vraagje voorvering

schokbreker lager verbinding

 
 
 
 
 
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 11.10.2015 - 21:23  ·  #31
die speling heeft mijn classic ook en hij is er 3 keer niet op afgekeurd (2 x wel op andere punten) ik heb foto's online zien staan waaruit bleek dat die veerschotels volledig van staal zijn*, met rubber omgoten, er zit toch geen metalen "bus" in, die er doorheen kan vallen?!
*als het rubber verdroogd is, roest die stalen binnenschotel ook door..
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5834
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 11.10.2015 - 21:39  ·  #32
Ik zal m eens beter slopen, maar ben t denk ik met je eens.

eh even gechecked maar volvos60racer heeft gelijk er zit een bus in rubber gegoten in. dit verschijnsel komt echter niet hierdoor. mn nieuwe veerschotel heeft ook die ruimte en daar is de bus zeker niet los <_<
splinter
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Delfzijl
Leeftijd: 39
Berichten: 114
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 12.10.2015 - 01:38  ·  #33
Als ik zo de schematische tekening bekijk zijn er een aantal dingen die de mate van speling bepalen.
Op de tekening, nr 8 de aanslagcup (bumpstop..) vormt volgens mij de overbrenging van de schokbreker stang naar de veerschotel.
Als deze slijt kan hij wellicht een mm of 2 dunner worden.
Nr 6, de veerschotel zelf, als deze smaller of dunner wordt de speling groter.
Nr 5 het veerpootlager, als hier verticale speling op zit wordt de speling groter.

Grunns een paar vraagjes voor jou :),
Had je de aanslagcup ook vervangen? Hoe zag hij er nog uit?
De veerschotel en het lager, heb je die van hetzelfde merk gebruikt en welk merk heb je gebruikt?
Alvast bedankt!
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 12.10.2015 - 10:53  ·  #34
Frank, ik ben het ermee eens. hermanusb: ja, dat schreef ik al eerder: er moet een kier van enkele mm sowieso zitten, want als je je wielen instuurt (doe maar eens), komt je veerpoot iets scheef te staan. Dat kan niet als alles helemaal klem zit.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3200
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 12.10.2015 - 12:10  ·  #35
De eerste foto in dit topic is van mijn auto. De veerpootrubbers (IPD), lagers, en schokbrekers zijn 50.000 km geleden vervangen, de draagarmen 15.000 km geleden.
Ik wil de veerpoten er wel even onder weg hebben om ze goed te bekijken, maar ik ga er echt niet vanuit dat die rubbers nu al weer naar de verkeerd zijn.
En daarnaast, deze speling zat er al tien ik de veerpoten weer in elkaar zette vorig jaar. Heb eigenlijk nooit gelet op de speling van de originele veerpoten toen.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 12.10.2015 - 12:56  ·  #36
Ik had precies hetzelfde met dat bonken. Met name bij het uitveren op hoge drempels.

Dit waren dus versleten veerschotellagers.

Ik heb de rubberen veerschotels en lagers en een nieuw rubber op de onderste veerschotel vernieuwd.
Zo, dat is een verschil. De auto is nu helemaal stil. Rijd ineens een stuk strakker.

Doordat er speling op zat, merkte ik dat ook met sturen op de snelweg. Erg wind en spoor gevoelig. En met lange bochten begon hij af en toe wat te zoeken.
Dat is nu weg.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 12.10.2015 - 16:11  ·  #37
Dat rubber op de onderste veerschotel,

Is dat de isolator in het bestand van Frank op de vorige pagina?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 12.10.2015 - 18:33  ·  #38
Jup. Zijn twee uitvoeringen van. Een stukje tuinslang (die zie je in haynes) en een soort rubber inlegkruisje. Ze doen t zelfde.je hebt maar 1 van de twee nodig.
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 12.10.2015 - 20:14  ·  #39
Het inlegkruisje ^_^ kan alleen gemonteerd worden wanneer de veer er uit is. De opengesneden tuinslang kan met gemonteerde veer.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5834
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 13.10.2015 - 01:33  ·  #40
even wachten zit opschier en net uit de bar van het hotel gerold. morgen antwoord
:whistle:
Quote door splinter

Als ik zo de schematische tekening bekijk zijn er een aantal dingen die de mate van speling bepalen.
Op de tekening, nr 8 de aanslagcup (bumpstop..) vormt volgens mij de overbrenging van de schokbreker stang naar de veerschotel.
Als deze slijt kan hij wellicht een mm of 2 dunner worden.
Nr 6, de veerschotel zelf, als deze smaller of dunner wordt de speling groter.
Nr 5 het veerpootlager, als hier verticale speling op zit wordt de speling groter.

Grunns een paar vraagjes voor jou :),
Had je de aanslagcup ook vervangen? Hoe zag hij er nog uit?
De veerschotel en het lager, heb je die van hetzelfde merk gebruikt en welk merk heb je gebruikt?
Alvast bedankt!
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 13.10.2015 - 12:35  ·  #41
Da's schier!!
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5834
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 13.10.2015 - 18:33  ·  #42
Quote door splinter

Als ik zo de schematische tekening bekijk zijn er een aantal dingen die de mate van speling bepalen.
Op de tekening, nr 8 de aanslagcup (bumpstop..) vormt volgens mij de overbrenging van de schokbreker stang naar de veerschotel.
Als deze slijt kan hij wellicht een mm of 2 dunner worden.
Nr 6, de veerschotel zelf, als deze smaller of dunner wordt de speling groter.
Nr 5 het veerpootlager, als hier verticale speling op zit wordt de speling groter.

Grunns een paar vraagjes voor jou :),
Had je de aanslagcup ook vervangen? Hoe zag hij er nog uit? nee niet vervangen niets aan opgevallen, maar ook niet speciaal op gelet. wel aanslagrubber vervangen die was gaar.
De veerschotel en het lager, heb je die van hetzelfde merk gebruikt en welk merk heb je gebruikt?

Beide Sachs bij www.onderdelenstore24.nl
1. 22709 Aanslagrubber, vering 1 12.98 12.98
2. 802 088 Schokbreker taatspot 1 17.98 17.98
3. 802 379 Schokbreker taatspot 1 60.98 60.98


Alvast bedankt!
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 13.10.2015 - 20:16  ·  #43
Quote door splinter


Op de tekening, nr 8 de aanslagcup (bumpstop..) vormt volgens mij de overbrenging van de schokbreker stang naar de veerschotel.



ik weet niet wat je precies bedoelt, maar de bumpstop is er alleen om bij hele extreme inveringen te voorkomen dat je veerschotel + alles daarboven op de schokdemper klappen. Plastic bumpstopje met een kwetsbaar kliksysteem in een stalen cupje.

vormt in die zin idd de overbrenging van de schokbreker naar de veerschotel. maar die overbrenging is dus eigenlijk ongewenst, en daarom zit ie er.
splinter
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Delfzijl
Leeftijd: 39
Berichten: 114
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 15.10.2015 - 00:04  ·  #44
Grunns, bedankt voor de antwoorden, allemaal kwaliteitsspul dus, dan zou dat het probleem niet mogen wezen.
Groovedude, ik snap wat je bedoelt, bumpstop heeft er niks mee te maken dus.

Kan het dan zijn dat de speling totaal losstaat van de klonk? Of zoals grunns zegt, alleen als andere delen versleten zijn?

Ik wil volgende maand eerst de distributie laten doen, heb er de tools en expertise niet voor dus dat gaat me eerst even een zakje geld kosten. Als dat gebeurt is ga ik me hier op focussen, zal zeker foto's maken van de onderdelen.
Melvin_V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zutphen
Leeftijd: 38
Berichten: 73
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 15.10.2015 - 10:11  ·  #45
Het 'stalen cupje' zoals hierboven genoemd is, in ieder geval bij mij, een dikke stalen ring/plaat (2-3mm dik schat ik) die over de rand van de bumpstop valt. Deze ring zit bovenop de zuiger van de schokdemper, daar waar het stuk met kleinere diameter met daarboven het schroefdraad begint (gat in de ring heeft dezelfde diameter als het dunnere deel).

Als je deze ring weg zou laten zou alle omhoog gaande kracht van de schokdemper rechtstreeks op de bus in het rubber worden uitgeoefend en druk je de bus er in de loop van de tijd wel uit. Met de ring er tussen drukt de omhoog gaande kracht via de ring op het rubber en wordt de metalen bus niet omhoog gedrukt in het rubber.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0