Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

BBS
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

· 
Posted: 24.10.2018 - 08:53  ·  #7516
Quote door Dirk342

Quote door Blade

Dus de classic met 2.4i motor met etm is ook hydraulisch?
Kan, ligt aan zijn bouwjaar. Je kunt het makkelijk zien als je de bougiedeksel eraf haalt. Zie je daar 20 torxboutjes 50 zitten dan zijn het al vaste stoters. Volvo heeft daar best wel een zooitje van gemaakt in het begin omdat je niet wist wat je tegen kon komen.

Volvo heeft wel ergens meer een zooitje van gemaakt..... Volvo en kabelboom is ook al niet een daverend succes gebleken.
Iets met richting aangeven en dat dan het raam open gaat, of het tankklepje......
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 24.10.2018 - 09:17  ·  #7517
Quote door Dirk342

De eerste N's hadden de hydraulische stoters Poika (2000-2001), daarna kreeg je de vaste met inspectieluikjes en nog later de vaste die je ook niet meer van buitenaf kon meten qua klepspeling. Die eerste serie motoren kwamen ook zo uit de classic of waren zo overgenomen uit de classic

Ik heb nog even in Vida zitten neuzen, maar bij de classics uit 2000 met de 2.4 motor kom ik echt alleen maar vaste klepstoters tegen. Ben benieuwd hoe het nu echt zit?

Bij de V70N 2000-2001 Idem Dito.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 24.10.2018 - 09:41  ·  #7518
Quote door BBS

Volvo heeft wel ergens een zooitje van gemaakt..... Volvo en kabelboom is ook al niet een daverend succes gebleken.

Tot je eens aan de elektra van een 30 jaar oude Volvo 480 moet gaan sleutelen, dan krijgt de definitie van zooitje een hele andere dimensie. Ik krijg altijd de neiging hard weg te rennen als mensen met technische vragen over de elektra komen en ze vertellen dat hun auto van 1986, 1987 of 1988 is. Van "Als ik rem dan valt het infocentrum weg" tot "alles doet het behalve de richtingaanwijzers". Ik krijg het allemaal wel weer aan de praat, maar man man man wat waren ze aan het denken toen in Helmond en Born (als ze er überhaupt over hebben nagedacht).

Hoewel. Er schijnt niks ergers te zijn dan een Renault Laguna van pakweg 2001, toen de CAN-bus werd geïntroduceerd. Of oude Engelse auto's waarvoor gekscherend flesjes met "Lucas wire harness smoke" worden verkocht. Het kan altijd erger. :lol:
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.10.2018 - 11:27  ·  #7519
Quote door Dirk342

Met alle respect, maar dit klopt niet helemaal.... De eerste hydraulische stoters van Volvo liepen juist leeg (na leeftijd en vervuiling), als je dan de motor starte moesten de stoters zich eerst vullen wat altijd een getik gaf. De 850 alter I stond erom bekend. Dit gerammel kon rustig een 10 minuten duren. De 2e serie stoters hadden dit veel minder (zijn ook gemonteerd in de 850 alter 2, x70 classic, S60 / V70N) maar een stoter blijft nooit zo vol staan dat hij een klep los drukt, kan ook niet door het systeem.

Wat je kon doen om de vervuiling tegen te gaan was een klein beetje ATF bij de motorolie, motor even laten draaien en dan de olie aftappen en nieuwe, iets dunnere, olie erin. Net zoals je doet bij sterk vervuilde motoren met ATF om schoon te maken van binnen..

Die herken ik zeker Dirk, maar veel 850's hebben er ook last van dat als je ze heel even start en daarna meteen uit zet ze daarna soms bijna niet meer te starten zijn. De startmotor gaat dan als een dolle rond (kan alleen maar betekenen dat de kleppen open staan). Pas na heel lang doorstarten komt dan de compressie weer terug en slaat de motor aan. Heb je daar dan een andere verklaring voor? Heb dat al meet verschillende 850's ervaren.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.10.2018 - 15:39  ·  #7520
Dit herken ik zelf totaal niet (helaas). Wel dat als je een 850 start en meteen afzet en je probeert weer te starten dat hij dan kats verzuipt en je idd lang kunt doorstarten om hem aan de gang te krijgen. Ze zijn daar erg gevoelig voor en het is mij ook wel eens overkomen, zeker met de N/A motoren. Een 850 start echt zo vreselijk rijk, is gewoon niet leuk. Bij tuning bij turbomotoren kun je hierbij rekening houden en e.e.a. terugschroeven.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.10.2018 - 16:09  ·  #7521
Lees deze post even van Raoul. Hij beschrijft precies wat ik bedoel, en hij geeft aan (als wegenwacht) dat dit veel voorkomt bij auto's met hydro stoters:
https://www.volvo850forum.nl/i…#msg316323
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.10.2018 - 16:13  ·  #7522
Kan ik niet lezen want heb (ten onrechte) een IP-ban op dat forum, sorry. Het is de mods o.a. bekend wat daar is gebeurt en waarom ik die IP-ban heb gekregen nadat (!!) ik zelf ben weg gegaan. Ga ik nu dan ook niet verder op in. Als je de plain tekst even zou willen kopiëren en willen plaatsen, erg graag en bij voorbaat dank Ed.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.10.2018 - 16:31  ·  #7523
Tuurlijk Dirk, geen probleem. Het zijn verschillende berichtjes van dezelfde persoon in 1 topic:

Misschien is het toeval en ligt de oorzaak in het kort verplaatsen?

Wanneer je de motor start om bijv.een klein stukje te verplaatsen kun je de dag erop startproblemen krijgen.Dit komt doordat de hydraulische klepstoters worden volgepompt met olie en gelijktijdig wordt de motor alweer afgezet.Wanneer je dan weer wilt starten sluiten de kleppen niet volledig,en klinkt het alsof de motor zonder compressie draait.Hij slaat dan dus niet aan, en pas na heel lang doorstarten en een klein beetje gas zal hij weer op gang komen.Dit komt best vaak voor, eigenlijk bij heel veel merken wel.Remedie: Laat je motor zeker 5 minuten lopen voor je m uitzet.

Mijn V70 20V heeft als ik m even heb laten lopen en m een dag later wil starten ook dat ie op 3-4 cilinders aanslaat.Maar wat me opvalt is dat ie dan tijdens starten ook anders klinkt,monotoner.Geen zorgen,heel veel autos hebben dit (met hydraulische stoters).Het lijkt op verzopen.Maar na een nacht staan is de benzine toch wel aardig verdampt van de bougies zou je zeggen.
Mijn conclusie is dan ook tijdelijk onvoldoende compressie door kleppen die niet volledig sluiten.En dit komt weer door de stoters die volgepompt zijn door de korte start een dag eerder.

ls ik de dag ervoor normaal heb gereden start ie prima.Alleen als je de auto 4 meter verplaatst,uitzet,en een dag later opnieuw wilt starten merk je dat ie niet meteen mooi rond loopt.En geloof me, dit heb ik bij heel veel merken al ervaren.Sommige autos willen zelfs helemaal niet meer aanslaan, en moet je of langdurig doorstarten met een klein beetje gas, of aanslepen.Oorzaak:Hydraulische stoters die volstaan met olie.
Grappig,Hetee.Ikzelf werk ook bij de Wegenwacht en bij dergelijke startproblemen hoor je tijdens starten dat de motor compressieloos ronddraait.Net alsof de distributieriem is gebroken.Wanneer je 5 nieuwe bougies monteert gaat starten nog steeds moeizaam.Ik spreek mijn collega dan ook tegen,en vind het jammer dat hij de helpdesk van de Wegenwacht hierbij heeft genegeerd.Doorstarten,klein beetje gas,en na een minuut starten sluiten de kleppen beter en zal de motor aan gaan slaan.Remedie:Motor niet kortstondig starten en weer uitzetten.Dit topic is ook gestart met de opmerking na het verversen van de olie...
Heb het zelfde probleem gehad met 2 verschilende 850's, na het verplaatsen van garage naar parkeerplaats (30.m) zat er de volgende morgen geen muziek meer in .
Het eerste wat bij me opkwam was dat de distibutie riem gebroken was maar na demo van de plastic kap bleek dat de nokkenassen nog vrolijk meedraaiden.
Na lang doorstarten (beide automaat) en booster kwam er weer leven in het vooronder.

Dit is dus precies wat ik bedoel. Is dus geen lege stoters, maar juist te vol waardoor de kleppen open blijven staan. Ben wel heel benieuwd waardoor dit ontstaat. Op een of andere manierkan de olie niet snel genoeg weg waardoor de stoters opgepomp worden.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.10.2018 - 16:40  ·  #7524
Ik vind het niet getuigen van veel kennis van de wegewacht mijnheer , onzin praat , dan zou tijdens elke start je kleppen open blijven staan , zou een mooi feest zijn .
Eerst maar is goed inlezen hoe die dingen werken dan wordt het wel duidelijk .
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.10.2018 - 17:28  ·  #7525
Olaf, kun jij dan verklaren waarom de auto geen compressie heeft bij starten? is makkelijk om bepaalde zienswijze af te doen als onzin, maar dan hoor ik graag hoe het wel zit.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.10.2018 - 17:28  ·  #7526
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.10.2018 - 17:29  ·  #7527
Vind het persoonlijk ook een vreemd verhaal en niet echt deskundig om het voorzichtig te zeggen, overigens niet naar jou bedoeld Ed maar op de info die je hebt gekregen. Stel je even een cilinderkop voor en de stoter is vol, dan kan deze alleen NOOIT een klep open drukken, wel kan het zijn dat de nokken van de nokkenas naar beneden staat waardoor een (en bij een 20 klepper zijn dat altijd meerdere) klep(pen) geopend staan. Dat klopt, een hydraulische stoter kan idd iets blijven plakken door oude olie, troep, etc. maar a) alleen de stoter krijgt de klep niet los en b) door de snelheid die de nokkenas draait word deze / dit vuil er zo uitgedrukt.

Het probleem in 9 van de 10 gevallen is echt dat de auto verzopen is, de teksten verklaren dit ook wel een beetje. En nee, als de auto verzopen is, een nachtje stilstaan verhelpt dit niet bij een 850 omdat die inspuitverrijking bij koude motor echt extreem is. Er zijn hier 2 remedies voor; of lang starten met het gaspedaal helemaal ingetrapt en hopen dat je accu het red tot hij aanslaat of de bougies er allemaal uit en droog maken. Nachtje laten staan gaat hem echt net worden.bij een 850.

Het 2e probleem van de stoters is dus bij de oude serie dat deze leeglopen na verloop van tijd (Alter 1 motoren), er zijn echt geen andere 'nadelen' van deze stoters bekend. Ik sleutel al vanaf 192 aan de 850's dus zou dat dan ook wel eens mee moeten hebben gemaakt. Alles wat ik tot nu toe heb meegemaakt is te herleiden na het verzuipen van de motor en/of het leeglopen van de stoters en dan krijg je het beruchte getik.

In aansluiting op het stukje van Poika, de hydraulische stoters zoals toegepast in de 850 motoren hebben niet de alleen de kracht om door de klepveer heen te komen, dit is ook al bij Amerikaanse tuners uitgeprobeerd als ze van de hydraulische stoters af wilden en er mechanische stoters in wilden zetten.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.10.2018 - 18:43  ·  #7528
Quote door Blade

De AMT zegt dit erover.

Wie zal de waarheid spreken?

https://www.amt.nl/techniek/ar…10-1012841

Dit is dus precies wat ik beschrijf, dank je Poika. Niet om je tekort te doen Dirk, ik weet dat je ongelooflijk veel ervaring hebt met de 850, maar ik heb al bij meerdere 850's (heb er ook al aardig wat in bezit gehad) meegemaakt dat het lijkt alsof er geen compressie meer is. Enige wat er aan de hand kan zijn is dat de kleppen open blijven staan (Geen compressie). Ik zou echt niet weten waar dat anders door veroorzaakt wordt, en dit stuk van AMT (wat voor mij een authoriteit is op autotechnisch gebied) onderschrijft dat.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.10.2018 - 18:48  ·  #7529
Bij volvo kon ik dit fenomeen niet.

Wel bij peugeot/citroen. Mij werd altijd voorgehouden dat de klepstoters dan leeg zouden zijn. Niet dus. Ik dacht dit dus zelf ook.

Ach, we zijn nooit te oud om te leren toch?
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.10.2018 - 18:53  ·  #7530
De 16v in mijn 205 heeft ook hydraulische klepstoters/plaatjes (plaatje tussen de nokkenas en klepsteel). Als die lek zijn (gebeurt bij ouderdom) lopen ze ook leeg en krijg je een beroerde koudloopt, pas als ze zich gevuld hebben met olie, door een draaiende motor, krijg je weer een mooie loop.

Selected quotes for multi-quoting:   0