Quote door bluemaster
Vandaag met de S80 bij Grrroovedude geweest. Van de week ging het motormanagement lampje branden, en ik wilde graag weten wat er loos was. Ook viel de auto te ver terug in toeren bij gas loslaten met koppeling ingetrapt, soms tot uitvallen aan toe. Contact opgenomen met Martin, en een afspraak was snel gemaakt. Hij woont vlak bij mijn werk, dus ideaal. Vrouwlief was al met de auto richting Martin gereden en was eerder ter plaatse, dus toen ik aankwam was Martin al met de laptop en haspel in de weer.
Terwijl de laptop aan het opstarten was, maakte Martin de buis van het gasklephuis los om daar even in te kijken. En die was behoorlijk smerig. Martin haalde meteen een busje reiniger en WD40 tevoorschijn, en heeft de klep zoveel mogelijk schooongemaakt, voor zover dat kan met het gasklephuis nog in de auto. We kwamen er ook achter dat onze auto een extra buis van de injectorrail naar de buis tussen gasklephuis en luchtfilter heeft, die de auto van Martin niet heeft. Nog even de latex handschoenen test, en tot de conclusie gekomen dat een verse carterventilatie geen overbodige luxe is. Binnenkort dus maar de spulletjes bestellen en een leuke klus voor de boeg. VIDA gaf verder geen enkele verontrustende foutmelding, dus vooralsnog valt het allemaal reuze mee.
Toen ik later op de avond zelf in de auto reed leek het wel een compleet andere auto ! Rustig wegrijden en achteruit inparkeren gaat weer heerlijk smooth, bij gas los valt de toerenteller keurig terug naar 900 toeren en blijft daar, zonder dips of haperingen. Ongelooflijk wat een beetje schoonmaken voor een verschil kan maken !
Martin is echt een relaxte dude, met verstand van zaken. En supertof dat ik zo snel langs kon komen.
Als er weer iets is bel je maar, leuk om je te ontmoeten en blij dat ik kon helpen. Wel apart ja, dat verschil tussen de 2.4 vijfcylinder uit 1999 en 2001. Carterventilatie zit kennelijk net wat anders in elkaar. Ik zou er niet te lang mee wachten, want t zit potdicht, hij bouwt echt druk op in de motor. Bij forumsponsor Parts4swedes hebben ze de complete kit in één koop. Even je VIN-nummer meegeven, dan krijg je ook de goede in één keer.
En als je dan toch bezig bent ook een keer de O-ringen van de oliekoeler en de O-ringen in het carter vervangen. (Moet ik zelf ook nog doen). Afijn, ik zie je wel weer voor de V40.