij jou? of heb je nog steeds last van wat wind bij 120-140km/u?
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 15.01.2021 - 22:11  ·  #30
Quote door GruttePier432

Lekker bezig. Ikzelf ben ook begonnen met sound deadening in m'n V60. Ik probeer alleen nog af te komen van wat windgeruis bij de A stijlen en bij de binnenspiegel. Denk je dat de A-stijlen van binnen bekleden dat gedempt hebben bij jou? of heb je nog steeds last van wat wind bij 120-140km/u?


Eerlijk gezegd geen idee want ik heb geen vergelijkingsmateriaal 😕

A stijlen heb ik enkel gedaan met het idee dat ik geen resonanties wil van "simpele lichte plastic onderdelen".

Wind noise komt bij mij volgens mij enkel echt nog van links en rechts - de ramen.
En volgens mij is wat ik daar nu nog hoor niet te vermijden - ik kan de ramen zelf niet beplakken met deadening materiaal.

Ik heb voornamelijk alle panelen aangepakt zodat ze niet resoneren met de bas van de radio. De pluggen behandelen is het voornaamste ding daarbij..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0