Waarom een automaat?

 
 
 
 
 
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 20:53  ·  #16
Dan rij je wel érg rustig, neem ik aan, anders kom je daar niet zomaar aan met een vijfpitter.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 21:05  ·  #17
pf heel veel constant 80-100 :D
wannahaveV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 46
Berichten: 188
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 21:12  ·  #18
Comfort of noodzaak (lichamelijk). Automaat lijkt me heerlijk (mijn vrouw heeft een moderne hybride met automaat, best fijn qua comfort), al vind ik schakelen nu nog te prefereren. Zeker bij een sportieve auto, of zoals in geval de perfecte handbak van mijn vorige auto (Honda Accord Tourer).
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 21:29  ·  #19
Heb niet alle commentaren gelezen, dus misschien dubbel, maar dit waren mijn afwegingen:
- toerental ligt lager: 100kmh is 1900rpm, heerlijk rustig dus.
- automaat past prima bij 't enorme koppel (in ieder geval bij een turboblok)
- filerijden is een stuk minder vervelend
- enig onderhoud is spoelen a 300 euro per 60k km. Koppeling vervangen komt al snel op €1000 en die komt vroeg of laat ook.
- 't voelt gewoon luxe
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 21:32  ·  #20
Quote door GRUNNS60

pf heel veel constant 80-100 :D


Denk je ? :D
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 21:35  ·  #21
Quote door OttoV
- toerental ligt lager: 100kmh is 1900rpm, heerlijk rustig dus.
- enig onderhoud is spoelen a 300 euro per 60k km. Koppeling vervangen komt al snel op €1000 en die komt vroeg of laat ook.
Het dikgedrukte ben ik niet met je eens. 300 euro per 60k is 1.500 euro per 300k. 300k kun je ook met een koppeling + DMV doen en dan zit je ook rond die prijs. Alleen loop je bij de automaat veel meer extra risico met sensoren, koppelomvormer etc. Als het goed gaat met je automaat blijft het bij flushen. Gaat het mis, kan het heel gauw heel duur worden. En een koppeling kan ook veel langer mee (vorige auto ging met ruim 300k en een frisse koppeling de deur uit).

Toerental komt bij veel automaten door de lock-up, maar als je handbak een versnelling meer heeft dan de automaat, of een soort overdrive is, valt dat verschil ook goed mee.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 22:18  ·  #22
Ik heb het bij benzinemodellen nog niet meegemaakt, maar wel met vele diesels; rond de 3 ton is het einde DMV. Bij mij zelf en in mijn directe omgeving.
En ik zou best een automaat willen rijden, heb af en toe een autommat-huurauto, maar ik ga me dan toch een soort van vervelen ofzo omdat ik niks te doen. Weet niet hoe ik precies moet omschrijven.
LWV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 59
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 22:59  ·  #23
Quote door Piet_piraat

Quote door OttoV
- toerental ligt lager: 100kmh is 1900rpm, heerlijk rustig dus.
- enig onderhoud is spoelen a 300 euro per 60k km. Koppeling vervangen komt al snel op €1000 en die komt vroeg of laat ook.
Het dikgedrukte ben ik niet met je eens. 300 euro per 60k is 1.500 euro per 300k. 300k kun je ook met een koppeling + DMV doen en dan zit je ook rond die prijs. Alleen loop je bij de automaat veel meer extra risico met sensoren, koppelomvormer etc. Als het goed gaat met je automaat blijft het bij flushen. Gaat het mis, kan het heel gauw heel duur worden. En een koppeling kan ook veel langer mee (vorige auto ging met ruim 300k en een frisse koppeling de deur uit).

Toerental komt bij veel automaten door de lock-up, maar als je handbak een versnelling meer heeft dan de automaat, of een soort overdrive is, valt dat verschil ook goed mee.


Ik herhaal het nog maar even: 488.000 km met V70 170 pk benzine waarvan laatste 300.000 km op LPG. Dit alles met één koppeling. Lijkt me dan toch goedkoper zo'n handbak. Kosten vrijwel nul behalve de zeer beperkte kosten voor af en toe nieuwe olie er in om de 40.000 km. Weet het interval even niet precies. En met caravan de laatste jaren in de vakanties.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 23:03  ·  #24
Quote door GRUNNS60



en heb ik het nou laatst goed begrepen dat het koppel in lagere versnellingen beperkt wordt om de bak heel te houden.. :sick: dus je koopt een auto met 400+ Nm en je kunt maar 200 gebruiken in de lagere versnellingen? Als ik een D een T of een R had wist ik het wel. handbak netjes koppelen en dan blazen. nou snap ik eindelijk waarom in niet zo onder de indruk was bij de R {automaat} waar ik eens in mee reed. :'( trap je stoer het gas in en wordt je gewoon begrenst niveau een ongeblazen variant Tja :o


Veel auto's hebben het vermogen op 1e en eventueel 2e versnelling beperkt omdat je anders zo kort met je voorbanden doet :devil:
Trekkracht is leuk maar zoveel dat je stil blijft staan terwijl je aangedreven wielen wel rondjes draaien schiet ook niet op :P




Ik rij automaat omdat ik dan tenminste ook in de stad minstens 1 hand vrij hebt voor mijn GSM.
bemerbenz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 67
Berichten: 85
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 21.12.2015 - 00:00  ·  #25
Heb je liever een handbak ? Gewoon doen, de vraag was waarom een automaat, de vraag was niet: Waarom geen automaat ?
Voor mij een geartronic. Prima ook als handbak in te zetten, tikje naar voren en naar achteren, niks geen gezoek, mis schakelen kan niet. Je hebt dus keuze uit 2 type bakken, ik ga er gemakshalve van uit dat het voortdurend in trappen van het koppelingspedaal niet echt een hoogtepunt is in het autorijden.
Onze caravan wil niet anders meer, geen slippende koppeling op een steile helling, in de file alles met het rechtervoetje en altijd een hand (naar keuze links of rechts....) vrij voor weet ik wat. Vooral op rotondes een comfortabel iets.
Helaas zijn de AW automaten niet de fijnste, redelijk traag, en de eerste aan de korte kant (wil ik opschieten, dan op M en vanaf stilstand uit zijn 2)(wegrijden in zijn 3 lukt zelfs prima met een D5). Regelmatig gebruik ik de W-stand, dan lopen de versnellingen wat langer door en terugschakelen tot 3. Met een D5/automaat kun je in de stad continue in 3 rijden, over weinig schakelen gesproken. Helaas schakelt de automaat automatisch terug, moet je weer tegen die hendel tikken, vermoeiend, maar beter dan ook nog eens met je linkerpoot een pedaal in moeten drukken en gelijktijdig niet te veel en niet te weinig gas geven. nog vermoeiender.
Nadelen: tja, zo nu en dan een flush, maar dat heb ik er graag voor over, elke 3 jaar. Kosten: de mens lijdt het meest.... alles kan stuk, ook een automaat, bij normaal gebruik lees ik km-standen die maar zelden door iedereen worden gehaald.
Ben ik een automaten fanaat, nee hoor, hier staat ook een handbak naast het huis, heb het vaak niet eens in de gaten, het enige is dat ik soms vergeet het koppelingspedaal in te drukken bij het afremmen, thatś all.
LWV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 59
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 21.12.2015 - 00:08  ·  #26
Quote door bemerbenz

Heb je liever een handbak ? Gewoon doen, de vraag was waarom een automaat, de vraag was niet: Waarom geen automaat ?
Voor mij een geartronic. Prima ook als handbak in te zetten, tikje naar voren en naar achteren, niks geen gezoek, mis schakelen kan niet. Je hebt dus keuze uit 2 type bakken, ik ga er gemakshalve van uit dat het voortdurend in trappen van het koppelingspedaal niet echt een hoogtepunt is in het autorijden.
Onze caravan wil niet anders meer, geen slippende koppeling op een steile helling, in de file alles met het rechtervoetje en altijd een hand (naar keuze links of rechts....) vrij voor weet ik wat. Vooral op rotondes een comfortabel iets.
Helaas zijn de AW automaten niet de fijnste, redelijk traag, en de eerste aan de korte kant (wil ik opschieten, dan op M en vanaf stilstand uit zijn 2)(wegrijden in zijn 3 lukt zelfs prima met een D5). Regelmatig gebruik ik de W-stand, dan lopen de versnellingen wat langer door en terugschakelen tot 3. Met een D5/automaat kun je in de stad continue in 3 rijden, over weinig schakelen gesproken. Helaas schakelt de automaat automatisch terug, moet je weer tegen die hendel tikken, vermoeiend, maar beter dan ook nog eens met je linkerpoot een pedaal in moeten drukken en gelijktijdig niet te veel en niet te weinig gas geven. nog vermoeiender.
Nadelen: tja, zo nu en dan een flush, maar dat heb ik er graag voor over, elke 3 jaar. Kosten: de mens lijdt het meest.... alles kan stuk, ook een automaat, bij normaal gebruik lees ik km-standen die maar zelden door iedereen worden gehaald.
Ben ik een automaten fanaat, nee hoor, hier staat ook een handbak naast het huis, heb het vaak niet eens in de gaten, het enige is dat ik soms vergeet het koppelingspedaal in te drukken bij het afremmen, thatś all.


Klopt, de vraag is: "Waarom een automaat?". Echter als dit veel extra kosten en zorg geeft ten op zichte van een handbak dan is dat het logische alternatief. Een geartronic is dan ook de oplossing niet. De bediening mag dan naar keuze enigszins op die van een handbak lijken,
de techniek geeft daarentegen de kans op dezelfde kosten en zorgen als een volautomaat.

Ik zal voortaan wat duidelijker zijn in de vraagstelling.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 21.12.2015 - 00:17  ·  #27
Ik vind automaat heerlijk relaxed rijden , vooral als het druk is of in de stad , files is het een stuk minder inspannend .

Als het om de kosten gaat is de manuele versnellingsbak goedkoper , denk dat de koppeling bij juist gebruik makkelijk 3ton mee kan .
Maar stel ze gaan beide 350km mee met alleen oliewissels op gezette intervallen , zeg 100k .
Dan is de automaat gewoon duurder ,duurder in aanschaf , de olie wissels zijn ongeveer 3x zo prijzig en verbruik is makkelijk 10 tot 15% hoger .
Dit is zonder andere reparaties , een kapotte automaat repareren is vrijwel altijd duurder , dan het wisselen van een koppeling .

Als ik veel met aanhanger of caravan zou rijden zou ik voor een handbak gaan , dat is aanhangers over de 500kg , daaronder zou ik me niet zo druk over maken .

Voorlopig bevalt het me best .
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 21.12.2015 - 07:18  ·  #28
Ik rij prive al zeker 25 jaar automaat, gewoon omdat het kan. Met mijn eigen auto's pas 1x een probleem gehad met een automaatbak (en dat was van een Daimler Souvereign uit 1983). Ook de verhalen dat een R (of zwaar getunede Turbo) niet gaat met een automaat zijn allemaal onzin, als je maar weet hoe er mee om te gaan.

Bij goed onderhoud (lees tijdig olie vervangen, etc) en een bestuurder die weet waar hij/zij mee bezig is, is een automaat net zo goed qua sterkte / levensduur als een handbak. Wat geen enkele automaat leuk vind, zijn de zogenaamde stoplichtsprintjes. Wil je dit graag doen, dan kun je beter een handhark kopen. Het maakt bij de Volvo automaatbakken dan ook niet uit, welk type automaat het is, stoplichtsprintjes is gewoon 'not done' bij zo'n bak. Maar is ook bij andere merken exact hetzelfde.
TeunEbb
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Aalten
Leeftijd: 31
Berichten: 334
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 21.12.2015 - 10:22  ·  #29
Ik heb bewust gezocht naar een automaat en LPG s60, puur omdat ik een automaat heerlijk vind. Ik rij best veel en niks en vind niks zo ontspannend als een automaat in de auto, al is zo nu en dan even in een handbak rijden ook wel weer leuk voor de afwisseling :shame: nu 15k erop zitten en niks geen problemen mee gehad, gelijk bij aanschaf even doorgespoeld en hij schakelt perfect..

is wel 1 nadeel ik vind dat de kickdown van de volvo automaat in elk geval die van mij ik vind dat die te snel terug schakelt en teveel, <_<
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 21.12.2015 - 12:27  ·  #30
Quote door TeunEbb

is wel 1 nadeel ik vind dat de kickdown van de volvo automaat in elk geval die van mij ik vind dat die te snel terug schakelt en teveel, <_<


Dit heeft te maken met je rechtervoet.
Een automaat is erg goed te doseren.
Dit zowel met lage, alsmede hoge snelheden.
Probeer maar eens het pedaal iets minder ver in te trappen.
Dan krijg je hetzelfde resultaat, zonder dat hij terugschakeld.
Heb je dit eenmaal onder de knie, dan zul je merken dat hij een stuk zuiniger wordt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0