"Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

Zo veel shizzle te koop, maar zo weinig wetenschappelijke metingen met resultaten :-/

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 15.01.2021 - 22:21  ·  #31
Quote door GruttePier432

Lekker bezig. Ikzelf ben ook begonnen met sound deadening in m'n V60. Ik probeer alleen nog af te komen van wat windgeruis bij de A stijlen en bij de binnenspiegel. Denk je dat de A-stijlen van binnen bekleden dat gedempt hebben bij jou? of heb je nog steeds last van wat wind bij 120-140km/u?


Ik denk dat je met een rol ductape aan de slag moet en randen aftapen en dan testrijden. Windruis komt nog wel eens door randen waar de wind langs gaat. Sluit de raamstijl wel goed af? Soms is dat de oorzaak en is het over na het stellen van de deur.
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 15.01.2021 - 23:24  ·  #32
Quote door Walterj

Quote door GruttePier432

Lekker bezig. Ikzelf ben ook begonnen met sound deadening in m'n V60. Ik probeer alleen nog af te komen van wat windgeruis bij de A stijlen en bij de binnenspiegel. Denk je dat de A-stijlen van binnen bekleden dat gedempt hebben bij jou? of heb je nog steeds last van wat wind bij 120-140km/u?


Ik denk dat je met een rol ductape aan de slag moet en randen aftapen en dan testrijden. Windruis komt nog wel eens door randen waar de wind langs gaat. Sluit de raamstijl wel goed af? Soms is dat de oorzaak en is het over na het stellen van de deur.


Mijn tactiek was heel simpel.
Radio uit, m'n zoon op de achterbank.

Stuk rijden over een klinkerweg.
"Julian, goed luisteren. Waar hoor je iets rsammelen / ratelen? Wijs het aan!" :-)

Laat je kind post-its plakken waar het geluid vandaan komt.

En dan ga je de post-its aanpakken :-D
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 16.01.2021 - 00:24  ·  #33
Ik had windgeruis van die 2 rubber hoekjes onderaan de voorruit in de hoeken. Het puntje daarvan trekt rom en geeft dan ruis. Zijn makkelijk te vervangen. En de zijstrips langs de voorruit kunnen ook geruis geven als ze niet helemaal vastzitten. Die zitten geklemd met speciale plastic klemmetjes op uitsteeksels van de carrosserie.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 16.01.2021 - 16:44  ·  #34
Zo heb ik voor mee trillende delen tijdens de muziek de volgende oplossing; zet een toon generator app op je telefoon. Verbind je telefoon met je stereo en ga langzaam door de frequentieband van 20 tot 800 hz ongeveer. Als er dan iets resoneert kun je het makkelijk localiseren.
Appeltje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 240
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 01.03.2021 - 18:33  ·  #35
Heel inspirerend om zo te lezen. Zelf heb ik nu ook veel gelezen en gekeken op YouTube. Nu voor de deuren proefpakketje Silent coat gekocht. Eerder had ik al ruiten met gelaagd glas gekocht. Recent had ik Premium deurpanelen gevonden, deze vol geplakt met schuim.
Weet iemand of er naast de glijblokjes nog iets los moet? Raamrubbers? Of trek je de ramen (na losmaken blokjes) gewoon omhoog en eruit?
Klaas76
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 47
Berichten: 274
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 01.03.2021 - 20:06  ·  #36
Raam plak je vast met ductape en als je blokje voor blokje doet hoeft er verder niets los.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 01.03.2021 - 20:13  ·  #37
Met duct tape trok ik bij mij de blanke lak eraf, beter om even te vragen of iemand het raam wil vasthouden
latten
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 38
Berichten: 459
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 01.03.2021 - 22:01  ·  #38
Keukenpapiertje over de bovenkant heen leggen en daar duct tape overheen plakken tot op het raam. Komt nooit aan de lak zo.
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 01.03.2021 - 22:41  ·  #39
Of gewoon afplaktape / schilderstape gebruiken, die is wat minder heftig 😉
Klaas76
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 47
Berichten: 274
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 05.03.2021 - 10:22  ·  #40
Heeft iemand de modderkuipen al eens verwijdert om die te behandelen?
Ik had het volgende idee:
Modderkuipen verwijderen, achterliggende plaatdelen schoonmaken en behandelen met:
https://www.nonpaints.com/nl/3…rspuitbaar
Door de rubbercoating zit er ook een geluiddempende werking bij.
Dan een laagje absorbtiemateriaal over de modderkuip en daarna weer terug plaatsen.
Zijn die modderkuipen een beetje makkelijk te verwijderen?
Ik zag op een camperforum dat ze voor de isolatie van modderkuipen tapijttegels gebruiken maar dan aan de band kant.
Dat lijkt me dan weer niet ideaal.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1687
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 05.03.2021 - 11:17  ·  #41
Quote door Klaas76

Heeft iemand de modderkuipen al eens verwijdert om die te behandelen?
Ik had het volgende idee:
Modderkuipen verwijderen, achterliggende plaatdelen schoonmaken en behandelen met:
https://www.nonpaints.com/nl/3…rspuitbaar
Door de rubbercoating zit er ook een geluiddempende werking bij.
Dan een laagje absorbtiemateriaal over de modderkuip en daarna weer terug plaatsen.
Zijn die modderkuipen een beetje makkelijk te verwijderen?
Ik zag op een camperforum dat ze voor de isolatie van modderkuipen tapijttegels gebruiken maar dan aan de band kant.
Dat lijkt me dan weer niet ideaal.


Als je echt aan de slag wilt kun je eens kijken bij noisekiller ,
Niet goed koop maar 1 van de dingen die ze hebben is een motro deken, en die apsobeerd behoorlijk wat motor geluid. https://tendu-control.nl/voertuigen/motordeken/
Eeen ander wat ze hebben zijn dempenings matriaal met echt lood er in, Lood werkt heel goed voor geluids demping omdat het zo zwaar is . https://tendu-control.nl/voertuigen/sandwich/
Appeltje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 240
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 05.03.2021 - 17:54  ·  #42
Vanmiddag was ik bij Hobby Hal Heining Amsterdam en heb op 3 deuren geluidsisolatie aangebracht. De muziek klinkt een stuk beter en het lijkt ook wel stiller in de auto. Binnenkort de laatste deur ook doen.
S6024@2001
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 27
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 07.03.2021 - 15:18  ·  #43
Ga 't ook doen zodra het nieuwe interieur er in gaat incl audio

1x uit en alles er weer in
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 23.03.2021 - 21:46  ·  #44
Inmiddels heb ik alle deuren, achterklep, bodem en bodem van de laadbak compleet gedeadened en geisoleerd.
Stoelen / banken eruit, bekleding eruit... De hele boel, all the way.

Dingetje is wel dat met deadening + isolatiemateriaal er een laag van zeg 1cm overal bovenop is gekomen, dus de vloerbekleding past niet meer zo goed.
Kwestie van een beetje frutten en klooien, maar uiteindelijk zit het wel weer redelijk.
De vloer voelt wel wat zachter aan nu ivm de Noico Red die eronder zit :-)

Resultaat is subjectief - ik vind het resultaat goed, mijn vrouw viel direct op dat de auto stiller was, maar de auto is uiteraard nog steeds niet *stil*.
Ramen, deur rubbers, dakraam - het laat allemaal geluid door.
Ik hoor nu dus veel minder rij-geluid, ,maar daardoor gaat het wind-geluid weer meer opvallen.

Dus ben ik nu bezig met Sonax Gummipflege om alle seals weer soepel te krijgen, en om doodleuk met witte tochtstrip (Valt niet op, mijn auto is wit) extra seals aan te leggen om de deuren.
Kost niet veel, maar levert wel resultaat op qua wind geluid. En in verhouding veel meer winst dan de deadening/isolatie, want witte tochtstrip kost zeg 8 euro voor 7.45 meter :-)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: "Sound deadening" / "Insulation".. Kortom, iemand al eens z'n auto stiller gemaakt?

 · 
Posted: 23.03.2021 - 21:57  ·  #45
Nu nog gelaagd glas?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0