V70 motor overleden?

Distributie?

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3224
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 10.08.2023 - 23:17  ·  #76
Ik heb zelf 5 bobines liggen.
Frank is vanavond even langs geweest, bougie er in gedraaid en ook tot de conclusie gekomen dat die er niet ver genoeg in wil.
Draad moet opnieuw getapt worden, kijken of de motor dan weer fatsoenlijk loopt.
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 11.08.2023 - 05:08  ·  #77
Quote door Jeroen

Ik heb zelf 5 bobines liggen.
Frank is vanavond even langs geweest, bougie er in gedraaid en ook tot de conclusie gekomen dat die er niet ver genoeg in wil.
Draad moet opnieuw getapt worden, kijken of de motor dan weer fatsoenlijk loopt.


Jeroen,

Zet dan die cilinder wel in de hoogste stand zodat je tijdens en na het draadtappen er een stofzuiger bij en op het bougie gat kan zetten.

Groetjes
Willem
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5839
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 11.08.2023 - 10:08  ·  #78
speciaal stuk voor de stofzuiger ben ik al weer aan t opzoeken( vernauwing en slangetje voor op einde buis)
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3224
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 11.08.2023 - 10:30  ·  #79
Dat kan ik hier ook wel ter plekke in elkaar plakken Frank, ducttape en een stukje slang heb ik wel.
Compressor staat daar ook wel dacht ik.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 497
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 11.08.2023 - 11:32  ·  #80
Hallo Jeroen

Smeer de tap goed in met VET draai de tap er een een paar slagen in haal de tap er dan uit, en zie de krullen zitten in het vet voorzie de tap van nieuw vet. Herhaal dit tot het einde.

Succes

Groeten BUM
Emiel Nijholt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerenveen
Berichten: 44
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 11.08.2023 - 12:08  ·  #81
Ik heb het geluidsfragment nog eens goed afgeluisterd en ik hoop dat ik niet gelijk heb maar ik denk dat er een inlaatklep of uitlaatklep afgebroken is en boven op de zuiger ligt.
Dit verklaard ook waarom de bougie dicht geslagen is. Heb je niet de mogelijkheid om met een camera in de cylinder te kijken?
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1542
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 11.08.2023 - 13:54  ·  #82
Dat zou dan ook verklaren waarom de bougie er nu niet ver genoeg in wil ?

Als die zuiger nu in de hoogste stand de bougie niet verder erin wil hebben, omdat er iets op ligt, ben ik benieuwd of dat veranderd als de zuiger zakt.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5839
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 11.08.2023 - 14:02  ·  #83
er is niets te zien in de cilinder. gisteren door bougiegat in de cilinder gekeken. zuiger zag er prima uit van boven, geen rommel op zuiger. kon scoop die terugkijkt niet vinden. dus de klep hebben we zo niet kunne bekijken. als we draad er weer in hebben. kunnen we ook compressie testen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5839
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 11.08.2023 - 14:03  ·  #84
Quote door Jeroen

Dat kan ik hier ook wel ter plekke in elkaar plakken Frank, ducttape en een stukje slang heb ik wel.
Compressor staat daar ook wel dacht ik.


en een stofzuiger heb je toch ook wel Jeroen :-)
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 11.08.2023 - 15:12  ·  #85
Quote door Emiel Nijholt

Ik heb het geluidsfragment nog eens goed afgeluisterd en ik hoop dat ik niet gelijk heb maar ik denk dat er een inlaatklep of uitlaatklep afgebroken is en boven op de zuiger ligt.
Dit verklaard ook waarom de bougie dicht geslagen is. Heb je niet de mogelijkheid om met een camera in de cylinder te kijken?


Als er daadwerkelijk een klep was afgebroken dan klonk het heel anders, en liep de motor uberhaupt niet meer normaal.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 302
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 11.08.2023 - 16:45  ·  #86
Quote door GRUNNS60

Quote door Jeroen

Dat kan ik hier ook wel ter plekke in elkaar plakken Frank, ducttape en een stukje slang heb ik wel.
Compressor staat daar ook wel dacht ik.


en een stofzuiger heb je toch ook wel Jeroen :-)

Scherp! :lol:

Alles nog eens terug gelezen en filmpjes bekeken.

De olie in die bougieschacht is te verklaren door die losse slangklem van de pcv naar de kop die je zelf benoemde. Wel een puntje om na een tijdje rijden nog eens te controleren.
Ik kom zo terug op "een tijdje rijden".

Het geluid in je eerste filmpje gaf me de eerste keer al een onderbuikgevoel. Iets in dat geluid deed me namelijk denken aan een lekkend uitlaatspruitstuk. Dat kan namelijk ook een atypisch kabaal maken.
Misschien heeft die losse bougie met die losse bobine fragmenten in combinatie met alles wat de zuiger er langsaf perst die herrie veroorzaakt.
Vergeet die m6 schroefdraad waar de bobine mee vast zit niet even te controleren.
Net als enkele mede forumleden denk ik dat als de schroefdraad overal gerepareerd is, dat je met een verse bougie en bobine het ergste gehad hebt. 🤞

Het loskomen van die bougie heeft misschien met een verkeerd aanhaalmoment -te los of te vast, beide kan mogelijk zijn geweest- en evt met die olie er bovenop te maken.
Als dit zo is dan kan je vader voor relatief weinig kosten binnenkort weer betrouwbare en luxe km's maken. Vergeet dan dus niet om nog eens te kijken na wat km's of er geen olie meer in de schacht komt ;-)

Edit: ook omdat je een filmpje met cilinder 3 open en een filmpje met cilinder 2 open hebt gepost. Het geluid lijkt me alleen maar verschillen omdat de camera er dichter op staat. Dus het klinkt mij niet alsof er verdere motorschade is.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 17.08.2023 - 20:03  ·  #87
En hoe is dit afgelopen?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5839
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 17.08.2023 - 23:50  ·  #88
we zijn nog bezig. vanavond tappers afgeleverd bij Jeroen. Ik begin zelf te hopen dat de bougie dr gewoon uigeknald is en daarbij/daarna dichtgeslagen is in de ruimte onder de kapotte bobine. Bougie was zelfs midden door. het schroefdraad eerste stukje leek goed maar dieper niet. dus toch iets misgegaan bij bougie wissel? Jeroen gaat binnenkort tappen en heb dr nieuwe bougie bij geleverd. Die dr in en dan gaan we t zien.
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 18.08.2023 - 08:47  ·  #89
Mooi die hulp onderling :)
LarsS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: V70 motor overleden?

 · 
Posted: 19.08.2023 - 09:45  ·  #90
Zijn er reeds nieuwe inzichten?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0