Afgelopen vrijdag glansrijk door de apk gekomen. Tevens een oliewissel en 4 nieuwe ate schijven en blokken gemonteerd. 3 setje in nog geen 2 jaar tijd. Hopelijk blijven deze mooi recht en trillingsvrij.
Gister een andere, onbeschadigde rolhoes, ander stuurtje+airbag en 'gevleugelde' allesdragers bij Sibrand (Lupo Roffel) opgehaald.
Stuurtje er zojuist ingezet en ben er helemaal blij mee; zit nog een beetje reliëf in en staat qua kleur ook beter dan wat er in zat. Zit me af te vragen of het stuur niet al eens eerder is vervangen ... moest em een tijd geleden namelijk ook al eens opnieuw vast zetten ....
Gisteren het bankje in de achterbak gemonteerd. Een fluitje van een cent. Leuk om te doen ook. Vandaag een rondje gereden met de meiden achterin. Wat een feest.
Gister de koelvloeistoftemperatuursensor maar eens vervangen.
Koelventilator bleef op 80% draaien van het moment van starten tot het uitschakelen van de motor.
Bij Frank maar eens uitgelezen en fouten gewist, toen was het even goed maar later begon het feest alweer Dus sensor vervangen, accu los om te resetten en nu lijkt het goed te gaan
Vandaag ben ik bij Blade in zijn garage geweest. Hij heeft de preventieve oliedruk reparatie aan mn carter gedaan, en nog een paar andere klusjes.
Om 9 uur vanmorgen was ik bij zijn garage, mooi net werkplekje daar! Olie eruit, en carter eronderuit. Hij heeft alles mooi schoon gemaakt en alle pakkingen en o-ringen vervangen. Ook de aanzuigbuis is vervangen door een nieuw type. Op de foto's zie je het een en ander. Leuk om dit te doen, beetje samen gesleuteld.
Verder hebben we het brandstoffilter, de bougies, luchtfilter en remolie vervangen. Hij werkt erg netjes en zorgvuldig!
Hij zag dat er wat olie op mn distributieriem zit, wat waarschijnlijk ligt aan de afdichting van de nokkenassen. Dat is een klus die er dus nog aan komt op termijn. De riem moet er dan af, en de tandwielen die de nokkenassen aandrijven. Verder adviseerde hij me om de automaat bij de volgende beurt te spoelen. Om een uur of 1 was het werk klaar, en ben ik weer naar Breda gereden. Leerzame dag, en de XC kan er weer even tegen....
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Vandaag alleen maar héérlijk gereden met de V , al een tijdje gezeur met de V gehad, begon met slecht starten bij de eerste vorst eind 2017....en toen een heleboel dingen achter elkaar... gloeipennen 5 maal, verstuivers 5 maal, intercooler, vacuümpomp, turbo klep 3 maal, elektrische storingen op de ECU, en rook niet te zuinig, en dan over het bij vlagen beroerd tot heel beroerd lopen van de 5 cilinder nog maar te zwijgen.....
De V bij Dennis neergezet, nadat ik er verschillende keren was geweest voor advies, van zowel Dennis als Jakub. Daar Dennis eigenlijk tot de lente zo'n beetje agenda vulling heeft kwam mijn storing eigenlijk niet uit qua planning.
Ze hebben er naar gekeken en als advies op basis van mijn info eerst de kabelboom van de verstuivers onderhanden genomen, dit samen met Dennis na mijn werkdag uitgevoerd, helaas niet het gewenste resultaat....wat nu??
Retour test uitgevoerd prima alle 5 gelijk, de mijne kun je niet uitlezen op toerental per verstuiver.
Dennis zegt met de oude verstuivers geen last toch alleen slecht starten, ik Ja dat klopt, dan gaan we eerst terug naar de oude verstuivers, en gaan we vanaf daar verder...top plan, back to basic zeg maar.
Ik de volgende dag weer naar mijn werk naar Dennis om, onder toezicht van Dennis en Jakub de oude verstuivers weer terug te zetten.....en TOEN kwam de oorzaak naar boven....
Ik had zelf de oude verstuivers vervangen door revisie set, en toen 7 oude brandplaatjes overhouden uit de 5 cilinder, dit toen ook tegen Dennis gezegd, in de trant van wat een klojos, monteren ze verstuivers met twee brandplaatjes ertussen....
Toen ik mijn 5 revisie verstuivers er dus uit had met 5 brandplaatjes eraan bleek er in de eerste cilinder nog een brandplaatje te zitten!!!! Dus mijn D5 heeft 3 jaar met 8 brandplaatjes rond gereden, verklaart een heleboel ellende.
Het blijkt nu dus zo te zijn dat mijn D5(uitvoering met druksensor en DPD) wel de ECU ingeregeld krijgt met 8 brandplaatjes dus 3 verstuivers met verkeerd beeld maar niet met 1 verstuiver met verkeerd beeld.
Dus na wat nu blijkt heb IK zelf niet goed genoeg gekeken bij het vervangen van mijn 5 verstuivers, ik was in de veronderstelling dat ik alle 5 de schachten prima had gereinigd, en met een stofzuiger uitgezogen en al.
Moraal van het verhaal, een D5 krijg je om zeep met 1 millimeter, met 3 niet.....
Nu weer een heerlijk rijdende D5 dankzij Dennis en Jakub, top geregeld mannen!!!