vraagje voorvering

schokbreker lager verbinding

 
 
 
 
 
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 17.10.2015 - 19:16  ·  #76
Zonder veerspanners :'(

Ik heb twee veerspanners gekocht voor twee tientjes (zie afbeelding).

Die passen perfect om de veer en dan werk je tenminste een stuk veiliger.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 17.10.2015 - 19:27  ·  #77
Denk dat Frank bedoelt de stermoer los te maken en hem dan uit te bouwen .
Niet de gehele stermoer eraf, enkel los maken en dan de veerpoot uitbouwen.

Die veerpoot gaat gelandceerd worden als je geen veerspanners gebruikt
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5833
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 17.10.2015 - 20:11  ·  #78
Inderdaad misschien heb ik mn nieuwe spanners al binnen kijken hoe die bevallen.

en beide oude veerschotels hier 42- 42,5 sorry schuifmaat gedeeltelijk stuk, exacter kom ik niet.

Quote door hermanusb

Stalen bus in bovenste veerschotel.
Wie vult de lijst aan?

Monroe 42,5 mm lang
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 17.10.2015 - 21:30  ·  #79
Ik heb links gebonk al een tijd. Rechts niet. Het is altijd wat erger al de winter/zomerbandenwissel heft plaatsgevonden. Afstanden lijken gelijk, zie fotos.

Gelukkig ga ik compleet nieuwe poten opbouwen met bilsteins. Komen wel degelijk nieuwe schotels in :D :bandit:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 18.10.2015 - 08:20  ·  #80
Lijkt me dat winter/zomerband combinatie geen gevolgen kan hebben op de bonk als er een onderdeel kapot is.
m123maurice
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 87
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 18.10.2015 - 09:28  ·  #81
Nee maar door de zomer winter wissel is de auto wel opgekrikt geweest en dan is het bij mij ook erger dan wanneer hij weer een paar dagen gewoon rondrijdt zonder uit zijn veren te zijn geweest.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 18.10.2015 - 09:59  ·  #82
Quote door m123maurice

Nee maar door de zomer winter wissel is de auto wel opgekrikt geweest en dan is het bij mij ook erger dan wanneer hij weer een paar dagen gewoon rondrijdt zonder uit zijn veren te zijn geweest.


Op die manier,

Dat zou zeer goed kunnen, want dat was mijn ervaring ook toen ik de auto uit de veren had gehaald voor nieuwe banden.

Een klein weekje was het top en toen ging hij weer als vanouds bonken.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 18.10.2015 - 16:22  ·  #83
Bij mij zat aan 1 kant de bovenste aanslag verkeerd om gemonteerd. Dus met de rubber ring omhoog i.p.v. naar beneden.
Bijna 1,5 jaar probleemloos mee rond gereden, maar het oog wil ook wat :D .
Vandaag de bovenste moer probleemloos met de slagmoersleutel los kunnen draaien zonder gebruik te maken van de torx.
Ook aandraaien nadien ging probleemloos op deze manier.

Duidelijk was wel dat aan de "foute kant" de veerschotel een keer was vervangen.
Aan de andere zijde was deze niet vervangen en begon rondom de centrale stalen bus scheurvorming zichtbaar te worden.
Er was ook duidelijk verschil in hoogte tussen de bovenste ring met rubber rand en de veerschotel.

Aan de (nu) goede kant, max. iets van 1mm speling. Aan de kant met de inscheuring in de veerschotel zeker een mm. of 4 a 5.

Voor de duidelijkheid, ik maak gebruik van een elektrische slagmoersleutel (laatste aanwinst via marktplaats) en nu voor het eerst gebruikt. Damn dat werkt echt geweldig! Ik heb een Hitachi WH16 (max. aandraaimoment 300Nm). Niet te zwaar, maar doet z'n werk prima. Kan een dergelijke machine zeker aanraden.
splinter
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Delfzijl
Leeftijd: 39
Berichten: 114
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 18.10.2015 - 19:22  ·  #84
Dure machines die hitachi's, we gebruiken ze op het werk ook, wel eens gekeken wat zoiets kost maare.. Pricey. Mooi spul dat wel!
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 18.10.2015 - 21:10  ·  #85
Even offtopic hier op inspringen:
Marktplaats is my biggest friend! Volgens mij heb ik voor deze iets van 40 euro betaald. Moet er wel bij zeggen dat dat erg goedkoop was. Maar als je 100 euro apart legt slaag je wel hoor. Mijn idee is altijd: liever een goed merk 2e hands, dan goedkoop spul nieuw.
Goed elektrisch gereedschap: Metabo (mijn favo over het algemeen), blauwe Bosch, Makita, Hitachi, Milwaukee, DeWalt, Festool (te duur en te gevoelig voor HTKgebruik), Panasonic (!), AEG Powertools, Kress, Mafell (duur maar erg goed). Ik vergeet er ongetwijfeld nog een paar, maar ik ben over het algemeen erg goed te spreken over Metabo. Goede prijs-kwaliteit. Blauwe Bosch ook trouwens.
Bij ons op het werk (ik werk in de plaatstaalverwerkende (diktes 1 tot 100mm) industrie) zijn over de jaren heen de nodige merken gebruikt, maar Blauwe Bosch blijkt toch vaak lang mee te gaan, evenals Milwaukee. We hebben Makita, Hitachi en andere merken ook wel geprobeerd, maar zelfs een blauwe Bosch slijptol gaat niet veel langer mee dan een à max. twee jaar... zegt wel wat over hoe intensief deze gebruikt worden denk ik.
teewee
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 36
Geregistreerd: 12 / 2022
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 01.12.2023 - 19:42  ·  #86
Zojuist dit topic doorgelezen, maar ik ben er nog niet uit wat er bij mijn rechter verpoot nu aan de hand is.

Als ik op de auto duw met de motorkap open, zie ik dat er speling in de veer zit en ik kan de moer incl de rubberen dop ronddraaien. De dop, moer en torx draaien allen mee.

Is dit een kwestie van aandraaien? Zo ja, moet ik dan de torx eerst tegenhouden om de grote moer los te draaien of juist andersom?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0