"Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

Zo veel shizzle te koop, maar zo weinig wetenschappelijke metingen met resultaten :-/

 
 
 
 
 
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

"Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 08.12.2020 - 23:57  ·  #1
Okee, dus je hebt "Premium sound" en een leuke audio head unit...

Maar je hoort nog steeds wind, en geluid van je banden, en je schoonmoeder die buiten staat te roepen...
Als je echt van je audio wilt genieten moet het voor de rest stil zijn - toch?

Kortom, je moet je auto aanpakken - al het metaal dat resoneert moet gedempt worden, en al het geluid dat van buiten naar binnen komt moet tegengehouden worden.

Dus - je rukt al je body panelen uit je auto, en gaat driftig aan de slag met "sound deadening" materialen - shizzle die je er tegenaan kan plakken, veel massa toe voegt, en daarmee de resonanties weghaalt. Of op z'n minst verschuift naar een frequentie waar je er minder / geen last van hebt.
Toch?

Maar dan - er zijn zo veel mensen, zo veel meningen. Bitumen, Butyl... "Silent Coat", "Dynamat", "EasyDemp"..
En dan nog - je hebt materialen die *dempen*, en materialen die *isoleren*...

Voor zover ik het nu begrijp ga ik eerst beginnen met "sound dampening" materialen - zoals "silent coat" of in de goedkopere versie "Noico".
Plakken op bodypanelen en grote oppervlakten van het metalen frame - de plekken waar resonanties ontstaan.
Als de "dampening" gedaan is kan de "isolation" er overheen - dikkere schuimlagen die niet zozeer dempen, maar meer isoleren / absorberen.

Deuren en vloer - vloerbekleding eruit, damping materiaal erop, isolatie materiaal eroverheen.

Zo ver mijn theoretische insteek - ik hoor graag van mensen die hier al *wel* ervaring mee hebben :-)
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 09.12.2020 - 07:13  ·  #2
Ik geloof er niet in dat ik het buitengeluid kan buitenhouden (zonder aan zoiets als dubbele ramen te denken).

Ik heb wel een hekel aan rammeltjes en piepend / krakend plastic. Ik heb bij mijn XC70 diverse delen met antidreun plaat beplakt. Dit maakt het plastic stevig en zwaarder, de kwaliteit voelt daardoor ook beter aan. Ik ben daar zeer tevreden over. Antidreunplaat plakt (lijmlaag) maar voor de zekerheid plak ik het vaak nog beter vast met een lijmpistool. Deze lijm kun je dat ook rond aanhechtingsdelen plakken om te voorkomen dat deze afbreken.

Succes!
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3183
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 09.12.2020 - 07:38  ·  #3
Ben er een tijdje geleden mee aan het spelen geweest en ik moet zeggen het werkt echt. Het geluid wordt beter, maar de voorportieren blijven lastig. Je kunt niet overal bij, dus het blijft bij het beplakken van kleine gedeeltes.
Mbv de app HZ FREQUENCY kan je resonanties heel goed opsporen, maar deze zijn lastig op te lossen. Ze verplaatsen zich namelijk nadat je de desbetreffende plek beplakt hebt.
Wat betreft buitengeluid: ik vind dat mijn s60 best wel stil is, maar ik heb dan ook gelaagd glas. Wat ook goed hielp was het beplakken van de kofferruimte inclusief wielkasten.

topic.php?t=22225
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 09.12.2020 - 09:02  ·  #4
Alle storende geluiden uitsluiten zal een hele opgave worden. Er zal altijd wel ergens nog een storend geluid, piepje, kraakje of iets anders te horen zijn. Winterbanden produceren bijvoorbeeld over het algemeen wat meer geluid.
Daarbij wil ik ook horen of mijn auto tijdens het rijden een geluid produceert wat door een euvel veroorzaakt kan worden. Het gebeurt wel eens dat ik de radio af zet omdat ik een vreemd of onbekend geluid in / aan mijn wagen hoor en de bron hiervan wil weten / waar het vandaan komt. Een monteur die met je wagen gaat testrijden zal altijd de radio af zetten.
En wat de ene storend vindt heeft een ander helemaal geen last van.

De T6 die ik nu heb is heel erg stil, je kunt bij 100 km / u op de snelweg bijna op fluistertoon met elkaar communiceren. Maar bij fel optrekken hoor je de motor goed, en dat klinkt dan weer als muziek in de oren.
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 15.12.2020 - 23:51  ·  #5
Dit is meer een hobbyproject dan dat ik specifiek 1 ding aan wil pakken - ik vind 't gewoon leuk om te doen.
De raamspoilers die op m'n auto zitten leveren namelijk best wat lawaai op, dus die eraf halen zou de slimste eerste move zijn als ik het echt goed zou willen doen.
Maar ik hou van de look, dus ze blijven :-)

Dat gezegd hebbende - nu m'n schokdempers gerepareerd zijn hoor ik geen "KLONK" meer als ik over klinkers rijd... Dus nu kon ik eens gaan opletten - en ik hoor links en rechts en voor en achter nog wel wat resonanties / ratels van bodypanelen / interne bekabeling.
Dat is iets dat op zich prima opgelost zou kunnen worden met wat dempings / isolatiemateriaal.

Ik heb inmiddels via Amazon.nl een stapel Noico 2 mm dempingsmateriaal en een stapel Noico Red 8mm isolatiemateriaal besteld:

https://noico.info/products/no…ening-mat/
https://noico.info/products/no…nsulation/

Het idee is om eerst de voordeuren te doen om het gevoel een beetje in de vingers te krijgen, en daarna de achterdeuren, de vloer en kofferbakruimte, en de pillars.
Terwijl ik daarmee bezig ben zal ik ook alle kabels die ik tegenkom die niet in foam verpakt zijn met linnentape (of vilt, of foam) omwinden zodat ze hopelijk geen geluid meer zullen maken mochten ze bewegen.

Zoals gewoonlijk - we zullen zien hoe het afloopt :-)
Ik hoop er volgende week mee aan de slag te kunnen gaan - de lockdown is een goed excuus omdat de auto toch niet heel erg nodig is in deze tijden.
Elk nadeel hep z'n voordeel :-)
MQ9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 50
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 16.12.2020 - 08:11  ·  #6
Interessant projectje. I'll be following this.
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 16.12.2020 - 08:22  ·  #7
Erg interessant, ben zeer benieuwd naar het resultaat!
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3183
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 16.12.2020 - 08:42  ·  #8
We wachten af.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 16.12.2020 - 09:04  ·  #9
Als de deur panelen er voor af gaan zou ik meteen de raam blokjes meenemen! Orig volvo.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3208
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 16.12.2020 - 09:06  ·  #10
Goede tip Blade!
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 16.12.2020 - 22:22  ·  #11
Quote door Blade

Als de deur panelen er voor af gaan zou ik meteen de raam blokjes meenemen! Orig volvo.


Klopt had ik gelezen en ik had al youtube videos gekeken over hoe dat te doen...
Maar ik was het inmiddels alweer vergeten!

Dank voor de tip!

Edit:
voor wie meeleest en dat ook wil doen, dit is een heel duidelijke how-to:
https://www.youtube.com/watch?…el=FCPEuro

Ik krijg de "Youtube" functionaliteit van de post-editor nog niet aan de praat, mocht iemand me kunnen vertellen hoe dat werkt...
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 20.12.2020 - 20:23  ·  #12
Deur paneel rechts voor erafgehaald.

Schrik ! Ik blijk helemaal geen "Premium" audio te hebben zoals me was verteld, maar daarover meer in andere topics ( topic.php?p=355089#real355089 ).

Afijn, als we dat even naast ons neerleggen als "Weer een projectje waar ik mee aan de slag ga" kunnen we hier verder met de sound deadening / isolatie.

Rubber dat over het portiergat zit voorzichtig verwijderd. Ik sta nog even in dubio wat ik daarmee ga doen bij het weer in elkaar zetten.
OF ik gebruikt carrosseriekit om het rubber weer terug te plaatsen...
OF ik bedenk een andere manier om dat gat dicht te maken.... Nog geen idee hoe / wat dat dan zou inhouden :-)

1 Raam glij blokje vervangen - degene die NIET aan de scharnier kant van de deur zit is easy-peasy. Clipje loshalen. stang lostrekken uit het plastic blokje, nieuw blokje, en in omgekeerde volgorde weer terug plaatsen. (Wel de stang met een waterpomptang weer in het blokje klikken!)

Afijn..

Voordat er ook maar iets gedaan is: (Geluid aanzetten)
https://imgur.com/gallery/KR66L7i

Met karton van de Noico-doos een template gemaakt. komt niet op een paar centimeter meer of minder, maar gewoon om ongeveer de neergaande hoek van de portierbalk te kunnen vangen op een stuk karton.
Noico uitgesneden, heat gun erbij, en plakken maar.

Heeft even oefening nodig maar je komt er wel.

1e laag "sound deadening" over zo'n beetje het hele portier achter het gat (zeg maar de "buitenkant") - even kloppen, en je hoort verschil. Maar niet genoeg.
2e laag "sound deadening" dwars over de eerste laag heen geplakt. Even kloppen. Nu DUIDELIJK verschil.
Er waren nogal wat restanten materiaal over, dus het is heel simpel - overal kloppen, en waar het het holst klinkt plak je meer :-)

Dan daarover een laag Noico Red isolatie. Probeer de hele boel te bedekken. Er verandert niet heel veel aan het geluid als ik nu op het portier *klop*, maar daar is de isolatie ook niet voor - er is een verschil tussen impuls-geluiden en constante geluiden.
Ik denk wel dat deze laag uit maakt voor rijgeluid, misschien minder voor resonanties. Maar wat weet ik er nou van :-)

Dat was (vanuit de auto gezien) aan de binnendant de *buitenkant* van het portier. Dan is er nog de "2e" metalen laag - de laag waar we tegenaan kijken vanuit de auto.

Ook daar weer - kloppen, en waar het hol klinkt - plakken :-)
Het zullen altijd de grote vlakke oppervlaktes zijn die resoneren. Die moet je hebben.



Right, het rechter voor portier klinkt nu behoorlijk dood. En als je online leest vinden veel mensen dat dan een feest, zetten het deurpaneel weer vast en roepen "I AM VICTORIOUS!".. :-)

Maar zo zit het natuurlijk niet - het deurpaneel zelf is ook gemaakt van licht materiaal dat makkelijk resoneert!
Het deurpaneel zelf moet dus ook aangepakt / ondergeplakt worden :-)

Daar ga ik nu mee bezig... Wordt vervolgd.


Edit:
Hier dus vrij duidelijk - geen Premium Audio :-/
https://i.imgur.com/Gw4mGqg.jpg
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 20.12.2020 - 22:10  ·  #13
Deur paneel resonantie normaal: (Geluid van het filmpje aanzetten)
https://imgur.com/gallery/4adgErA

Na een beetje 2mm Noico deadener:
https://imgur.com/gallery/qfT1LIm

Soit, er kan op de grote vlakken nog wel een laagje overheen.
Maar het effect op het "galmen" is (hier in ieder geval) best merkbaar.

Left-overs op de grote vlakken geplakt en het klinkt alweer wat beter. (Geen video van)




Even een tip: online roepen veel mensen dat je 100% moet vol plakken.
Tuurlijk, hoe meer hoe beter.

Maar als je even over de natuurkunde nadenkt hoeft dat niet.
Je hoeft alleen telkens de "worst offenders" te zoeken - de vlakken die het meest resoneren.
Dus ik begin met de grote vlakken, gebruik de left-over stukjes om andere vlakjes te beplakken...

En dan ga ik gewoon kloppen. Luisteren waar de resonanties het hoogst zijn.
En dan blijkt dat veel van de onbeplakte stukken beter klinken dan de grote vlakken met 1 laag deadening materiaal.

Dus kun je je materiaal dan beter gebruiken om op die plekken een 2e laag aan te brengen, ipv op plekken die het (vanwege curves in het materiaal) al best goed doen.

100% vol plakken terwijl de grote vlakken dezelfde dikte krijgen als de kleine vlakken is gewoon niet slim.
Als je alles vol plakt, verdienen de grote vlakken nog steeds een 2e, (of 3e, 4e) laag.
Hoe groter het (niet-ondersteund) oppervlak, hoe meer resonantie.

BRAINFART: Waar ik ook over na zit te denken is een techniek uit de speakerbouw : "Bracing".
je zou van MDF (ofzo) "ribben" kunnen maken die je op het paneel vast lijmt, om versteviging te maken.
Hiermee breek je de grote vlakken op in kleinere vlakken (de vlakken "tussen" de "ribben"), en dus minder low-frequency resonantie.

Pffff... bij nader inzien heb ik al genoeg te doen en ga ik die kant niet op.. denk ik :-)
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 21.12.2020 - 09:54  ·  #14
Als je de boel toch hebt los liggen, ga ook even los met een bus talkpoeder tussen de kieren van het verschillende plastic. Dat gaat het kraken van de panelen tegen. MIjn S80 is echt een ramp qua krakend interieur (wat dat betreft kan/kon Volvo nog een hoop leren van b.v. BMW of zelfs Toyota), maar het scheelde al een hoop toen ik talkpoeder aan de slag was gegaan.
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 22.12.2020 - 20:07  ·  #15
Edit.
Foutje,
 
Selected quotes for multi-quoting:   0