Waarom een automaat?

 
 
 
 
 
TeunEbb
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Aalten
Leeftijd: 31
Berichten: 334
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 15.02.2016 - 11:46  ·  #61
Quote door René-s60

Quote door olaf

Ik denk dat er nog een ander aspect is wat in voordeel van een automaat spreekt .
Veligheid en vooral voor andere bestuurders , bij een automaat hoef je verder niet meer na te denken over het hele koppelen en schakel gebeuren , ook kun je beide handen aan het stuur houden , zo heb je wat extra bites over voor de omgeving , dit is vooral voor de 60+ ers en ouder een voordeel , het is nu eenmaal niet anders maar onze handelings snelheid wordt gewoon minder bij het ouder worden .
Oefening helpt daarbij nog steeds , dus veel rijden ( ervaring ) helpt wel voor de skills .


Dus resume, de chauffeur die tegenwoordig een automaat heeft in zijn vrachtwagen is volgens jou een...........mens lekkere redenering heb jij zeg ( terwijl deze enkele miljoenen km achter zijn naam heeft staan met automaat :thumb: )


Volgens mij zegt die dat niet.. Hij zegt alleen dat als je ouder word je motoriek en observatie vermogen minder worden, daarom hebben die mensen bij een automaat meer baat doordat ze minder handelingen in de auto hoeven te doen en volledig kunnen focussen op het rijden. Wat gewoon een feit is en hoort bij het ouder worden. er word nergens beweerd dat mensen met een automaat automatische * ........ mens* zijn
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 15.02.2016 - 12:08  ·  #62
Quote door TeunEbb

Quote door René-s60

Quote door olaf

Ik denk dat er nog een ander aspect is wat in voordeel van een automaat spreekt .
Veligheid en vooral voor andere bestuurders , bij een automaat hoef je verder niet meer na te denken over het hele koppelen en schakel gebeuren , ook kun je beide handen aan het stuur houden , zo heb je wat extra bites over voor de omgeving , dit is vooral voor de 60+ ers en ouder een voordeel , het is nu eenmaal niet anders maar onze handelings snelheid wordt gewoon minder bij het ouder worden .
Oefening helpt daarbij nog steeds , dus veel rijden ( ervaring ) helpt wel voor de skills .


Dus resume, de chauffeur die tegenwoordig een automaat heeft in zijn vrachtwagen is volgens jou een...........mens lekkere redenering heb jij zeg ( terwijl deze enkele miljoenen km achter zijn naam heeft staan met automaat :thumb: )


Volgens mij zegt die dat niet.. Hij zegt alleen dat als je ouder word je motoriek en observatie vermogen minder worden, daarom hebben die mensen bij een automaat meer baat doordat ze minder handelingen in de auto hoeven te doen en volledig kunnen focussen op het rijden. Wat gewoon een feit is en hoort bij het ouder worden. er word nergens beweerd dat mensen met een automaat automatische * ........ mens* zijn


Zoals TeunEbb al aangeeft zo is het bedoeld .
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 15.02.2016 - 12:17  ·  #63
Quote door olaf

Quote door TeunEbb

Quote door René-s60

Quote door olaf

Ik denk dat er nog een ander aspect is wat in voordeel van een automaat spreekt .
Veligheid en vooral voor andere bestuurders , bij een automaat hoef je verder niet meer na te denken over het hele koppelen en schakel gebeuren , ook kun je beide handen aan het stuur houden , zo heb je wat extra bites over voor de omgeving , dit is vooral voor de 60+ ers en ouder een voordeel , het is nu eenmaal niet anders maar onze handelings snelheid wordt gewoon minder bij het ouder worden .
Oefening helpt daarbij nog steeds , dus veel rijden ( ervaring ) helpt wel voor de skills .


Dus resume, de chauffeur die tegenwoordig een automaat heeft in zijn vrachtwagen is volgens jou een...........mens lekkere redenering heb jij zeg ( terwijl deze enkele 'miljoenen km achter zijn naam heeft staan met automaat :thumb: )


Volgens mij zegt die dat niet.. Hij zegt alleen dat als je ouder word je motoriek en observatie vermogen minder worden, daarom hebben die mensen bij een automaat meer baat doordat ze minder handelingen in de auto hoeven te doen en volledig kunnen focussen op het rijden. Wat gewoon een feit is en hoort bij het ouder worden. er word nergens beweerd dat mensen met een automaat automatische * ........ mens* zijn


Zoals TeunEbb al aangeeft zo is het bedoeld .



In net nederlands gezegd, leeftijd gerelateerd, geld ook voor varifocus gehoor apparaten etc.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 15.02.2016 - 14:21  ·  #64
Hoe ziet een varifocus gehoorapparaat eruit ? ;)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 15.02.2016 - 16:01  ·  #65
ongeveer net zo als een automaat met voetbediende koppeling (sorry kon t niet laten :shame: ) :D
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 15.02.2016 - 16:40  ·  #66
Sorry , vergeten maar dat overkomt me wel vaker :shame:

Gr. Wibo
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 15.02.2016 - 17:07  ·  #67
:D Da's de leeftijd zullen we dan maar zeggen ....
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 15.02.2016 - 17:37  ·  #68
Tijd voor zelfrijdende auto voor jullie . geen stuur niks . alleen nog bestemming invoeren .
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 15.02.2016 - 18:18  ·  #69
Helaas hebben niet " alle stuurlui aan de wal " hun leeftijd vermeld staan bij hun icoon, geeft meer lading aan je reactie.
Is het verschil als van horen zeggen en uit ervaring :yes:

Gr Wibo
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 15.02.2016 - 22:08  ·  #70
Ik lees het al, de meesten hier op het forum zijn de tijd ver vooruit. :lol:

Ontopic;
Afgelopen weekend mijn linker enkel flink verzwikt.
Kan nauwlijks lopen, maar mijn rechtervoet is de enige, welke ik met het rijden nodig ben. :-)
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 15.02.2016 - 22:30  ·  #71
Soms kwa geest, soms kwa lichaam.
Moet zeggen na een weekend veerponten en draagarmen vernieuwen met zelf inzetten van de rubbers in de armen, en het niet hebben van een garage en of brug, wordt je maandag heel oud wakker.
Mede dankzij het onverwachte Hollandse weer, de sneeuw van gisteren.

Maar als je dan weer zonder dat de voorterrein kraakt en klapt op een drempel een rondje toert knap je snel op.

Hoop dat jij Hans ook voorspoedig hersteld, van je enkel, en ja met 1 been en 1 hand kun je nog toeren met de V70
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 15.02.2016 - 22:39  ·  #72
Quote door BIGW

Hoop dat jij Hans ook voorspoedig hersteld, van je enkel, en ja met 1 been en 1 hand kun je nog toeren met de V70


Thanx ! ;-)
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 15.02.2016 - 22:46  ·  #73
Rustig aan Hans!
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 15.02.2016 - 22:49  ·  #74
Quote door Bigdog

Ik lees het al, de meesten hier op het forum zijn de tijd ver vooruit. :lol:

Ontopic;
Afgelopen weekend mijn linker enkel flink verzwikt.
Kan nauwlijks lopen, maar mijn rechtervoet is de enige, welke ik met het rijden nodig ben. :-)

Oei, dat is minder. Gelukkig rij je automatisch. Kan ik niet zeggen.

Ik ben, zoals iedereen in de linkerkant kan zien, 67 jaar. Rij nog regelmatig trucks. Steeds andere wagens, steeds andere bediening. Rij je de ene dag een volautomatische Scania van het nieuwste type, de dag erna kan het weer een Iveco zijn van 1999, met 16 versnellingen. Het remsysteem kan verschillend zijn, hand- dan wel voetbediende motorrem of retarder. Bij de ene wagen werkt de motorrem direct en bepaalt dat er direct teruggeschakeld wordt, bij de ander (DAF) werkt de retarder dermate dat de normale voetrem nauwelijks hoeft te worden gebruikt. En dan nog, rij ik 's avonds naar huis in een handgeschakelde Volvo en kan me soms nauwelijks meer herinneren of ik een automaat of handgeschakelde bak reed, of ik met de rechterhand de motor afremde of met de linkervoet. Dat zit blijkbaar tussen mijn oren in dat gedeelte van de hersenen opgeslagen, dat niet wordt gebruikt voor herinneringen.
Of dat leeftijdsgebonden is en of het veel minder wordt naarmate je echt oud wordt?
Ik wordt ook in het kader van Code 95 (een bij-herscholingssysteem voor vrachtwagenchauffeurs) regelmatig (jaarlijks) getest en slaag nog steeds met vlag en wimpel. Maar datzelfde doe ik ook met motorrijden, waar 2 jaarlijks een VRO rij.
Ik denk, dat het met bewust rijden en plezier aan het rijden op zich te maken heeft.
Heb me wel voorgenomen dat zodra ik echt 70 ben, dat truckrijden niet meer bij die leeftijd hoort. Of ik er dan ook het motorrijden aan geef..........????
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 15.02.2016 - 22:54  ·  #75
Folke, mijn vader is net twee jaar geleden gestopt met motorrijden en is nu 84. Dus.....
Vooral doorgaan! ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0