vraagje voorvering

schokbreker lager verbinding

 
 
 
 
 
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

vraagje voorvering

 · 
Posted: 07.10.2015 - 00:04  ·  #1
vanavond wat aan de auto van jeroen gesleuteld.
Daarbij zijn we even op zoek geweest naar een kloenk in de voorvering.
Hierbij zagen we dat er ruimte/speling zit tussen het bovenste rubber van de schokbreker bevestiging en de schotel daar onder.
bij het vrij laten hangen van het voorwiel zakt de bovenkant van de schokbreker naar beneden tot het rubber de bovenkant van de schotel raakt.
De schokbreker kan dus ong een cm vrij op en neer bewegen in de schotel.

bij controle bij mijn S60 lijkt hier ook speling te zitten.

Is dit zoals het hoort?

grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 07.10.2015 - 07:09  ·  #2
Nee dat hoort niet. Het lijkt of de kruismoer losgelopen is (ad onderkant van dit rubbertje) of een kapotte veerschotel.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 07.10.2015 - 12:59  ·  #3
Bij twee auto's, aan beide kanten?
De veerpoten van mijn auto zijn ongeveer een jaar oud nu.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 07.10.2015 - 14:25  ·  #4
De mijne heeft iets ruimte, een paar milimeter, moet ook met draaien, want dan kantelt je veerpoot iets, maar niet zoveel als bij jou. De kruismoer onder het plaatje (die de afstandshouder voor dit plaatje is, kruis aan de bovenkant) moet strak op de veerschotel zitten. Ja dat kan inderdaad bij twee auto's. Er zijn hier ook wel meer auto's met losse naafbouten.

Als bij het in elkaar zetten van de veerpoot de veerspanner net niet strak genoeg was bij het wisselen van de demper en je zet de zaak dan op moment is je demper te lang. Het gewicht van je auto drukt m net iets meer in en dan heb je speling. Andere oorzaak (die ik zelf gehad heb): als de topbout losloopt kan ook de kruismoer loslopen aan de onderzijde. Als ze elkaar een paar mm verder weer ontmoeten zetten ze elkaar klem, maar wel op de verkeerde plek.

Remedie: auto op zn wielen laten staan, topbout los, kruismoer aandraaien, topbout weer vast en op moment zetten.

Als ik zo de uitstekende draadeinden vergelijk zit jouw bout een stuk verder naar boven dan de mijne, lijkt wel of de jouwe bijna op het eind van de draad zit. Volgens mij dus gewoon even boutje los, plaatje eraf, kruis aandraaien, plaatje erop , moer er weer op en weer vastdraaien. Met locktite medium ertussen, lopen de bouten ook niet meer los.

Oh, en zit ie wel goed, dan weet je dat iig zeker ;-).
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 07.10.2015 - 19:11  ·  #5
Kan je die topbout zomaar los draaien?
Of met je eerst veerspanners ofzo gebruiken?

Ik wil de voorvering vervangen omdat ik een kloeink hoorop het moment dat ik met mijn linker voorwiel dooe een gat rij.
Het lijkt erop dat ahw het wiel wat naar beneden valt en dan tegen gehuden wordt wat een kloeink/ bonkje geeft.

Ik kan er wel een geluidsopname van maken.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 07.10.2015 - 19:54  ·  #6
Iemand een idee hoe je dit topmoer vastzet op moment?
Normaliter gebruik ik een momentsleutel met een dop, maar bij mij (ik heb ook een vergelijkbaar probleem, maar bij mij is zelfs 1 van de top toprubbers verkeerd om geplaatst, dus met het rubber naar boven i.p.v. naar onder <_< ) draait de schokbrekeras mee bij het aandraaien van de moer volgens mij.
Normaliter houdt je de stang tegen met een vrij forse torx (T50 of T55 schat ik in?), maar dan past nooit meer die dop op de moer.
Heb je hiervoor zo'n momentsleutel met insteeksteeksleutelkoppen (potje scrabble gewonnen :D) nodig of zo? (bijv. van stahlwille)
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 07.10.2015 - 22:20  ·  #7
Quote door hermanusb

Kan je die topbout zomaar los draaien?
Of met je eerst veerspanners ofzo gebruiken?

Ik wil de voorvering vervangen omdat ik een kloeink hoorop het moment dat ik met mijn linker voorwiel dooe een gat rij.
Het lijkt erop dat ahw het wiel wat naar beneden valt en dan tegen gehuden wordt wat een kloeink/ bonkje geeft.

Ik kan er wel een geluidsopname van maken.


Ligt eraan wat je vervangt. Loshalen kan wel omdat de auto de veer in elkaar srukt maar weer in elkaar zetten gaat je niet lukken zonder veerspanners.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 07.10.2015 - 22:22  ·  #8
Quote door PepijnZ

Iemand een idee hoe je dit topmoer vastzet op moment?
Normaliter gebruik ik een momentsleutel met een dop, maar bij mij (ik heb ook een vergelijkbaar probleem, maar bij mij is zelfs 1 van de top toprubbers verkeerd om geplaatst, dus met het rubber naar boven i.p.v. naar onder <_< ) draait de schokbrekeras mee bij het aandraaien van de moer volgens mij.
Normaliter houdt je de stang tegen met een vrij forse torx (T50 of T55 schat ik in?), maar dan past nooit meer die dop op de moer.
Heb je hiervoor zo'n momentsleutel met insteeksteeksleutelkoppen (potje scrabble gewonnen :D) nodig of zo? (bijv. van stahlwille)


Met tegenhouder zo vast mogelijk draaien, daarna proberen met je momentsleutel. Als t niet lukt is vast vast. Tweede bout erop draaien of borgmiddel gebruiken tegen loslopen. Eigenlijk moet je n momentsleutel hebben met een steekopzetstuk maar die heb ik ook niet.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 10.10.2015 - 20:29  ·  #9
Om het maar centraal te houden maar even in deze topic.
Mijn auto rijd heerlij, ook net nog met 2 piepers erin om naar hoogezand te rijden en terug.
Geen probleem.

Dat bonkje baart me gewoon zorgen.
Het hoort gewoon niet.

Vandaar dat ik de zaak wilde gaan vevangen, maar wat als het enkel een veer schotel is die kapot is?
Beetje zonde om kleine 700 euro te gaan uitgeven als het alleen veerschotel is.

Beide wielen geven een kier van ca 6a7 mm.
Stel het is een veerschotel?
Kan er nevenschade onstaan als die helemaal kapot gaat?

Ik sta nl wel in Groningen met de caravan.
Onder nevenschade bedoel ik,dan toplagers en dergelijke?

En nog erger niet kunnen sturen ofzo?
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 10.10.2015 - 20:40  ·  #10
Quote door hermanusb

Dat bonkje baart me gewoon zorgen.
Het hoort gewoon niet.

Onze xc70 had dit ook. Meerdere jaren mee rondgereden. Kon volgens de garage geen kwaad.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 10.10.2015 - 20:47  ·  #11
Quote door volvo355

Quote door hermanusb

Dat bonkje baart me gewoon zorgen.
Het hoort gewoon niet.

Onze xc70 had dit ook. Meerdere jaren mee rondgereden. Kon volgens de garage geen kwaad.


Mooi.
Dat is prettg te horen maar ik vindt dat een auto als deze gewoon top moet zijn.
Ik investeer erin. En dit moet eruit.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 10.10.2015 - 21:39  ·  #12
Herman het is juist een voordeel om in Groningen te staan. ben je eindelijk bereikbaar voor hulp :D

maar Jeroen en ik hebben dus dezelfde ruimte. hierdoor gaat niets stuk. maar bij jeroen kon ik wel zien dat als het wiel, bij opkrikken van de wagen, loskwam, deze ruimte verdween oftewel de hele veerpoot wat zakte. volgens mij kan de verrubberde veerzitting dan wat zakken in de taatspot(gelagerde bovenste deel van voorvering). Dat gebeurd niet vaak want moet al het gewicht van het voorwiel af zijn. maar ik denk niet dat het echt zo hoort. simpelste is natuurlijk bout eraf plak rubber met gat of zo er tussen en weer aandraaien. maar ja das me natuurlijk te simpel. eerst eens uitzoeken hoe het komt.


Quote door hermanusb

Om het maar centraal te houden maar even in deze topic.
Mijn auto rijd heerlij, ook net nog met 2 piepers erin om naar hoogezand te rijden en terug.
Geen probleem.

Dat bonkje baart me gewoon zorgen.
Het hoort gewoon niet.

Vandaar dat ik de zaak wilde gaan vevangen, maar wat als het enkel een veer schotel is die kapot is?
Beetje zonde om kleine 700 euro te gaan uitgeven als het alleen veerschotel is.

Beide wielen geven een kier van ca 6a7 mm.
Stel het is een veerschotel?
Kan er nevenschade onstaan als die helemaal kapot gaat?

Ik sta nl wel in Groningen met de caravan.
Onder nevenschade bedoel ik,dan toplagers en dergelijke?

En nog erger niet kunnen sturen ofzo?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 10.10.2015 - 22:20  ·  #13
Dan zou de complete vering dus los tussen draagarm en frame "rammelen"
Doordat hij op zijn wielen staat valt dat niet op.

Echter als het wiel door de veer/schokbreker combinatie omlaag geduwd word bij een gat in de weg hoor je het geluid vd aanslag in de motorruimte....

Daarmoet ik nog ff over nadenken.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 10.10.2015 - 22:54  ·  #14
Ik heb een poosje naar Vida zitten kijken en ik ben er eigenlijk wel van overtuigt dat bij mij in elk geval die bovenste veerschotel kapot is.

Als ik naar het plaatje kijkt prikt de veerschotel door de taatspot heen.
Bij mijn foto kan ik dit rubber wat in de motoruimte uitkomt een beetje rond draaien.
Ik doel dan op de onderste, dus wat aan de onderiant van die kier zit.

Dat zou betekenen dat het deel wat door de gelagerde taatspot heen gaat gewoon los zit vd rest vd veerschotel.

Anders had ik hem niet kunnen draaien
splinter
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Delfzijl
Leeftijd: 39
Berichten: 114
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 11.10.2015 - 05:49  ·  #15
Veerschotel zou ik tegelijk met het toplager vervangen, grote kans dat deze ook niet veel meer is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0