Spontaan geen oliedruk door olielek

 
 
 
 
 
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1469
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 06:57  ·  #46
Volterop. Als er geen olie meer in het blok zit om rond te pompen, dan is er ook geen oliedruk meer.
Die vriesstop zit in de wand van het carter op de slechts bereikbare plaats die de engineer kon verzinnen: in de bellhousing van de koppeling.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3741
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 07:05  ·  #47
Quote door Vogel

Volterop. Als er geen olie meer in het blok zit om rond te pompen, dan is er ook geen oliedruk meer.


Als ik het goed lees is het oliepeil nu op het juiste niveau, maar geeft ie nog steeds de melding dat er geen oliedruk is.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1469
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 07:19  ·  #48
Die info heb ik even gemist (verloren in de offtopic tekst)
In dat geval is er zeker iets te zeggen voor de argumenten van Volterop.

Persoonlijk gok ik dat de drukopbouw in het carter de olie eruit geperst heeft.
Dan zou er ook iets mis moeten zijn met de sensor... hmmmm lastig, lastig
Misschien toch de turbo...
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1482
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 08:03  ·  #49
Feit blijft dat er erg weinig verhalen zijn over problemen met de carterventilatie bij D5 motoren. Ik ken ze in ieder geval niet.
Bij benzine motoren is dit een bekend probleem, bij diesels niet. Ik vind het apart dat dat zoveel als oorzaak wordt aangewezen.
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 09:59  ·  #50
Quote door Musicus

Feit blijft dat er erg weinig verhalen zijn over problemen met de carterventilatie bij D5 motoren. Ik ken ze in ieder geval niet.
Bij benzine motoren is dit een bekend probleem, bij diesels niet. Ik vind het apart dat dat zoveel als oorzaak wordt aangewezen.


Het komt inderdaad weinig voor, maar ts heeft al vastgesteld dat zijn ventilatie aardig dicht zit.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1482
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 10:42  ·  #51
Met de handschoen test ja. Maar als je zoekt op het forum lees je ook dat deze test bij diesels niet op gaat.
Bijvoorbeeld hier: topic.php?t=13377
Maar goed, de auto staat nu bij een garage, die zullen er wel uit komen...
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1001
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 11:32  ·  #52
Een vriesstop in een oliekanaal vind ik ook vreemd. Bij mijn weten hebben deze normaal als functie om bij extreme vorst het koelsysteem te beschermen.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1482
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 11:50  ·  #53
Dat plugje/dopje/stopje, doe je het ook maar wil noemen is een bekend euvel bij de dieselmotoren. Eerst was deze van rubber, later is dit vervangen door een metalen exemplaar. Zie hier voor foto's:
https://problemcar.nl/topic/vo…gen-169518
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 12:07  ·  #54
Quote door koennie

Ik weet niet hoe je auto er verder uit ziet, maar een d5 met slechts 4 ton is het sowieso wel waard. Ik bedoel, die loopt nog wel een paar ton door. Of je het geld er in wil steken moet je zelf bepalen.
Een koppeling vervangen kost al snel 1500 tot 2000 euro inclusief vliegwiel en koppeling (hoe oud is je huidige koppeling en vliegwiel?) . De keerring kost een tientje ofzo. Je kunt natuurlijk alleen de keerring vervangen, scheelt je zo'n 800/900 eu voor de koppeling en vliegwiel.

Ik weet niet wat een vriesstop is, maar ik zet mijn geld op een lekke krukas keerring bij de koppeling.

Wat kost een nieuwe andere auto? Als je dat liever doet is jouw keuze, maar dan ga je weer afschrijving betalen.
Voor het idee: ik heb mijn 13 jaar oude v70 gekocht met in het achterhoofd dat ik de komende 5 jaar de koppeling ook ga vervangen, de kop ga reviseren en waarschijnlijk alle draagarmen en dempers vervangen. Dit doe ik nog steeds liever dan afschrijving betalen ;)


Hi Koennie,
Dank voor je overwegingen en het delen van jouw eigen ervaringen. Mijn D5 is inmiddels 18 jaar oud en zal waarschijnlijk de komende 1 a 2 jaar nog andere heftige investeringen vereisen, zoals oa. vervanging van 3 van de 5 injectoren (2 zijn inmiddels vervangen). De vraag is wat rationeel nog te verantwoorden is om in deze auto te investeren als ik op internet zie dat ik een andere, nieuwere V70 D5 voor tussen de 2500 en 3500 kan kopen met ca. 200K op de teller.
Om het heel bot en zonder emotie te stellen, zou ik moeten kijken wat ik in de huidige staat (met olielek) nog voor mijn D5 kan krijgen en dat vergelijken met wat ik na deze reparatie/investering waarschijnlijk nog voor deze auto krijg. Dat zou het plafond moeten zijn, tenzij ik voor dat geld ook een andere D5 kan krijgen, die nieuwer is en met minder kilometers (ik rij zelf ca. 50K - 60K per jaar, voornamelijk grote afstanden en veel snelweg).

Ik weet niet wat een nieuwe metalen (!) vriesstop (wat doet een vriesstop eigenlijk?) kost, maar had al gezien dat nieuwe koppelingsplaten (immitatie via auto-onderdelen24) ca. Euro 200,- kosten excl. montage. Ik gok dat arbeidsloon ca. 5 - 8 uur zal zijn, dus dan zit ik al snel tegen of zelfs over de Euro 1000,-. Krijg ik dan Euro 1000,- meer voor een 18 jaar oude Volvo V70 D5 96kW (commonrail diesel) als ik 'm weer laat repareren? Of kan ik 'm beter wegdoen in deze staat aan een hobbyist met eigen "hobby-garage" en zelf een andere kopen. Met deze vragen worstel ik op dit moment. Deze Volvo is voor mij voornamelijk een bedrijfsmiddel, maar moet (helaas) wel goed naar de kosten kijken omdat ook mijn business sterk geraakt is door de corona-ellende.
Heb de afgelopen 3 jaar al de volgende zaken in deze D5 geinvesteerd:
- nieuwe handrem-ankerplaten + veren
- nieuwe intercooler en koeling-radiateur
- 2 gereviseerde injectoren
- MAD-achtervering
- cockpit gereviseerd
- nieuwe remschijven achter

Ook heb ik begrepen dat bijvoorbeeld een lekkende oliekeerring het gevolg kan zijn van overdruk in het carter. Vraag is dan wel weer: wat is de oorzaak van deze overdruk, dus enkel vervangen van de lekkende oliekeerring zal niet voldoende zijn, voor zover dat de oorzaak van het olielek is. Dit hoop ik dinsdag te horen....(ik hou m'n hart vast)
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 12:11  ·  #55
Quote door 1-wiel

Vriesstopje ziet er zo uit, als de kunstof variant vervangen is door een metalen exemplaar.


Hi 1-wiel,
Dank voor het plaatje. Mijn D5 is uit nov 2002 en begreep dat ie dan nog van kunststof/rubber is, hetgeen in loop der jaren niet erg duurzaam blijkt te zijn. Vooral als er dan ook nog eens overdruk in het carter is, dan lijkt mij dit een zwakke schakel.....maar dat ga ik hopelijk dinsdag horen....
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 12:21  ·  #56
Quote door Volterop

Nu heb ik niet de hele topic minuscuul doorgelezen, maar als ik mij toch even mag bemoeien;
klopt het dat je zegt: "hij lekt olie en daarom valt mijn druk weg"?
De druk is niet te laag omdat er door een lekkage te weinig olie in zit, dat niet, toch?

Ik kan je met redelijke zekerheid zeggen, dat -als het zo is dat er genoeg olie in zit en toch de druk weg valt- het géén keerring is.
Dat moet in het drukgebied zitten, dat lek dan.
De oliepomp maakt de druk niet.
Dus geen keerring, carterpanpakking, klepdekselpakking enz.
Ik zou toch even goed laten kijken naar de drukleiding van de turbo bijvoorbeeld.

Algemene vraag voor de Volvo kenners; dat vriesplaatje......zit die echt op een oliekanaal? Dat is wel apart.


Hi Volterop,

Dank voor je reactie! Het wegvallen van de oliedruk ontstaat pas als het grootste deel van de oliedruk weggevallen is. Vind het wel jammer dat het lampje van het oliekannetje pas ging branden toen de olie negenoeg geheel weggelekt was, maar begrijp dat het waarschijnlijk niet anders kan aangezien bij een draaiende motor er niet veel olie passief onder in het carter blijft liggen.

Dus na het bijvullen van de olie is er wel weer oliedruk zodra de motor gestart wordt.
Vraag me wel af: als er bovenin het blok overdruk ontstaat tijdens het draaien vd motor, waar komt deze overdruk dan vandaan? Hier kan dan weer de oorzaak liggen voor een lekkende oliekeerring en/of een vriesstop, die er spontaan uit gedrukt is.....

Mijn overbuurman beweert dat het komt doordat ik te weinig toeren rijd en daardoor intern van alles dichtslibt.....maar wat zou dit dan veroorzaakt kunnen hebben?
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 12:29  ·  #57
Quote door Vogel

Volterop. Als er geen olie meer in het blok zit om rond te pompen, dan is er ook geen oliedruk meer.
Die vriesstop zit in de wand van het carter op de slechts bereikbare plaats die de engineer kon verzinnen: in de bellhousing van de koppeling.


Hi Vogel,
Thanks voor je reactie! Hoorde de vriesstop al in een erg vroeg stadium als mogelijke oorzaak van mijn olielek-probleem. Vraag is alleen of dit inderdaad de bron van de ellende is en of dit dan door de leeftijd of door overdruk of een combinatie van beide ontstaan is. In de laatste 2 gevallen zal ik verder moeten (laten) zoeken naar de oorzaak daar weer van.....
Hoe dan ook zou reparatie een duur grapje worden.

Ik vind dit wel een (weer!) een blunder van Volvo, hetgeen ook blijkt uit het feit dat de nieuwere vriesstops van metaal gemaakt zijn en niet meer van kunststof.
Is die vriesstop niet op een botte manier af te dichten zonder dat je van alles hoeft te demonteren? Lijkt mij met de milde winters niet zo'n probleem.....
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 12:35  ·  #58
Quote door Doeke Dobma

Quote door Vogel

Volterop. Als er geen olie meer in het blok zit om rond te pompen, dan is er ook geen oliedruk meer.


Als ik het goed lees is het oliepeil nu op het juiste niveau, maar geeft ie nog steeds de melding dat er geen oliedruk is.


Hi Doeke,
Het oliepeil was en bleef na bijvullen en zonder ermee te rijden op hetzelfde niveau. Bij het starten en naar de garage rijden was er geen enkele melding, dus ook niet dat er "Geen oliedruk" is. Ik heb gisteren ca. 4 kilometer met de auto gereden zonder dat er een melding kwam. Wel rook ik oliedampen, maar dat kan van olie op het blok en bij de uitlaat komen.
Wel viel mij op dat de motor na die 4 kilometer al bijna op temperatuur was, terwijl hij anders langer nodig heeft....kan toeval zijn, maar misschien ook niet en is dit weer een symptoom....
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 12:41  ·  #59
Quote door Vogel

Die info heb ik even gemist (verloren in de offtopic tekst)
In dat geval is er zeker iets te zeggen voor de argumenten van Volterop.

Persoonlijk gok ik dat de drukopbouw in het carter de olie eruit geperst heeft.
Dan zou er ook iets mis moeten zijn met de sensor... hmmmm lastig, lastig
Misschien toch de turbo...


Vogel,
Dit vermoeden heb ik ook....ergens is een hogere (olie)druk door ontstaan, die olie door een keerring of de vriesstop drukt....ik dacht dat het wat met de carterventilatie te maken kon hebben, mede omdat deze de afgelopen 300K niet nagekeken is en er dus geen goede/snelle uitbalancering van de druk ontstaat tijdens het draaien van de motor/gas geven.
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spontaan geen oliedruk door olielek

 · 
Posted: 21.06.2020 - 12:51  ·  #60
Quote door Musicus

Met de handschoen test ja. Maar als je zoekt op het forum lees je ook dat deze test bij diesels niet op gaat.
Bijvoorbeeld hier: topic.php?t=13377
Maar goed, de auto staat nu bij een garage, die zullen er wel uit komen...


Hi Musicus,
Dank voor je reactie en het meedenken! Ik hoor inderdaad van meerdere kanten (ook van de garage waar hij nu staat) dat de handschoenproef niet zoveel zegt bij een turbodiesel, maar al wel een aanwijzing kan zijn. Het lijkt mij dat een te hoge druk ook niet goed kan zijn en het is dan niet meer dan logisch dat er op termijn een zwakke schakel bezwijkt, zoals een oliekeerring of de vriesstop of nog iets anders....
Aangezien de lekkage van de kant van de bak lijkt te komen wijst het sowieso op een dure reparatie.....dinsdag hoor ik meer, maar ben ondertussen wel hard aan het nadenken en zoeken naar alternatieven aangezien ik binnenkort weer moet leveren aan klanten in Brabant en Limburg en ik voldoende laadruimte nodig heb.....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0